Har inte läst exakt vartenda ord i tråden nu men...
Det jag tror på är dels hårdare straff faktiskt. Inte för div. småbrott, men tycker ofta att sexual- och våldsbrottslingar kommer undan ganska lindrigt. De straffen borde bli något mer kännbara. Men framförallt sen, borde rättspsykiatrisk vård användas oftare som straff. Idag använder man ju inte det som straff i lika stor utsträckning som man gjort tidigare. Det tror jag skulle vara en lösning för en hel del som hamnar i fängelse. Nu har jag inte läst så många domar och är så insatt, men får intryck av att det sitter en del psykiskt sjuka i fängelset, som borde vara på psyket istället.
Annars, när det gäller prevention i tonåren så tror jag faktiskt att det kan vara ganska svårt. Flera som jag växt upp med är idag gängkriminella. De har bakgrund i den svenska medelklassen, i en tämligen "svensk" förort till Sthlm, dock i en förvisso väldigt segregerad och dålig kommun... Men ändå. Visst, i de riktigt utsatta områdena som Alby, Fittja, Norsborg and so on ska det givetvis satsas brottspreventivt, men annars tror jag tyvärr att det är svårt att komma åt dessa. Jag menar, svenska medelklassungar är väl kanske inte det första alla tänker på när man säger "gängkriminell".... Dessa skulle man väl i sådana fall komma åt med någon "obligatorisk föräldrautbildning" som någon nämnde tidigare i tråden, men samtidigt gillar jag inte den tanken heller. Nej, det här med den brottspreventiva biten är nog en ganska svårknäckt nöt...
Men annars är min allmänna inställning som sagt att man måste och borde spärra in vissa människor, gärna längre än vad man gör idag, men att också rättspsyk.vård borde användas i större utsträckning.