Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att folk mest reagerar på det du skriver, din attityd och att du väljer namecalla andra användare.Känns orimligt att diskutera ett så allvarligt och viktigt ämne med människor som gör allt för att missförstå just för att det råkar bara min profil. Sjukt oproffsigt och tråkigt.
Vad dillar du om?Känns orimligt att diskutera ett så allvarligt och viktigt ämne med människor som gör allt för att missförstå just för att det råkar bara min profil. Sjukt oproffsigt och tråkigt.
Jo det vet jag.
När någon ramlar in och kallar människor för tröga och okunniga är det knappast småaktigt att peka på uppenbara fel i personens inlägg.
Tycker jag i alla fall.
Nej, helt fel.Det gör dom ju inte, allvarligt talat!
Jag har full koll på alla regler, men nu pratar vi om att det skall vara kärlek istället för straff, det tycker jag då inte.
Nej, helt fel.
Ingen har påstått att kärlek ska ersätta straff. Jag skrev lite slarvigt där ordet kärlek kom upp och sedan kopplades in I syftade fel sammanhang.
Jag har förtydligat att det som syftades på snarare var att dagens fängelsestraff sällan får tungt kriminella att byta bana och när dom gör det så är det ofta taca vare kärleken eller frälsning. Det kan vara bra att ha i åtanke men duger ju knappast som botemedel mot all kriminalitet. Det visar väl mer hur ineffektivt dagens system är.
Och eftersom det finns forskning på hårda fängelsestraff så tror jag personligen inte på att skärpa samtliga straff i sverige.
[/QUOTE]Jag tror på fruktansvärt mycket hårdare straff och en riktigt jävla dålig standard i fängelserna samt mycket tuffare isolering så att det verkligen känns att man är i fängelse pga att det man gjort är oacceptabelt!
Får alla som mördat, våldtagit eller misshandlat (här räknar jag givetvis in även djurplågare, rånare och liknande) någon sitta i sisådär 40-50 år blir det rejäla känningar och framförallt kan offren känna en större "seger" och bli tryggare än om de vidriga idioterna kommer ut efter 3-4 år och glatt kan fortsätta sina liv.
Kärlek och religion, vilket skämt!
Du säger emot dig själv.Då förstår jag dig!
Jag tror på både strängare straff men också på bättre omsorg när det gäller att skapa förutsättningar för att komma ut i rätt bana efter ett avtjänat straff. Alla människor i fängelse är inte monster som skall dö, det säger jag då rakt inte.
Då förstår jag dig!
Jag tror på både strängare straff men också på bättre omsorg när det gäller att skapa förutsättningar för att komma ut i rätt bana efter ett avtjänat straff. Alla människor i fängelse är inte monster som skall dö, det säger jag då rakt inte.
Okej, vad ska straffet då vara? Vart dras den gränsen? Ekobrott är en fara för samhället ekonomiskt. Precis som bankrån. Eller drar du gränsen vid våld? Hur ska man förhålla sig till brott som enbart begås online? Förslag på straff ?Någonstans tycker jag straffen ska skydda befolkningen samtidigt som den inte får vara så hård att bra människor hamnar i fängelse. Tycker regeln om 3 brott lika med livstids fängelse är bra. Brutala mord borde man få livstid direkt och då menar jag livstid.
Däremot borde man ta bort fängelsestraff helt för ekobrott och liknande ðär individerna ej är fara för allmänheten.
för det fungerade ju så himla bra i USA .. *facepalm*Någonstans tycker jag straffen ska skydda befolkningen samtidigt som den inte får vara så hård att bra människor hamnar i fängelse. Tycker regeln om 3 brott lika med livstids fängelse är bra.
Hur kan man ha missat kritiken mot "three strikes" om man är det minsta lite intresserad av ämnet?för det fungerade ju så himla bra i USA .. *facepalm*
Enkelt: man inhämtar information (eller desinformation) på ett selektivt sätt...Hur kan man ha missat kritiken mot "three strikes" om man är det minsta lite intresserad av ämnet?
Hur kan man ha missat kritiken mot "three strikes" om man är det minsta lite intresserad av ämnet?
Fotboja på sin höjd. Fängelser är så dyra att jag har svårt att motivera varför ofarliga individer ska sitta där.Okej, vad ska straffet då vara? Vart dras den gränsen? Ekobrott är en fara för samhället ekonomiskt. Precis som bankrån. Eller drar du gränsen vid våld? Hur ska man förhålla sig till brott som enbart begås online? Förslag på straff ?
Hur gör man med någon som odlar cannabis och har ett jobb osv. Den personen är ingen fara för samhället men bryter ju också mot lagen.
När jag studerade rättskunskap så var tanken bakom "straff" påföljden rättvisetanken gentemot brottsoffret en del. Det fanns också en "vårdaspekt". Jag vet inte om det har förändrats.Skadeståndsdelen handlar om "plåster på såren" för målsägande. Påföljden har inget med det att göra.
Jag tycker att den aspekten ska bort från systemet.
Det gav inte det resultat man tänkt. Brottsligheten sjönk inte mer i de stater som införde det. Dödligt våld mot poliser ökade våldsamt och det är snordyrt.Om man nu inte ska i nföra något som fått kritik kan man inte införa någonting. Du har en väldigt trångsynt och självgod syn på ämnet.
Jag tror på fruktansvärt mycket hårdare straff och en riktigt jävla dålig standard i fängelserna samt mycket tuffare isolering så att det verkligen känns att man är i fängelse pga att det man gjort är oacceptabelt!
Får alla som mördat, våldtagit eller misshandlat (här räknar jag givetvis in även djurplågare, rånare och liknande) någon sitta i sisådär 40-50 år blir det rejäla känningar och framförallt kan offren känna en större "seger" och bli tryggare än om de vidriga idioterna kommer ut efter 3-4 år och glatt kan fortsätta sina liv.
Kärlek och religion, vilket skämt!
Nästa steg är ju dödstaff och där har jag ingen mer åsikt än att en mördare har förpassat sin rätt att leva men samtidigt vill jag inte att man skall ta livet av en oskyldig om fel person framkommer vara oskyldigt dömnd.
Ja för om någon mördar din familj och våldtar dig till oigenkännlig så ska dom givetvis få kärlek och respekt för dom är faktiskt människor, eller hur!
*peppar peppar ve o fasa*
Du, nu pratar jag inte "normal" psykisk sjukdom utan grovt kriminella som du och jag och samhället skall skyddas ifrån.
Fruktansvärt olika saker.
Ja och du jobbar väl förmodligen ensam med robotar så trevlig som du är!
![]()