fångebehandling alá strasser

SnigelEffekt

Trådstartare
Fanns en "historia" om en häst som gått igenom en behandlig av fång med strassermetoden.

Läste den för lääääänge sen men skulle vilja läsa den igen! Nån som har en länk?????

Vore mycket tacksam :bow:
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Menar du den om arabstoet? I så fall tror jag att jag har den nånstans i gömmorna.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Om det var den storyn som publicerades i hästfynd för ett par år tre år sedan så "glömde" dom att tala om att hästen fick avlivas på Ulltuna till följd av strasserbehandlingen.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

SO Hovslagare skrev:
Om det var den storyn som publicerades i hästfynd för ett par år tre år sedan så "glömde" dom att tala om att hästen fick avlivas på Ulltuna till följd av strasserbehandlingen.

bara-undrar om inte jag oxå läste det sista kapitlet i den berättelsen. Du SO kanske kan bifoga länken här på det sista kapitlet så att alla som missade det här kan läsa hela berättelsen eller så kan jag fråga hovis om jag får tillstånd att här avsluta historien.
Artig som jag är så ber jag dig själv först om hjälp med det.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

SO Hovslagare skrev:
Om det var den storyn som publicerades i hästfynd för ett par år tre år sedan så "glömde" dom att tala om att hästen fick avlivas på Ulltuna till följd av strasserbehandlingen.
:eek: Fy stackars häst..:cry: :crazy:
Nu har jag hört att tidningen återigen startat en "reklamkampanj" och kör positiva strasserrepotage.*suck*
Redaktören har ju gått kurs själv ,och ställer självklart upp när strasservännerna vill bättra på sitt rykte.Opartisk tidning?näe.:devil:
 
Sv: fångebehandling alá strasser

bara-undrar skrev:
bara-undrar om inte jag oxå läste det sista kapitlet i den berättelsen. Du SO kanske kan bifoga länken här på det sista kapitlet så att alla som missade det här kan läsa hela berättelsen eller så kan jag fråga hovis om jag får tillstånd att här avsluta historien.
Artig som jag är så ber jag dig själv först om hjälp med det.

Jag har inte länken, jag har fått höra berättelsen av veterinären som blybalanserade den stackaren.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Så du menar att hästen fick avlivas för att den blivit Strasserfångverkad, hade någon annan ex. vanlig hovslagare varit ansvarig så hade hästen levt? Tycker man skall hålla sig borta från beskyllningar eftersom det finns så otroligt många fånghästar som får avlivas när de genomgår "vanlig" traditionell fånghovslagaråtgärder också och då är det helt OK och beskyllningarna lyser med sin frånvaro.

Värsta exemplet jag hört på länge fick avlivas för ca ett år sedan. En fånghäst som blivit behandlad av känd klinik och hovslagare som ordinerats boxvila i ett års tid, blev så illa att hästens cirkulation slutade att fungera i benen så avlivning blev enda utvägen.

För mig är det lika illa varje gång en häst tas bort av okunskap eller oaktsamhet både från ägare och från verksam kunnig ansvarig person, sen om det kommer från kalle på hörnet, stasser, veterinär eller hovslager är skitsamma då resultat är lika illa när det tillåts gå så långt.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Jäpp jag menar att den fick avlivas pga av strasserverkningen.
Det menar även behandlande Vet. som avlivade hästen.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

bara-undrar om det inte är mer korrekt att delge källa eller länk till sina påståenden här för att undvika ryktesspridningar samt en massa ovidkommande felaktiga hörsägenen. Jag skulle gärna se att sissu startar med att delge sin källa utifrån vad sissu "hört" så hoppas jag att SO sedan följer upp med att ang källa till det SO tagit del av.

Avböjer ni båda med att kompletera med källan så skall jag fråga hovis om inte jag kan få lägga ut källan till det som SO hänvisar till då jag själv tagit del av den informationen och kan intyga att det är helt sanningsenligt.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Min källa är Ove Wattle Vet. Ultuna
 
Sv: fångebehandling alá strasser

De måste ju vetat att de var ute på svag mark
citat:
"Ser hon ut som hon vill dö?" undrade Jim Kerr. "Se bara till att hålla henne utom synhåll från djurvännerna."
slut citat
 
Sv: fångebehandling alá strasser

bara-undrar skrev:
bara-undrar om det inte är mer korrekt att delge källa eller länk till sina påståenden här för att undvika ryktesspridningar samt en massa ovidkommande felaktiga hörsägenen. Jag skulle gärna se att sissu startar med att delge sin källa utifrån vad sissu "hört" så hoppas jag att SO sedan följer upp med att ang källa till det SO tagit del av.

Avböjer ni båda med att kompletera med källan så skall jag fråga hovis om inte jag kan få lägga ut källan till det som SO hänvisar till då jag själv tagit del av den informationen och kan intyga att det är helt sanningsenligt.

För det första är mitt inlägg inget påstående utan ren fakta om vad som hänt ett djur med fång.
Jag har själv sett hästen, av respekt till ägare och stallkamrater i stallet där hästen stod kan jag ej ge dig namn här offentligt.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Jag skulle jättegärna läsa slutet på historien oxå! Så du får gärna be om lov att få lägga ut den.............. :bow:
 
Sv: fångebehandling alá strasser

Men det finns, antingen nån annan eller en längre version, där man får läsa om hur hästen skulle gå i stenig hage osv....... Nån som känner igen det????
 
Sv: fångebehandling alá strasser

sissu skrev:
Så du menar att hästen fick avlivas för att den blivit Strasserfångverkad, hade någon annan ex. vanlig hovslagare varit ansvarig så hade hästen levt? Tycker man skall hålla sig borta från beskyllningar eftersom det finns så otroligt många fånghästar som får avlivas när de genomgår "vanlig" traditionell fånghovslagaråtgärder också och då är det helt OK och beskyllningarna lyser med sin frånvaro.

Värsta exemplet jag hört på länge fick avlivas för ca ett år sedan. En fånghäst som blivit behandlad av känd klinik och hovslagare som ordinerats boxvila i ett års tid, blev så illa att hästens cirkulation slutade att fungera i benen så avlivning blev enda utvägen.

För mig är det lika illa varje gång en häst tas bort av okunskap eller oaktsamhet både från ägare och från verksam kunnig ansvarig person, sen om det kommer från kalle på hörnet, stasser, veterinär eller hovslager är skitsamma då resultat är lika illa när det tillåts gå så långt.

Inte riktat just till dig sissu men på tal om hovslagaren ovan.

Läste just en artikel i stallmagasinet om att långvarig boxvila botar fång???Hovslagaren från en känd klinik (samma som ovan??) säger att han kan bota fång till 87%?????
Jösses att ingen annan har kommit på detta!!;) eller att det inte är detta min veterinär rekommenderar (frågande ironi) ;)
I augusti kom denna häst under behandling av denne hovslagare och stod i boxvila till januari året efter, i inne- och utebox stod det??

Är detta bättre eller sämre än strasser mm.
Jag retar mig på att vissa förstå-sig-påare säger sig ha lösningen på fång, både inom barfotarörelsen men likaväl hovslagare som denna.
Är vila eller rörelse bäst. Eller kanske något mitt emellan? Ingen fråga utan allmän fundering!

Det finns ingen enkel lösning på fångfrågan än, då skulle nog alla veterinärer ge den behandlingen. De säger till mig flera stycken att det finns nästan ingen sjukdom som får dem att känna sig så maktlösa.

Anki med fånghäst
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fångebehandling alá strasser

Min häst stod fem veckor på total boxvila pga. fång, han hade då livit verkad/röntgad på Strömsholm. Blev även medicinerad.
Efter fem veckor fick han gå i liten sjukhage, ca 5*5meter, med mjukt sandunderlag. Ingen motion utöver det.
Där stod han tio veckor, sen fick han gå i hage ytterligare fem vckor innan jag kunde sätta igång emd promenader osv.
Det har hjälpt. Hade visserligen inte boxvila 4-5 månader som du beskrev, men mycket stillastående för den här hästen. Han är nu helt frisk.
 
Sv: fångebehandling alá strasser

_Runaway_ skrev:
Min häst stod fem veckor på total boxvila pga. fång, han hade då livit verkad/röntgad på Strömsholm. Blev även medicinerad.
Efter fem veckor fick han gå i liten sjukhage, ca 5*5meter, med mjukt sandunderlag. Ingen motion utöver det.
Där stod han tio veckor, sen fick han gå i hage ytterligare fem vckor innan jag kunde sätta igång emd promenader osv.
Det har hjälpt. Hade visserligen inte boxvila 4-5 månader som du beskrev, men mycket stillastående för den här hästen. Han är nu helt frisk.

Hade din häst hovbensrotation?

Själv börjar jag tro på en medelväg med viss vila och sedan sjukhage så hästen kan röra sig men inte springa och rusa på ett bra tag. Kanske några månader med skrittpromenader upptill. Det kommer jag att testa denna gången.
Först följer jag veterinärens råd som är enligt detta; två veckors boxvila, sedan två veckors boxvila med skrittpromenader sedan 4 veckors sjukhage.
Detta sista kommer jag att förlänga då han ändå inte får beta något.
Man kan ju utöka hagen succesivt. Så gjorde vi för 3 år sedan när han hade fång och han har varit frisk tills nu.

Jag följde första rådet i december när han haft fång men han rusade i hagen efter dessa 8 veckor och fick ett kraftigt återfall nu så vi får prova något nytt.

Full rörelse som Strasser och aanhcp förespråkar känns inte logiskt för mig heller då hästen har hovbensrotation. (trots att jag tror att barfota är bäst för hästen)
Det finns ju inget som är stabilt i hoven och normal hovfunktion är ju borta vid hovbensrotation.

Man får nog gå på vad som först och främst veterinären säger och sedan får man känna efter vad som blir rätt för den individuella hästen.
Helt klart är ju att hoven måste växa ut ny och stark innan hästen bör användas igen.

funderar funderar
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp