Sv: Fånga häst som rymmer på ridtur...?
Min häst stannar alltid hos mej *pepparpeppar*, UTOM igår!
Band upp henne som vanligt intill stallet (ALLTID panikhake och säkerhetsknut)
Mamma kommer och hälsar, kelar och jag borstar.
Helt plötsligt lägger hästen hela sin tyngd bakåt och haken knäpps av från grimman...Hästen ställer sig på gårdsplanen/travar runt lite för att sen komma på att Allla Kompisarna är på BETET!!!
I vanliga fall brukar hon komma fram när jag ropar på henne men nu hade hon fått nog av människokontakt för dagen och sticker glatt ivägg på den lilla asfalterade vägen mot vännerna.
jag tänkte "Jagar jag henne så springer hon ännu snabbare" så jag gick efter, när jag kommer till det enda vägskälet står hon där och väntar precis som att hon måste vara säker på att matte tar samma väg
och travar vidare med spetsade öron, men kollade bakåt så att hon var säker på att jag var med.
Testade då att vända mig om och gå därifrån, hovklappret avstannade för en sekund men sen fortsatte hon mot de andra hästarna...
Väl utanför hagen kommer hon glatt fram överlycklig och gick glad i hågen tillbaks till stallet.
Jag band upp henne igen och fortsatte borstandet. Kan tillägga att det inte var av rädsla för att sitta fast hon slet sig, det var en broms som bet henne på insidan av bakbenet...
Glömde ju lite tips!
Godis brukar inte funka...att vända om och gå åt andra hållet eller totalt ignorera hästen brukar vara effektivt.
Annars springer de flesta hästar hem...