Sv: fång..

och jag kan säga att jag e inte speciellt lycklig just nu helelr, och inte blir det bättre att ni trycker ner mig nu helelr, har aldrig haft en fång häst..Har ingen aning om hur det syns..
MEN nu har jag lärt mig det..
Så ni behöver inte trycka ner mig ännu mer..
Mår redan skit..Inte så värst skoj att ha en sjuk häst..

och jag kan säga att jag e inte speciellt lycklig just nu helelr, och inte blir det bättre att ni trycker ner mig nu helelr, har aldrig haft en fång häst..Har ingen aning om hur det syns..
MEN nu har jag lärt mig det..
Så ni behöver inte trycka ner mig ännu mer..
Mår redan skit..Inte så värst skoj att ha en sjuk häst..

Om det nu är någon tröst så tror jag att alla som har svarat dig vet att det inte är kul att ha en sjuk fånghäst. De blev nog bara irriterade för att du inte gjorde som de sa och tog in hästen. Det är ju inte bra för en fånghäst att vara ute i en gräshage. Men det verkar som om du har koll på situationen nu.
Det kan vara bra att veta att det tar lång tid innan hästen blir så pass bra att man kan sätta igång den igen. När min häst fick fång visste jag inte så mycket om den sjukdomen. Nu har jag lärt mig massor om det och det känns bra för nu vet jag mer hur jag ska göra med henne för att hon ska må bra. En hel del av det jag har lärt mig om fång har jag fått reda på här på forumet. Det var faktiskt anledningen till att jag började skriva här i vintras.
Jag hoppas att det blir bra med din häst.

tackar..Jo men kl va 12 på natten, inte så himmla lätt att springa ut där då...men men hur gör du för att allt ska vara bra med din häst då? Hur gör du under sommaren? Vet inget alls om hur jag ska göra, inte emr än att just för tillfälligt boxvila och inget gräs..längtar tills vintern då hon kan gå ute igen, men hur blir det till våren?

Du måste ta reda på mer om fång, det kan gå riktigt illa ifall det inte tas om hand. Det är verkligen inget att leka med.

Läs allt du kommer över, här finns litegrann: http://www.lillhagna.info/_pages/fakta_om_fruktan.htm

Har ni mycket snö under vintern? Det har vi, och då är det nemas problemas med fången. Frost är, som du kan läsa på sidan jag länkade till, inte särskilt lätt dock.

Bra att du gjort som du gjort, hoppas att allt löser sig. Lycka till!

okej, aså frost är? ingen aning om.. på vilket vis är det farligt? har en del sådant här nerre, bor i södra skåne...

Det är stor risk att den får skador i framförallt framhovarna av fånganfallet.
Man måste röntga hästen/ ponnyn o se vad som har hänt.

Sen är det lång rehabilitering innan du ens kan tänka dig att sätta igång den.
Läs i andra fångtrådar här hur man brukar gå till väga.

Om du sköter det bra kommer den att kunna bli helt bra, men det krävs tålamod under lång tid- beroende på om den fått sekundära skador.
Den Vet. som utför röntgen bör skriva ner en behandlingsplan åt dig.

Håll ut o lär dig mer om fång.
Lycka till!:)

okej, jo läser håller jag på med för fullt..Detta får ta hur lång tid det vill, bara jag får ha henne kvar och hon mår bra..är jag nöjd..

hej fick också en fånghäst i sommar,hur gör ni andra med gräs nu på hösten,har presis börjat låta våran smaka lite grönt,det är ju farligt med frostgräs,får dom inte gå ute alls nu eller hur gör ni

Jag kan ju bara skriva om mina egna fångfall o inte tala för andra.

När mina hästar fick fång så gällde 3 veckors boxvila, sen röntgen o om där var förändringar i hovbenet (hade på en) så vart det ytterligare 3 veckor i box, sen återbesök på kliniken för ny röntgen. idag har jag bara en "fånghäst" då den andra gick bort för drygt ett år sedan i tarmvred. Men den jag har kvar har varit "frisk" i 2,5 år nu, inget mer bete för henne o inget kraftfoder i form av säd, lite betfor o Lusern får hon, samt hö med bra värden.

Minst 6-9 månader innan igångsättning sa veterinären, gärna 1år i vila, nu är mina hästar avelston så dom rids inte ändå.

Men ursäkta för att jag blir irriterad.
Du skrev första inlägget igår, att du DÅ insåg att hästen var sjuk, men ändå släpper du den för det första på gräs och sen efter en hel natt på gräs och nästan en hel dag efter det, DÅ ringer du veterinär, när hästen är så dålig att den inte vill stå upp..
Gisses.:eek:

Reagerade på samma sak!
"ja, kanske jag skulle ringa veterinären ändå..", typ :eek:

Nepp, kolla hon gick i en stor hage med massor med gräs, sen så flyttade vi henne till en hage med mindre gräs, där är i princip inget gräs. Vi har aldrig varit med om fång, och jag kollade henne på kvällen så jag flyttade henne direkt, och vet ko idag kl halv 3..och då åkte hon in i boxen drekt! Så skyll inget på mig, jag ahr gjort allt jag kunde..men nu ska hon ha box vila tills hon e klar med medicineringen..Sen får jag se hur vi gör..

Det jag främst reagerade på, trots att folk direkt sa till dig att ringa veterinär, och du skrev inlägget vid 21-tiden, då borde du har just gjort det, ringt med det samma!! Det är mest det jag reagerar på.
Vill inte trycka ner dig på något sätt, det är supertrist att ha en fånghäst, min fick fång för 3½ vecka sedan, det har krånglat till det något enormt för mig... men så är det ju...
Vet man inte varför hästen mår dåligt, är det väl desto större anledning att ringa veterinär för rådgivning??!!

Så skyll inget på mig, jag ahr gjort allt jag kunde..men nu ska hon ha box vila tills hon e klar med medicineringen..Sen får jag se hur vi gör..

Nej, du har inte gjort vad du kunde (vilke skulle ha varit bums i boxen, ringa vetrinär, få ut hovslagare för att korta framtån etc).
Du får helt enkelt lära dig av dina misstag, nu vet du hur man agerar vid akut insjuknande i fång. Se nu till att läsa på angående hästens fortsatta vård. Det finns ett helt gäng med bra trådar bara här på Buke. Det är rätt krångligt att ha en fångbenägen häst, man får göra en hel del anpassningar. Jag hoppas att din häst inte fått hovbensrotation av detta (kollas genom röntgen på klinik), då är återhämtningstiden närmare ett år.

:bow:tack för detta bra rutet, arma hästkrakar som blir gisslan under tiden matte får på sej tofflorna å börjar fundera hur det kunde komma sej.
det man inte kan om hästar vilket är ganska mycket ska man ha för vana att L Ä S A sej till och/eller aktivt hålla sej underrättad om, det finns många bra källor och man kan lära sej undvika snickesnackarna, och
B E K V Ä M L I GH E T :mad::( = gör "dej" av med hästen ögonblickligen. den mår nog bättre i en annan(s) värld. tyvärr...
mvh

Vilket OTROLIGT trevligt inlägg! Tror ni inte att hästägaren har tillräckligt med Ågren ändå?

Till TS:
Min kompis häst fick ett allvarligt fånganfall (gropen var grävd) hon fick tipset att ställa hästen i en liten hage med sandlådesand så djup att hästen sjönk ner minst 1 dm över hovranden.
Min kompis grep halmstrået och det fungerade faktiskt efter 4 månader i sandlådan piggnade hästen till. Det är fyra år sedan och hästen är fortfarande vid liv.
Hästen får aldrig äta gräs hon står i en jordhage och fodras med endast hö och stora grova grenar och mindre träd för att hon ska få gnaga.
Pigg och alert och nöjd med livet till på köpet har grendieten gett den 25-åriga hästen väldigt fina tänder, inga raspningsbehov längre!

hm.. jaja men nu har hjag som ni säger lärt mig det hela..Och detta kommer ALDRIG hända igen..
Förresten tack för ert stöd..elelr inte..
Ska ta och läsa en massa nu om just fång..Har redan lär mig en massa, och har en bekant som vi får hjälp av, hon har sj 1 fång häst.. har fått något som är bra för tarmfloran..
Så jag ska nog allt ta och lösa detta..tänker ine ge upp i första taget..

En fundering...

Fång är en sjukdom som man ska ha den största respekt för och ta mycket allvarligt på. Dessutom betänka att den är oerhört plågsam för hästarna. Jag blir så illa berörd av all okunskap som florerar. Ibland funderar jag på om man inte vill öka sin kunskap i förebyggande syfte? Är det enklare att leva kvar i den gamla föreställningen att fång bara drabbar feta ponnisar på bete? Eller att det är en överkonsumtion av proteiner? Vill man inte veta?

Till trådskaparen vill jag säga att det är nu ditt verkliga arbete börjar med att se till att din häst inte får fång igen. Det är också superviktigt att du har en duktig hovslagare som samarbetar med din veterinär.

Jag hoppas det går bra med din häst.

//cassina som avlivat en älskad häst pga av fång:cry:

Vilket OTROLIGT trevligt inlägg! Tror ni inte att hästägaren har tillräckligt med Ågren ändå?

Till TS:
Min kompis häst fick ett allvarligt fånganfall (gropen var grävd) hon fick tipset att ställa hästen i en liten hage med sandlådesand så djup att hästen sjönk ner minst 1 dm över hovranden.
Min kompis grep halmstrået och det fungerade faktiskt efter 4 månader i sandlådan piggnade hästen till. Det är fyra år sedan och hästen är fortfarande vid liv.
Hästen får aldrig äta gräs hon står i en jordhage och fodras med endast hö och stora grova grenar och mindre träd för att hon ska få gnaga.
Pigg och alert och nöjd med livet till på köpet har grendieten gett den 25-åriga hästen väldigt fina tänder, inga raspningsbehov längre!

Oerhört insiktsfyllt tycker jag :bow:
Det jag tycker är så märkligt och sorgligt är att de flesta fånghästägare verkar hela tiden planera att deras hästar ska tillbaka till betet någon gång. Som om det vore idealet! :(
Jag skulle aldrig komma på tanken att ställa en fånghäst på gräs igen!
Det verkar tyckas så synd om hästar som inte får gå på bete, men jag tycker faktiskt att det finns alternativ.

Jo helt klart, jag har inte tänkt släppa henne på bete igen.. absolute inte..Jo vet nu har jag massa att göra..Men jag tror det är nyttigt för mig.. Troligen få¨r vi kanske bygga om lite hemma, tex annordna en sant hafge eller likande..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 299
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 798
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka