FÅr det verkligen gÅ till sÅhÄr??

T

tralla

Hej allihopa!!

Har ett problem som gnager mig dag som natt... Jag sålde ett dräktigt islandssto 1 Maj i år som dessutom var dräktig med en väldigt fin hingst. Jag sålde henne därför att jag var rädd för att stå med ett föl då jag absolut aldrig haft det innan. Visste inte att hon var dräktig när jag köpte henne. Denna häst älskar jag något fruktansvärt och vill att hon ska tas hand om på bästa sätt.

Jag var ju givetvis dum och sålde henne på avbetalning... Men jag skrev ett jättebra kontrakt ialf där det står att jag ska ha månadsbet senast 25e varje månad. Varje betalning har kommit försent med ca 1-2 veckor och då har jag fått höra av mig för att få pengarna.

I Kontraktet skrev vi att jag har rätt att hämta hästarna om hon inte sköter avbetalningarna korrekt...

Sen skulle hon försäkra om hästen till ett annat bolag direkt den 3 maj och jag skulle säga upp agria. Men hästen är idag ännu inte försäkrad och jag kan inte göra ett skit och hon bara struntar i det. Om något hade hänt stoet vid fölningen eller nu så får jag ju problem då jag fortfarande är ägare.

Jag sa ialf att jag ville hämta hästarna och då blev hon galen och anlitade jurist som skicka sms till mig att jag gör hemfridsbrott, vilket jag vet att jag gör så jag har ju givetvis inte åkt. Så jag anlitade egen jurist och han har läst kontraktet och menar på att jag ska ha rätt att ta hem hästarna och han skulle gå via kronofogdmyndigheterna annars blir det domstol om det inte funkar.

Hur kan hon klara sig med alla dumheter när vi skrev ett sådant kontrakt? OCh hennes jurist säger att hästarna är hennes..... Det är dom inte förräns maj 2011 om hon inte hade gjort kontraktsbrott. Hon har ju gjort kontraktsbrott 4 månader i rad... Men en sen bet är inget att tjafsa om säger hennes jurist och menar att domstol måste häva ett kontrakt.

Jag är så ledsen. Ett kontrakt ska väl ändå gälla. Dessutom har stoet inte fått sina vaccinationer eller någonting. Jag verkar ha fått en bra jurist ialf och hoppas han kan hjälpa mig. Tycker det är sjukt att hon ska sätta mig i ett helvete bara sådär och jag ska få betala en massa för att få hem dom när jag inte gjort något....

Varken sover eller äter och jobba är jättesvårt nu. Min jurist kollade upp min hemförsäkring ialf och jag har ett rättskydd som gäller tvisten för hästen och det är ju positivit ialf.

Lyckades även stoppa språngsedeln till fölet ialf. Min jurist fick tag i hingstägaren så hon skickar den till mig. Och den har ju jag betalat i vilket fall som helst.

Hur kan folk bli så annorlunda? Varför skaffa hästar när man inte har råd med sprutor, försäkringar eller betala dom??? Vill bara ha hem dom innan något händer...

Tack för att ni orkade läsa detta:cry:

Många kramar från deppiga mig.

Sv: FÅr det verkligen gÅ till sÅhÄr??

Fruktansvärt att folk kan bete sig så. Hoppas du får rätsida på det. Tur att du verkar ha hittat en duktig jurist.

Pepp :bump:

Vad jag förstår ska ägandet gå över maj 2011 (när hästen är fullt betald?) så nu är det du som äger hästen. Du har rätt att hämta hästen om hon inte sköter betalningen vilket hon inte gjort. Så om hon inte lämnar över hästen är det väl HON som har stulit den?

Om jag var du skulle jag ringa polisen och höra. Det var nämligen så att en person snodde min kompis hästtransport och min kompis såg den hemma hos personen. Min kompis ringde polisen för att be polisen ta tillbaka transporten mm. Men polisen fattade inte problemet, det var ju bara att åka och hämta den själv vilket min kompis också gjorde (lite sådär halvkul).

Nu vet jag inte om polisen gav rätt information och om man får göra så eller om det gäller samma saker med levande ting.

Men jag hoppas verkligen du får tillbaka din häst och jag förstår att du är orolig!!

till TS.
Eftersom du har anlitat jurist, skall du fortsatta tycker jag. Lamna alla detaljer hon/han fragar om, skriv garna ner allt och samtal som du har haft med personen, inklusive nar betalningar har kommit in etc.
Under tiden fortsatter du med ditt, och lat KF och juristen ta hand om detta.. Om jurist tycker du skall anmala till polisen, gor sa. Men backa inte undan.
Angaende "hennes" jurist, har du kollat att det verkligen var juristen som sms till dig? Checka numret, later valdigt skumt.. vem som helst kunde ha skrivit detta och nej hemfridsbrott ar det inte, du ager hasten sa du kan hamta den och folet..
Men enklast ar att fortsatta och kanske lata dina foraldrar ta upp detta ocksa.. Far en uppfattning att du ar minderarig.. forlat om jag ar fel, men sa kanns det.

Tkr liksom de andra att en jurist som skriver sms låter väldigt märkligt.....

Men herrgud, hennes jurist verkar inte seriös för 5 öre. ÄR DU SÄKER PÅ ATT DET INTE ÄR EN "BLUFF" JURIST?

En jurist/advokat skickar INTE sms!

Dessutom har du ett vatten tätt kontrakt!

Hon har begått avtals brott nr 1!
Nr 2, hon äger INTE hästen/hästarna föräns dem är till fullo betalda, vilket även framgår av kontraktet vad jag förstår?

Jag har varit i exakt samma sits.
Sålde en häst på avbetalning.
Dem nya ägarna betalade bara hälften av hästen och någon slutbetalning kom inte!
Jag ringde både advokat samt polis som BÅDA sa åt mig att hämta hästen!
Hemfrids brott?
Hyr släp och åk och hämta hästarna, ring polisen och be dem komma ut så blir det INTE hemfridsbrott, ta med ägarbevis samt kontrakt på att du äger fortf hästarna!

Vad säger din jurist om detta?
Att hon inte har någon försäkring är ju galet!
Tänk om hästen blir svårt sjuk, hon anlitar ingen veterinär för att hon inte har råd, hästen dör, sen slutar hon givetvis betala dig resterande och du står där utan betalning och utan häst!!!

Hon har redan gjort kontrakts brott genom att INTE betala i tid!
En små sak OM det händer någon enstaka gång men många bäckar små!

Jag kollade upp numret och det gick till en jurist. Men känns som dom är kompisar när hon smsade mig nästan direkt när jag och köparen rök ihop. Min jurist är helt annorlunda. Han har kollat upp mitt rättsskydd genom min hemförsäkring och det gäller vid tvist vid hästen så han har ansökt om den. Sen ska han kontakta kronofogden och ta hjälp av dom.

Han säger att kronofogden kan kan hämta dom åt mig. Men gör dom det när hon nu har betalat fast försent vid alla tillfällen? Jag kan ju inget om sånt här.

Känns som jag inte får hem mina älsklingar och det är så frustrerande.

Borde inte min jurist sagt att jag kan hämta hästarna när han läst vårat kontrakt? Men han säger att kronofogden ska ta över det...

Jag är sååååååååå orolig!!:confused:

Tror du en minderåring skulle ha fattat att man måste koppla in jurister och kolla rättsskydd och sånt? Du är helt otrolig... Du är nog den som är minderårig tror jag.:eek:

Jag hade allt kopplat på transporten, packat in ett par starka kompisar och därefter hämtat hästarna. Oavsett vad den andra parten tyckte om saken. Vadå hemfridsbrott? OM ett sådant ärende mot förmodan skulle leda till åtal och fällande dom - ja då får det väl vara värt det då. Det handlar inte heller om 10 år på Kumla, utan "bara" böter om man blir dömd.

Vart bor du? Finns både transport och muskler att låna om det behövs :angel:

Senast ändrad:

Till TS.
Med tanke pa grammatik, stavning och satsbildning skulle jag tro att du var i gymnasiet eller lagre, men sak samma, och nej minderarig ar jag inte, pa langa vagar. Dock kanner jag till att aven de som ar vet ganska bra sina regler och hur man gar till. De har ju Buke att lara sig pa.
Dock tycker jag att du kanske skulle koncentrera dig pa att fa hem dina hastar istallet for att vara sa vrang och slanga shit pa andra. Du kanske missade min mening om," har jag fel ursaktar jag mig" (eller ord i liknande betydelse).
Manga tanker inte pa att de maste ha malsmans signature pa papper som skrivs pa, anda tills man ar myndig (18?) Men sedan det ar inte fallet i denna diskussion tycker jag vi/du skall droppa den delen.
Ta dock hjalp av din jurist for alla svangar, det tjanar man faktiskt pa i langden..och lycka till

Mja, hemfridsbrott - att du tränger dig in i eller stannar kvar där någon annans har sin bostad - skulle det ju kunna bli om stallägaren (=köparen?) bor på gården och nekar dig tillträde.

självtäkt - att du hämtar en häst som finns i någon annans besittning för att "ta dig själv rätt" - är väl det brott som ligger närmast till hands.

Det är helt korrekt att det är kronofogden som ska hämta hästen (handräckning alt. särskild handräckning) om du kan visa att du har bättre rätt till den än köparen! MEN, det finns alltid men när det gäller juridik; via handräckning kan du bara begära att din köpare ska "fullgöra" något, dvs. du måste kanske häva köpekontraktet, då blir "fullgörandet" att låta dig hämta hästen. Eventuellt kan du hävda att din rätt att hämta hästen hindras av köparen och då kan du använda särskild handräckning.

Jättebra att du har en jurist inkopplad, det blir så mycket lättare då! Du ska se att det löser sig "styrkekram"

Tror du en minderåring skulle ha fattat att man måste koppla in jurister och kolla rättsskydd och sånt? Du är helt otrolig... Du är nog den som är minderårig tror jag.:eek:

Jag tycker du mkt sakligt har framställt din fråga och tror inte alls på att du är minderårig!

Kronofogden kan väl inte göra något i detta fall?
Konstigt!
Ja, hon har betalat men för sent och därtill har hon brytit kontraktet men kronofogden är fel instans, dem ser bara till så att pengarna blir betalda, men det blir dem ju oxå, helt fel!

Ta kontakt med polisen istället i kommunen där hon har hästarna.
Förklara läget!
Åk sedan dit med poliserna och nån vän och hämta hem DINA hästar!

Är du rådvill så ring gärna en annan advokat, kanske 2-3 till för att höra vad dem säger!!!!

Helt rätt det du säger. Har varit i en liknande situation dvs tvist om äganderätt. Hästen hämtades av polis på order av kronofogden och stod uppstallad på hemlig plats tills dess domstol beslutat om vem som ägde hästen. Det tog ca 1 år totalt - vi fick tillbaka hästen och motparten fick betala för uppstallningskostnaden, 100 kr per dag som hästen stått stallad. Kostnaden för detta översteg vida vad hästen var värd i kr räknat. Motparten som dessutom hämtat hästen i vårt stall utan lov (och utan att betalt en enda kr) dömdes (om jag minns rätt) för stöld och fick villkorlig dom.

Det är ju sånt jag är rädd för... Att få hem hästen och så kanske domstolen ger henne rätt...

Dom här lagarna och allt som hör till vet man ju aldrig vad det tar vägen...

Hoppas min jurist kan lösa det utan domstol...och hur lång tid tar en sån här process egentligen? Hon har ju dessutom mitt föl som växer till sig och man går ju förlorad så mkt under lång tid.

Han skulle ansöka om att rättsskydd...vad som händer sen vet jag inte... Är det någon som vet??? Jag hade sån försäkring ialf:p

Det är ju sånt jag är rädd för... Att få hem hästen och så kanske domstolen ger henne rätt...

Dom här lagarna och allt som hör till vet man ju aldrig vad det tar vägen...

Hoppas min jurist kan lösa det utan domstol...och hur lång tid tar en sån här process egentligen? Hon har ju dessutom mitt föl som växer till sig och man går ju förlorad så mkt under lång tid.

Han skulle ansöka om att rättsskydd...vad som händer sen vet jag inte... Är det någon som vet??? Jag hade sån försäkring ialf:p

Folk som fått ut sina hästar från kronofogden handlar det mer om köpare som inte alls betalar!
Krono går absolut inte in och hämtar en häst för att dem betalat 1-2 veckor försent!
Dem betalar ju och det är inte det som är problemet el hur TS?
Du får ju dina pengar du ska ha, MEN dem bryter kontraktet då dem inte betalar i tid den 25 varje månad!

Sen har dem inte stoet försäkrad vilket du är orolig för!

När jag sålde min häst och bara fick hälften, rest skulle komma efter några dagar vilket det inte gjorde. Det kom heller inget dem resterande 4 månader som följde!
Hade säkert kunnat gå via Krono men det hade kanske tagit 1 år innan jag fått rätt att hämta hästarna.

Nu valde jag att ringa advokat plus polis som sa åt mig att jag hade full rätt att hämta min häst!

Rättskydd har man oftast via hemförsäkring, fack osv!"

Det betyder att när ärendet är klart och rättegångs kostnaderna ska betalas på låt säga 100.000kr så behöver du BARA betala ca 20% av kostnaden OM ni förlikat el OM du har förlorat!

Siffrorna och % är olika ber på vilket bolag du har!
Så tro inte det är gratis bara för att du har rättskydd!:crazy:

Advokater har en vilja att dra på saker och ta ut en hög summa arvode, bättre du ringer runt kostnads fritt och kollar vad andra jurister oxå säger och ta kontakt med polisen och hämta hem hästarna!:)

Hej

Näe, jag vet att det inte är gratis.... Såklart....Vem vill göra mitt ärende gratis? Känns bara så hopplöst allting.

Min jurist ska ringa mig snart och då får jag fler svar för hoppningsvis..

Tack alla ni som ger mig råd och tips..Det värmer.

Vad har ni avtalat gällande de pengar hon/han redan har betalt? I vissa fall anses det inte skäligt att hela beloppet ska tillfalla dig om de betalt om än ngt sent.

De försöker i första hand nå en förlikning, har din jurist kontaktat köparen?
Förhoppningsvis kan ni lösa detta utan att det blir för mycket problem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 494
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?