fånghästarna: Hur går betet?

_Runaway_

Trådstartare
Brukar starta litetrådar ibland för oss fånghästägare för att dela lite erfarenheter och så, här är en till.
Har ni börjat vänja era vid bete? I så fall hur? Och hur blir sommaren?

Min har fått gå och beta vid hand ca fem-tio minuter en vecka. Därefter fick han gå en vecka i beteshagen, 20 minuter per dag. Nu den här veckan har han gått en timme per dag. Varje dag hålls stenhård koll vid insläpp. Känner på hovar, letar puls vid hoven, kotan och karleden, kollar hur han går och allt. han verkar klara det hela mycket bra :) :bow: Till mattes glädje :D Han äter fortfarande hö såklart, samt kraftfoder då han är i full träning. Han får halverad lunch, vilken han äter efter betningen.
Kommer fortsätta vänja, saakta. Snart två timmar per dag osv. Till helgen kanske vi släpper de dygnet runt, men han och en till kommer absolut inte gå på bete dygnet runt. De går i skogshörnan i beteshagen på natten och äter hö, och får beta kanske halva dagen. Sen när allt är helt "grönt" kommer han beta från ungefär 10.00-17.00 på dagarna. Hö på natten. Kraftfoder kommer han få men minskar mängden.

Fick ett tips från en veterinär också som jag kan dela med mig av; Kolla på din hästs tandkött varje dag! Föränringar i färgen där, att tandköttet blir mörkare, kan tyda på ett begynnande fånganfall.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jag har börjat beta lite för hand den här veckan. Ca 10-15 min per dag. Dock så växer det lite i hennes hage också. Trots att den är liten och på berg. :mad: Hon kollas med puls noga varje dag. Nästa vecka blir det betning ca 30 min/dag om inget händer.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa det senare dock. Jag bor inte vid stallet. Så 1 h bete blir nog max i sommar. Eller kanske 2 h om jag ska rida den andra pållan.

Förklarade din veterinär hur tandköttets färg och fången var sammankopplade?

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Nej det var en i stallet som snackat fång med sin kompis som är veterinär (jag vet vem det är och han är mkt duktig). Så tyvärr har jag ingen vidare förklaring, men jag ska prata med killen i stallet som fick höra det. Han kanske kan höra efter igen.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Är ju första våren nu med fången, har tydligen haft det i somras, men det var så lite så jag trodde bara hon var lite stel :crazy:

Idag släppte vi dem i andra delen av vinterhagen som har fått växa till sig lite, 1 timma fck dom gå där. Annars går dom i en jordhage med lite strån här och där. Har betat henne ca 20 min innan.
Får se lite hur mycket bete det blir och hur dom andra gör med sina, ev får min gå i vinterhagen halva dygnet och äta hö till sommaren.

Hon får fortfarande 9kg hö, och kanske 1kg lusern, för fibrernas skull. Sommarhagen är inte speciellt "gräsig" heller, kommer behöva stödfodras hela sommaren, så jag är hoppfull :cool:

Kan tillägga att hon alltid har gått på vrålmycket bete, så jag känner att det ska nog inte vara några problem alls med det lilla vi har nu.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Hej,

Jag har fått lära mig att det framförallt är vissa sockerarter i gräset, (fruktoser tror jag de heter) som är boven i fångdrama. Dessa finns det mest av i nytt gräs, grässtråstoppar samt här kommer poängen mitt på dagen när solen står som högst.

Alltså fånghästar skall helst inte beta mitt på dagen ...

Tyvärr har jag ingen källa att referera till, men det kanske någon annan här på Buke kan hjälpa till med

Ooops
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

"Vis av erfarenhet" så har jag mycket stor respekt för gräs, foderbyten mm på fånghäst. Skulle ALDRIG släppa en fånghäst på någon som helst typ av bete om jag vill ha den kvar...
Våran ponny ska gå med sällskap i sin vinterhage (utan grönt) och äta hö hela sommaren. Kommer även att fodra med halm så att de har att pyssla med. Han skulle aldrig klara ett anfall till......
Är också nyfiken på det där med tandkötts-färgen!!!
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Fruktan heter ämnet. Och ja ju mer sol desto mer fruktan men samtidigt spelar massa andra saker in när det gäller halten fruktan.

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Fast oftast klarar dom gräs igen i mindre mängd om man vänjer dom sakta. Och jag skulle inte ha samvete att inte låta henne äta något gräs alls. Min har dessutom en sjukdom som hon får medicin för. Är dock osäker på om medicinen påverkar fångrisken till det bättre.

Men jag släppe rinte heller på bete utan det är kontrollerad gräsätningen. Antingen för hand eller någon-några timmar i en hage med gräs. Helst övervuxet gräs.

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jag skulle inte heller kunna hålla min häst borta från betet helt en sommar. han ÄLSKAR att gå i de hagarna och går och betar med öronen framåt, alldeles till sig av allt gott. Sen är det mitt ansvar att se till så han får i sig en liten mängd gräs, genom att låta honom beta ca 7 timmar per dag i sommar, äta hö, gå i skog på resten av dygnet samt ha betesreducerare på vid behov. Jag skulle aldrig våga släppa en fånghäst helt på bete dygnet runt en hels ommar. Min kommer ridas varje dag i träning.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Oops skrev:
Hej,

Jag har fått lära mig att det framförallt är vissa sockerarter i gräset, (fruktoser tror jag de heter) som är boven i fångdrama. Dessa finns det mest av i nytt gräs, grässtråstoppar samt här kommer poängen mitt på dagen när solen står som högst.

Alltså fånghästar skall helst inte beta mitt på dagen ...

Tyvärr har jag ingen källa att referera till, men det kanske någon annan här på Buke kan hjälpa till med

Ooops

www.safergrass.org

The Fructan Jingle
by Katy Watts

When you wake at crack of dawn
Graze your pony on your lawn
But sugars rise in afternoon,
For foundered ponies, this spells doom

When frosts cause fructans to increase
Your ponies grazing now must cease.
Hold off a day, or maybe more,
Or else your pony may get sore.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Kockan skrev:
"Vis av erfarenhet" så har jag mycket stor respekt för gräs, foderbyten mm på fånghäst. Skulle ALDRIG släppa en fånghäst på någon som helst typ av bete om jag vill ha den kvar...
Våran ponny ska gå med sällskap i sin vinterhage (utan grönt) och äta hö hela sommaren. Kommer även att fodra med halm så att de har att pyssla med. Han skulle aldrig klara ett anfall till......
Är också nyfiken på det där med tandkötts-färgen!!!


Jag håller med.
Sedan min häst hade fång för första gången för 3 år sedan så fick han inte beta mer än 3-4 timmar på magert bete. Resten av tiden var han i gräs-avskavd del eller vinterhagen med hö. Fick han någon gång under dessa tre år beta lite mer ett par dagar så blev han känsligare i hovarna vid ridning.
Numera inget bete alls.

Till er som nu tillvänjer era fånghästar:
Det är bra att ni tar det långsamt men det räcker inte alltid. Vissa fånghästar tål inte färskt gräs igen utan att bli ömma i hovarna eller utveckla fång. Gräs är ett ostabilt foder för en fånghäst, värderna i gräset kan skifta under samma dag t o m.

Det är inte värt riskerna med en häst som en gång haft fång. Det är inte synd om hästen att äta hö. Det är mer synd om den om den får ett fånganfall till. Det kan kosta hästens liv. Jag skulle avråda mot mer än någon enstaka timmars bete. Veterinären sa även första gången att han kanske aldrig mer kan beta.
Men jag kan också säga att när jag kommer med höet så lämnar han frivilligt gräsdelen, så hö är godare :D

Min häst har haft 2 återfall i vinter/vår som vi inte hittar orsak till så nu blir det inget bete alls i sommar eller kanske någonsin mer, frånsett enstaka strån.
Jag kan ju inte asfaltera hagen ;)

Anki
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Det där med tandköttet var intressant.
Min val. kissade mörkbrun urin i stora mängder.
Det var symptom på korsförlamning o han visade hälta på hö. bakknä- Det enda som inte var påverkat.

Iom att min fick sitt av överkonsumtion av kraftfoder, så ska han få gå på bete men ridas.

Jag har släppt dem o växlat beteshagar vartefter det växer upp, för att de inte sen ska släppas på ett överflöd med bete.

När jag för drygt en mån. sen trodde att han hade fått ngn annan hovsjukdom, så var det nog "bara" ett skov av Erlichian som han fick i höstas.

Är jättepiggelin både vid ridning(tränas ej än) o har jätte bråttom till de gröna stråna på morgonen.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Själv har vi vant våran fånghäst så nu går hon med munkorg och på grönbete på dagen och i hage med inget gräs och hö på natten.
Funkar kanon!

/I
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

seifur1 skrev:
Jag håller med.
Sedan min häst hade fång för första gången för 3 år sedan så fick han inte beta mer än 3-4 timmar på magert bete. Resten av tiden var han i gräs-avskavd del eller vinterhagen med hö. Fick han någon gång under dessa tre år beta lite mer ett par dagar så blev han känsligare i hovarna vid ridning.
Numera inget bete alls.

Till er som nu tillvänjer era fånghästar:
Det är bra att ni tar det långsamt men det räcker inte alltid. Vissa fånghästar tål inte färskt gräs igen utan att bli ömma i hovarna eller utveckla fång. Gräs är ett ostabilt foder för en fånghäst, värderna i gräset kan skifta under samma dag t o m.

Det är inte värt riskerna med en häst som en gång haft fång. Det är inte synd om hästen att äta hö. Det är mer synd om den om den får ett fånganfall till. Det kan kosta hästens liv. Jag skulle avråda mot mer än någon enstaka timmars bete. Veterinären sa även första gången att han kanske aldrig mer kan beta.
Men jag kan också säga att när jag kommer med höet så lämnar han frivilligt gräsdelen, så hö är godare :D

Min häst har haft 2 återfall i vinter/vår som vi inte hittar orsak till så nu blir det inget bete alls i sommar eller kanske någonsin mer, frånsett enstaka strån.
Jag kan ju inte asfaltera hagen ;)

Anki

Hur gammal är din häst? Kanske den har samma sjukdom som min pålla. :(

Min pålla klarar att beta några timmar med långsam tillvänjning. Men varje häst är ju unik och det är därför man måste vara jätteobservant på tidigt tecken på fång. Om den visar tecken så backar man tills den är utom fara igen och så håller man sig på den nivån sen. Min häst lämnar inte gräset för hö. Inte ens för kraftfoder lämnar hon backen med näsan. :cool:

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jag förstår inte riktigt vad korsförlamning har med fång att göra? Och vad menar du med "ngn annan hovsjukdom"? Korsförlamning har ju inget med hovarna att göra?

En häst som har haft korsförlamning kan väl beta utan problem?

Utveckla. :)

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

En liten allmän varning bara när det gäller just tillvänjning vid gräs. Även om man vant in en fånghäst mkt långsamt på gräs och sedan succesivt ökat på mängden så att de klarar det gräset som finns i hagen så är det ändå mkt stor risk för återfall. Och den risken ökar dramatiskt när det blir väderomslag. Tex regn efter en tex en veckas solsken eller sol efter en veckas regn. Då spelar det ingen roll öht hur mkt man vant in dem innan för fruktanvärdena blir då så enormt höga att i princip alla f.d fånghästar reagerar (man ska ha väldig tur om inte). Ibland räcker det med regn efter bara ett par dagars solsken o vice versa.

Och just nu så har vi ju alla haft en ganska torr period så det finns stor risk för att man vaggas in i falsk säkerhet om hästen tål det gräset den får nu. Risken för återfall är stor ändå.

MEN är man medveten (och tycker det är värt att ta risken) samt att man har väldigt nära till hagen och kan stalla in/flytta till grushage under en sådan kritisk period så kan det gå. Men då får man vara snabb (samt helst ha medicin hemma så att man snabbt kan bryta ev. insjukning)
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Fler tecken att titta efter utöver tandköttet, är lukt på bajs samt svullnad vid bog el. nacke samt även ibland färgen på urinet.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

seifur1 skrev:
Jag håller med.
Sedan min häst hade fång för första gången för 3 år sedan så fick han inte beta mer än 3-4 timmar på magert bete. Resten av tiden var han i gräs-avskavd del eller vinterhagen med hö. Fick han någon gång under dessa tre år beta lite mer ett par dagar så blev han känsligare i hovarna vid ridning.
Numera inget bete alls.

Till er som nu tillvänjer era fånghästar:
Det är bra att ni tar det långsamt men det räcker inte alltid. Vissa fånghästar tål inte färskt gräs igen utan att bli ömma i hovarna eller utveckla fång. Gräs är ett ostabilt foder för en fånghäst, värderna i gräset kan skifta under samma dag t o m.

Det är inte värt riskerna med en häst som en gång haft fång. Det är inte synd om hästen att äta hö. Det är mer synd om den om den får ett fånganfall till. Det kan kosta hästens liv. Jag skulle avråda mot mer än någon enstaka timmars bete. Veterinären sa även första gången att han kanske aldrig mer kan beta.
Men jag kan också säga att när jag kommer med höet så lämnar han frivilligt gräsdelen, så hö är godare :D

Min häst har haft 2 återfall i vinter/vår som vi inte hittar orsak till så nu blir det inget bete alls i sommar eller kanske någonsin mer, frånsett enstaka strån.
Jag kan ju inte asfaltera hagen ;)

Anki

Jag instämmer helt och hållet. Min fånghäst gick i grushage året om. Minsta lilla gräs utlöste fångkänning och jag resonerade som så att det var mindre plågsamt att ha henne på grus än genomlida ett fånganfall med boxvila och allt det innebär :crazy:

För varje fångkänning/anfall hon fick blev hon än mer känslig för fång. En gång fånghäst, alltid fånghäst. Det ligger en del tänkvärt i det uttrycket.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Läste mitt inlägg o det var LITE luddigt:angel:

Det första man ska vara observant på är ju magen.
Avf.´s lukt o konsistens.

Att hästens urin är mörk är inget direkt fångsymptom, så det var svårt att ställa diagnos.
Jag var på klinik o då insåg man inte att det var mkt. lindrig fång. utan letade hälta på ett ben o fann det..

Han hade aldrig så ont att han stod i fångposition, utan var kort i steget. Hade han stått så hade man förstått direkt.

Det var många månader senare som den började att snubbla o jag spek. i om han då hade fått typ strålbenshälta.
Det avklingade dock på ett par veckor.

Alla hästar som fick fång eller fruktansvärd Mugg o Rasp här i trakterna, var påverkade av allt vitklöver.
Det var vitt överallt tom gräsmattorna som ej tidigare haft klöver i sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp