Får ej upp i vikt.

Sv: Får ej upp i vikt.

Men finns det någon som kan hjälpa mig att räkna ut hur mycket krafft, havre och betfor jag ska ge, om jag ger typ 6-8 kg av det analyserade höet??

Vore snällt.. Är ju, som jag sagt tidigare, ingen höjdare på detta :banana:

Ha´de /Frida
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Källa till detta??
Trodde inte det fanns undersökningar om islandshästens foderomvandlingsförmåga. Ser fram emot att ta del av infon!
 
Sv: Får ej upp i vikt.

alpha skrev:
Källa till detta??
Trodde inte det fanns undersökningar om islandshästens foderomvandlingsförmåga. Ser fram emot att ta del av infon!

Vid ett symposium om Horse breeding in cold climate 1993 diskuterades dylika frågor. Abstr publ i Livestock prod science vol 40 no 1 1994. Där hittar man mätningen av Islandshästens magtarmkanal och hur unga islandshästar föder sig bättre är lamm o ungnöt på dåligt och grovt bete. Däremot hittar jag inte en undersökning jag sett i Norge där islandshästar (och tror jag Nordland) födde sig bättre än travare på sent halvtaskigt bete.

Samma slutsats har flera länsstyrelser kommit till när de sett hur länge islandhästflockar kan gå kvar och överbeta ett igenvuxet område jämfört med blandade hästflockar och ungdjur av mjölkkoraser utan att tunna ur. Säkert finns andra hästraser som har lika god omvandlingsförmåga (själv tror jag mina shetland skulle kunna överleva på skosulor) men såvitt jag vet är det bara på islandshästen där man undersökt och jämfört magtarmkanalens längd.

Sen vill jag svara trådskaparen som vill ha upp sin häst i vikt att min favoritgödmat är lusern och linfrökaka och hade jag din häst skulle jag ge henne 8 kg hö av det nya och 1-flera kg lusern beroende på hur smal hon var om ryggmuskulaturen och 0,5 kg linfrökaka.

Nu har du ett lager av annan mat som hästen också är van vid och då är förståss det smartaste att fortsätta ge dina 15 dl KRAFFT nya grov i stället och använda spannmål och betfor mera som godis Detta förslag bygger dock på antagandet att ditt första hö var kasst och att detta är bättre. Skulle detta antagande vara fel då har du en svårfödd häst och då får du återkomma. Det är möjligt att höet räcker som underhåll när hon nått matchvikt. Om du är på väg åt rätt håll bör du se inom ett par veckor.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

aþena skrev:
Men finns det någon som kan hjälpa mig att räkna ut hur mycket krafft, havre och betfor jag ska ge, om jag ger typ 6-8 kg av det analyserade höet??

Vore snällt.. Är ju, som jag sagt tidigare, ingen höjdare på detta :banana:

Ha´de /Frida

Gå in o räkan själv på http://hippocampus.slu.se Gå in på Hästens foder och sen till foderstatsprogramet. Fyll i alla uppgifter så gott du kan och sen fyller du i hövärdena... osv. Du kan testa dig fram!
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Tack! Ska genast leta upp abstractet.

Vad gäller shettisar har man (Cuddeford et al, 1995) uppmätt en lägre smältbarhet av ts, organisk substans och råprotein jämfört med fullblod! Man fann dock tendenser att shettisarna nyttjade ett fiberrikt foder (halm) något bättre.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 924
Senast: Habina
·
Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp