Får en chef beordra?

Lilla

Trådstartare
Får en chef beordra mig att jobba via en annan personal? Känns väldigt oproffsigt i mina ögon och som jag har läst så får inte chefen hälsa en beordring.

Sv: Får en chef beordra?

På mitt arbete så utses en ansvarig för varje helg
då inte chefen är närvarande.
Denne får beordra in personal om det krävs.

På vårt jobb får vi beordra in personal helger och kvällar. Kontorstider beordrar chefen in folk.
Jag personligen tycker det hör till chefens ansvar att beordra in men jag vet inte hur "reglerna" säger på helger när chefen inte jobbar. Någon måste ju ta beslutet och det läggs på oss.

Man har ju rätt att inte va anträffbar men när en kompis på samma jobb ringer svarar jag. Då är det inte så kul att få en sådan hälsning. Oproffsigt tycker jag. Står någonstans att en chef inte får hälsa en beordring.

Chefen har tagit beslutet och har ringt ngn som ska ringa mig. Det tycker jag är dåligt.

Chefen har tagit beslutet och har ringt ngn som ska ringa mig. Det tycker jag är dåligt.

Man kan tycka att det är dåligt och ta upp det med chefen.

Men det finns inga regler om vilka kommunikationskanaler som måste användas (vad jag känner till). Man kan ringa, SMSa, mejla, be någon berätta, skriva på facebook, PM på buke eller vad som helst. Vissa är ju smartare att använda för att man ska veta att budskapet gått fram.

Ok, jag läste ngnstans när jag googlade att man inte beh vara anträffbar och att chefen inte får hälsa eller maila.

Nu är det inte riktigt svar på hur man får beordra, men när det gäller övertid så har jag för mig att chefen måste säga till om denna ganska långt i förväg. Det går liksom inte att skicka en hälsning genom en kompisa att "i övermorgon ska du jobba utöver ditt ordinarie schema"...

Men jag vet inte om det var någon sådant det handlade om, eller något annat.

"
Arbetstidslagen (1982:673), reglerar arbetsgivarens rätt att kräva beordrad övertid. Arbetstidslagen som reglerar ökad arbetstid när det finns ett särskilt behov av detta. Exempel på vad som kan utgöra ett ”särskilt behov” kan vara en kraftigt ökad arbetsbörda som arbetsgivaren inte kunde förutspå skulle inträffa eller insjuknande av personal som inte gick att förutse. Behovet av att beordra in arbetskraft ska i det närmaste vara att anse som akut. I kommentarer till paragraferna går att läsa att beordrad arbetstid ska vara att anse som ett extraordinärt inslag i arbetet och inte ska vara något som används regelmässigt.

Arbetsgivaren har rätt att med kort varsel beordra sina anställda till övertid, detta oavsett sysselsättningsgrad. Att vägra gå i arbete när denna är beordrad kan leda till att arbetstagaren får en erinran om arbetsvägran. Enstaka sådana varningar är dock inte till ett tillräckligt skäl för uppsägning.

Beordrad arbetstid ska vara något som endast används undantagsvis. Det bör även finnas stöd i anställningsavtal för att arbetsgivaren ska ha befogenhet att kalla in en anställd.
"

Så finns behovet akut finns det inga regler i lag om att man ska avisera i förväg. Det blir lite moment 22 att resonera så, eftersom behovet ska vara just akut och oförutsett - annars räknar man med att arbetsgivaren ska lösa det på annat sätt....

Så om behovet är akut kan chefen ringa dig och be dig infinna dig på arbetet så fort det är möjligt.

Sedan finns det undantag som man som arbetstagare kan åberopa i vissa fall.
"Reglering som en arbetstagare kan åberopa för att undkomma beordrad arbetstid skiftar beroende på situation."

Att skicka en hälsning via en kompis låter som en dålig väg att kommunicera främst för att man ska få konfirmerat att budskapet verkligen gått fram och fått bekräftat att vederbörande tänker infinna sig.

Ja det har jag läst. Frågan gäller om hon får hälsa beordrandet?
Hur som helst har jag magkatarr och mår inte bra så jag behöver vila.

Ja det har jag läst. Frågan gäller om hon får hälsa beordrandet?
Hur som helst har jag magkatarr och mår inte bra så jag behöver vila.

Kommunikationsvägen är inte reglerad.

Man KAN alltid sjukanmäla sig som kontring, men är man intresserad av att få befordran, goda betyg, referenser, jobbet kvar vid oroligheter eller få del av en ökad lönepott är det något man ska vara extremt försiktig med.

Jag ljuger inte, jag är inte pigg. Och det är ett jobb där man inte kan gå på halvfart.

Sen undrar jag, det kan ju fort bli som i viskleken, att saker missuppfattas på vägen.

Jag ljuger inte, jag är inte pigg. Och det är ett jobb där man inte kan gå på halvfart.

Jag menar inte att du ljuger. Jag menar bara att det lätt kan uppfattas så av chefen om det händer upprepade tillfällen.

Och som sagt, det är en kass väg att kommunicera eftersom chefen varken kan vara säker på att du fick budskapet eller vad du svarade på ordern som kom. Det kan ju din "vän" helt ha hittat på.

Den som ringde kan ju ha missförstått och dessutom kan jag inte diskutera med budbäraren för den kan ju inget säga.
Jaja. Vi får se. Sa till budbäraren att jag inte jobbar och att jag har giltiga skäl. Får se vad som händer.

min chef ( som du vet vem det är ) sa att jag skulle ta "semester" elitloppshelgen fast jag var ledig fre-lör-sön pga att då kunde ingen beordra ut mig ifall det blev kris

Hm. Att vara 30 mil hemifrån borde väl vara en giltig anledning? Man kan väl inte ta semester när man är ledig?

jo det kan jag , för om jag har sem en hel vecka o bara har typ 3 arb dgr så kan jag inte bli beordrad att gå ut mina "lediga" dgr
men har jag inte sem kan hon väl beordra ut mig om det riktigt kniper

...nu har ju jag världens bästa chef så det skulle mycket till innan hon gjorde nåt sånt....:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 035
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
692
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 551
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka