Fånghäst på bete i nattfrost?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag börjar undra hur man ska tänka när det nu plötsligt blir kallt på nätterna.
Min fånghäst har gått i en stor hage med ej odlat gräs hela sommaren. Delar av hagen är ganska nerbetad, på andra ställen är det betydligt längre gräs. Hon har klarat sig bra hela sommaren. Vi har inte haft frost än men efter vad jag kan förstå kan det bli det när som helst. Eftersom fruktanhalten i gräset är hög när det är kallt och jag har läst att man ska vara försiktig några timmar efter gryningen så antar jag att det inte är annat att göra än att antingen göra en liten hage eller också ta in henne på nätterna. Hon fick fång sent i höstas så den här situationen är ny för mig. Dessutom var det ju inte så kallt förra sommaren. Någon som vet?

Sv: Fånghäst på bete i nattfrost?

Jag har hört att gräset förändras när det bli frost och att hästar speciellt med fång inte ska äta frostangripet gräs. Men jag kan ha hört fel. Om jag vore du skulle jag nog ringa en veterinär eller foder rådgivare om du inte får svar från någon som vet mer säkert hr på forumet

Ja jag håller med. Det gäller bara att hitta någon som kan svara. Min erfarenhet av att fråga olika personer om fång är inte den bästa. Tyvärr är inte alla så väl insatta. Men det finns ju alltid den lösningen att hon är inne.

Jag har min fånghäst ute några nätter till, men kollar noga om det är risk för frost. Just inatt är det första gången hon går utan munkorg, det finns inte så mycket att äta därute nu.
I veckoslutet är vårt stall färdigmålat och klart för inflyttning, men i nödfall har vi uteboxarna så länge.

Immer

knapplån
Tack för svaren.
Bra att höra att andra tänker likadant.
Det får bli inne på nätterna när det är risk för frost.
Hoppas att det blir omslag till varmare väder. Vi brukar inte ha så här kallt eller också har jag inte tänkt på det tidigare. Allt var lättare förr utan fånghäst.

Så när skulle det vara o.k. att släppa ut hästen efter en "frostig" natt?

KL, och lite OT:

Gäller detta med fruktanhalten enbart när det varit frost och alltså minusgrader, eller ska man vara försiktig även när det varit några plusgrader (<5) under natten (exempelvis som nu)?

Försiktig när det varit <5 och hypernojjig när det varit minus.

Vad jag har hört på strömsholm så är det för att "sockret" i gräset stiger upp i själva strået när det blir frost för att det ska få sin näring men att det sedan sjunker igen när det blir varmare under förmiddagen, det är stråets överlevnadsmekanism. Och det är ju "sockret" som inte är bra för fånghästar. Sen när det blir bestående kallt då "dör" ju strået.

Hoppas nån förstog nåt:rofl:

Fruktanet är ju samma som bilens glykol att förhindra att vattnet i gräset fryser-.
Ju kallare desto mer försvarar sig gräset.
blir det frost dygnet runt- dör det.

här har det varit frost flera näter i rad, och jag bor "bara" i bouhslän!!

tycker du ska ta in din häst, det är väldigt svårt att förutse om det kommer bli frost eller ej. :crazy:

och så får man se till att inte släppa ut för tidigt på morgonen också..

Vad jag har hört på strömsholm så är det för att "sockret" i gräset stiger upp i själva strået när det blir frost för att det ska få sin näring men att det sedan sjunker igen när det blir varmare under förmiddagen, det är stråets överlevnadsmekanism. Och det är ju "sockret" som inte är bra för fånghästar. Sen när det blir bestående kallt då "dör" ju strået.

Hoppas nån förstog nåt:rofl:

Ja det var ungefär det jag menade med det jag skrev i början.
Det är egentligen inte socker utan fruktan en kolhydrat som mer liknar stärkelse än socker. Den lagras i gräset när det är kallt och används också till att sänka fryspunkten så som andra redan skrivit.

Tack till er som svarat. För mig känns det främmande att ha hästarna inne på nätterna redan nu. Jag tycker att de ska vara ute så länge som möjligt och det har våra alltid varit. Men jag blev nästan panikslagen när jag kom ut en morgon för ett par dagar sedan och det bara var fem grader varmt. Med denna tråden ville jag mest kolla att jag inte är överdrivet orolig för min häst. Egentligen hade jag redan insett vad som gäller. Hon kommer att vara inne så hon inte blir dålig och jag kan sova lugnt.

Senast ändrad:

Låter klokt! Vi kan ju hoppas vädret ändrar sig och det blir varmare igen, just nu är det kallare än det brukar vara. Jag kan inte minnas att nattfrost brukar vara den här årstiden alls här.

Kan ju lugna lite att det verkar som det kommer varmare vindar efter helgen så det kanske bara blir för ett par dagar med detta vädret...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 300
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
633
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka