Ibland tror man att ni skämtar här på Buke. Man FÅNGAR väl inte sin häst? Har man sin häst som fånge så är den väl inlåst då, antar jag. När man tar ut den så hålls den kedjad och bunden. Kommer den loss så smiter den naturligtvis, det gör alla fångar. Vilken fånge återvänder till sin fångvaktare?
Hur säger nu Martha igen: "har du tur så får du tag på den...de flesta hästar springer ju hem .." jovisstt, har fångvaktaren tur så fångar han sin fånge igen, annars springer fången. Tur? Sic. Vad är det för hästsyn? Om man gillar att vara fångvaktare skall man nog jobba på ett fängelse, inte hålla på med hästar. Otroligt dumt, fånga sin häst.
Mina hästar skulle aldrig komma på tanken att springa nånstans när vi har dom lösa med oss. Möjligen ett varv runt gärdet om det är för mycket energi i benen, sedan står dom snällt bredvid oss. Men så har vi inte våra hästar som fångar heller.
För att svara på ursprungliga frågan, hur man fångar en vildhäst. Man driver den mot ett hägn, stänger, så är den fångad. Efter det så kan man så sakteliga börja hantera den, rida in, för att nåt år senare använda den som en tamhäst. Tamhästar springer ingenstans om de är lösa. Hästar hanterade enligt fångad-häst-principen blir aldrig tamhästar. Dom förblir fångade vildhästar.
Samma gamla tugg, om och om och om igen. Konventionellt hanterade hästar mot naturligt hanterade. Ordergivning mot kommunikation. Fysiskt våld mot mental kraft. Hingstkedjor och stigbett mot repgrimma. Piskor mot smekningar. Straff mot belöning. Spända tyglar mot eftergifter.
Nä, nu skall jag gå och försöka fånga min son. Han smet igår och drog förmodligen ner till torget, där finns roliga saker att köpa av langarna. Trots att jag hade sele på honom så smet han. Han är 16 år och otroligt stark, orkar nästan inte hålla honom. Har hört att man kan köpa starkare sele, nån med tunna ståltrådar som skär in lite bättre i skinnet. Det är bara för säkerheten. Jag brukar piska honom över ryggen men han lyder inte ändå. Är det nån som har nån bra idé?
Idag kommer morsan på besök. Hon brukar snoka runt här i lägenheten och ställa till trassel. Jag tvingar ner henne i en stol och slår några kedjor runt hals och fötter. Hon är så fet så där måste jag använda tjurpiskan om det skall ta nåt. Några slag över låren så håller hon tyst.
Ordning och reda skall det vara.
Mig respekterar man.
Alla runt mig lyder minsann.
Dom älskar mig.
GOD JUL på er alla.
från
SADDAM Junior