Får det gå till så här?

Sv: Får det gå till så här?

jag har hört att de har en gräns på tre.. kanske enbart här?
blev så chokad för vännen ifråga har blivit bemött på ett schysst sätt de två första, tredje nekade de henne helt på central sjukhuset här :S

hon fick alltså ta sig till ett annat sjukhus med ett hemskt bemötande.. hur som haver så tycker jag det är väldigt vanligt att de råder till tablett oftare än kirurgisk nu för tiden

Det måste vara något nytt med max tre aborter. Vi har fri abort i Sverige. Och jag vet folk som gjort 12-15 aborter...

Det kan inte vara möjligt att det finns någon övre gräns med tanke på att vi har fri abort. Däremot är det säkert så att de avråder kvinnor från att utföra fler aborter när man kommit upp till ett visst antal, men jag tvivlar starkt på att man kan förvägras abort så länge man inte är för långt gången.

och återigen det var en fråga, vill hon inte svara så engagerar jag mig ej mer i det. dock undrar jag eftersom jag hört att det finns en gräns på tre gånger och en vän till mig vart nekad abort vid sin tredje gång pga. av det här.

så till övriga: jag frågade, vill hon inte svara så köper jag det. Vill hon svara så uppskattar jag det

Gräns på tre gånger?? :crazy:

Jag har hört att det är skadligt med för många kirugiska aborter.Men jag har inte hört talas om någon gräns :crazy:

Det "skadliga" är enligt en mkt god vän (sjukvårdsutbildad) att man för varje abort får ett litet ärr på livmodern, och ett foster kan inte fästa på just den punkten där det finns ärrvävnad, och alltså så kan för många aborter innebära att man har svårare att bli gravid, då man fått mkt ärrvävnad i livmodern. (han förklarade det mkt bättre än vad jag lyckats med känner jag ;))

KL härifrån.....

Att antalet aborter är begränsat ser jag som högst osannolikt, däremot så förstår jag ifall sjukvården ser ett mönster att en person genomgår flera aborter inom en kort tid, att man försöker "försvåra" för personen att genomgå ytterligare aborter, och på så sätt får personen till att hitta andra preventivmetoder.

Att man skulle försöka styra in en person på medicinsk abort framför kirurgisk har jag inte hört talas om, själv genomgick jag en kirurgisk abort, och ingen försökte påverka mig i mitt val öht.

Du är ju i en jobbig situation och därför behöver personalen tänka ytterligare en gång vad och hur de säger.

Jag har inte gjort någon abort själv men var med en vän när hon gjorde en.
Personalen var inte särskilt trevlig.
Det handlade om en skrapning. (det här var länge sedan och jag vet inte ens om det fanns medicinsk abort då.)

När hon skulle sövas på operation var hon halvt hysterrisk, hon ångrade sig men kunde inte få det ur sig efter alla lugnande medel hon fått:(
När hon vaknade hade hon jätteont och sköterskan bara snäste åt henne att "ja det gör ont att göra abort:(" hon fick inget smärtstillande förren jag blev förbannad och gick till läkarexpeditionen och sa ifrån, min kompis minns inte mycket från uppvaknandet som tur är, men det var fruktansvärt att se vilket bemötande hon fick:(

Hoppas att allt går bra för dej.

KisseNova: När jag var in och gjorde min abort fick inte jag heller se min bebis , dom tyckte inte att jag skulle det eftersom jag skulle göra abort. Hon sa att det var svårare och mer känsligt att göra det om man såg bebisen först , kunde tydligen ge värre deppretioner. Men jag tycker ju att man kan få känna efter själv om man vill se eller inte jag försökte men fick inte. Det var visserligen ett jättejobbigt beslut ändå och jag ångrar det faktiskt nu i efterhand , men kändes inte bara rätt av nån anledning.

Jag vet inte om jag skrivit knasigt eller du läste knasigt, för hon fick se fostret emot sin vilja.

Boccia : joo, något liknande har jag hört. Att efter abort kan det vara svårt att bli gravid.

Var nog lite trött när jag läste :-) fattade som att hon inte fick se det , ja det var ju inte så snällt att göra det mot hennes vilja. Sorry.

Delvis KL.

En av mina föredetta lärare nämnde också, flera gånger dessutom, att det är max 3 kostnadsfria aborter som gäller. Alltså att man behövde betala för "ingreppet" om man ville göra fler än tre. Fast den läraren hade inte riktigt alla hästarna i stallet så jag vet inte om man ska tro på det eller inte.

Till trådskaparen - jobbigt att du kände dig otrevligt bemött, speciellt vid en sådan situation.

Delvis KL.

En av mina föredetta lärare nämnde också, flera gånger dessutom, att det är max 3 kostnadsfria aborter som gäller. Alltså att man behövde betala för "ingreppet" om man ville göra fler än tre. Fast den läraren hade inte riktigt alla hästarna i stallet så jag vet inte om man ska tro på det eller inte.

Till trådskaparen - jobbigt att du kände dig otrevligt bemött, speciellt vid en sådan situation.

Men aborter är väl inte kostnadsfria??? :confused:
Jag betalade iaf för min

Det är INTE ok att bemöta patienter på snorkigt vis.
Det är INTE ok att lägga sig i hur många aborter någon person har genomgått, eller kommentera något om det vare sig som privatperson eller sjukvårdspersonal.

Detta var nu inget specifikt svar till någon här, utan allmänt.

Det finns många sätt att säga saker på.

Hoppas att TS mår bra i övrigt??

Beror det inte på ålder? Under eller över 20, har jag hört men det kan vara fel. Betalade i alla fall inte för min, men jag var under 20. En kompis fick betala för sin, men hon var över 20.

Kanske beror på ifall man har fri sjukvård eller inte, men den gränsen går väl vid 18 år??
Jag betalade iaf, jag var 22

OT, men fri sjukvård är 20 år :) (iaf här i v.götaland.. vet inte om det är olika i landet?)

Min var oxå kostnadsfri å jag var över 20 , kan ju kanske vara olika eller så kanske det är omgjort nu. Ja jag vet inte.

För övrigt anser jag att du borde anmäla den person som hade kommentaren om barnvakt till din sambo. Det var nog nåt av det lägsta jag har hört inom sjukvården.

Vart tycker du man ska anmäla sådant?

HSAN? (Bryr sig inte om dumma kommentarer så länge vården varit korrekt)
Polisen?
EU-domstolen?

Klart det är bra att säga ifrån om man tycker att man blir illa bemött, men det är så många som direkt hojtar "anmäl!" utan att ha en aning om vart.

Man kan göra som jag gjorde (på direkt uppmaning av sköterskan på MVC) - kontakta den som är chef över den avdelning där detta har inträffat.

I mitt fall var det en barnmorska som betedde sig tämligen illa efter att jag valt att byta bort henne mot en annan pga att personkemin inte stämde alls. Jag blev ställd mot väggen av kärringen som försökte avkräva mig ett svar på varför vi inte kunde prata om saken, när jag uttryckligen flera gånger sa till henne att jag VILL INTE prata med henne om det. Jag mådde liksom dåligt av blotta åsynen av tanten.
Jag kontaktade hennes överordnade och berättade vad som hade hänt.
Denna överordnade frågade vad jag ville att hon skulle använda informationen till och jag svarade att jag vill att hon ska veta hur personalen beter sig och använda informationen till vad hon ville i övrigt. Det kan ju vara så att många klagar om samma saker på samma person och DÅ kan det spela roll...

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 090
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 540
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Nu är jag helt lost! Mamma har problem med en höft, hon har skickats hit och dit mellan läkare, röntgen, sjukgymnaster osv i... snart...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka