Fånghästar -hur gick det sedan?

Sv: Fånghästar -hur gick det sedan?

Min ponny fick fång i slutet av januari i år. Troligtvis pga av att hon ätit snask under snön.. Fick ett väldigt svårt anfall på alla 4, svarade inte på behandling och avlivades pga av djurskyddskäl vecka 2 i anfallet. Både jag och vet var rörande överrens. Jag har aldrig sett en häst ha så ont:cry: Min älskade lilla welsh.
Så med henne var det inget "happy ending" Vet trodde inte att hon skulle bli ens någorlunda återställd, vi tog ett snabbt beslut. Detta va en häst som vantrivdes något fruktansvärt i box och den skulle hon fått stå i väldigt länge. Jag hade inte hjärta att låta henne både ha ont och vara förtvivlad samtidigt och sedan inte veta om hon skulle få ett drägligt liv efteråt.

/LL

Jag beklagar verkligen det som hände din ponny och förstår ditt beslut till fullo.
Vad skönt att även veterinären var överens med dig för även om man vet att man gör rätt så är det alltid en tröst att få medhåll från någon kunnig.
Jag lider verkligen med dig - du måste ha haft en jättejobbig tid efteråt.

MonikaH

Det va fruktansvärt jobbigt och jag hade många "tänk om" tankar efter att hon fått somna in.. Jag vet att det va den enda utvägen att ta det beslutet som vi gjorde, men lik förbaskat är det ett svårt beslut.. Jag fick ha Lillan hos mej i 8 glada år, köpte henne som föl. En underbar liten ponny som ställde upp på allt:love: Kommer alltid minnas henne:love:

/LL

Har en ponny som fick fång för 2½år sedan då 21 år gammal. Lever än i dag, rids 5-6 dagar i veckan blandad ridning både på "bana" (gärden) och i skogen. Är i väldigt god kondition och visar inte alls att han varit sjuk.

HAde en konvalecens på ca 4-5månader och sen en väldigt långsam igångsättning. Utfodringen har ändrats rejält. Innan åt han Hö, havre, betfor och mineraler. Nu är ger vi enbart hö, mineraler och lite krubbskrammel i form av müsli.

Går inte på riktigt bete, men får tugga lite gräs genom green-guard. Och går han på "gräs" är det på sådant som växt mycket och blivit "fattigare". Släpps aldrig ut i hagen på morgonen utan hö i magen nu pga ev. frost.

Men han lever och är gladare än någonsin 24 år gammal. Hovslagaren ser inget vid skoning och vi hade tur med väldigt liten rotation. 1, resp. 3grade

Senast ändrad:

Hej!
Jag har en häst som jag var modig nog att köpa istället för slakt. Hon hade fått fång vid ca 2-3 års ålder (någon släppte henne och ett gäng kvigor i en fullväxt klövervall, inte så bra). När jag köpte henne, var hon 6 år och skulle alltså slaktas.
Hovarna såg hemska ut, lamellränderna utflutna till ca 3 cm bredd. Riktiga ankfötter fram. Hovslagaren avrådde från att ta hand om hästen pga hovarna så dåliga. Min hovslagare förskräckt när han såg henne första gången.

Hästen har i min ägo, under snart 6 års tid, inte haft några hovproblem relaterade till fd fång. Går barfota under den isfria säsongen, verkas en gång per månad och hovarna ser nu fullt normala ut. Varken veterinär eller hovslagare ser längre spår av fång.
Hästen (en fjording) tränas fullt.
Mitt problem med den hästen är att hon har svårt att hålla hullet (hästen är alltså mot förmodan magerlagd, och jag får henne inte att äta mer än till att hålla ett lågt hull, trots frikostiga mängder havre).
Pigg och glad och frisk häst som glatt galopperar 4 km utan andningspaus, eller som går ganska tuffa dressyrpass (galoppträning med byten, förvända galopper på 10 meters volter, samlingar i galopp så hon korta sträckor galopperar i skritthastighet, tempoväxlingar, halva galoppiruetter, sluta i galopp, början till öppna i galopp) utan att tappa ork eller glädje.
Verkligen en solskenshistoria, men de finns också.

Jag behöver väl inte skriva att jag inte ångrat att jag "räddade" henne från slakt!
Hon är min glada, trevliga tävlingskompis!

Så roligt att det går så bra för er!
Har du provat att ge hästen lusern för viktens skull?

Detta är helt och hållet spekulationer från min sida, men finns det någon som lagt märke till ett samband mellan hösilage och fång?

Tydligen Wattle- då det står att läsa i hans rekommendationer att ge hö.

Hmmm;)

Googla eller sök på SLU Ultuna

Universitetslektor i hästmedicin.

Senast ändrad:

Kunde ni ha hästen kvar eller fick ni ta bort den?
Min häst fick fång hösten 2003, han levde till sommaren 2008, och då gick han bort i cancer, så det var inte på grund av fången han dog.

Hur lång var konvalecenten?
Han stod på boxvila i ca. en månad (han hade ett väldigt allvarligt anfall), gick väl ut i sjukhage i mitten på november, och gick i vanlig hage framåt jul. Då red jag honom igen också.

Har ni ändrat på utfodringen efter den blev symptomfri (mot vad ni gav innan)?
Nu var det en liten B-ponny som redan innan åt ganska lite kraftfoder, men vi minskade hans kraftfoder ännu mer, han fick mindre hösilage och mer halm, och i så stor mån som möjligt BRA torrhö. Det klarade han sig bra på.

Kunde den någonsin gå på bete igen?
Ja och nej. Han gick ju fysiskt sett i hagen med de andra hästarna, men hade en gräsreducerare på sig om dagarna fram till slutet på juli-början på augusti. Om nätterna var han i en liten hage utan gräsreduceraren, han var väl inte överförtjust direkt, men det var hans räddning.

Fick den upprepade fånganfall?
Han hade ett mycket lindrigt anfall sensommaren 2002, fick sen den här riktiga omgången ett år senare och fick en lindrigare attack igen sommaren 2006, som han klarade upp på tre veckor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka