Fångtråd del 2

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 013
  • Visningar Visningar 170 455
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

KL

Hjälp! Idag har jag en HALT häst. Hon haltar på, jag tror, höger fram. Haltade även några steg igår när vi tog ut dem, men det försvann så snabbt att jag inte visste om jag sett rätt. Vad jag kan känna är det lite, lite puls i det benet men knappast märkbart. Kanske LITE varmare hov. När jag kratsade hovarna blev det ett HÅL brevid strålen, kanske någon centimeter djupt. Kan hon ha en hovböld? Har nu tvättat ur båda hovar med såpvatten. Båda mina hästar verkar ha problem med smuliga strålar och smuligt horn överlag just nu. Vad kan det bero på, och vad gör jag? Får knappast tag i någon veterinär nu...

Kan ju tillägga att hon för övrigt beter sig precis som vanligt. Pigg (överpigg), glad, absolut inte hängig eller smärtpåverkad på något vis.

Var ute och gick lite med henne och, jo, hon haltar rejält :(. Ingen puls alls i vf, men lite i hf. Tyder det på böld, fång som kommit tillbaks, eller vad? Nu gick min stressnivå i taket :(!

Jag antar att det är den stora det handlar om?
Har inget vettigt att komma med annat än att jag förstår hur det känns.
Min ponny hade riktigt smuliga hovar ett tag. Jag fick förklarinen (hysterisk som jag är så kastade jag mig på telefonen och fick tag i vår ord hovis som genast lugnade mig) att det var för att de växte annorlunda än normalt, har också läst att tillväxten ändras. Hon hade det för några veckor sedan, det varade inte så länge. Hon trampade också till lite konstigt för några dagar sedan men det gick över.
Man kan aldrig veta
Jag hade låtit henne stå inne i morgon. Men det är så jag hade gjort, kan naturligtvis vara helt fel.

Ja, det är den stora. Jag hoppas att du har rätt. Man blir ju bara så fruktansvärt orolig...:( Lagade precis mat som jag inte vill äta. Jag har ju ingen ordinarie hovslagare längre, frågan är om jag ska ringa någon annan och rådfråga? Det värsta skulle vara om ett nytt anfall är på gång, men hon har ju ingen märkbar puls i vf och bara ytterst lite i hf. Hovarna är inte varmare än normalt heller. De blev t.o.m svala när hon kom ut i den svalare torven. Men trots allt haltar hon ju rejält :(. Usch, jag kommer att sova dåligt i natt!

Julies framhovar är också smuliga och luktar lite illa,vet sa igår att hon har lite hovröta.För några veckor sedan försvann nästan hela hennes stråle på ngt lustigt vis,man kunde liksom kratsa bort den med hovkratsen,blev som en krater i hoven.Men nu är det som det har stabiliserat sig :confused:.Hon har dessutom varit sämre och bättre om vartannat,vissa dagar ser hon riktigt eländig ut och vissa dagar är hon helt "normal".Har ingen speciell förhöjd puls de eländiga dagarna.Skall bli intressant och se vad röntgen visar på ons.
Hoppas din häst blir bättre snart.

För några veckor sedan försvann nästan hela hennes stråle på ngt lustigt vis,man kunde liksom kratsa bort den med hovkratsen,blev som en krater i hoven.Men nu är det som det har stabiliserat sig

Jisses, det låter ju EXAKT som min shettis hovar ser ut...:crazy:! Hon har också fått kratrar i stället för strålar, och hon har inte varit överförtjust över att jag varit där och "petat". Men det MÅSTE man ju! Har nu börjat tvätta hovarna på både med såpvatten. Har för mig att det ska vara bakteriedödande och bra vid röta?

Julie har väl inte heller varit överförtjust när man kratsat fötterna.Vet att de skall finnas ngt bra mot strålröta,men minnet sviker mej just nu.Hovsl kommer på mån,kan höra med henne då.Det som jag tycker är lite lurigt är att innan det blev så där med strålen tyckte jag hovarna såg normala ut,men nu har ju som sagt sulan blivit lite skum,jag är fundersam över om det kan ha ngt samband.Ska försöka lägga in en bild på Julies hovar,bara jag vet hur man gör :confused:.

Hovtjära är effektivt vid strålröta. Skall dock inte användas för ofta då det är uttorkande.

Men ååhh:crazy:

Menar du hål i strålfåran eller sulan?
kom det ut ngt guck?

Skulle som Ylva skrev tvätta o sen tjära in hela sulan- strålen.

Är det en böld torde smärtan lägga sig snabbt, annars.....:eek:

Tror inte såpvatten är tillräckligt bakteriedödande.
Hade strålröta för ett par år sedan, och penslade med väteperoxid, och det funkade finfint, men jag vet inte hur du ska göra.
Min hovis tyckte inte att jag skulle smörja med tjärprodukter. Definitivt inte om man inte dödat bakterierna först eftersom tjäran stänger in strålen.

På Belle är det ett hål längst upp invid strålen på höger sida, i sulan alltså. Svårt och förklara, men jag kan försöka ta en bild senare idag. Guck vet jag inte precis, men det är smuligt och vitt där, och blev ett större och större hål ju mer jag "rotade" med hovkratsen. Ska skaffa tjära idag och fortsätta tvätta med såpvatten en gång/dag och sedan lägga på tjära efteråt.

Nej, jag vet inte. Nu på morgonen hade hon helt normalljumma hovar (alla fyra lika "varma"). Ingen puls alls vf och såpass lite förstärkt puls i hf att jag först missade den. Vet inte :confused:?! Det känns som om hon skulle ha fler symtom, puls etc, om det var ett nytt anfall? Eller?

Senast ändrad:

Haltar hon fortfarande?
Min var halt en dag för ungefär en vecka sedan, inte jättehalt men det märktes ganska tydligt när hon gickm en det gick snabbt över och det var inget fel på henne när vi var på kliniken 3-4 dagar senare. Hon är visserligen fortfarande halt om man longerar henne i trav i ena varvet men det var nog inte anledningen till att hon gick lite konstigt nu senast.

Senast ändrad:

Tjära är en hel del bakteriedödande i sig.
sen stänger det inte in. ngn dag efter är det borta.
det skyddar även från väta ur marken ngn dag- mindre mjöligt- som på båtars underrede.

Det finns andra preparat.
Betty!
Kan det inte vara så att sulan håller på att släppa- för att den är bra? men den borde förstås inte vara halt för det. Gick du med den på grus?

Jag vet inte om det spelar ngn roll men står hon och "väger" på frambenen dvs avlastar dem hela tiden, flyttar tyngden från den ena sidan till den andra? Det gjorde min i julas när hon var ganska så dålig. Jag tyckte på ngt sätt att just det och sedan sättet hon vände på verkade vara de tydligaste tecknen på att det var ett fånganfall med påverkan på mer än en hov. Jag menar att om hon inte gör det så skulle det kunna tyda på att hon bara har gjort sig illa i det ena benet/ena hoven som ex en hovböld, trampat lite fel eller annat.

Man kan oxå titta på hur de står o äter- vilket framben som hela tiden hålls framför.

Nej, hon står inte och väger från ben till ben alls. Ser helt normal ut i boxen... När hon hade ont i vf fram förut stod hon med det snett utåt när hon åt hö. Men hon står inte alls så med något ben nu. Var och kände på pulsen igen nu precis när jag fodrade, och hur jag än klämde och kände kunde jag inte hitta förstärkt puls i något ben nu. Får hoppas på att det bara är något "lokalt"!

Betty!
Kan det inte vara så att sulan håller på att släppa- för att den är bra? men den borde förstås inte vara halt för det. Gick du med den på grus?

Nej, vi var inte på grus. Vet inte om det kan vara sulan som börjar släppa. Dock känns det som om det är NÅGOT på gång med båda hästarnas hovar just nu! Min fd hovslagare sa en gång att han trodde att hon hade relativt tunna sulor. Hon kan lätt bli väldigt sulöm. Tål t. ex. inte att trampa på stenar om man är ute och rider och skulle aldrig kunna vara barfotahäst. Då kan hon bli väldigt, väldigt snubblig och öm. Kan det vara en kombination av normalt sett tunna, ömma sulor och påverkan på hornet av fången?

YEAH!!!! Hon är mycket, mycket bättre idag :)! Vi tog bara ut henne en pyttesväng på mjukt underlag, men igår haltade hon även där. Såg ingen direkt hälta utan kanske bara lite, lite stelhet. Hoppas att det håller i sig nu bara...:crazy: Att vara fånghästägare är ju som att leva i på en berg-och-dalbana :crazy:!

Provar igen

Har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, hästarna har gått på "butta" i 10dagar nu dom två ena fick först stå inne 2dygn medan den andra fick gå ut i jordhage efter ett dygn då det inte var något mer fel än att hon hade ökad puls, men den hade alltså gått ner under natten.
Sen fick ju dom små också gå ut men efter 1 vecka ca så hade fortfarande alla 3 ökad puls, (den stora fick det i jordhagen igen) men inget fel i gången eller i vändningar och var pigga och glada, tog in dom i tisdags igen och i ons var den stora helt pulsfri och i tors även dom små, (den ena har dock fått lite puls igen men inte mycket) , vad tror ni orsaken kan vara? för hårt? den stora rör sig hela tiden inne, gillar inte stå inne utan mamsen, trots att hon är 13. Ska till vet på tors hade ingen tidiagre tid :( ska kolla med dom då. Så vad tror ni andra fångdrabbade människor , hur länge brukar era få stå inne efter det att dom blivit pulsfria? kan det varit för hårt underlag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 736
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 253
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
27 700
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka