Sv: Fång....

Vi var på klinik och kollade vår häst alldeles nyligen, bara för att veta att han är okej - vilket han är. Man blir onekligen lite nojjig när man har haft en häst med fång....

Man blir onekligen lite nojjig när man har haft en häst med fång....
Instämmer! Vi har varit nojjiga hela sommaren och kollat honom noga själva hela tiden, men inte hjälpte det.... Han hade ju så diffusa symtom... och hög smärttröskel.
Gick hovbenet tillbaka på eran häst eller är han justerad genom verkning?

Senast ändrad av en moderator:

Han verkades ju på kliniken och gipsades där. Sedan fick han gå med gips i ett par månader. Efter friskförklaringen så skoddes han av ord hovslagare med hjälp av röntgenbilder. Då var hovbenet tillbaka där det var från början....

Hur petig ska man vara när han ska få gå i hage igen? Jag vet ju att han inte alls får äta grönt mer, men vi har ingen ren grushage. Funderar på ifall vi kan släppa honom i den övre delen av vinterhagen? Det är nästan bara torr jord så när som på lite groddblad (tror det heter så?) och LITE ogräs. Våra andra hästar går där nu för att trampa ner ännu mer och de äter inte av det. De får hö. Eller man kanske ska inhängna lite av gårdsplanen som är grusad?

Vår ponny fick gå i skogshage alternativt hage med ytterst lite gräs. Behöver er ponny banta? Vi fick rådet av vet att till att börja med byta ut en del av grovfodergivan mot halm, på det sättet fick vi ned ponnyn i vikt...

Kockan skrev:
Hur petig ska man vara när han ska få gå i hage igen? Jag vet ju att han inte alls får äta grönt mer, men vi har ingen ren grushage. Funderar på ifall vi kan släppa honom i den övre delen av vinterhagen? Det är nästan bara torr jord så när som på lite groddblad (tror det heter så?) och LITE ogräs. Våra andra hästar går där nu för att trampa ner ännu mer och de äter inte av det. De får hö. Eller man kanske ska inhängna lite av gårdsplanen som är grusad?

Min häst kunde tyvärr aldrig mer gå i gräshage, så vi fick helt enkelt införskaffa en massa ton grus och göra en grushage till henne :crazy:

Under det akuta fånganfallet är min bestämda åsikt att hästen ska stå på boxvila, helst på sand. Detta kan vara under en lång tid beroende på hästens tillstånd.
Kolla med din veterinär när det kan vara aktuellt för er häst att gå ut i hage. Jag skulle inte släppa ut hästen utan klartecken.

Förlåt att jag hoppar in i din tråd, men jag måste bara fråga. Jag har förvärvat mig en märr på 21 unga år som i våras hade en liten, liten fångtendens enligt hovis. Inget hade varit konstigt runt henne förutom att ägaren (dåvarande) bytte Krafft grund mot Krafft groov. Kan detta ha gjort att hon reagerade?

Vet pratade om ca en vecka i box, men jag ska ringa honom på måndag igen för säkerhets skull. Ska ändå boka återbesökstid.
Första dagarna låg han ner inne ibland, men nu står han hela tiden och tittar ut genom fönstret på de andra. Han verkar nöjd med det, men tillhör i och för sig den kategorin som finner sig i det mesta.

Nej, han behöver inte banta alls faktiskt! Däremot ger jag halm ändå mellan målen med fjolårshö, för att han ska ha lite att pyssla med.
Nu känner jag mig väldigt petig, men får se ifall min gubbe tar och drar igenom den tilltänkta delen av hagen med vägskrapan bakpå traktorn. Då borde han få bort det lilla gröna som ev lever där. Det är en torr hage så det kommer inte att bli lerigt. Vill helst inte beställa hem en massa grus om det ej blir nödvändigt för det finns ju risk för att det här ej blir så långvarigt, tyvärr...
Ju mer jag tänker på det desto bättre var den ídén faktiskt. Då får han gå i hagen bredvid sina kompisar så att inte blir ensam heller!

Vår häst som drabbades av fång i maj, får gå i en hage där som växer lite groblad men mest jord, väldigt dålig tillväxt, och det funkar på honom. Sen ibland släpper jag honom så att han får äta gräs ca 30-50 minuter/dag. Jag kommer aldrig släppa honom på bete någonsin, eftersom man inte skall göra det med en häst som fått sänkning eller rotation.

Birgitta

Nä, gräs kommer det aldrig bli tal om mer.... Kommer inte släppa våran shettis på bete heller efter det här, mer än möjligen något VÄLDIGT magert så att han bara får smaka lite. Man blir lätt överbeskyddande...

Hej, hoppas din ponny mår bättre. Tänkte berätta om vår shettis och kanske ge dig lite hopp...
Våren 2001 får han fång. Han är mycket dålig, vill knappt röra sig framåt. Vi åker till klinik och det visar sig att han både har rotation och sänkning. Vet. ruskar på huvudet och säger rent ut: Ta bort honom!
Vi åker hem och försöker sko honom, det går inte han har alldeles för ont.
Då bestämmer jag mig för att ge honom en chans till. Boxvila i 2 månader med korta promenader. Vi får tag i 2 år gammalt ängshö.
Allteftersom veckorna går repar han sig en liten bit i taget.
Hovslagaren kommer ut ofta för att korta tårna.
Jag fixar en liten hage endast jord och lite buskar och några grässtrån.
Efter ca 1 år är han helt pigg igen, dock väldigt mager och tanig.
Då börjar jag försiktigt blanda in färskt hö.
2003 är ponnyn helt återställd! Man kan inte se minsta antydan att han har haft fång.
Nu fixar han färskt hö, hösilage men bete kommer jag aldrig mer våga släppa honom på.
Den mest kritiska perioden vår-sommar får han fortfarande gå i en mindre hage.
Han är i dag 19 år, jobbar ibland på ridskola. Är med liv och lust med på hoppträningar och är hur pigg och busig som helst.
Jag tror mycket handlar om att vara försiktig och ge ponnyn tid.
Just vid foderbyten och när gräset kommer. En gång fånghäst-alltid fånghäst.
Lycka till med er ponny, ge inte upp!

Alltid lika skönt med en solskenshistoria!
Det som talar emot, förutom själva läget just nu är ju att han haft fång 2 gånger tidigare. Dock utan rotation eller sänkning. Andra gången blev han i och för sig aldrig röntgad för alla inblandade trodde det var korsförlamning, men det visade sig inte på proverna. Så här i efterhand har vi förstått att det var fång....
Någon som vet ifall de kan känna av det länge efteråt?
Och då menar jag typ ett år eller så. Han har nämligen varit svår och lite seg i dressyren och inte velat längt på steget och så, under en LÅNG tid. Vi har mest tolkat det som att han är lite less på träningen (fd ridskolehäst) och i alla fall 16 år. Han är däremot väldigt lydig och gör (gjorde :cry: ) allt man ber honom om förutom att han inte haft någon spänst eller direkt vilja. Han har därav mest blivit riden i skogen sista månaderna då han tyckt det varit skojjigare och har varit mer positiv till det.

Det tar ju ca ett år för att en ny hov ska växa fram.
En veterinär sa till mig att har ponnyn en gång haft fång och den får det på nytt kommer det häftigt och på en gång. Första gången kan det komma smygande och det kan ta 3-4 veckor innan man kanske märker något.
Så var det med vår shettis. Ovillig på träning och liksom slöare.
Han fick också fång flera gånger, tror inte jag berättade det förut.
Men som jag skrev förut så tror jag att det gäller att vara stenhård med foder och att ge ponnyn tid. Det känns tufft nu förstår jag men vänta ska du se, ta en vecka i taget och ta det lugnt. Jag har sett dels min egen och också min kompis russ, som var ännu värre däran än min, bli helt symtomfria. Så jag har helt klara bevis på att det kan gå!

Man ska dock vara medveten om att det är mycket arbete att hålla en fånghäst symptomfri. Man måste ställa sig frågan om man har möjlighet att ge hästen ett bra liv med de inskräkningar som det kan innebära för hästen att leva som en fånghäst. Nu pratar jag om kroniska frånghästar med upprepade fånganfall vill jag poängtera.

Jag ser min häst som en solskenshistoria trots att jag tvingades ta det tunga beslutet att låta henne somna in nyligen pga av sin fång. Vi fick fem bonusår räknat från hennes första allvarliga fånganfall med rotationer och sänkningar.

Fång är en hemsk sjukdom...

Knapplån...

Har talat med vet i dag och han sa att om ponnyn ville så kunde han få gå ute på dagarna då det mest akuta skedet är över.
Har aldrig sett honom så glad någon gång någonsin! Trots att han hade ont och var lite stapplig, så gjorde han en hel rad med skutt :bump: efter att han rullat sig 3 gånger. Han var SÅ LYCKLIG! :banana: Fast han går ju på starkt smärtstillande..... Inte att förglömma.....
Han"går" i en jord-hage där min man dragit vägskrapan efter traktorn. Våran shettis är satt på bantning nu, så de går tillsammans så att han har sällskap.
Nu är det väl bara att invänta nästa klininkbesök med röntgen för att se "på riktigt" hur han mår. (Utan smärtstillande också, då är det nog inte lika glatt)

Jag har 2 fånghästar o de får inte gå på bete o inte kan jag ge dom kraftfoder heller. Det blir hö+ lusern o mineraler för att få rätt kvot (har lite låga värden på fjolårshöt).
Mitt ena sto har varit riktigt dålig av sin fång med flera återfall, fick första anfallet i Januari i år o fick 2 återfall i mars-april, har sedan gått i vinterhagen utan gräs o har "peppar, peppar" hållit sig frisk. Hon hade oxå sänkning o rotation vid röntgen i Jan. men i april när hon senast var dålig så såg allt bra ut, enl. vet. hade hornet vuxit ut som det skulle.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: Bewelinn
·
S
  • Låst
Hästvård Ska försöka sammanfatta vad som hänt min häst för att förhoppningsvis få kloka svar från alla med erfarenhet från fånghästar. Min...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
12 684
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5