Fånghäst - vänja vid bete

_Runaway_

Trådstartare
Ja jag har tyvärr inget val, utan jag måste på någt sätt hålla min valack på bete i sommar. Vilket är med delade känaslor, han älskar å ena sidan att gå ute med hästar och beta, å andra sidan har hans matte redan i april fått panik inför glukoser, väderomslag, proteiner, fibrer, återfallsrisker och gud vet allt :crazy: :angel: Jag och en man i stallet har diskuterat, vänt och vridit, tänkt, sagt emot varandra, delat åsiktetr hit och dit hela vintern. Tänkte skriva de två mest aktuella alternativ här på hur vi tänkt göra, så kanske ni erfarna kan tipsa, vädra, risa och rosa? Det är ju så j***a svårt det här med fång.

(alla alternativ gäller en hage som är mager samt relativt liten för att vara beteshage)

1: Min häst samt den andra ponnyn går i skogshörnet av hagen till en början. Stora hästen går intill, på gräsytan/hela hagen alltså. När ponnyerna ätit upp de få grästuvor i skogspartiet flyttar vi ut staketet (plaststolp, ni vet de där små sakerna) en ca 3 meter (längden mellan de permanenta staketstolparna). När de ätit klart där ökar vi ytterligare tre meter osv.
Hela tiden kommer de få hö att äta, de ska i princip leva på hö, och beta på "fritiden" som sysselsättning kan man säga.
Om det blir plötslig återväxt eller om det visar sig bli för mycket för at de ska hinna äta upp flyttar vi tillbaka lilla staketet en bit så det lugnar sig för hästarna ett tag.
-->Stalla in på natten? Tänker på det här med glukosen som ökar i gräset nattetid.
-->Använda en greenguard (betesreducerare) nattetid istllet för box?

-----------

2: De två stona går i hagen och betar, invanda på annat sätt. Min häst går där korta stunder om dagen till en början, och vänjs sakta så han kan gå hela dagen. På natten äter han hö och står i utebox. Under de tider då gräset är torrt och näringsfattigt får han gå ute även på natten. Delar vid behov av hagen så han inte lever på gräset. Tanken även här att han lever på hö och betar som sysselsättning.
----

Nå? :crazy: Jag blir då aldrig klok på det här.
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Alt 1 körde jag med hela förra sommaren. Funkade fin fint. Fast hon fick gå själv i den lilla hagen som jag byggde i de andra hästarnas stora hage. Fri tillgång på hö, vatten och såg till att hon hade skugga i hagen. Gärna långt, övervuxet gräs där jag gjode hagen. Sen utökade jag varje dag. Men detta gjorde jag först efter en invänjning på några veckor. Första natten hon gick ute (hade henne bara i lilla hagen på dagarna i början) så var jag där en gång mitt i natten och kände så hon inte fått ökad digitalpuls.

Tänker gära likadant i år.

/Maria
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Håller med dig! Det är en evig balansgång med fånghäst och hur man än gör har man dåligt samvete. Men jag skulle välja variant 1 och stalla in på natten. Sällskapet kan ju då gå med den andra pållen i stora hagen om den behöver mer mat... Min får fortsätta gå hemma i rasthagen hela sommaren med sällskap av shettisen och äta hö. Rasthagen är ju inte så liten och lite grönt tittar ju upp så det går ingen nöd på dem. Jag har en rasthage till som de ska få gå i till hösten tänkte jag och sommarbetet får stå oanvänt till nästa år och bli maskfritt (det gäller att se det positiva i sammanhanget!).
//marti
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Okej. Föredrar du ett mycket magert, näst intill obefintligt gräsbete, där hästen går och gnager lite längst ner på stråna typ, eller föredrar du ett högt, övervuxet bete? Vi har så svårt att få det övervuxet på den där hagen som är tänkt att han ska gå i, och i de andra hagarna växer klöver..
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Jag föredrar helt klart ett övervuxet långt gräs. Men ett kort nerbetat är bättre än inget. Faran med det korta gräset är att det blir stressat (fruktan halten ökar). Och även att hagen blir lite för stor och en viss återväxt sker utan att man hinner se det. Men jag hade en blandning till min pålle förra sommaren helt enkelt för att det var inte lätt att hitta övervuxet bete i hage där det redan gått hästar. Vill ju inte låta henne beta ratorna. När jag är hemma i Gränna så brukar min pappa slå övervuxet gräs med lien (blir ju nästan som hö) och ge henne. :bump:

/Maria
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Glömde: Även med det övervuxna gräset gäller ju att dom inte får i sig för mkt.

Det är ett evigt pusslande och pulskännande när man har fånghäst.

/Maria
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Usch ja, det är jättesvårt det här :( Särskillt när man har en häst med naturligt varma hovar.. :crazy: Han har alltid varit varm utan att vara sjuk eller skadad, utan fång. Tror du man blir lite nervös varenda dag liksom?.

Men du, när jag ändå har dig här :D Hur känner man pulsen bäst? Om man tänker som vi då, som letar efter "fång-puls", var känner man och hur? Jag har aldrig fått lära mig det ordentligt. Digital puls, menas med vad?
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

jag hade min fånghäst i skogshagen själv hela förra sommaren och den andra på bete... de såg varandra... var bara ett staket mellan och de funkade jätte bra

I år finns bara min fånghäst kvar och jag har skaffat mig en shettis så de kommer gå i skogshage tillsammans hela sommaren och äta hö...

Tycker båda dina alternativ låter kloka...
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Digitalpulsen är vid kotan, på insidan av kotans överdel. Om du känner med fingrarna där och flyttar fingrarna lite inåt-utåt så ska du kunna känna blodkärlet som en liten "sträng" under fingrarna. Men det är inte så lätt. Om du inte känner någon puls alls så är det helt ok. Däremot om du känner en puls (lite beroende på hur kraftig) så är det något på gång i hoven.

/Maria
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Min häst klarade sig hela sommaren förra året tills hon släpptes i våran skogshage. Pang så hade hon fång. :(

/Maria
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Okej, har försökt hitta någorlunda benbilder, och ritat lite pilar :p Är det de här ställena man känner pulsen? Där man efter ett hårt ridpass tex. kan känna de fyllda blodkärlen? Baksidan av kotan typ, på vardera sida. Ta lite hänsyn till eventuell missplacering av pilarna, men såhär tror jag att du menar i alla fall :confused:

Klicka för stora bilder





Rätt? Eller menar du någonstans närmare senorna, på insidan av kotan liksom, eller på framsidan? hur hårt ska man trycka för att lättst känna pulsen optimalt?

Ursäkta mina frågor :D
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Pilarna såg ut att ligga i rätt område ungefär kanske lite högre än pilarna visar. Man känner på insidan av kotan. Behöver inte trycka hårt. Utan bara håll fingrarna mot benet när du hittat kärlet. Ibland får man leta lite. Mkt vinterpäls som min pålle har underlättar ju inte precis. :angel:

/Maria
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

En liten följdfråga till detta med puls och digital puls. Jag har fått höra nu nyss att ju längre ner ju värre fång. Jag har alltid kollat pulsen där du menar. Men fick visat mig att hästen kunde ha puls nedanför kotan vid karleden. Och att ju längre ner pulsen var ju värre var fånganfallet.

Någon som vet hur sant det är?
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Har jag aldrig hört men kan tänka mig att ju värre fånganfall ju högre puls och då kanske man kan känna den längre ner.

/Maria
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Hur sant det är vet jag inte men det stämde på min pålla i alla fall. Under den akuta fasen av fången hade hon klar och tydlig puls vid karleden. Vartefter hon blev bättre så försvann den mer och mer och på slutet kunde jag bara känna pulsen vid kotan. Vid det lätta återfall hon hade på hösten kunde jag bara känna puls vid kotan. Just nu kollar jag henne varje dag och tar pulsen på båda ställena bara för säkerhets skull...
//marti
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Tack båda två för svar!

Hmm har from det jag fick veta det kollat på bägge ställena. Har inte kännt någon puls i karleden men lite vid kotan.

Ska kolla med vetrinär när besiktningen blir av.

/JS
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Har haft munkorg på våran minishettis hela förra sommaren och det funkade jättebra på henne :) .
På dagen så gick hon med munkorg hos dom andra hästarna i en stor sommarhage med mycket gräs.
På natten så va hon i liten hage knappt inget gräs utan fick hö då och ingen munkorg på natten.

Gick jättebra eftersom hon slapp att gå själv då hon ofta rymde på dagen:p

Lycka till!

/I
 
Sv: Fånghäst - vänja vid bete

Där fick jag ännu en idé :) Gräshage på dagen med munkorg, med möjlighet att stänga av hagen till en mindre vid stor återväxt. Sen på skogsdelen av hagen på natten (den är liten, men det går ingen nöd på honom, större än många andra rasthagar.) och så en hel del hö att äta. Är mån om att han får i sig mycket fibrer att blanda ut det goda gräset med. tack för ditt svar :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp