Fängelsestraff - en föråldrad metod?

FÖRLÅT. Det här hör inte till tråden, inte alls egentligen. Jag känner bara ett starkt behov att få det ur mig.

Men som stammis inom psykiatrin (dock ej rättspsyk) måste jag säga att dina inlägg skrämmer mig. Ditt sätt att bemöta andra i diskussioner, din människosyn och ditt framhävande av dig själv ger mig en väldigt obehaglig klump i magen vid tanken att möta på sådana som dig när jag mår som sämst.

Om man jobbar inom psykiatrin, borde man inte vara lite mer öppen för olikheter då och inte göra äckel-smiley och banka-huvudet-i-vägg-smiley om någon har en åsikt som går emot ens egen? Jag ser framför mig hur jag sitter i terapi, min terapeut håller inte med mig och börjar dunka huvudet i väggen för att jag är så dum och korkad och inte vill förstå :nailbiting:

Jag inbillar mig även att någon som jobbar inom psykiatrin borde vara ganska påläst om mänskligt psyke? Jag vet inte om du jobbat inom även rättpsyk, fick den uppfattningen av något inlägg, men isåfall borde du ju VERKLIGEN känna till att extremt långa och hårda straff och dödsstraff inte fungerar. Alls. Se bara på t.ex. USA eller de värsta fängelsena i olika länder i Sydamerika. Snarare ökar det både antalet brott och grovheten på brott. Om en våldtäkt och ett mord ger i princip samma straff, då kan en ju lika gärna mörda sitt offer också. Och eventuella vittnen. Det lär inte minska brottsbenägenheten.

Sedan att du menar att det finns "normal psykisk sjukdom" och "onormal psykisk sjukdom" är ju också lite skrämmande, på flera olika sätt.
:bow::bow:

Rättvisetanken?

Ja, precis, eftersom den baserar sig på hämnd - att en skada för en individ på något sätt lindras genom att skada en annan individ. Det motivet gör dessutom att kriminalvården får svårhanterliga målkonflikter, dels ska de rehabilitera den intagne på bästa sätt till samhället och dels ska den intagne skadas tillräckligt.

Jag tycker att kriminalvården ska koncentrera sig på
(1) Skydd från nya brott för samhället
(2) Försvaga den kriminella identiteten.

Och i det arbetet använda de kunskaper vi har, följa den forskning som bedrivs, hitta bättre sätt att göra det på och helt släppa de medeltida tankarna på hämnd som motiv.

Ja, precis, eftersom den baserar sig på hämnd - att en skada för en individ på något sätt lindras genom att skada en annan individ. Det motivet gör dessutom att kriminalvården får svårhanterliga målkonflikter, dels ska de rehabilitera den intagne på bästa sätt till samhället och dels ska den intagne skadas tillräckligt.

Och i det arbetet använda de kunskaper vi har, följa den forskning som bedrivs, hitta bättre sätt att göra det på och helt släppa de medeltida tankarna på hämnd som motiv.
Så bra skrivet!

När jag studerade rättskunskap så var tanken bakom "straff" påföljden rättvisetanken gentemot brottsoffret en del. Det fanns också en "vårdaspekt". Jag vet inte om det har förändrats.

Vårdaspekten finns definitivt kvar och börjar många gånger redan på häktet, dvs innan personen ens tilldömts ett ev. straff

Skadas? :confused:

Vi har sett uttrycken i tråden. Fängelset ska hålla en sådan låg standard att man inte mår bra när man är där. Offren ska göras rättvisa genom att gärningsmannen mår dåligt i fängelset. Man ska "sona" sina brott.

Medeltida tankar som det är dags att göra upp med.
Nu är jag med på vad du menar, trodde först att det var vad du ville att KVV skulle sträva efter.. :angel: Får skylla på trött och överarbetad hjärna tror jag

Medeltida tankar eller ej så anser jag att den som begår brott ska ha något form av straff. Man ska inte kunna slå ner folk och råna dem på deras tillhörigheter och sedan "vårdas". Hur bra har det gått sedan vi införde "kriminalvård".
Jag har så svårt att förlika mig med tanken att någon kan åsamka andra svårt lidande genom att begå olagliga handlingar och sedan inte få "lida" själv. Jag vet att fängelse inte gör människor bättre, och jag är inte säker på att "vård" gör det heller. Men det är hur jag ser på saken.

Medeltida tankar eller ej så anser jag att den som begår brott ska ha något form av straff. Man ska inte kunna slå ner folk och råna dem på deras tillhörigheter och sedan "vårdas". Hur bra har det gått sedan vi införde "kriminalvård".
Jag har så svårt att förlika mig med tanken att någon kan åsamka andra svårt lidande genom att begå olagliga handlingar och sedan inte få "lida" själv. Jag vet att fängelse inte gör människor bättre, och jag är inte säker på att "vård" gör det heller. Men det är hur jag ser på saken.
Kriminalitet har sjunkt de senaste åren.

Du vill alltså att vi mot bättre vetande (dvs högre risk för fler brott mot andra brottsoffer) ska hålla människor inspärrade för att du vill att de ska ha någon form av straff och att de ska lida? Det är det motivet som jag tycker ska upphöra.

På vilket är sätt kompenserar ett nytt lidande, ett annat historiskt lidande?

Är det inte viktigare att minimera antalet brottsoffer som får lida av allvarliga brott? Är det inte det kriminalvården och rättssystemet ska ha som mål`?

Är det inte viktigare att minimera antalet brottsoffer som får lida av allvarliga brott? Är det inte det kriminalvården och rättssystemet ska ha som mål`?

Naturligtvis är det så. Det är därför en sån som Myran suttit inspärrad i 40 år och (mot bättre vetande) först nyligen frigivits, det kommer att gå åt h-vete tämligen omgående.

Därför att du skrev att du bodde bredvid en av Sveriges farligaste människor och det var inte så farligt.
Men det sa jag inte. Jag sa att jag är rädd för att frälsning kan vara en kortvarig lösning! Inget jag vågar lita på alltså. Om det är rätt eller inte att just den här personen är under frivården nu vet väl inte jag. Det är väl knappast enkelt att avgöra utan spåkula!

Du vill alltså att vi mot bättre vetande (dvs högre risk för fler brott mot andra brottsoffer) ska hålla människor inspärrade för att du vill att de ska ha någon form av straff och att de ska lida? Det är det motivet som jag tycker ska upphöra.

På vilket är sätt kompenserar ett nytt lidande, ett annat historiskt lidande?

Jo, det är viktigt att arbeta för minskad kriminalitet, men den sk kriminalvården har knappast heller lyckats särskilt bra. Hur ska man då göra? Varken straff eller vård har någon verkan - ska vi skippa hela rättsapparaten?
Jag anser att det är viktigare att skydda oskyldiga från brottslingar än att brottslingar blir skyddade. Jag anser att alla människor gör ett val, att man väljer att begå brott och att välja att skada andra för egen vinning ska kännas på något sätt, om inget annat så ska personen förhindras göra det igen genom att låsas in.

Jo, det är viktigt att arbeta för minskad kriminalitet, men den sk kriminalvården har knappast heller lyckats särskilt bra. Hur ska man då göra? Varken straff eller vård har någon verkan - ska vi skippa hela rättsapparaten?
Jag anser att det är viktigare att skydda oskyldiga från brottslingar än att brottslingar blir skyddade. Jag anser att alla människor gör ett val, att man väljer att begå brott och att välja att skada andra för egen vinning ska kännas på något sätt, om inget annat så ska personen förhindras göra det igen genom att låsas in.

Jag håller med dig 100% om det fetmarkerade och vill därför inte låta primitiva hämndtankar, tankar om att sona sina brott, och att nytt lidande lindrar gammalt lidande göra det målet svårare att nå. Vi ska helt enkelt göra det som skapar minst lidande av kriminilalitet som går.

Men jag vet att mina tankar är kontroversiella, det är absolut inte alla som håller med.

På vilket sätt skulle ett straff hjälpa mer än att (tillfälligt) släcka ett hämndbegär? Hur hjälper det offret? Hur motiveras förövaren att inte fortsätta på samma bana när hen kommer ut?

Kriminalitet uppstår inte ur tomma luften, det gäller att försöka sätta sig in i bakgrunden och rikta fokus dit. Det gör man inte med hämndmotiv och straff, det skulle snarare bygga på ett redan negativt mönster (för återfallsbrottslingar). Frihetsberövandet i sig är ett rejält straff, det är nog det mest inskränkande och kränkande du kan göra mot en annan människa, om en räknar bort kroppsstraff. Under frihetsberövandet finns bra möjligheter att försöka motivera (återigen, det går aldrig att tvinga fram motivation till förändring), bygga en bra grund för personen att stå på när den kommer ut. Lyckas det kommer samhället tjäna igen de investerade pengarna flera gånger om och fler oskyldiga slipper bli offer.
Är fokus med frihetsberövande istället att straffa så gott det bara går, utan något som helst fokus på att försöka motivera personen att bli en mer välfungerande samhällsmedborgare, kommer det garanterat skapa en människa som inte känner annat än förakt och hat mot samhället, som inte har någonting att förlora på att fortsätta på samma bana som innan, tvärtom. Risken att sätta igång en ond spiral med eskalerande kriminalitet är överhängande. Slutgiltiga alternativet blir att låsa in och kasta bort nyckeln för minsta lilla.

Om vi ska dra det till ytterligheter.

Anledningen till att det många gånger fallerar är för att det handlar om komplexa människor, inte några maskiner där det bara behöver dras åt ett par skruvar för att fixa ett problem.

Hur bra har det gått sedan vi införde "kriminalvård".
Btw kan kriminalvård i ordets rätta bemärkelse spåras tillbaka ca 200 år då någon kung fick för sig att det kunde vara en bra idé att vårda de kriminella istället för att straffa dem och sedan dess har den utvecklingen rullat på. Det finns massor av intressant läsning för den som vill fördjupa sig :idea: Och faktiskt, forskningen har hela tiden pekat på att mer human behandling och vård framför straff faktiskt är mer effektivt. Både i Svea rike och utsocknes. Inom både kriminal- missbruks- och ungdomsvård.

Summa summarum:
1."Vi" har inte "infört" någon kriminalvård, det är ett ganska gammalt påfund vid det här laget.
2. Det är ofrånkomligt, vård motiverar till förändring bättre än straff. Den som är emot vårdtänket får gärna försöka komma på någon bättre metod, men straff ger som bekant motsatt effekt. Det är ju ganska dumt att gå emot en hyffast enig forskarvärld och sunt förnuft, eller hur?

@sjoberga

Du tror inte det delvis är "human nature" att känna hämndbegär snarare än bara "medeltida tankar"? Om människan var oändligt plastisk hade jag hållit med dig helt men jag är övertygad om att den totala avsaknaden av straff i ett samhälle alltid skulle innebära ytterligare lidande för brottsoffren.

@sjoberga

Du tror inte det delvis är "human nature" att känna hämndbegär snarare än bara "medeltida tankar"? Om människan var oändligt plastisk hade jag hållit med dig helt men jag är övertygad om att den totala avsaknaden av straff i ett samhälle alltid skulle innebära ytterligare lidande för brottsoffren.

Förmodligen, men ingen del av "human nature" som vi bör bejaka. "Medeltida tankar" är mer ett begrepp för det var en tid där hämnd var i princip enda motivet för straff.

Jag ser inte hur min tanke skulle leda till total avsaknad av straff/vård. Jag ser dock inte heller hur det automatiskt leder till mer lidande för brottsoffer.

Jag vill bara ha mer renodlade motiv för de straff vi delar ut, som gynnar oss som samhälle. Inklusive alla brottsoffer, såväl redan (tyvärr) identifierade som framtida.

Förmodligen, men ingen del av "human nature" som vi bör bejaka. "Medeltida tankar" är mer ett begrepp för det var en tid där hämnd var i princip enda motivet för straff.

Jag ser inte hur min tanke skulle leda till total avsaknad av straff/vård. Jag ser dock inte heller hur det automatiskt leder till mer lidande för brottsoffer.

Jag vill bara ha mer renodlade motiv för de straff vi delar ut, som gynnar oss som samhälle. Inklusive alla brottsoffer, såväl redan (tyvärr) identifierade som framtida.

Ja jag håller nog med dig till 95% egentligen. Det vore i praktiken nästan alltid bra om vi arbetade för att minska människor begär för straff och hämnd. Jag är dock skeptisk till att det ens är önskvärt att bli av med dem helt. I ett samhälle utan straff och hämnd, där inlåsning enbart sker som ett medel för brottsprevention, hade det som jag ser det inte funnits några argument för att inte låsa in oskyldiga människor givet att vi på ett säkert sätt kunde mäta deras brottsbenägenhet. Samtidigt som mördare med låg återfallsrisk hade släppts på direkten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka