Fånghästar -hur gick det sedan?

MonikaH

Trådstartare
Hur har det gått för era fånghästar som blivit symtomfria ?

Själv är jag förkrossad eftersom min ena häst fick fång 16/3
Men det är inte oss det ska handla om eftersom vi är mitt uppe i det just nu.

Därför skulle jag vilja höra lite olika historier hur det gick för er efteråt.
T ex:
Kunde ni ha hästen kvar eller fick ni ta bort den? Hur lång var konvalecenten ? Har ni ändrat på utfodringen efter den blev symptomfri (mot vad ni gav innan)? Kunde den någonsin gå på bete igen ? Fick den upprepade fånganfall ?

Mvh

MonikaH

Senast ändrad:
Sv: Fånghästar -hur gick det sedan?

Tråkigt med din häst, hoppas den blir bra!

Min ponny har haft två fånganfall.
Det första var för 4 och ett halvt år sedan, ett mkt lindrigt anfall. Två år senare fick hon ett betydligt allvarligare anfall och var ganska så dålig.

Hon stod inne ganska länge delvis pga mkt dåligt underlag i hagarna, en vinter utan snö men kallt och knaggligt. Ett halvår senare gick hon i hagen några timmar varje dag. Ca 10 månader efter anfallet började jag skritta henne och sommaren därpå red jag som vanligt. Jag har dragit in på fodret, bantat henne rejält. Nu går hon ute ca timmar om dygnet i en stor naturbeteshage med munkorg på. I sommar planerar jag att ha henne delar av dygnet utan munkorg. Jag kommer troligen att ha henne inne på nätterna.

Det är en del pyssel med extra foder, in och ut ur hagen och extra kontoller men i stort sett fungerar det bra - just nu.

Min häst fick fång på nyårsdagen.
Var hos vet. 3;e och sista gången i tisdags.
Han är symtomfri och får sättas igång när minst halva hoven är utväxt efter anfallet.
Inga förändringar på röntgen men hovens tillväxt indikerar rotation.
Så igångsättning blir i juli som handhäst om allt löper som det ska.
Innan dess hage och promenader i skritt.
Så efter besöket är han utsläppt med de andra dygnet runt i skogshage där han får gå kvar i sommar.
Bete ? vet ej men det får bli senare i sommar i så fall och endast ett par timmar.
Foder i början ca 1 månad bytte jag ut 2 kg av hösilaget mot havrehalm.
Sen har han fått hösilage som vanligt eftersom han inte är överviktig.
Jag fortsatte ge halm när han gick i egen hage som terapi.
Inga återfall än så länge.
Har ingen erfarenhet av fång så man får lyssna på vet. och läsa på nätet.
Just nu så står avmaskning på agendan.
Det får bli kolla masken och sen får man hoppas man slipper avmaska.

En av mina hästar hade ett anfall för ett par-tre år sedan. Han är inte jättekänslig och klarar sig bra med betesreducerare. Han får ha den i princip dygnet runt hela betessäsongen. Annars får han hö och mineraler.

Fång i juni för två år sedan. Måttlig rotation på båda. Svarade snabbt på medicin och var smärtfri inom en vecka. Stod inne ca 6 veckor. Därefter i sandhage tills i fjol somras. Då fick han börja gå på gräs några timmar/dag (gräsreducerare funkade inte - han försökte gnida bort den så mulen blev sårig, röd och öm) Röntgen 1 år efter kunde syntes det inte att han haft fång. Gick på magert "bete" hela fjol sommar utom när det var kallt och regnigt. Nu har jag släppt honom på gräs igen (det lilla som finns i "hans" hage och än så länge går det bra. Han är förståss bantad och fettdepåerna borta sedan länge. Har gott hopp, men känner mig aldrig lugn. Har bestämt att om det kommer igen ska han få slippa. Han har en del andra bekymmer också (pålagring i knä) som gör att ha inte kan gå så mycket som han skulle behöva. Och han är egentligen en häst som verkligen vill och behöver jobba mycket...Så skulle hans liv återigen behöva bli begränsat till att stå inne lång tid och stå i sandhage ännu längre tid, inte få jobba, ja då skulle han inte ha mycket till livskvalitet kvar.

Ungefär när räknar du som betessäsong?
Vår ponny går ca 7-19 i samma hage som hon gått i under förra sommaren och även gått i under vintern, inställd på natten. Det är en hel del gräs i den nu, men hon får fortfarande lite hö på morgonen, vid insläpp och kvällsmål. Vi har dock minskat ner mängden hö. De senaste dagarna har hon dock inte ätit upp allt hö på morgonen vilket antagligen betyder att hon får i sig en del av gräset...hon gick med betesreducerare under juni-juli förra året (vi köpte henne i juni, så denna tid är "ny" för oss). Jag funderar på när vi ska börja sätta på betesreduceraren? Hon har inte haft fång (vad vi vet) men man är ju orolig eftersom hon är väldigt glad i mat. I daxläget inte överviktig och rids regelbundet.
Någon som har tips?

Känns som att fånghästar är mer matglada än andra hästar. Kommer öppna upp halva sommarhagen nu i veckan så man kan väl säga att betessäsongen här blir ungefär maj-september, lite länge kan tyckas men i slutet av sommaren så är det mesta nerbetat och beroende på väder så börjar jag ge hö ungefär slutet av september om jag minns rätt. Skulle nog sätta på betesreduceraren när hon inte är i behov av hö längre.

Min L har haft 2 fånganfall och ett som jag närmast kan beskriva som 'kraftig varning'.

Han fick fång första gången i slutet av juni 2009. Fet och på gräs, hittade honom i hagen på morgonen med fånganfallet från helvetet. Inga röntgenförändringar. Tog dock MYCKET lång tid att häva anfallet och han stod på medicin lääänge. Han är insulinresistent (IR) vilket komplicerade både konvalescensen och 'tiden efter'. Han stod på box tills i september, sen liten sjukruta och sen succesivt ut i större hage.

Blev helt återställd, men senvintern 2010 när snön låg djup var det klippt igen. Den här gången smalare, inget gräs etc och ingen förändring i foderstaten. Atypiskt anfall så tog ett tag innan vi fattade. Pga detta ingen konv att tala om utan fortsatt hage. Var symptomfri i april.

Medicinerats mot sin IR sen i juli 2010, var då redan nedbantad till normalvikt. Står på lågsockerdiet och stärkelsefritt. 'Bantar ständigt'.

Trots detta så den här senvintern var det nästan klippt igen. Han har det svårt med sin IR när vintern börjar bryta över i vår (och när höst går över i vinter), hans 'svåraste' period är alltså vintern. Han började lägga på sig hull och depåer och var lite varm och minimal puls i ena fram, och bråkade med hovslagaren. Samma pyttetecken som året innan, men den här gången hann jag bromsa det genom att i samråd med vet dubbla medicineringen samt dra ner maten ner under skamgränsen och under vad man ska. Dock syntes det senare en blödning i lamellranden på den hoven, så vi kom undan med blotta förskräckelsen och det är därför jag inte kan komma på bättre ord än 'kraftig varning'.

Han kommer aldrig någonsin gå på bete igen. Han går dock 8 h/dygn sommartid på minimalt med gräs, verkligen minimialt, och med munkorg. I år har han fått gå några h per dag utan munkorg nu men det lär jag få sluta med när gräset blir mer.

Jag har en shetlandsponny med, som haft fång ett par mån innan jag köpte honom. Han är inte IR dock, men lättfödd. Sköts på samma sätt som ovanstående men minus medicinering - annars allt lika. Han har *peppar peppar* helt klarat sig från återfall.

Men min L, han som är IR, kommer för alltid vara fångbenägen och ha hög risk för återfall - och hög risk att få fång av 'väldigt lite/"ingenting"'. Han är ung (5 år, dvs han var 3 år första fånganfallet), och var tyvärr skadad sommaren -10 så han är seeen i utbildningen. Han rids idag i alla gångarter utefter sin utbildningsnivå utan problem. Shettisen körs framför vagn och terapirids av diverse barn ibland utan problem.

Glömde - munkorgarna/betesreducerarna är på från det att snön försvinner och det kommer grönt, tills att snön ligger. (Ja förutom nu i år då när jag provar några h/dag utan, men det är en chansning)

Hade vad jag vill tro fångtendenser till och från i två år och som eskalerade regält våren 2010, det var även mycket andra olika diffusa symtom där alla till slut kunde bindas samman med en röd tråd. Inga rotationer, till och från smärtfri i kropp och hovar under hela tiden.

Full symtomfri från hösten 2010 och fullt igång sedan nyåret.

Åtgärd: minimera socker och stärkelseintaget, hösilage och betfor samt mineraler är vad han ätit sedan september förra året. Han gick på bantarbete hela sommaren, minimalt så att det räckte men inte ett strå mer och har sedan fortsatts att ha på mindre mat hela vintern under våren har vi dragit ner ytterligare då jag märke att han absolut inte mådde dåligt eller var hysterisk hungrig på allt som kom i hans väg och han kommer att få gå på bantarbete med sin flock även i år. Till och från så får han under betesperioden ha sin munkorg, så länge han inte uppvisar några nya symtom på att fången skulle vara på G så kommer jag att ha honom så naturligt det bara går men samtidigt med minimalt foderintag och mycket motion.

Han går på ungefär hälften grovfodermässigt av vad han fick tidigare, kraftfoder i form av urvattnad betfor är detsamma, ngr dl vilket han alltid stått på mängdmässigt bara för att få i sig allergimedicinen.

Han hade ett anfall på G i slutet av förra sommaren när han hade kommit åt att äta fri tillgång på gamla nedfallna päron, men jag lyckades häva det och sen dess, peppar peppar så har allt varit lugnt.

Tack för svar! Hon får fortfarande 2 kg hö på morgonen och hon väljer fortfarande höet framför gräset när hon kommer ut, men sedan går hon och nafsar av det gräs som finns.

Vi kollar hovar och nacke varje dag och har inte märkt någon skillnad, men eftersom vi inte varit med om fång är det ju svårt att veta exakt vad man ska "leta" efter... hur snabbt kommer ett ev fånganfall?

Min ponny fick fång under sommaren för två år sedan, fjärde gradens och var vet. Var mycket nära på att ta bort honom. Vi gav honom en chans och han återhämtade sig bra genom medicinering och boxvila. Några veckor senare åkte vi in på klinik och han klarade sig utan rotationer och sänkningar.

Äter hösilage, havre, musli och lucernpellets, men får inte längre äta betfor, i förbyggande syfte.

Han är idag frisk, eller så frisk en fånghäst kan bli och tävlas upptill 110 cm hoppning och LA dressyr. Går inte på bete och kommer inte att få göra det heller och kommer inte heller ställas av för helvila, men ta det lugnt under ett par veckor med lugna uteritter.

Senast ändrad:

För nästan exakt två år sedan (våren 2009 ) fick min häst ett anfall, utlöstes av konvalecentvila, för kraftigt hösilage, samt vårens gräs ( ingen motion, blev för tjock..). Ganska lindriga rotationer och sänkning.
Vilade i 9 månader. Röntgen visade postiva resultat och hästen sattes igång. Våren 2010 var han i sitt livs form, smal och vältränad. Var med på dressyr och hopplektioner, allt flöt på så bra :love: .

Sommaren 2010 fick han komma ut på bete kring midsommar, lååång invänjning och munkorgsmodellen med litet hål. Gick jättebra, tills hovis verkade för mkt och hästen blev ömfotad = vilade i fyra dagar. Sen fick han ett extremt litet anfall (hovsl, hemmavet, klinikvet, röntgen, ansåg att det ej var fång men det visade sig att det var det vid nästa hovsl-besök. Fick vila tills december och sattes försiktigt igång.
Så nu är vi ungefär där vi var förra året, har börjat så smått med dressyrlektioner igen och hoppas på att det kommer flyta på lika bra som förra året.

I år blir det inget bete, varesig med eller utan munkorg, jag vågar inte ta någon risk. Han kommer få gå i stor skogshage där det ploppar upp lite grässtrån här och var, det får han nöja sig med om han vill leva ett par år till.

Hellre hö och levande, än gräs och död.

edit. hästen får i dagsläget analyserat silage (inkl sockeranalys) och så lite som jag kan ge. Lite lusern och mineraler till det.
I sommar blir det analyserat hö (inkl sockeranalys).

Senast ändrad:

*KL*

Tack snälla alla som svarat, det är intressant om än lite deprimerande att läsa. Det verkar vara en oerhörd lång konvalecent.

Egentligen är vi nog bara i startgroparna nu efter det första fånganfallet någonsin den 16/3 2011.
Hon har en rätt kraftig rotation i vä fram och är fortfarande riktigt öm trots Fenylbutazon 2ggr/dag.

Jag väntar på svar från blodprovet. Min häst har tydligen cushings syndrom och det gör väl att fångrisken ökar markant i framtiden?

Vi har också bytt höleverantör och jag har just sänt alla värden för att få hjälp att sätta en foderstat.
Den tidigare hade ingen analys så det vågar jag inte fortsätta med.

Jag min opålästa idiot trodde faktiskt bara att det var på sommaren fångrisken fanns.
Varje försommar har jag varit så himla noga med att vänja dem sakta, sakta med gräs.

Sen måste jag nog erkänna att jag sett fram emot betet av egoistiska skäl. Det har ju varit en härlig tid med mindre passning när de äter gräs även om det är ett evigt smörjande och täckesbytande med två eksemhästar.

Nu får man förmodligen annonsera efter en annan fånghäst som sällskap i vår skogshage om veterinären tillråder det.

Nästa återbesök är om tre veckor. Jag lever för det och hoppas av hela mitt hjärta att hon får slippa boxen då.

Det här är verkligen förkrossande :cry: men jag ser att flera av er har klarat av flertalet fånganfall så vem är jag att gnälla :o men det här fanns inte med i mina beräkningar, men allt går ju med lite fix och trix.

*kl*

Jag ser att jag skrev "era hästar som blivit symptomfria"
Det var korkat för jag är naturligtvis även intresserad av att höra er som är mitt i eländet berätta era historier.

mvh MonikaH

Fång kan vara jobbigt. Jag har märkt att min häst kan lägga på sig fett nacke och få symtom även om hon inte äter mer mat eller gräs. Det kommer ofta när kylan bli hårdare i slutet av Januari. Jag har också märkt att cirkulationen stoppar upp i kroppen och då kommer fettnacken som ett brev på posten. Jag har märkt att min häst kan få fett nacke som kan försvinna på mindre än två dygn utan att foderstaten ändrats.

Jag ser fettnacken som ett tecken på yttre stress, dvs vädret. Hon har gått på lösdrift men jag kommer inte att fortsätta med det, eftersom det blir för mycket stress med kyla/vind. Hon kan om hon står inne och har möjlighet att ligga ner och vila få sina symtom att lindras på mindre än ett dygn.
Jag har sett att hennes höftböjare är mycket stressade när nacken är tjock och om jag lyckas få dess att slappna av så får hon igång en sundare cirkulation i hela kroppen. Jag har sett att om hon dricker varmt/ljummet vatten så mår hon bättre.
:)

Min ponny fick fång i slutet av januari i år. Troligtvis pga av att hon ätit snask under snön.. Fick ett väldigt svårt anfall på alla 4, svarade inte på behandling och avlivades pga av djurskyddskäl vecka 2 i anfallet. Både jag och vet var rörande överrens. Jag har aldrig sett en häst ha så ont:cry: Min älskade lilla welsh.
Så med henne var det inget "happy ending" Vet trodde inte att hon skulle bli ens någorlunda återställd, vi tog ett snabbt beslut. Detta va en häst som vantrivdes något fruktansvärt i box och den skulle hon fått stå i väldigt länge. Jag hade inte hjärta att låta henne både ha ont och vara förtvivlad samtidigt och sedan inte veta om hon skulle få ett drägligt liv efteråt.

/LL

Min häst fick fång i juni för 4 år sedan, då hon var 3 år gammal.

Hon hade fruktansvärt ont under ganska lång tid trots en minimal rotation i ena framhoven (har fått det fenomenet förklarat på en föreläsning av OW), och åt nog Butta i 6-7 veckor, tror jag det blev. :(

Hon var väldigt överviktig (bygger fettdepåer vid bogar och svansrot, egentligen aldrig vid nacken där det ju oftast syns bäst) när hon blev sjuk, och gick på ett alltför bra bete. Eftersom hon var under inridning var det svårt att motionera ner henne i vikt, och det är omständigheter som jag ångrar grovt idag... Man lär sig av sina misstag, men det är hemskt jobbigt när hästen får lida så för det. :cry:

Det svåra med henne är att hon är väldigt lättfödd, och har i princip ALDRIG (jag har haft henne sedan hon var knappt 2) fått kraftfoder eller varit överutfodrad på något vis, snarare har jag i alla år fått kämpa för att få höet att räcka till. Det var också den behandlande veterinärens dilemma, han kunde inte råda mig att ge mindre hö än vad jag gjorde då. "Men behandla henne som en diabetiker", dvs håll snabba kolhydrater och stärkelse borta och vikten nere.

Alltså är enda sättet att hålla sjukdomen på avstånd att motionera henne såpass att hon inte ligger så långt inne i riskzonen. (För hon är självklart inne i den resten av livet!)

Men för att göra dig glad så kan jag berätta att hon trots allt varit symptomfri sedan dess! :D

Senast ändrad:

Min nu 17 åriga isisvalack fick fång i början av juni 2009.

Han markerade lite vid ridning och jag trodde bara det var en vrickning så vi avvaktade ett par dagar innan veterinären kom. Hon konstaterade direkt att det var fång och han skulle gå i en liten hage tills han var bättre och bara äta hö och fenylbutazon.

Han var rätt pigg ändå och vi märkte det tidigt som tur var. Han var inte så illa däran och hade ett tidigt anfall på båda fram. Han blev av med hältan på några dagar, men fick gå i en liten hage i ca 2 veckor innan vi flyttade honom till en liten skogshage. Han återhämtade sig riktigt bra och svarade på buttan direkt.

Han blev omskodd med hela sulor fram för att skydda. Hovarna växte ut och såg normala ut på ett år ungefär.

Efter det får han aldrig mer gå på bete. Är livrädd att han ska få återfall! Är noga med att han håller bra hull, hellre liiiite för smal än liiite för tjock är min melodi just nu. Foderbyte existerar knappt, men om det händer är det små förändringar utslaget på ca 14 dagar. Han äter hö, liiite betfor som jag häller av vattnet från, mineraler och linfröolja för att hålla magen i trim.

Han är lika pigg och glad som alltid, men jag behandlar honom som glas :angel: Unghästen ska inte heller få gå på fullt bete nåt mer för att inte riskera att han blir tjcok och får fång han också.

Shettisen som jag hade när jag var liten fick fång om och om igen så tillslut fick hon somna in. Vill inte att det blir samma med Fengur, så jag är jättenoga med vad jag stoppar i honom och att han får mycket motion :)

Min gammelponny fick några fånganfall under sin livstid. Han var 5-6år när det första kom. Jag lyckades att se det så pass tidigt att det gick att häva snabbt. Det var på den tiden (början 90-tal) som det var mer eller mindre helgerån att inte låta hästarna gå på bete på sommaren. Så jag som var i tonårena lyssnade på de andra..

Han fick några anfall (mindre) 3 som var tydliga och jag åkte alltid in och röntga. Han var en sån häst som absolut inte kunde stå på box utan jag var tvungen att ha honom ute med kompisarna. Han gick i en hage som det inte var nåt nämvärt med mat i och inte hårt, men ändå inte mjukt. (sandås) Sen gick han i samma hage på sommaren och fodrades precis som på vintern. Med hö och om han tränades fick han kraftfoder. De sista 6-8årena hade han inga kännar alls av fång och höll sig i lagom hull, men tränades i den mån han kundes. Han avlivades 17år gammal i Januari 2006 pga ett slitage i kotlederna i frambenen som gjorde att han fick kotledsinflammation. Då hade han tjänstgjort som läromästare åt många barn under alla år. Jag hade haft honom i 15år och hoppat upp till 110cm och tränat dressyr med rörelser såsom öppnor/slutor, galoppbyten i vartannat steg, förvänd galopp, början på piruetter, det vi inte redde ut var piaff och passage. Jag hade sen länge blivit för gammal för att tävla ponny, men ingen annan kunde rida honom så pass att det gick att tävla. Han var en riktig rackare och älskade att retas.. Han kunde bralla runt tills man var på väg av, så slutade han.. Men ställde man inga krav på honom så skötte han sig fint.

Orkar inte skriva allt, men kort sagt...
Stor häst som fick smygande fång vid kovalescentvila. var överviktig, emn inte fet- hade depåer.

Hade måttliga rotationer.

Har varit ridbar som förr o går nu som 20-åring bättre än någonsin. Kan "allt".

Det är nu 6 år sen o har nog haft ngn känning efteråt, men min "medicin" har varit att vara noga mer att se till att den inte går upp i vikt samt rids kontinuerligt. Räcker inte med uteritter, utan riktig träning o hästen kan då leva ett normalt liv o äta ganska mkt.

skulle helt klart göra om allt igen- om hästen nu svarar på behandling.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka