Sv: Får en chef beordra?
Ärligt talat så tycker jag att de flesta av dina inlägg går in under: Bu hu, arbetarna är lata och facken är dumma !
Du har ingen aning.
I tusentals år har gamlingar gnällt på att ungdomarna är lata men än så länge har jorden inte gått under...
Det handlar inte bara om "gnäll".
Det är från arbetsgivarhåll detaljerad kritik under flertal år som nu kan märkas i konsekvensen att ungdomar har svårt att få jobb - TROTS generösa åtgärder med rejält sänkt arbetsgivaravgift och olika sorters lönebidrag. Lönebidrag som innebär att du har möjlighet att få en heltidsanställd där 50-75% av lönen är bidrag dvs betalas av skattebetalarna.
Med tanke på den förmånen borde de flesta arbetsgivare vara sugna på ungdomar, iaf till de lågkvalificerade yrkena.
Nu föreslås att den lägre arbetsgivaravgiften skall tas bort för ungdomar, den effekten blir intressant för jag vet att både fattiga och oseriösa arbetsgivare väljer ungdomar tack vare den ekonomiska förmånligheten.
Men mycket hör ihop med den nya "flexibla" arbetsmarknaden, när de fasta jobben försvann så försvann även lojaliteten.
Stämmer inte. Attityden märks av även när det gäller långtidsvikariat, provanställningar/tillsvidareanställningar på hel/deltid dvs gamla anställningsformer.
Det har plockats in ungdomar på löpande band, precis som det alltid gjort, men de får vända ungefär lika snabbt i dörren pga att de missköter sig.
Det är på så låg nivå att det inte ens handlar om lojalitet, det handlar om ovilja och lättja - de som inte vill jobba, eller jag ska kanske skriva "anstränga sig", blir allt fler.
Vid intervju är det idag vardag att jag, och kollegiet från min egen och andra branscher, serveras krav och villkor.
Det handlar ofta om att personen inte vill jobba heltid, inte skift, inte kvällar, inte helger etc
Jag kan dock vara rättvis, precis som jag inte anklagar ett ouppfostrat barn eller ouppfostrad hund så tänker jag heller inte anklaga lata nonchalanta ungdomar. Nej, jag anklagar föräldrarna, det är där problemet kommer ifrån och det blir så tydligt när man arbetar med ungdomarna - vilka som har rätt stöttning och omsorg hemifrån.