Fånga häst som rymmer på ridtur...?

Ibland tror man att ni skämtar här på Buke. Man FÅNGAR väl inte sin häst? Har man sin häst som fånge så är den väl inlåst då, antar jag. När man tar ut den så hålls den kedjad och bunden. Kommer den loss så smiter den naturligtvis, det gör alla fångar. Vilken fånge återvänder till sin fångvaktare?

Hur säger nu Martha igen: "har du tur så får du tag på den...de flesta hästar springer ju hem .." jovisstt, har fångvaktaren tur så fångar han sin fånge igen, annars springer fången. Tur? Sic. Vad är det för hästsyn? Om man gillar att vara fångvaktare skall man nog jobba på ett fängelse, inte hålla på med hästar. Otroligt dumt, fånga sin häst.

Mina hästar skulle aldrig komma på tanken att springa nånstans när vi har dom lösa med oss. Möjligen ett varv runt gärdet om det är för mycket energi i benen, sedan står dom snällt bredvid oss. Men så har vi inte våra hästar som fångar heller.

För att svara på ursprungliga frågan, hur man fångar en vildhäst. Man driver den mot ett hägn, stänger, så är den fångad. Efter det så kan man så sakteliga börja hantera den, rida in, för att nåt år senare använda den som en tamhäst. Tamhästar springer ingenstans om de är lösa. Hästar hanterade enligt fångad-häst-principen blir aldrig tamhästar. Dom förblir fångade vildhästar.

Samma gamla tugg, om och om och om igen. Konventionellt hanterade hästar mot naturligt hanterade. Ordergivning mot kommunikation. Fysiskt våld mot mental kraft. Hingstkedjor och stigbett mot repgrimma. Piskor mot smekningar. Straff mot belöning. Spända tyglar mot eftergifter.

Nä, nu skall jag gå och försöka fånga min son. Han smet igår och drog förmodligen ner till torget, där finns roliga saker att köpa av langarna. Trots att jag hade sele på honom så smet han. Han är 16 år och otroligt stark, orkar nästan inte hålla honom. Har hört att man kan köpa starkare sele, nån med tunna ståltrådar som skär in lite bättre i skinnet. Det är bara för säkerheten. Jag brukar piska honom över ryggen men han lyder inte ändå. Är det nån som har nån bra idé?

Idag kommer morsan på besök. Hon brukar snoka runt här i lägenheten och ställa till trassel. Jag tvingar ner henne i en stol och slår några kedjor runt hals och fötter. Hon är så fet så där måste jag använda tjurpiskan om det skall ta nåt. Några slag över låren så håller hon tyst.

Ordning och reda skall det vara.
Mig respekterar man.
Alla runt mig lyder minsann.
Dom älskar mig.

GOD JUL på er alla.
från
SADDAM Junior

På svenska så heter det att man fångar in sin häst. Även om den kommer frivilligt. Så om du säger att din häst kanske skulle dra en repa på åkern, men sen komma tillbaka, så säger jag att då har du fångat in din häst. Även om du inte gör nåt aktivt.

Så har alla menat som har skrivit hittils. Du tror väl ändå inte att de menade att de skulle spinga ikapp sin häst och hoppa på den? Eller smyga bakom en buske för att sen kasta sig på den?

Nu får det vara nog med det här ordvrängeriet!!!

Om jag säger att jag tar ett bad, vart tar jag det då? Under armen och går kanske?

Man kan lätt tro att det är DU som skämtar...

Vad jag vet är det INGEN här som talat om fysiskt våld, stigbett, piskor osv. Problemställningen var: Hästen tyckte det var kul att springa iväg, ryttaren lyckades inte få tag på den, vad göra? INGET av svaren har förespråkat fysiskt våld.

För att svara på ursprungsinlägget, så hade jag ett litet problem förra vintern, när min häst inte vågade gå över en bäck (mörk bäck mot vit snö ÄR livsfarligt...). Jag satt av, eftersom min häst brukar känna sig lite tryggare med mig på marken. Och så tog det väl nån halvtimma innan jag övertygat honom om att det inte var farligt. Men han väl hoppade gjorde ett STORT språng, så jag var tvungen att släppa tygeln för att inte dra honom i munnen. Nu sprang han inte ifrån mig, utan stannade när jag bad honom, men självklart funderade jag över vad som hade kunnat hända om han hade haft lust att springa lite. Så nästa gång tog jag med ett rep (ca 4 m) i fickan, och satte fast det i nosgrimman när det var dags för jättehoppet - och med långt rep behövde jag ju inte släppa och jag slapp fundera över om han skulle stanna eller inte...

Fast detta fungerar förstås inte om man åker av....

jag och min vän var ute i skogen på promenad med våra små pollar.. :love: ideen att släppa dom, och se vad dom gjorde flög över oss.. vi släppte dom och var berädda på att dom antagligen skulle sättta fullt ös hem.. men vad hände?? Jo dom stog där och såg aldeles förvånade ut :confused:.. vi försökte jaga iväg dom precis som vi gör ihagen ibland när vi leker.. dom sprang en bit å så stannade don igen!!
:)
Vi gick iväg för att plocka lite mossa till ljusstakenoch dom gick runt oss lite. sen tog vi dom igen och gick hem....inge dramatiskt alls! :smirk:

Sen testade hon det en och en med.. och min häst som är väldans "kär" in hennes pålle, var hon säker på skulle dra iväg hem.. men inte!! :rofl:

Himmla kul faktist... har heller aldrig varit med om att hon dragit iväg om jag trillat av.. antar att vi har en ganska bra relation!! :love: :love:

Jo det där med att smyga bakom en buske tror jag säkert att måga i världen testat!

likadant att hålla grimman bakom ryggen när man ska försöka fånga hästen i hagen!!

tror det är ganska vanligt till och med!!

Nä, just i denna diskussion är det ingensom nämt kedjor och likn. men hur många gånger hör man inte folk säga just sådana saker??

Om jag ber min granne att ta in min häst från hagen så säger jag faktiskt inte att hon skall gå och fånga hästen åt mig. Ta in, hämta, leda in eller nåt, men definitivt inte fånga.

"Kan du gå och fånga min häst?" Löjligt!

Eller,

"Nu skall jag gå och fånga min häst." Lika löjligt.

Och för att förtydliga, det man säger det tänker man också. Säger man fånga så menar man fånga nånstans inne i sin tankevärld.

"Språket är tankens farkost". L. Wittgenstein, 1889-1951, en av vår tids större filosofer.

URSÄKTA MIG om jag skriver så att du inte förstår och att du tycker att alla som inte har exakt samma hästsyn och förmåga att formula sig som dig är idioter.

Jag kastade inte ett nät eller ett lasso runt min häst när jag fångade honom - han kom fram till mig självmant.

Och du vet inte hur jag tänker och även om jag inte tänker som du är jag inte en dålig hästmänniska för det.

Varför ska du ge dig in i tråden om du inte har något råd att ge, bara för att trakassera andra eller? Som i dina ögon är så nära djurplågare man kan komma eller?
Om du tror att du kan hjälpa någon med ditt översitteri har du fel. :devil:

Hua, det var hårda ord. :o

Jag ber tusen gånger om ursäkt om du känner dig trakasserad av mitt inlägg. Det var avsett att läsas med en liten glimt i ögat, och i skenet av senaste tidens diskussioner om NH kontra annan hästhantering. :idea:

Javisst gjorde jag det, ett stänk skämt, ett stänk ironi och ett stänk allvar. Det allvarliga är allvarligast, om man säger. Det andra läses gärna med en blink i ögonvrån.

Jag upplevde det inte som att det var skrivet så mycket med glimten i ögat, därför brusa jag upp lite...
Har inte följt NH-diskussionera heller så jag var inte insatt i resonemanget.

Eftersom jag inte har någon westrnsadel än, och den andra inte passar längre, har jag ridit barbacka i några månader nu.
Bra för balansen, men kanske lite lättare att ramla av...

Dock känner jag min häst, hennes reaktioner och alla hennes rörelser, så jag brukar inte ramla av särskilt ofta.
Men OM jag skulle få mig en flygtur, så är det enda jag tänker "Håll i tyglarna, hela vägen"
Iofs har min häst aldrig menat att kasta av mig, hon ser minst lika snopen ut som jag när jag har landat på marken, och hon skulle nog inte spriunga ifrån mig heller, om hon inte var jätterädd för något vill säga...

Har du något kommando, någon vissling eller så, som betyder "mat" eller "kom"?
När jag använder mitt så kommer min häst oavsett vad hon gör elle rvart hon är. Det är VÄLDIGT praktiskt ;)

Nu ramla jag inte av då, utan vi skulle hoppa över ett dike och jag hoppade av hästen för kontrollera marken innan vi hoppa. Så det var i språnget jag tappade tyglarna...

Ska tänka på det där med kommande, kanske kan va nåt...

Det viktigaste är ju att träna sin häst från marken i en inhägnad först innan man rider ut mycket, om det nu är så att man har en tendens att ramla av hästen eller tappa den. Man lär hästen att röra på fötterna när man begär det och att få lugn och kel när man begär det. I början bör man därför ha en liten inhägnad för att verkigen ha kontroll. Genom dessa lekar kommer hästen att se en som ledare. Om man gör detta lugnt och fint och med bibehållet gott humör hela tiden då blir man ledare. Fungerar inte allt bra en dag och man blir arg, då kan man lika gärna låta bli och vänta till en dag då man är på gott humör.
Om jag någon gång blir skild från mina hästar när jag rider ut själv då jagar jag aldrig dem - minst av allt springer efter och ropar. Jag bibehåller mitt lugn och går lugnt mot hästen, gärna lite snett mot, eller står och väntar tills hästen ser sansad ut själv. Man kan ju ändå aldrig hinna ifatt en häst. Är det inne i skogen kan jag gå rakt in i skogen lugnt och sedan försöka gena av hästen så att jag hamnar mellan den och vägen hem, men det är mest om jag har en häst som vill dra hem.
När jag blir skild från en av mina hästar så är det alltid om jag ramlat av och det händer sällan (jag avskyr att ramla av så det ser jag till att göra så sällan som möjligt - när jag var barn ramla jag av tillräckligt - då jagade jag envis fjording hela vägen hem ofta). Så när jag ramlar av blir både jag och hästen lika paffa. Hästen kommer då nästa alltid fram till mig så snart den sansat sig. Det är ju lite läskigt när jag far av. En gång har min ena häst dragit hem i sken. Det var när hon på stubbåkern blev rädd för en hare och skyggade. När jag var i backen var hon sedan så nyfiken att hon var tvungen att gå fram till haren - för att se vad som var farligt - och då hoppade haren upp nästan mitt i nosen på henne. Då drog hon hem till tryggheten. Men som sagt - att behålla sitt lugn är det allra bästa sättet att få hästen att tycka att det är tryggast hos ryttaren. Skrika, vifta, springa och ropa är det absolut sämsta man kan göra.
Hälsning Maja

Angående fånga. Läst lite här och där om det som skrivits, inte så ingångende. Men det ligger något i hur man tänker när man tar sin häst som kommit lös. Tänker man sig att man skall fånga den, jaga den och få fatt den. Då beter man sig på ett sådant sätt också. Så bara genom att tänka på ett annat sätt så kan man förenkla "infångandet". Om man istället tänker sig att man stämmer träff, ja, då beter man sig på ett sätt som gör att hästen lättare vill komma till en.

Sv: Re: Fånga häst som rymmer på ridtur...?

När jag skulle raca i skogen så vråkade jag rida in i ett träd.. eller, mitt knä red in i trädet i full gallopp. Fråga inte hur jag bar mig åt, det är sådant man skrattar åt så här efteråt :P

Men i alla fall, hästen saktade av rent automatiskt när jag tappade kontrollen och när jag ramlade av så fortsatte hon. Men strax efteråt så kom hon tillbaka och stod där medans jag krampade och höll på.

Vi var flera då så jag blev uppburen på hästryggen och blev ledd hem. Så snäll och försiktig har nog aldrig pollen varit som hon var då..

Men i alla fall, jag tror inte det är så mycket man kan göra om hästen sticker. Försöka följa efter hästen så gott det går och kanske få en blick över vart hästen tar vägen. Godis tror jag inte är så lönt.

Sv: Fånga häst som rymmer på ridtur...?

Jag har ju aldrig åkt av min häst ute (bara glidit av när jag red barbacka en gång på plan) men dom gånger han har hivat av någon annan ute så har han väl sprungit hemåt dom flesta gångerna. En gång stog han kvar när min dåvarande medryttare ramlade av. En gång blev han överlycklig och sprang hemåt i fin ganska lugn galopp. När vi väl fått tillbaka honom (en annan ryttare som mötte honom och fick ta honom när hon satt på hästen) så var han riktigt nöjd och glad att han fått sprungit av sig lite :D
Men man får nog tyvärr räkna med att gå hem :p ;)

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 218
Senast: tuaphua
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 189
Senast: ghost
·
A
Träning Nu vill jag få stopp på detta beteende min häst har. Han är en häst som kräver mkt uppmärksamhet, men när han väl får det så passar det...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama