fångkänning i nacken ??

Sv: fångkänning i nacken ??

Instämmer med dig. Vi har en ponny i stallet som har rejäl nacke (Welsh) men är mycket smal och vältränad...går inte att banta henne ju... Vad säger man om det?

Jo, jag såg att du skrev att det dom inte var feta.
Ni har blivit tillsagda att banta, men gör det inte.
Jag undrar vad gör ni då för att återställa hälsan?

Jo, jag såg att du skrev att det dom inte var feta.
Ni har blivit tillsagda att banta, men gör det inte.
Jag undrar vad gör ni då för att återställa hälsan?

Nja, alltså, jag satte "tillsagda" inom citationstecken då det inte är veterinär som bett oss banta, utan ett par mer eller mindre hästvana mammor som tycker att vi absolut borde banta bort nackarna. Enligt vår veterinär är de två friska ponnyer som bara har en sådan nacke och det är inte mycket att göra åt.

Vi fick tips om att man kunde ge magnesiumtillskott, men 1) vi har inte hittat något och 2) vår veterinär hade inte hört talas om att det skulle hjälpa mot fettnacke. Det kanske det är någon här som har gjort? Veterinärer är ju inte allvetande.

Jag har hört att öronen sitter fast med samma typ av "klister" (lamelllagret) som hovväggarna sitter fast i hovbenet, vilket innebär att man ska vara väldigt försiktig med öronen på en fånghäst.

Kan det här vara fång-öron? De ramlade ner när jag skulle sätta på grimman..
lewina_2006

:rofl:

Eftersom fettnacke innebär en häst med kraftig fångrisk så blir det ju mer än en gissning.
PL

Ja det blir väl lite mer än en gissning om vi håller oss till bara teorin fettnacke... men om vi bortser från fettnacke. Kan det inte finnas andra tecken som tex stela muskler i nacken eller en förstoring/förhårdnad vid nackkotorna som visar att hästen haft fång då? Jag pratar ju inta bara om fettnacke utan allt möjligt... Om fettnacke gör att det är lättare för en häst att få fång istället för tvärtom (att hästen får nacken på grund av fång) borde väl inte massören gissat iallafall?? Han sa rent ut att hästen HAR haft fång... helt tvärsäker på sin sak...

Vad är detta för nacke?
Mini.jpg

Jag har hört både "hingstnacke" och "fångnacke" men detta är ett STO:D som ALDRIG haft fång!!!:D
Så jag tror att den som skriver fångnacke menar en sådan här nacke utan att det för den skull betyder något. För att beskriva hästen på fotot så kan jag säga "hingstnacke" för då vet alla hur hennes hals ser ut.

Man säger ju även "rund som en appelsin" utan att saken ser ut/eller är en apelsin för det!:D

det här med IR låter ju logiskt, men jag tror man måste skilja lite på fettnacke och det jag kallar fångnacke. fettnacke är ju rentoömt fett, en (återigen som jag anser) fångnacke är stenhård, nästan bulig och iaf vår häst ömmar rejält om man trycker där. detta uppkommer bara när gräset är extra frodigt eller hon har lyckats få i sig för mycket kraftfoder. nu har hon aldrig visat några andra symptom, men jag vill ändå vara lite säker, så jag behandlar det som fångvarning:crazy:

litet tillägg: en "fångnacke" är också svullen direkt bakom öronen även om resten av nacken inte är så tjock

Späcknacken och fetthylla förekommer också...:D

Men om man tittar på vänster framhov så kan man tro att hästen har haft en lätt känning av fång....;)

Vad är detta för nacke?
D

Man får skilja på hästar som har en rastypisk välvning av nacke/mankam – t. ex Morgan, Andalusier, lipizzaner och de som har en fettinlagring längs ligamentet i mankammen.

Det som i rasbeskrivningen av nordsvensk brukshäst benämns "rest hals med fyllig mankam" uppfattar jag som samma typ av nacke som man eftersträvar hos lipizzaner och andalusier o inte en nacke som predisponerar för fång. Det nämns som önskvärt för hingstar men är tillåtet även för ston. HH

Kallblodstravare!
Hennes far såg likadan ut i halsen, så jag tror lite att det bara "så dom ser ut" utan att det beror på något speciellt.

Folk som inte vet vad de pratar om verkar ofta tvärsäkra!
PL

Så kan du väl inte säga? Då kan jag ju lika gärna anta att du inte vet vad du pratar om eftersom du verkar så tvärsäker på att man inte känna i nacken att hästen haft fång... eller att du är tvärsäker på att min kusins massör/laserterapeut bara hittar på, eller att alla som har skrivit teorier här inte har en aning om någonting...

Jag tycker inte man ska avfärda någonting förrän det finns tydliga bevis och jag tycker personligen att jag inte har fått ett enda bevis för att det är lögn att man kan känna i nacken att hästen haft fång...

Jo visst kan jag skriva så, observera att jag inte skrev att alla som är tvärsäkra är okunniga, hoppas du förstår skillnaden.
Din argumentering innebär i praktiken att man måste ta varje ogrundat påstående som sant tills ngn bevisat motsatsen. Det normala inom vetenskapen är annars att man tar saker med en nypa salt tills dess någon visat att det kan vara sant.
Sen kan ju olika påståenden o ideer vara olika intressanta att jobba vidare med.
Utgående från vad jag studerat om ir, fång o fettnacke så ser jag det här som en ren sammanblandning av orsak o verkan tills ngn kan visa att ngt annat vore rimligt.
PL

Senast ändrad:

Alla hästar föds med en genetisk svag länk.
Kanske har ditt sto samma svaga länk som hennes far?

Men hade hennes far även denna späckhylla när han var ung och aktiv?

Bedöm själv! Här är han (fadern) ung och aktiv och halsen/nacken fanns även då.
fader.jpg

Jo visst kan jag skriva så, observera att jag inte skrev att alla som är tvärsäkra är okunniga, hoppas du förstår skillnaden.
Din argumentering innebär i praktiken att man måste ta varje ogrundat påstående som sant tills ngn bevisat motsatsen. Det normala inom vetenskapen är annars att man tar saker med en nypa salt tills dess någon visat att det kan vara sant.
Sen kan ju olika påståenden o ideer vara olika intressanta att jobba vidare med.
Utgående från vad jag studerat om ir, fång o fettnacke så ser jag det här som en ren sammanblandning av orsak o verkan tills ngn kan visa att ngt annat vore rimligt.
PL

Jag förstår skillnaden. Jag menar inte att man måste ta allt som sant... däremot tycker jag inte att man ska räkna bort något helt förrän det är bevisat att det inte är så. Och som jag sagt senare har jag inte fått ett enda bevis på att biverkningar efter fång inte kan kännas i nacken efteråt.

Sen det här med fettnacke så tror jag på det ni skriver om den. Jag räknar inte bort den delen. Men fettnacke = stor risk för fång tycker jag är en annan del av hela fånghistorien. Bara för att det är sant behöver inte betyda att man helt kan utesluta att fång kan orsaka problem med nacken hos vissa hästar. Som dessutom kan kännas både av hästar och människor.

Det som jag däremot anser vara att "inte veta vad man pratar om" är när man säger att alla hästar får fång eller påverkas av fång på samma sätt. (menar inte att någon här har sagt det) Hästar är olika individer och en häst som har haft fång kanske får det varje vår sen med ständigt ömmande ben eller så kan hästen få det en gång i livet utan några som helst tecken på det igen, även om en häst som en gång fått fång har lätt för att få det igen.

Men jag vill påpeka att bara för att man aldrig varit med om en grej tidigare så ska man inte tro att det inte finns. Den som tror att han/hon kan precis allt om hästar kan egentligen ingenting! :)

Då måste jag säga att det är skumt att de lär ut detta på veterinärlinjen (går i sexan)..

Jag går har gått trean och jag har iallafall fått lära mig att även föreläsare kan ha fel. Och man ska inte ta det som säger som sanningar. Inte heller ska man lita blint på böckerna (ta t ex den nya boken "ABC of the horse" som jag gjorde misstaget att köpa 1a upplagan av - den innehåller fel på nästan varje sida enligt Stig Drevemo).

Jag tycker också att det flera ggr har upprepats för oss att inte ta något för "sanning". Dels kommer det hela tiden nya rön och sen tror olika föreläsare på olika teorier och framhåller dom som sanningar.

/Maria

Svårt att se på den bilden. :crazy:
Är det möjligt att säga om halsen blivit så stor enbart på grund av ärtflighet eller en kombination av utfodring?

Underhalsen fanns också, ser jag.

Jag gissar, men säger inget... vem är det?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka