fångebehandling alá strasser

Sv: fångebehandling alá strasser

Jag har haft samma konv. som Runaway.

Min häst hade rotation på bägge fram.
En tyngre häst måste ta det easy längre.

Vilade längre än rekommendationen.
Skrittade inte ens när det var hårt i marken.

Nu 10 mån. senare är hovarna och resten av hästen jättefina.
Strömsholms metoden är att rekommendera:idea:
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Ja han hade rotation på alla fyra hovar.
Hästen var också barfota, inga PG-beslag eller liknande. Jag tror på att lagom mycket stillastående/rörelse samt barfota, med en bra verkning ger bäst resultat. Att ge hästen full rörelsefrihet i stor hage känns även för mig lite ologiskt. Anledningen är att eftersom hoven ju är trasig inuti känns det som att den bör må bättre om den får läka en tid utan större belastning.

Axel: Så du har också Strömsholm som behandlande vet? Jag tycker de är suveräna, kan inte tacka Micke W nog :bow: Han har hela tiden varit lugn och sansad och sagt att det här fixar vi.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

_Runaway_ skrev:
Ja han hade rotation på alla fyra hovar.
Hästen var också barfota, inga PG-beslag eller liknande. Jag tror på att lagom mycket stillastående/rörelse samt barfota, med en bra verkning ger bäst resultat. Att ge hästen full rörelsefrihet i stor hage känns även för mig lite ologiskt. Anledningen är att eftersom hoven ju är trasig inuti känns det som att den bör må bättre om den får läka en tid utan större belastning.

Axel: Så du har också Strömsholm som behandlande vet? Jag tycker de är suveräna, kan inte tacka Micke W nog :bow: Han har hela tiden varit lugn och sansad och sagt att det här fixar vi.

Intressant :idea:
Nu ska jag bara be om ursäkt för jag gått ifrån trådskapandes ämne :angel:

Då är inte vilan helt strikt stillastående i box?
Rykten är så skumma både vad det gäller strasser och det man hör om Strömsholm??
Bara box kan ju inte en häst stå i ett år som man ibland hör om strömsholmsmetoden. Få hästen att röra sig med fång enligt strasser köper jag inte heller.
Jag har funderat på att kontakta Strömsholm och fråga lite efter att ha läst artikeln, så man förstår och inte missförstår :crazy:
Jag kan köpa boxvila i början men sedan sjukhage som gör att hästen ändå kan hålla igång cirkulation och muskler(lite skrittrörelse). Utan att röra sig för mycket ur hovens perspektiv.
Cirkulationen är ju viktig för läkning och nybildande av hov.

Nu blir det att ta nya tag och jag hoppas att vi ännu en gång lyckas återställa min häst till friska hovar. Fångbenägenheten finns ju tyvärr där ändå. Det är ett annat svårt ämne. Varför fångbenägenhet? Min häst höll sig ju frisk i 3 år innan???
Då återställd hovbensrotation. Nu hovbensrotation igen. SUCK!
(Det är en annan tråd i alla fall ;) )

Tack för era svar, mycket intressant att höra!
 
Sv: fångebehandling alá strasser

En fråga till. Har strömsholm slutat men resektion av hovväggen?
Alltså när de skar bort framsidan av hovväggen mm.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Min fick skor på (vanliga hederliga) efter 10 V. så att den skulle kunna gå till hagen.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Detta är inget svar på nåns inlägg, utan det handlar om fång i allmänhet.
En av de största myterna bland allt hästfolk, inkl hovslagare och veterinärer är att fång uppstår av att hästen fått i sig för mkt protein.....
Det stämmer att det är det nya späda gräset som är orsaken, men det är dess höga andel av lättlösliga kolhydrater som är boven i många fall.
Man vet inte exakt hur det går till, men man vet att kolhydraterna påverkar hästen mer negativt än proteinet.

Det jag vill ha sagt är att ni kan hjälpa de drabbade hästarna genom att inte ge dem ngn stärkelse ;)
Givetvis räcker inte detta, men det är ett stort steg på vägen mot en frisk häst!
 
Sv: fångebehandling alá strasser

*Hugger första knapp*

Har läst historien förut... Min första och enda tanke blir DJURPLÅGERI!. Vad fick häststackarn stå ut med?

Ibland är det mer humant att ta bort dom...

Norrland
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Och så är det förmodligen glukosen, ett slags socker i gräset, som påverkar. Olilak mängd vid olika väder och temperaturer.

Axel: Jag tror min fick skor efter 15 veckor. Ja så var det nog.

Seifur1. Jo i fem veckor var det strikt stillastående. Men inte därefter nej. Dock var det absolut inte att tala om promenader på ens tio minuter. Det var till och från sjukhagen som gällde.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

seifur1 skrev:
Inte riktat just till dig sissu men på tal om hovslagaren ovan.

Läste just en artikel i stallmagasinet om att långvarig boxvila botar fång???Hovslagaren från en känd klinik (samma som ovan??) säger att han kan bota fång till 87%?????
Jösses att ingen annan har kommit på detta!!;) eller att det inte är detta min veterinär rekommenderar (frågande ironi) ;)
I augusti kom denna häst under behandling av denne hovslagare och stod i boxvila till januari året efter, i inne- och utebox stod det??

Är detta bättre eller sämre än strasser mm.
Jag retar mig på att vissa förstå-sig-påare säger sig ha lösningen på fång, både inom barfotarörelsen men likaväl hovslagare som denna.
Är vila eller rörelse bäst. Eller kanske något mitt emellan? Ingen fråga utan allmän fundering!

Det finns ingen enkel lösning på fångfrågan än, då skulle nog alla veterinärer ge den behandlingen. De säger till mig flera stycken att det finns nästan ingen sjukdom som får dem att känna sig så maktlösa.

Anki med fånghäst

Jag är definitivt ingen förespråkare av lång boxvila vid fång.
I det akuta stadiet måste hästen givetvis få strikt vila i box eller sjukhage.
Om jag tittar på mina fall så har jag ibland hamnat i konflikt med veterinärer som velat ha lång boxvila: I bland har hästägaren lyssnat på mig ibland på vet. I de fall då hästen fått lång boxvila så har det utan undantag tagit längre tid att få hästen smärtfri/ohalt.

Sen att kalla en fånghäst som blivit bra för "frisk" är inte helt riktigt då hoven är för all framtid förändrad efter fång.
Vi kan oftast rätta till rotation och sänkning men under mikroskop kommer man alltid att se förändringar/försvagningar i lamellagret. Det är bland annat detta som gör att hästen i framtiden är predisponerad för överbelastningsfång.

Jag påstår mig absolut inte ha någon lösning på fångproblemet men att klara runt 80-90% av fallen är ingen omöjlighet.
Jag tror inte heller det finns någon patentlösning på fång då det är så många olika och komplexa faktorer som utlöser ett fånganfall.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

pantern skrev:
.
En av de största myterna bland allt hästfolk, inkl hovslagare och veterinärer är att fång uppstår av att hästen fått i sig för mkt protein.....

Nu var det väl iofs en massa år sedan hovslagare och veterinärer
trodde att proteinet var boven i dramat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fångebehandling alá strasser

SO Hovslagare skrev:
Nu var det väl iofs en massa år sedan hovslagare och veterinärer
trodde att proteinet var boven i dramat.

Kul att höra om erfarenheter från en hovslagare!

Vilken behandling har du sett bäst resultat på vid fång och hovbensrotation?

Angående orsaker till fång så fick min häst fång för 3 år sedan av betet. Nu i vinter har vi dock inte funnit någon orsak. Hästen äter bara hö av hyffsad kvalitet, inget kraftfoder, han promenadreds i skog och lite dressyr. Han är inte tjock.

Alltså inga klassiska orsaker, ändå fick han kraftigt fånganfall december med hovbensrotation och sänkning. Nytt anfall nu i april men inga förändingar på röntgen igen, mer än att hovbenet hade hunnit höja sig lite. Dock syntes en svag linje på den gamla delen av hovväggen som kunde tyda på ett hålrum. Ny utväxt följde hovbenet fint.
röntgenbild från december, dock har jag inte den nya.
Bild från december när det var som värst nu har hovbenet höjt sig ett par cm från sulan.
http://web.telia.com/~u34505072/images/ankis/Xleftfront.jpg

Han kom denna gång från djursjukhuset i onsdags och är bekväm i box med två påsar butta. Ska minskas om två dagar till en påse. Han är sval om hovarna nu igen.

Vad tror du om hans rehabilitering?
Jag lyssnar gärna på olika åsikter så jag kan ta ställning själv vad som blir bäst för min häst.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

SO Hovslagare skrev:
Nu var det väl iofs en massa år sedan hovslagare och veterinärer
trodde att proteinet var boven i dramat.
En av myterna som fortvarande florerar bland hästägare skulle jag kalla det.
PL
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Hade du satt igång den när återfallet kom?
De kan få det av fruset gräs.

Undrar om det kan gälla Hösilage oxå.

Kommer hädanefter att bara ha fint hö.

Hästen är allergisk, men har inte hostat på ett par år nu
 
Sv: fångebehandling alá strasser

det där med hösilgae är intressant tycker jag. Vissa avråder skarpt att ge det till fånghästar, medan min veterinär och hovsl. på strömsholm inte alls avrådde det. jag frågade flera gånger om det var riskfyllt att fodra med hösil. men nejdå, fortsätt ge det.
Jag gav det också under större delen av konvalescensen, utan att hästen blev sämre eller så. Sen bytte jag till torrhö av olika anledningar.
Jag har aldrig fått höra VARFÖR det ska vara farligt att ge silage till fånghästar.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Jag har HÖRT att iom att hösilage har större vtnhalt, så kan det oxå frysa.
Vet ej om det är samma sak som frostat gräs:confused: ,
Men jag tänker inte chansa.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

_Runaway_ skrev:
det där med hösilgae är intressant tycker jag.
Jag har aldrig fått höra VARFÖR det ska vara farligt att ge silage till fånghästar.
Min teori är att varje hösilagebal har sin egen "flora",även om balarna är plastade samma dag från samma åker så tror jag nog att innehållet kan variera från bal till bal,inte näringsmässigt men i övrigt.Hygienisk kvalitet osv .
Varje ny öppnad hösilagebal är då ett foderbyte i sig, liksom..

Har man en extremt känslig häst räcker det.Tror jag.;)
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Jag har hört att en viss grässort i vanligt hö kan reagera på vinterkylan o att ngt frisätts/händer(kan det vara kolhydrater/ fructan?) o kan utlösa fång.

Nu blev det nog lite flummigt berättat o det kanske inte alls är rätt, men det är vad jag har hört
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Aj!

Den där var rätt tuff.......
Jag är riktigt glad om ni nu fått det högre upp, för det där var inte långt från en sulpenetration.

Stackarn hade nog riktigt ont, men han verkar vara i god vård, under din vet och dig.

Trevligt att det går åt rätt håll.......

Hug your horse!
/Mike - simpel hovslagarlärling..........
 
Sv: fångebehandling alá strasser

De flesta grässort reagerar på samma sätt.
När det blir frost utvecklas glukoser igräset.
Detta sker för att gräset inte skall frysa sönder, man kan kalla det gräsets egna glykol.

Glukosen innehåller mycket socker (som namnet säger), och det anses vara detta som ger hästarna sk 'höstfång' eller 'frostfång'.

Hug your (foundered or unfoundered) horses!
/Mike
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Frosten i sig är inte farlig, utan glukosutfällningen som sker.
Vet faktiskt inte om den sker i dött gräs, som i ensilage.

/Mike
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp