Fängelsestraff - en föråldrad metod?

Självklart skall allt utredas NOGA och inget skall tas förgivet!
Fast de flesta människor jag känner och vet anser att grovt kriminella och extremt sjuka människor skall hållas under någon form av vård/kontroll. Det är bara på Buke alla skall låtsas att det vore tråkigt om en seriemördare skulle missa sitt liv.
Klart att sjuka ska vara under vård..oavsett kriminella eller inte så har sjuka rätt till vård. Och dom grovt kriminella är förmodligen inte helt friska heller och bör även dom få vård så ifall dom kommer ut igen är stabila och sundare människor.

Ja för att jag tycker att mördare och brutala våldtäcksmän skall hållas borta från samhället, usch vad hemskt! :up:
Du skrev ju att straffen borde höjas till 40 -50 år och inte har någonting emot dödsstraff.
Vart på den skalan placerar du misshandel, snatteri, rattfylleri, ekobrott och allt därtill? Hur sjutton ska sverige ha råd med det och tror du alltså att alla dessa människor är körda för livet?

Självklart skall allt utredas NOGA och inget skall tas förgivet!
Fast de flesta människor jag känner och vet anser att grovt kriminella och extremt sjuka människor skall hållas under någon form av vård/kontroll.

Det är bara på Buke alla skall låtsas att det vore tråkigt om en seriemördare skulle missa sitt liv.
Hur många seriemördare har vi i Sverige? Det känns som att du försöker rättfärdiga din kassa människosyn med en klar minoritet seriemördare I själva sakfrågan.

Jag tycker det blir lite tokigt att blanda in rättspsykiatrisk vård i diskussionen, det handlar ju om sjukhusvård för någon som är sjuk. Det är heller inget straff och är inte tidsbestämt, så det har ju noll och inget med saken att göra. Ungefär lika lite som var en jobbar, det är liksom ingen merit i diskussionen att jobba inom psykiatrin. Det har jag också gjort, och fler med mig.

Jag tycker det blir lite tokigt att blanda in rättspsykiatrisk vård i diskussionen, det handlar ju om sjukhusvård för någon som är sjuk. Det är heller inget straff och är inte tidsbestämt, så det har ju noll och inget med saken att göra. Ungefär lika lite som var en jobbar, det är liksom ingen merit i diskussionen att jobba inom psykiatrin. Det har jag också gjort, och fler med mig.

Jo det är ett straff, man blir efter sinnesundersökning(ar) DÖMND till rättspsykiatrisk vård.

Alltså allvarligt, jag skrev att när du har skadat någon allvarligt, typ misshandel så skall straffen vara strängare. Har du snattat en choklad ska du knappast sitta 60 år i fängelse liksom.
Blir så fruktansvärt trött på alla här på Buke, de flesta av er måste vara fruktansvärt långsamma när det gäller att tänka, lite måste man kunna läsa in i att det är ett uttryck också!
Ingen här är tankeläsare. Du får själv gå igenom dina inlägg. Ffa det första inlägget i tråden.
Vad blir bättre av att sätta rånare och mördare på livstid?
USA har livstid på både rån och mord vilket leder till att rånare skjuter ihjäl vittnen. Det sker oerhört sällan i sverige. Förklara hur du tänker att långa straff och hemska fängelsen ska få folk att sedan bli en del av samhället?

Jobbar själv inom psykiatrin (dock ej rättsspsyk nu) och vet värdet av bra program samt mycket noga genomgångna instanser men samtidigt måste man också skydda samhället ifrån dessa personer och det är bättre att hålla en mördare borta i 40 år än 4 år kan ju jag tycka. Under dessa år har man dessutom tid på sig att se till att personen i fråga får en anpassad frisläppning så att säga.

Nästa steg är ju dödstaff och där har jag ingen mer åsikt än att en mördare har förpassat sin rätt att leva men samtidigt vill jag inte att man skall ta livet av en oskyldig om fel person framkommer vara oskyldigt dömnd.

Mördare sitter alltid minst tio år och de flesta betydligt längre än så. I övrigt finner jag det tämligen meningslöst att diskutera saken med dig. Du tycks nämligen vara allt annat än påläst i ämnet och visar heller inget intresse av att lära dig något.

Mördare sitter alltid minst tio år och de flesta betydligt längre än så. I övrigt finner jag det tämligen meningslöst att diskutera saken med dig. Du tycks nämligen vara allt annat än påläst i ämnet och visar heller inget intresse av att lära dig något.

Det gör dom ju inte, allvarligt talat!

Jag har full koll på alla regler, men nu pratar vi om att det skall vara kärlek istället för straff, det tycker jag då inte.

Har inte läst exakt vartenda ord i tråden nu men...

Det jag tror på är dels hårdare straff faktiskt. Inte för div. småbrott, men tycker ofta att sexual- och våldsbrottslingar kommer undan ganska lindrigt. De straffen borde bli något mer kännbara. Men framförallt sen, borde rättspsykiatrisk vård användas oftare som straff. Idag använder man ju inte det som straff i lika stor utsträckning som man gjort tidigare. Det tror jag skulle vara en lösning för en hel del som hamnar i fängelse. Nu har jag inte läst många domar och är insatt, men får intryck av att det sitter en del psykiskt sjuka i fängelset, som borde vara på psyket istället.

Annars, när det gäller prevention i tonåren så tror jag faktiskt att det kan vara ganska svårt. Flera som jag växt upp med är idag gängkriminella. De har bakgrund i den svenska medelklassen, i en tämligen "svensk" förort till Sthlm, dock i en förvisso väldigt segregerad och dålig kommun... Men ändå. Visst, i de riktigt utsatta områdena som Alby, Fittja, Norsborg and so on ska det givetvis satsas brottspreventivt, men annars tror jag tyvärr att det är svårt att komma åt dessa. Jag menar, svenska medelklassungar är väl kanske inte det första alla tänker på när man säger "gängkriminell".... Dessa skulle man väl i sådana fall komma åt med någon "obligatorisk föräldrautbildning" som någon nämnde tidigare i tråden, men samtidigt gillar jag inte den tanken heller. Nej, det här med den brottspreventiva biten är nog en ganska svårknäckt nöt...

Men annars är min allmänna inställning som sagt att man måste och borde spärra in vissa människor, gärna längre än vad man gör idag, men att också rättspsyk.vård borde användas i större utsträckning.

Det är möjligt att det var småaktigt av mig, det kan jag hålla med om.
I en diskussion om straff kan det väl i och för sig vara bra att veta att det heter dömd och inte dömnd, om inte annat så för framtida (skriftliga) diskussioner.
När någon ramlar in och kallar människor för tröga och okunniga är det knappast småaktigt att peka på uppenbara fel i personens inlägg.

Tycker jag i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka