Status
Stängd för vidare inlägg.
U

U2_tjej

Hej!
Jag behöver lite hjälp nu för det är så att min lila shettis har fått Fång:cry:
Vad har hänt är det gräset/foder vad jag fattar inget detta är vad min älskling äter.
Höenslig ,Vetkli med biotin och mineraler och ute har dom fått gå på sommar hagen där är lagom mycke gräs kommit upp.
Hon hade fått mild fång vad kan vara.
Tacksam för svar vill lära mej mer om detta.

Sv: FÅng

klart det är gräset.. inte så smart att släppa ut en shettis på ganska mkt gräs om den ej är van:crazy:

Fång är ett mysterium. Vad jag vet så har ingen kunnat påvisa orsak fullt ut.

Sök i tidigare trådar på "fruktan"! Där finns en ny (för mig) teori om vad fånget kan bero på. :)

LIA

Jag tror inte att det är gräset efter som det är lite i vinter hagen som hon gick i(byte hage efter som min hovis sa så för hon trode att hon fått svamp så då hade hon redan fång)
Jag tror att det är höensilarget hörde att man absolut inte skulle ge det första skörden av ensilarg.
Min shettis har gått på stort bete förut utan att få nåt så det stämer inte alls.

Att släppa hästen på gräs är alltid vanskligt när det gäller små hästar och kallblod. Risken för fång ökar.

Det finns INGA belägg för att ensilage skulle ge fång, däremot finns mycket information som ger vid hand att fruktan påverkar fångrisken. Fruktan finns att läsa om i den bra länken ovan.

Jag är rätt övertygad om att gräset är boven i dramat, alternativt ett snabb och oöverlagt foderbyte.

Men ska jag då låta hästen då gå på sand eller som jag sa så har dom gått på vinter betet där det inte har kommit upp mycket gräs är typ bara några grässtrån här och där.
När jag släppte upp dom på sommarbetet som hon har gått förut på och inget blivit hade hon redan FÅNG så jag fattar inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: Aifos
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 945
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 052
Senast: Texaz
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 123
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar