Får en chef beordra?

Sv: Får en chef beordra?

Jag undrar om det verkligen är okej (?) osäker. På båda ställena som jag har jobbat som chef för (en kommun och ett privat företag) fanns det beredskapschefer på helger och kvällar just för att ta in extra folk vid sjukdom och liknande. Ingen annan fick beordra in folk.

Det beror på delegeringsordningen och att delegera den här typen av ansvar är inte ovanligt.

Det beror på delegeringsordningen och att delegera den här typen av ansvar är inte ovanligt.

Jo men då ska samtliga arbetstagare veta om vad det är som gäller och det verkar inte TS veta och om det är okej att hälsa på det där sättet, jag tycker det verkar oprofessionellt.

I sånt fall ringer man väl som vän/kollega och säger:- Hej det är "Hindalhunned" och jag beordrar ut dig på pass A imorgon.

Sedan om hon inte kan pga. sjukdom eller liknande får hon säga det och kollegan får ringa någon annan.

Ärligt talat så tycker jag att de flesta av dina inlägg går in under: Bu hu, arbetarna är lata och facken är dumma !

Du har ingen aning.

I tusentals år har gamlingar gnällt på att ungdomarna är lata men än så länge har jorden inte gått under...

Det handlar inte bara om "gnäll".
Det är från arbetsgivarhåll detaljerad kritik under flertal år som nu kan märkas i konsekvensen att ungdomar har svårt att få jobb - TROTS generösa åtgärder med rejält sänkt arbetsgivaravgift och olika sorters lönebidrag. Lönebidrag som innebär att du har möjlighet att få en heltidsanställd där 50-75% av lönen är bidrag dvs betalas av skattebetalarna.
Med tanke på den förmånen borde de flesta arbetsgivare vara sugna på ungdomar, iaf till de lågkvalificerade yrkena.
Nu föreslås att den lägre arbetsgivaravgiften skall tas bort för ungdomar, den effekten blir intressant för jag vet att både fattiga och oseriösa arbetsgivare väljer ungdomar tack vare den ekonomiska förmånligheten.

Men mycket hör ihop med den nya "flexibla" arbetsmarknaden, när de fasta jobben försvann så försvann även lojaliteten.

Stämmer inte. Attityden märks av även när det gäller långtidsvikariat, provanställningar/tillsvidareanställningar på hel/deltid dvs gamla anställningsformer.
Det har plockats in ungdomar på löpande band, precis som det alltid gjort, men de får vända ungefär lika snabbt i dörren pga att de missköter sig.
Det är på så låg nivå att det inte ens handlar om lojalitet, det handlar om ovilja och lättja - de som inte vill jobba, eller jag ska kanske skriva "anstränga sig", blir allt fler.

Vid intervju är det idag vardag att jag, och kollegiet från min egen och andra branscher, serveras krav och villkor.
Det handlar ofta om att personen inte vill jobba heltid, inte skift, inte kvällar, inte helger etc

Jag kan dock vara rättvis, precis som jag inte anklagar ett ouppfostrat barn eller ouppfostrad hund så tänker jag heller inte anklaga lata nonchalanta ungdomar. Nej, jag anklagar föräldrarna, det är där problemet kommer ifrån och det blir så tydligt när man arbetar med ungdomarna - vilka som har rätt stöttning och omsorg hemifrån.

Senast ändrad:

Vid intervju är det idag vardag att jag, och kollegiet från min egen och andra branscher, serveras krav och villkor.
Det handlar ofta om att personen inte vill jobba heltid, inte skift, inte kvällar, inte helger etc
Just den biten har jag själv svårt att se något särskilt kontroversiellt eller stötande med. Många i dagens samhälle har en mer differentierad och heterogen tillvaro än för bara 20-30 år sedan, och det gäller inte bara ungdomar. Istället för en traditionellt unilateral valsituation där arbetsgivaren väljer ur ett utbud av arbetssökande så väljer även den arbetssökande utifrån sin uppsättning av förutsättningar. Ju mer kvalificerad tjänst, desto mer utförliga villkor kan den sökande driva - och tvärtom. Så länge kravbilden från båda håll kommuniceras tydligt ser jag inte riktigt problemet.

(Och jag vet att jag bröt ut en del av ditt resonemang.)

Just den biten har jag själv svårt att se något särskilt kontroversiellt eller stötande med. Många i dagens samhälle har en mer differentierad och heterogen tillvaro än för bara 20-30 år sedan, och det gäller inte bara ungdomar. Istället för en traditionellt unilateral valsituation där arbetsgivaren väljer ur ett utbud av arbetssökande så väljer även den arbetssökande utifrån sin uppsättning av förutsättningar. Ju mer kvalificerad tjänst, desto mer utförliga villkor kan den sökande driva - och tvärtom. Så länge kravbilden från båda håll kommuniceras tydligt ser jag inte riktigt problemet.

(Och jag vet att jag bröt ut en del av ditt resonemang.)

Jag håller med dig men i ett sammanhang där individer mellan 18-30 år har så svårt att hitta sitt första jobb rimmar det illa med att ställa krav, den typen av krav.

Jag håller med de som tycker 90-talisterna i många fall vill glida fram på ett bananskal. Gärna VD på Volvo, men utan ansvaret och engagemanget och tidsåtgången det kräver.

Jag tycker ändå att jag får se ett hyfsat tvärsnitt (branscher etc) och gemensamt är att väldigt många inte tycker det är särskilt intressant att jobba. Gärna deltid, men inte få ut mindre än 20 000 kr/månad. Absolut inte heltid, då har man inte tid för annat. Inget som är jobbigt eller fysiskt krävande. Inte för mycket uppgifter med deadline. Inget där man inte kan ta semester när man känner för det, gärna med några timmars varsel.

Och då blir man ju sällan VD på Volvo, om man inte vill lägga tid och engagemang. Många tror jag är förstörda av synen på de som tjänar stora pengar på sina bloggar, det verkar som de svävar runt och käkar ute, dricker champis och festar. Men samtidigt kräver även en stor blogg möten, noll privatliv och en mycket stor del engagemang för att den krävande publiken (90- och 00-talister) ska stanna (och därmed de betalande annonsörerna).

Första åren får man helt enkelt inte vara kräsen. Det är mycket få som kan unna sig att vara det. Då gäller det att slita hund, skaffa sig goda referenser och lära sig yrket man valt. SEDAN kan man välja, vraka och kräva - om man skött sina kort rätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 035
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
692
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 553
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka