Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad menas med det ???
Att en häst haft fångkänning i NACKEN alltså ???
som jag fått lära mig och som flera veterinärer hållit med om, så beror det på att fång är ett förgiftningssymptom. det drabbar även resten av kroppen och lymfkörtlarna bakom öronen kan svullna upp och ömma. på vår egen shettis är det första varningen och då vidtar jag genast åtgärder, olika beroende på omständigheter. på sommaren åker greenguarden på och hon får gå in över nätterna, på vintern plockas havren bort en period för att mycket sakta återinföras. min veterinär håller som sagt med om att det är ett sorts varningstecken. som tur är har vi aldrig drabbats av akut fång och jag hoppas kunna upptäcka det i tid om det skulle ske, men området i nacken kollar vi varje dag för att vara säkra.
Nja, det stämmer inte riktigt. Fång uppkommer pga att blodgenomströmningen i lamellernas små kärl minskar, man får en vävnadsdöd pga syrebrist och hovkapseln lossnar.
..
Det börjar bli många skrönor i den här tråden!
Knapplån
Det börjar bli många skrönor i den här tråden!
Det samband som finns mellan nackar och fång är följande. En häst som lagrar fett speciellt i nacken och vissa andra ställen kan misstänkas ha en medfödd eller förvärvad insulin resistens (IR). En häst med IR har ökad risk att få fång. HH