Fängelsestraff - en föråldrad metod?

Jag tror på fruktansvärt mycket hårdare straff och en riktigt jävla dålig standard i fängelserna samt mycket tuffare isolering så att det verkligen känns att man är i fängelse pga att det man gjort är oacceptabelt!

Får alla som mördat, våldtagit eller misshandlat (här räknar jag givetvis in även djurplågare, rånare och liknande) någon sitta i sisådär 40-50 år blir det rejäla känningar och framförallt kan offren känna en större "seger" och bli tryggare än om de vidriga idioterna kommer ut efter 3-4 år och glatt kan fortsätta sina liv.

Kärlek och religion, vilket skämt!
Hoppas du skojar. De länder som är åt det hållet har precis hur mkt kriminalitet som helst.
Du måste tex mörda varenda vittne vid en fadäs.

De där tre F:en någon räknade upp handlar egentligen om samma sak: motivation till förändring. Och motivation är tyvärr rackarns svårt att trolla fram genom tvång.

Några har redan varit inne på förbättringsområden: fånga upp unga i tid och bättre utslussningsåtgärder (innanför murarna är det egentligen barnsligt enkelt att sköta sig, det är ute i verkligheten det verkligt tuffa arbetet börjar och motivationen sätts på prov). Sen kan jag tycka att det också kan gå att förbättra arbetet när någon verkligen är motiverad. Att se till att personen inte faller mellan stolarna, vilket ökar risken att hen bara skiter i allt och går tillbaka till sitt gamla liv. Förmodligen med en känsla av att vara ännu mer sviken av samhället än innan...

Det där dravlet med hårdare "straff" och slut med "daltande", och gud vet vad mer alla populister häver ut sig för att vinna billiga poäng, ger jag inte mycket för. Det osar mest hämndmotiv och motbevisas dessutom gånger av forskning.

Tror du att det gör att de intagna vid frigivning är mer rehabiliterade för ett liv i samhället?

Jobbar själv inom psykiatrin (dock ej rättsspsyk nu) och vet värdet av bra program samt mycket noga genomgångna instanser men samtidigt måste man också skydda samhället ifrån dessa personer och det är bättre att hålla en mördare borta i 40 år än 4 år kan ju jag tycka. Under dessa år har man dessutom tid på sig att se till att personen i fråga får en anpassad frisläppning så att säga.

Nästa steg är ju dödstaff och där har jag ingen mer åsikt än att en mördare har förpassat sin rätt att leva men samtidigt vill jag inte att man skall ta livet av en oskyldig om fel person framkommer vara oskyldigt dömnd.

Jag tror på fruktansvärt mycket hårdare straff och en riktigt jävla dålig standard i fängelserna samt mycket tuffare isolering så att det verkligen känns att man är i fängelse pga att det man gjort är oacceptabelt!

Får alla som mördat, våldtagit eller misshandlat (här räknar jag givetvis in även djurplågare, rånare och liknande) någon sitta i sisådär 40-50 år blir det rejäla känningar och framförallt kan offren känna en större "seger" och bli tryggare än om de vidriga idioterna kommer ut efter 3-4 år och glatt kan fortsätta sina liv.
Det funkar inte. Det har bevisats om och om igen.

Jobbar själv inom psykiatrin (dock ej rättsspsyk nu) och vet värdet av bra program samt mycket noga genomgångna instanser men samtidigt måste man också skydda samhället ifrån dessa personer och det är bättre att hålla en mördare borta i 40 år än 4 år kan ju jag tycka. Under dessa år har man dessutom tid på sig att se till att personen i fråga får en anpassad frisläppning så att säga.

Nästa steg är ju dödstaff och där har jag ingen mer åsikt än att en mördare har förpassat sin rätt att leva men samtidigt vill jag inte att man skall ta livet av en oskyldig om fel person framkommer vara oskyldigt dömnd.

Ja, extrema åsikter med en kass människosyn får man också ha. Men vi vet ju att ditt sätt att resonera om straff är det som fungerar allra, allra sämst.

Ja, extrema åsikter med en kass människosyn får man också ha. Men vi vet ju att ditt sätt att resonera om straff är det som fungerar allra, allra sämst.

Ja för om någon mördar din familj och våldtar dig till oigenkännlig så ska dom givetvis få kärlek och respekt för dom är faktiskt människor, eller hur! :wtf::wtf::wtf::wtf:

*peppar peppar ve o fasa*

Alltså det här med frälsning kan funka. En person som kallats Sveriges farligaste i media bor nu nära mig och sköter sig och hänger 7 dar i veckan i citykyrkan i Örebro. Just nu funkar det. Just nu. Ett återfall kan ställa till det och det är ingen jag tex vill att sonen ska hänga med ändå.
Av min jobbbudget betalar jag en 60 procent präst på Kumla. Han är guld. Men om han frälser så många tror jag inte. Mer en medmänsklig social funktion och existensiella samtal blir det. Storhelgsfirande etc. Det jag menar är att frälsning kan funka men det känns både svårapplicerat och synnerligen osäkert.

Dina åsikter skrämmer mig!

För att arbeta inom psyk tycker jag att du uppvisar en väldigt empatisk och human människosyn med strävan åt fungerande utslussning i samhället och effektiv rehabilitering.

Obs, ironi...

Smakfullt :yuck:

Ja för om någon mördar din familj och våldtar dig till oigenkännlig så ska dom givetvis få kärlek och respekt för dom är faktiskt människor, eller hur! :wtf::wtf::wtf::wtf:

*peppar peppar ve o fasa*
Om hårda straff skulle vara effektivt så borde det enligt din teori vara tryggare/mindre brottslighet i länder med tex dödstraff, flertalet livstidsstraff och med dåliga förhållanden i fängelserna. Det är det sällan. Just nu kan jag inte ens komma på ett exempel.

Alltså det här med frälsning kan funka. En person som Kalles Sveriges farligaste i media bor nu nära mig och sköter sig och hänger 7 dar i veckan i citykyrkan i Örebro. Just nu funkar det. Just nu. Ett återfall kan ställa till det och det är ingen jag tex vill att sonen ska hänga med ändå.
Av min jobbbudget betalar jag en 60 procent präst på Kumla. Han är guld. Men om han frälser så många tror jag inte. Mer en medmänsklig social funktion och existensiella samtal blir det. Storhelgsfirande etc. Det jag menar är att frälsning kan funka men det känns både svårapplicerat och synnerligen osäkert.

Ja och Sveriges farligaste pedofil tycker att han ska få umgås med barn nu för han är så gammal att han inte ens kommer ikapp dom, är det lugnt då? :rage:

För att arbeta inom psyk tycker jag att du uppvisar en väldigt empatisk och human människosyn med strävan åt fungerande utslussning i samhället och effektiv rehabilitering.

Obs, ironi...

Smakfullt :yuck:

Du, nu pratar jag inte "normal" psykisk sjukdom utan grovt kriminella som du och jag och samhället skall skyddas ifrån.

Fruktansvärt olika saker.

vouge om du jobbat med LRV patienter så vet du ju att de straffen kan vara långa. Där jag jobbade på Rättspsyk hade vissa vårdats i över 30 år och de hade ingen egen frigång alls. Ut skulle de inte heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka