fångkänning i nacken ??

Hambo

Trådstartare
Läste en anons där det stod så.
Vad menas med det :confused: ???
Att en häst haft fångkänning i NACKEN alltså ???
Hej från en undrande hambo

Sv: fångkänning i nacken ??

Jag har då alltid hört att hästarna får fångkänningar i hovarna

Det jag kommer att tänka på är att en del säger att hästar med feta nackar har fångnackar. Alltså att nackfett ger en ökad benägenhet för sjukdomen fång!
//millus- har själv lite fångnacke:p

:rofl: ja, de rönen skulle vara väldigt nya i så fall :rofl:
Eftersom fång är inflammation i kötthoven så att kontakten släpper mellan hovkapseln och kötthoven. Undrar hur man får det i nacken :confused:

En tanke jag fick var att om hästen har ont i fötterna av fång så kanske spänningarna sätter sej i nacken...??? Kanske???

Jag går på millus linje. Att en häst med späcknacke har ökad risk att få fång och att annonspersonen fått det hela om bakfoten och därmed lider den stackars hästen av fångkänning i nacken.

som jag fått lära mig och som flera veterinärer hållit med om, så beror det på att fång är ett förgiftningssymptom. det drabbar även resten av kroppen och lymfkörtlarna bakom öronen kan svullna upp och ömma. på vår egen shettis är det första varningen och då vidtar jag genast åtgärder, olika beroende på omständigheter. på sommaren åker greenguarden på och hon får gå in över nätterna, på vintern plockas havren bort en period för att mycket sakta återinföras. min veterinär håller som sagt med om att det är ett sorts varningstecken. som tur är har vi aldrig drabbats av akut fång och jag hoppas kunna upptäcka det i tid om det skulle ske, men området i nacken kollar vi varje dag för att vara säkra.

Min kusins häst hade haft ont i ryggen ett tag och vi tog dit en utbildad hästmassör som skulle undersöka honom lite. Han förklarade att ställningen som fånghästar står i är ansträngande för nacken och rygg och att man kan känna i nacken att hästen haft fång. han hade inte kunnat veta det eftersom det var första gången han träffade min kusins häst men min kusin bekräftade det han sagt. Kanske det de menade?

Jag har faktiskt aldrig hört det.
Men då måste ju hästen alltså först ha fång, för annars
står dom ju inte i fångställning ???
Jag har själv 2 fånghästar och har aldrig märt detta
på dom !
Hej från Hambo

Knapplån

Det börjar bli många skrönor i den här tråden!

Det samband som finns mellan nackar och fång är följande. En häst som lagrar fett speciellt i nacken och vissa andra ställen kan misstänkas ha en medfödd eller förvärvad insulin resistens (IR). En häst med IR har ökad risk att få fång. HH

Okey !!
Det var alltså "nya" rön ??
Tack för att du redde ut det hela åt oss.:bow:
Det är skönt att veta att man fortfarande kan lära sig saker !
Hej från en kunskapstörstande Hambo

Nja såå nytt är det inte, jag har hört det ....Och inte var det igår.

som jag fått lära mig och som flera veterinärer hållit med om, så beror det på att fång är ett förgiftningssymptom. det drabbar även resten av kroppen och lymfkörtlarna bakom öronen kan svullna upp och ömma. på vår egen shettis är det första varningen och då vidtar jag genast åtgärder, olika beroende på omständigheter. på sommaren åker greenguarden på och hon får gå in över nätterna, på vintern plockas havren bort en period för att mycket sakta återinföras. min veterinär håller som sagt med om att det är ett sorts varningstecken. som tur är har vi aldrig drabbats av akut fång och jag hoppas kunna upptäcka det i tid om det skulle ske, men området i nacken kollar vi varje dag för att vara säkra.

Nja, det stämmer inte riktigt. Fång uppkommer pga att blodgenomströmningen i lamellernas små kärl minskar, man får en vävnadsdöd pga syrebrist och hovkapseln lossnar.
Detta kan bero på flera saker bla förgiftning tex pga kolik som gör att toxiner från tarmarna går ut i blodet.
Har aldrig hört talas om att lymfknutorna skulle svullna men inte att de inte skulle det heller..

Nja, det stämmer inte riktigt. Fång uppkommer pga att blodgenomströmningen i lamellernas små kärl minskar, man får en vävnadsdöd pga syrebrist och hovkapseln lossnar.
..

Christopher Pollitt har t o m visat att det är tvärtom. Fångdebuten föregås av att blodgenomströmningen ökar i hoven. Sannolikt forslar detta ökade blodflöde dit ämnen som sätter igång processen i lamellagret.

Det är därför det är bra att stoppa hovarna i iskallt vatten om man tror att hästen har skaffat sig en risk att få fång – tex en stulit överdos spannmål. Det har Pollitts grupp också visat. Men det står faktiskt i min svenska hovlära från början av 1900talet också. HH

Jag kan inte avgöra vad som är skrönor eller inte. Min historia är däremot helt sann. Sen om man väljer att tro på vad massören sa eller inte är ju en annan sak. Jag tyckte bara det var konstigt att han var så säker på att min kusins häst haft fång utan att ha kunnat veta det alls. Kände bara lite på nacken. Lucky guess, kanske... vad vet jag.

Men det verkar som att alla här mest har teorier om hur fång uppstår. Finns det egentligen någon här som har eller kan motbevisa att en häst faktiskt kan få tecken i nacken på att den haft fång???

Läste du vad HH skrev, det finns inget att motbevisa utan det är snarare den som anser att fettnacke är orsakad av fång som måste upp till bevis.
Har hästen en fettnacke är den troligen predisponerad för fång.
PL

Knapplån

Det samband som finns mellan nackar och fång är följande. En häst som lagrar fett speciellt i nacken och vissa andra ställen kan misstänkas ha en medfödd eller förvärvad insulin resistens (IR). En häst med IR har ökad risk att få fång. HH

Låter intressant, vad har du för källa?

/Lewina

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka