fångkänning i nacken ??

Sv: fångkänning i nacken ??

Detta har väl kanske inte med tråden att göra, men varför får hästar fettnacke? Vet man det? Ärftligt?

Vi har två ponnyer på ridskolan med fettnackar, men ingen av dem är direkt tjocka i övrigt så att det skulle gå att banta bort - som vi har blivit "tillsagda" att göra - har jag svårt att tro.

vi hade ett sto i stallet som ett par tjejer hade på foder för ett par år sen.
smällfet med fett lagrat även i nacken. ser ju pampigt ut tills man kom nämre och klämmde lite på nacken. mot slutet av sommaren slokade mankammen som en kamelpuckel.
jag vet att vi kallade det fångnacke.
när hon skulle lämnas tillbaks till ägaren efter sommaren hade hon fångkänning i hovarna.så det stämde på henne i allafall.

Låter intressant, vad har du för källa?

/Lewina

Det finns många, Kronfeld, Geor, Johnson eller Bailey borde ha skrivit det i ngn av sina fångartiklar. men jag har ingen precis källa där jag sitter. Du kan googla på "crested neck" och "insulin resistance" så borde du få nåt napp. HH

Det finns många, Kronfeld, Geor, Johnson eller Bailey borde ha skrivit det i ngn av sina fångartiklar. men jag har ingen precis källa där jag sitter. Du kan googla på "crested neck" och "insulin resistance" så borde du få nåt napp. HH

Vad är de för några? Veterinärer eller?

Detta har väl kanske inte med tråden att göra, men varför får hästar fettnacke? Vet man det? Ärftligt?

.

Det har konstaterats ärvas, troligen dominant, i vissa fångbenägna familjer.Troligen kan det också förvärvas genom överdriven utfodring, saknas dock klara experiment som stödjer det. HH

Vad är de för några? Veterinärer eller?

De är författare av artiklar på området. De är vettar.

Harvester - du får be Wattle komma in o ha en fånggenomgång med kursen. Han är väldigt uppdaterad.HH

De är författare av artiklar på området. De är vettar.

Harvester - du får be Wattle komma in o ha en fånggenomgång med kursen. Han är väldigt uppdaterad.HH

Vi har Wattle som föreläsare, han forskar ju här på SLU : )

och hur mycket hann massören titta efter fångränder på hovarna under tiden?

kl
ett gammalt (21) avelsto på gården, fick symtomer (stavas?) för fång i sommras, och den tjejen jag jobbar sa att när hon var liten sa alltid hästmänniskor att dom blev stela i nacken och mankamen, på denna häst stämmde det hon var hård som sten, hon hade inte specillt mycket fett där. Hon fick gå i sandpadok, och efter ett tag så var hon inte alls lika stel längre.

Läste du vad HH skrev, det finns inget att motbevisa utan det är snarare den som anser att fettnacke är orsakad av fång som måste upp till bevis.
Har hästen en fettnacke är den troligen predisponerad för fång.
PL

Jo jag läste det och det står att hästar med IR har lättare att få fång. Inte att fettbildningen beror på att hästen haft fång innan. Det var ju det jag undrade över mest. Om man kan känna i nacken om hästen har haft fång tidigare... JAg skulle gärna vilja bevisa att det är så eller inte. Om du läste min historia om massören kanske du förstår varför jag undrar. :crazy: Tills någon motbevisar eller bevisar att man kan känna i nacken att en häst haft fång så är nog det här forumet upplagt för många diskussioner

Men jag fortsätter läsa vidare i forumet. Kanske någon kan få fram ett riktigt bra svar med bra källor..?!

På din undran kan jag svara nej. Det finns många hästar med fettnacke som inte haft fång. En hel del av dessa kommer dock att få det om man inte ser upp.
PL

Vi har två ponnyer på ridskolan med fettnackar, men ingen av dem är direkt tjocka i övrigt så att det skulle gå att banta bort - som vi har blivit "tillsagda" att göra - har jag svårt att tro.
Hur genomförs detta? *nyfiken*
Är det genom att enbart dra in på maten eller får hästarna någon form av hälsofrämjande aktiviet?
Foderstatsmässigt, vad är det som ändras, energi eller protein eller båda delar?

På din undran kan jag svara nej. Det finns många hästar med fettnacke som inte haft fång. En hel del av dessa kommer dock att få det om man inte ser upp.
PL

JAg tror dig och det här med fettnacke men då återstår fortfarande min undran över den där massören som behandlade min kusins häst och hur han kunde veta att hästen haft fång när han kände på nacken..??? Var det bara en ren gissning då? Låter ju knas det också... att en utbildad massör och laserbehandlare gissar sig till på det viset...

Att många blir stela i nacken/mankammen är då inget nytt för mig iaf. Jag har hört det i många år att man skall känna på mankammen ofta på en fångbenägen häst för att på så vis kunna förhindra fång. Om ni springer på en häst med fång så känn i mankammen på den så kommer ni med all säkerhet att märka att den är stel/hård.

Hur genomförs detta? *nyfiken*
Är det genom att enbart dra in på maten eller får hästarna någon form av hälsofrämjande aktiviet?
Foderstatsmässigt, vad är det som ändras, energi eller protein eller båda delar?
Det kanske inte framgick ordentligt, men vi bantar dem alltså inte, då de faktiskt inte är tjocka i övrigt. Bara längs med mankammen. Snarare har i alla fall den ena lätt för att bli lite smal.

Skulle vi försöka banta bort fettnackarna tror jag nog vi skulle dra ner både protein och energi, så att det inte blir obalans. Det kan ju aldrig vara bra. Men det kommer nog inte att hända, så länge de inte verkar ha problem av sina kamelpuckar. :)

Eftersom fettnacke innebär en häst med kraftig fångrisk så blir det ju mer än en gissning.
PL

Jag har hört att öronen sitter fast med samma typ av "klister" (lamelllagret) som hovväggarna sitter fast i hovbenet, vilket innebär att man ska vara väldigt försiktig med öronen på en fånghäst.

"Jag har hört" att lamelläderhuden sitter i hela kroppen! Fantastiskt va?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka