Fånga häst som rymmer på ridtur...?

Sv: Fånga häst som rymmer på ridtur...?

min häst har sprungit iväg 2 ggr när jag har ramlat av. hon springer alltid till stallet så det är bara att promenera efter och hoppas att hon inte gjort illa sig..

Det man INTE ska göra är att SPRINGA efter...hästen kan bli ännu "räddare"

Det man kan göra är att sätta sig på huk och visa underkastelse....det brukar fungera på mina hästar :) Man ska ju igentligen inte visa underkastelse men ibland måste man ju....

Annars så finns det ju inte så mycket att göra...om han brukar busa så att du åker av så kan man ju alltid knyta en rem runt halsen som man kan hålla sig fast i......men annars vet jag inte :confused:

Hälsningar Malin

Min häst stannar alltid hos mej *pepparpeppar*, UTOM igår! :o
Band upp henne som vanligt intill stallet (ALLTID panikhake och säkerhetsknut)
Mamma kommer och hälsar, kelar och jag borstar.
Helt plötsligt lägger hästen hela sin tyngd bakåt och haken knäpps av från grimman...Hästen ställer sig på gårdsplanen/travar runt lite för att sen komma på att Allla Kompisarna är på BETET!!! :eek:
I vanliga fall brukar hon komma fram när jag ropar på henne men nu hade hon fått nog av människokontakt för dagen och sticker glatt ivägg på den lilla asfalterade vägen mot vännerna.

jag tänkte "Jagar jag henne så springer hon ännu snabbare" så jag gick efter, när jag kommer till det enda vägskälet står hon där och väntar precis som att hon måste vara säker på att matte tar samma väg :D och travar vidare med spetsade öron, men kollade bakåt så att hon var säker på att jag var med.

Testade då att vända mig om och gå därifrån, hovklappret avstannade för en sekund men sen fortsatte hon mot de andra hästarna...
Väl utanför hagen kommer hon glatt fram överlycklig och gick glad i hågen tillbaks till stallet.
Jag band upp henne igen och fortsatte borstandet. Kan tillägga att det inte var av rädsla för att sitta fast hon slet sig, det var en broms som bet henne på insidan av bakbenet... :o

Glömde ju lite tips! ;)
Godis brukar inte funka...att vända om och gå åt andra hållet eller totalt ignorera hästen brukar vara effektivt.
Annars springer de flesta hästar hem... :D ;) :o

Senast ändrad:

Min häst stack som en avlöning när jag åkte av första året. Han blev livrädd när ryttaren åkte i backen och skyndade hem så fort han bara kunde. Med tiden ökade hans förtroende för mig, jag började kommunicera med honom på ett bättre sätt även från hästryggen och idag har han så pass mycket förtroende för mig(och erfarenhet av ryttare som hoppar av lite nu och då :smirk: ) att han bara stannar och väntar på att matte ska resa sig igen. Jag ligger oftast kvar i skratt och då brukar han nyfiket putta på mig. :angel:

Det är iaf en av anledningarna till varför jag föredrar att rida utan sadel och träns. Om hästen sticker så hänger det på honom till 90% - bilar mm kan han inte råda över. Han har sig själv och springer förmodligen hem till slut - det är ju där han har flock, mat och trygghet.

Sticker han så luffsar jag väl efter. Man kan inte göra så mycket mer. Lera reda på en godbit i fickan att ge honom när jag får tag på honom så att han vill komma nästa gång också. De är djur, inga maskiner. De har instinkter och hjärna, och springer inte direkt in i ett träd bara för att man inte håller dom i handen. :smirk:

*lånar knapp*

Är det ingen som sett där där programmet på tv som handlade om ridning i öknen? Tänk att ramla av i öknen och hästen sticker "hem" o själv så får man då gå många mil i nån riktning :eek:

Dom gjorde som så att dom övade avramling med en longerlina /och givetvis tyglarna) i handen. Låtsades alltså ramla av och höll kvar hästen i longerlinan medan dom låg på backen med godis i handen. När hästen kom fram fick dom godiset samt beröm. Fungerade utmärkt såg det ut som.

Jodå, visst har man fått gå hem... rabblandes långa ramsor om köttfärs o hamburgare..! Men det har varit på andras hästar.
Mina egna har jag så underbar relation med, så skulle jag åka av så kommer lilleman tillbaka o hämtar mig. Var... vart tog du vägen, matte..? Varför ligger du här, eh..? :rofl: :love:

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 218
Senast: tuaphua
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 189
Senast: ghost
·
A
Träning Nu vill jag få stopp på detta beteende min häst har. Han är en häst som kräver mkt uppmärksamhet, men när han väl får det så passar det...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama