Får en chef beordra?

Sv: Får en chef beordra?

Ja det har jag läst. Frågan gäller om hon får hälsa beordrandet?
Hur som helst har jag magkatarr och mår inte bra så jag behöver vila.
Fast... jag kanske missar poängen men är du sjuk så är du ju sjuk - och då kan det väl inte spela någon roll om chefen ber dig personligen eller via ombud? :confused:
 
Sv: Får en chef beordra?

Fattar inte men det gör inget. Jag hoppas att pappa vinner mycket pengar på Lotto i kväll.
 
Sv: Får en chef beordra?

Saken var att jag tycker att det var dåligt att hon inte ringde själv och undrade om det var "bara" dåligt eller olagligt.
 
Sv: Får en chef beordra?

Fast i de allra flesta så är ju detta istället reglerat i kollektivavtalet...

Lagen gäller ju bara för oseriösa arbetsköpare som vägrar att teckna kollektivavtal !
 
Sv: Får en chef beordra?

Kolla vad som står i ditt kollektivavtal !

Det är det som gäller. I de allra flesta fall står där bla att det ska tas hänsyn till personliga skäl. Ofta står också en tid när dom senast ska ha hört av sig om det ska vara giltigt, ofta gäller att ag ska ha meddelat dig absolut senast före sista rasten föregående arbetsdag och att personliga skäl som tex hämtning på dagis ska beaktas.

Annars är det bara låta bli att svara i telefonen när du är ledig eller svara att du har druckit alkohol...
 
Sv: Får en chef beordra?

Fast i de allra flesta så är ju detta istället reglerat i kollektivavtalet...

Lagen gäller ju bara för oseriösa arbetsköpare som vägrar att teckna kollektivavtal !

Fel. Varför ska inte arbetsgivare få ge bättre eller andra villkor än kollektivavtalet? Jag har alltid jobbat för seriösa arbetsgivare som aldrig någonsin skrivit på ett kollektivavtal.

Att vara seriös har ingenting med ett kollektivavtal att göra.

Lagen är det som gäller. Annat får man avtala om oavsett om man gör det kollektivt eller individuellt.
 
Sv: Får en chef beordra?

Kolla vad som står i ditt kollektivavtal !

Det är det som gäller. I de allra flesta fall står där bla att det ska tas hänsyn till personliga skäl. Ofta står också en tid när dom senast ska ha hört av sig om det ska vara giltigt, ofta gäller att ag ska ha meddelat dig absolut senast före sista rasten föregående arbetsdag och att personliga skäl som tex hämtning på dagis ska beaktas.

Annars är det bara låta bli att svara i telefonen när du är ledig eller svara att du har druckit alkohol...

Fast nu är det så att man i princip bara får beordra in när det sker akuta situationer som man rimligen inte kunnat planera för eller förutse. Det motsägs av att man ska säga till i förväg.
 
Sv: Får en chef beordra?

Stämmer väl med mina erfarenheter.

Jag tycker inte att kollektivavtal är synonymt med seriös arbetsgivare. Jag har haft de bästa dealerna på företag utan kollektivavtal.
 
Sv: Får en chef beordra?

Fast njae, akut är ju inte planerat. Däremot brukar hänsyn till dagis osv tas men man kan behöva påpeka det.
 
Sv: Får en chef beordra?

Annars är det bara låta bli att svara i telefonen när du är ledig eller svara att du har druckit alkohol...

Strunta i att svara tycker jag är den verkliga bottennivån.

Att däremot vara sjuk, ha druckit några glas vin (om det inte är 11.00 söndag förmiddag, signalerar andra problem) är ju absolut något helt oantastligt för en seriös arbetsgivare.

Jag vill gärna ha bra relationer även på arbetsplatsen, och då tycker jag att det krävs respekt både från arbetsgivare och -tagare. T ex att man svarar i telefon och kan kommunicera åt bägge håll.

Förutsätter självklart att en arbetsgivare inte beordrar in folk för sitt höga nöjes skull, jag har heller inte varit med om annat än att inbeordrad tid är dubbelt den normala lönen för passet (har man alltså t ex 100 % OB har man som inbeordrad 100 % normallön, 100 % OB och sedan gångar man summan med två för inbeordrad tid). En hyggligt normal arbetsgivare beordrar då inte in folk med annat än ett absolut nödläge.
 
Sv: Får en chef beordra?

Att vara seriös har ingenting med ett kollektivavtal att göra.
.


Fackliga är i regel av en helt annan tro, iofs kan man förstå det med tanke på att kollektivavtalen i princip är avgörande för fackens existens.

Jag håller fö med dig, kollektivavtal är inte = seriositet, tillägg; och bemanningsföretag är inte = oseriositet.
 
Senast ändrad:
Sv: Får en chef beordra?

jag har heller inte varit med om annat än att inbeordrad tid är dubbelt den normala lönen för passet (har man alltså t ex 100 % OB har man som inbeordrad 100 % normallön, 100 % OB och sedan gångar man summan med två för inbeordrad tid).


Det är snarare ett generöst undantag. Vid beordrad övertid brukar ersättningar enligt kollektivavtal utgå.

Applåd för din uppfattning om att vårda relationerna på arbetsplatsen, den är på sikt lönande :)
 
Sv: Får en chef beordra?

Att kunna beordra in folk på övertid är något som tämligen frekvent missbrukas av ett antal arbetsköpare, tyvärr.

Ofta går det hand i hand med att arbetsköparen ifråga inte klarar av att ha en dialog med sina anställda.

Det är ju väldigt få som skulle vilja sabotera för ett företag, tvärtom så vill ju de allra flesta anställda företagets bästa. Så väldigt mycket är ju vunnet på att helt enkelt bara släppa in de anställda på en dialog istället för att hålla en monolog.

Det handlar ärligt talat inte om nivån på ersättningen i första hand när folk inte vill jobba över, utan det handlar ofta om helt andra grejjer.

Bara en sån enkel sak som att tjänstemän inte vill fika ihop med kollektiva eller att arbetare benämns som "resurser" istället för medarbetare är såna saker som kan förvandla en lojal medarbetare till en motsträvig nej-sägare som vägrar att svara i telefon.

En annan sak som gör att folk inte vill jobba övertid är när den används frekvent för att "maskera" missförhållanden inom företaget, som tex brister inom logistik och lager eller dålig organisation.

Är det väldigt mycket övertid på ett företag så sköts påfallande ofta logistik, planering och lager mindre bra - det brukar höra ihop med högt övertidsuttag.

Övertid är en akutåtgärd, men att syssla med samma akutåtgärd i åratal - ja då är det inte längre akut utan då är det dålig planering.
 
Sv: Får en chef beordra?

min chef ( som du vet vem det är ) sa att jag skulle ta "semester" elitloppshelgen fast jag var ledig fre-lör-sön pga att då kunde ingen beordra ut mig ifall det blev kris

men det är ju helt sjukt att du ska behöva slösa semesterdagar på en redan ledig helg?? :eek: å regn fick du oxå ;)
 
Sv: Får en chef beordra?

Ansvarskänsla och lojalitet är annars värdefulla egenskaper, ur arbetsgivarsynpunkt.

Det där är något som går åt båda håll - du måste visa respekt för att kunna få respekt - du måste visa lojalitet för att kunna få lojalitet.

Det är ju fascinerande när svenskt näringsliv går ut och kritiserar att folk känner allt mindre lojalitet mot företagen - frågan är då vad företagen gör för att visa sin lojalitet mot sina arbetare ?

Att stapla ovissa anställningsformer, hyra in via bemanningsföretag, ständigt påminna arbetare om hur lätta dom är att byta ut... Det kan aldrig någonsin att belönas med lojalitet från arbetarna.

Får du istället medarbetare att känna sig delaktiga, att känna sig respekterade, att någon lyssnar på dem - då kommer du att få lojala medarbetare som kommer att göra mer än vad du kräver av dem.
 
Sv: Får en chef beordra?

Det där är något som går åt båda håll - du måste visa respekt för att kunna få respekt - du måste visa lojalitet för att kunna få lojalitet.

Det är ju fascinerande när svenskt näringsliv går ut och kritiserar att folk känner allt mindre lojalitet mot företagen - frågan är då vad företagen gör för att visa sin lojalitet mot sina arbetare ?

Att stapla ovissa anställningsformer, hyra in via bemanningsföretag, ständigt påminna arbetare om hur lätta dom är att byta ut... Det kan aldrig någonsin att belönas med lojalitet från arbetarna.

Får du istället medarbetare att känna sig delaktiga, att känna sig respekterade, att någon lyssnar på dem - då kommer du att få lojala medarbetare som kommer att göra mer än vad du kräver av dem.


Givetvis går det åt bägge håll men jag håller med SN, arbetsmoralen sjunker drastiskt men det är, generellt, inte bland 70-talisterna och äldre vi finner problemet.
Att vi har hög ungdomsarbetslöshet är inte enbart att skylla på arbetsbrist.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
699
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 177
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp