Fånga häst som rymmer på ridtur...?

I

Idka

Idag lyckades jag tappa min häst efter att vi hoppat över ett dike var för sig, väldigt klantigt... Han drog iväg rakt ut på åkern och jag sprang efter ropandes utan större resultat. Tillslut kom han fram till ett skogsbryn där det var ett till stort dike, och där stannade han och lät mig fånga honom. Som tur var gick det bra den här gången, men det är ju mycket som kan hända, att han fastar i tyglarna, kommer ut på en trafikerad väg, springer vilse... :crazy:

Hur gör ni om er häst rymmer? Är det nån idé att ha en godispåse i fickan när man är ute och rider? Lite desperat kanske men sen var jag oxå rätt desperat när jag sprang där efter min rymling...

usch va hemskt :crazy: Ja det är väll kanske en bra ide att ha med sig lite godis att locka med.. finns det så mkt annat att göra.. ? egentligen ? :confused: man är ju ganska maktlös när man står på marken och hästen rusar ifrån en... kanske om man råkar vara flera st som är ute och rider så kanske man kna pröva att springa åt andra hållet med dom hästarna så kanske ens egen häst hakar på ? :confused:

lite klurigt de där.. :banana:

Ja, att springa åt andra hållet är en bra ide, men bara om man har en häst som ser ryttaren som en flockmedlem. Annars kan de lika väl knalla hem till stallet själva enligt dem.

En godispåse ser jag inte vitsen med då jag är emot handmatning av hästar, men en tom godispåse ger alltid precis lika gott resultat ändå.

Inge roligt med lösa hästar... :crazy: :crazy:

Om mina hästar blir skrämd för något och blir rädda och jag ramlar av så har dom alltid sprungit hem.
Om dom tex bockat av mig... :angel: så har dom alltid stannat kva, kanske lattjat lite, men inte stuckit. Men oftast lyckas jag hålla kvar tyglarna... ;)

Är jag ensam ute med min häst så drar hon direkt hem i fullt sken. Det är en jäkla tur att jag inte ramlar av så ofta när jag väl gör det så kramlar jag mig fast så länge som möjligt. :angel:

Man hinner tänka många hemska tankar och ringa många samtal när man knallar hem till stallet efter en avramling.... :crazy:

Har gått omkull en gång och hästen reste sig före mig (fick hästen över benet) och travade iväg. Jag hann inte upp och ta henne, och tänkte en miljon tankar om att hon skulle bli påkörd när hon korsade de 2 trafikerade vägarna på väg till stallet :crazy: då jag såg henne svänga mellan några träd och tänkte att nu drar hon... :(
Men när jag haltande stapplade efter så såg jag plötsligt hur hästen hade vänt och kom tillbaka!!! :love: Hon kom tillbaks till mig, jag kunde ta henne och efter mycket möda lyckades jag kravla mig upp och slapp gå hem med min skadade fot!
Älskade hästen om man säger så!!! :love: :D
Hon tyckte att hon blivit ensam tror jag, eftersom ingen någonsin ramlat av henne så blev hon nog fundersam, så hon vände och hittade mig!!! :D

Och det är enda gången jag hamnat på backen ute i skogen utan häst... Så jag vet inte hur jag skulle göra med en annan häst faktiskt...

Det enda man INTE ska göra är att springa skrikandes efter hästen...du kan aldrig springa ikapp hästen iallafall, utan ta det lugn och följ efter och har du tur så får du tag på den...de flesta hästar springer ju hem om dom inte blivit helt livrädda för nåt och "blindskenar"
..visst ok...du kan få tag på den med godis, men det förutsätter ju att den stannat och tänkt till lite.

Rymmer? Ponnyn viker inte från min sida. Den enda gången jag ramlade av ute (pga hon hade panikont) så kom hon tillbaka när det värsta smärtan släppt och bad mig sitta upp igen.

Kan gå med lös i skogen också :love:

Lyckliga dig.Själv får jag gå hem om jag åker av.Hon drar järnet hem till stallet. :cry:

mitt sto springer alltid hem när hon "rymmer"... så på det viset oroar jag mig inte, men att hon kanske fastnar i tyglarna eller liknande är värre.
om hon kommer ut på trafikerad väg är det också rätt lugnt, för hon vet vilken sida hon ska gå på och går aldrig ut mitt i vägen.

hingsten dock... det vetefan vad han skulle göra om han blev lös :crazy:

min kompis åkte av hästen 1 månad efter hon fått honom, han stack hem (typ 5-6 km) på 4 minuter..:P å det var på en trafikerad väg...:S och genom tät skog...hur 17 lyckades hästen :confused: men men...han skadade sig inte, och itne ryttaren heller..så det var ju tur det iaf :)

Det är var FÖRSTA gången han vek från min sida, när vi går i skogen går han 1-2 m bakom mig konstant och viker inte av det minsta. Går brevid mig till hagen mm stannar när jag stannar och går på de mest konstiga ställen om jag går före... Därför blev jag rätt förvånad när han drog ifrån mig, men han tyckte väl det var himla kul att springa lös på en stor åker...

Jo det förstår jag oxå :o men när man väl är i situation får man ju aningens panik och gör de mest oövertänkta grejorna... jag hade ju ingen aning om vad jag skulle göra förutom att springa ikapp honom, vilket gick sisådär :(

*peppar, peppar ta i trä* så har jag aldrig åkt av tjejen ute i skogen eller dylikt. Jag hoppas att hon stannar eftersom hon alltid följer mej och stannar hos mej annars. När jag föll av på banan så stod hon knäppstill och bara tittade förundrat på mej! :)

Jag har faktiskt aldrig ramlat av när jag ridit ut. Men när min häst bockade av dåvarande medryttare sprang han hem till stallet (några hundra meter) och ställde sig i dynghögen!

Jag fasar för den dagen man är långt hemifrån och ramlar av. Är inte så säker på att min häst springer hem då. Ibland får han nämligen för sig att själv välja väg när vi är ute och rider och ibland är det åt helt fel håll. Och envis är han!!

Min häst är ju nyinflyttad och vi rider ofta på helt nya ställen, undrar om han hittar hem om han skulle springa iväg....?

Tidigare red jag en ponny som hade stenkoll! Vi red ofta i en mindre skog med jättemånga stigar. Det fanns bara en stig in och ut ur skogen och jag hittade nästan aldrig den. Men det var bara att ge henne långa tyglar så gick hon närmsta vägen ut ur skogen!

Ger man min häst långa tyglar väljer han nya vägar att utforska eftersom han är så nyfiken! Jag litar INTE på att han hittar hem om vi skulle rida vilse.

Jag brukar ha namnlapp med telefonnummer i tränset och på sadeln så att det finns en chans att ngn ringer om nu hästen hamnar på villovägar. Tryggt faktiskt.

Jadu.. Har hästen väl börjat springa hemåt är det nog inte mkt man kan göra.. Får hänga kvar så gott det går och försökta ta tillfället i akt innan hästen sticker.. Skulle min tös springa så skulle jag testa att ropa på mammas häst, då tror hon att det är mat ;) Undra vad hon skulle gjort.. Kommer inte ihåg när jag trillat av henne, kasnke inte gjort det i skogen.. Men jag tor inte hon skulle gjort mkt, brukar hoppa på och av och flumma omkring med henne så hon skulle nog undra om jag försvann... däremot så springer hon gärna hem om hon är i närheten och mammas pålla gnäggar o hon går lös ;) Så var det med det ledarskapet! :rofl:

Hingsten vågar jag inte tänka på.. Jag FÅR inte trilla av bara, så är det. :crazy:

Men det viktigaste är nog att påverka dem innan de sticker, sen är det inte mkt lönt. Typ i ditt fall så hade jag dragit i linan (om ni hade ngn?) innan han landade, utan lina hade jag kallat på honom innan han landade. Är nog lite osmart att hoppa ut på en åker utan lina, vilka hästar får inte lite glädjefnatt när det hoppar ut så? Iaf varit väldigt uppmärksam..

(ett litet dumt extra tillägg: Tänker min tös gå i väg före mig hugger jag tag i bakbenet, då stannar hon med det i vädret och tror hon sitter fast.. Knasboll.. :rofl:)

Jag har ju långa westerntyglar som jag höll i men lyckades tappa när han landade... skulle inte få för mig att låta honom hoppa själv just för att de ofta vill fortsätta i galopp efter att ha hoppet över ett stort dike.

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 218
Senast: tuaphua
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 189
Senast: ghost
·
A
Träning Nu vill jag få stopp på detta beteende min häst har. Han är en häst som kräver mkt uppmärksamhet, men när han väl får det så passar det...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama