Sv: Fång

Ja, det är säkert många myter om fång som jag gått på :o eftersom jag inte har någon större erfarenhet av denna sjukdom. Hade hit hovslagare efter fånganfallet för att sko om och denne kortade tån för lättare överrullning. Tycker att han är mycket bättre nu men ska ändå ta hit vet igen för att om inte annan lugna mina nerver och avkräva :devil: mer info. Lite mussla över vet.
Ska man alltså alltid röntga efter ett fånganfall. Ändrar sig alltid hovbenet, även vid ett lättare fånganfall? Bör han vila eller kan jag börja med lättare promenader nu när han verkar ohalt både i skritt och trav? Tack för att du svarade. ;)

En orsak som jag kan se denna vinter är att vi har haft väldigt milt först en period - då har gräs kommit att växa sig upp - och sedan kom en kall period - då frös detta gräs och våra hästar pillade då i sig fruset gräs fullt med fruktaner. Detta tror jag var orsaken till min shettis fånganfall nu i februari.

Jag ändrade inte hennes foderstat alls - eftersom jag inte ger henne havre, pellets eller betfor (som jag tror i så fall vore värt att ta bort) utan jag såg bara till att undanröja orsaken och så snabbt som möjligt få tillbaka balansen i magen. Detta genom att ge extra olja första dagen - för att hjälpa magen att tömma sig på "giftigt" gräs - och snälla mag och tarmbakterier - för att få magkulturen i balans igen. A-fil eller Pro Viva vill jag rekommendera. Helst Pro Viva för att slippa laktosen - vilken kan ge diarré i för stora mängder.

Mjukt underlag att stå på - Det var snöfritt och fruset ute så då lät jag henne stå inne tills jag såg att läget förbättrat sig - i mitt fall 2 - 3 dagar. Sedan fick hon gå ut i en hage som inte var knölig.

En sak jag vill säga om hästens temperatur - min Emma hade aldrig feber, snarare en lätt undertemperatur. Undertemperatur är visst en vanlig reaktion vid förgiftning på människor - alltså möjligen också ett tecken på fång - Inledningsvis.

Jag ställer mig lite frågande till din vetrinärs behandlingsråd. När min häst fick fång förra sommaren (går också på lösdrift) fick jag rådet att genast ta ditt hovslagare för att verka av tån samt sätta på framskorna felvända så att han skulle kunna rulla över steget så lätt som möjligt. Han skulle sedan stå inne på box i mjukt underlag första 10 dagarna, allt för att undvika sänkning av hovbenet samt hovbensrotation. Sedan hade han en konvalecens på ca 1 månad då han fick gå i utebox som sakta utökades till stor hage och fick gå på kortare skrittpromenader 2-3 ggr per dag.
Jag tycker det låter tufft att ha en häst ute på lösdrift då hon har så ont att hon inte har chansen att röra sig för att hålla värmen. Du vill ju också att hon ska röra sig så lite som möjligt. Min häst låg mycket första dagarna för att spara på de ömma hovarna och det gör de bäst inomhus på en varm bädd. Som tur var klarade han sig utan några som helst men i form av sänkningar eller rotationer!
Är du säker på att det verkligen är fång och inte hovböld skapad av sömstick (eftersom det kom precis efter skoning)?

MisterLillen skrev:
Ska man alltså alltid röntga efter ett fånganfall. Ändrar sig alltid hovbenet, även vid ett lättare fånganfall? Bör han vila eller kan jag börja med lättare promenader nu när han verkar ohalt både i skritt och trav? Tack för att du svarade. ;)

Nu åkte vi ju till klinik med vår häst vilket gjorde det naturligt att röntga. Men eftersom du tycker att din häst går orent fortfarande så skulle nog jag röntga. Vår häst hade bara rotation i en hov, de andra var okej.

Vår häst fick gå i hagen och sättas igång stegvis, vi fick ett "program" av vår vet för igångsättningen. Vi var tillbaka till kliniken 3 el 4 ggr innan hästen blev "friskförklarad".

_L_ skrev:
En hovslagare kan ju se om det har varit fång men din kanske inte trodde att det skulle bli så "illa" eller att det inte syntes alls. Men om hon hade långa tår så kan det ju vara belastningsfång? Då har det inget med foder att göra, men kan kanske förvärras av fel foderstat. Men det tar iallafall tid innan det läker.
...
Jag har ett varmblod som jag sköter (ägaren tar sällan hand om henne :crazy: ) och jag vill ha henne kvar då min fjording trvis med hennes sällskap.
I somras blev hovarna för långa, jag vill ju att ägaren tar lite mer ansvar, men nej jag fick ringa till hovis, om jag inte klagar som jag gör så skulle jag få betala allt själv, men efter övertalining så delar vi kostnaderna :crazy: .
...
Ja så jag vet inte riktigt hur det kan vara med din häst. Sa inte vet vad fånget i ditt fall kan ha berott på?? Fast det verkar ju som vet trodde att foderet var den stora boven :crazy:
Tänk om det inte är det då? Och hon blir värre av ett foderbyte?

Mvh Lisa

Hej Lisa.Tack för ditt svar.
Jo, jag har också funderat på om det kan vara belastningsfång, och om det då är så bra att byta hö. Speciellt med tanke på att hon inte heller är i så bra hull? Det som talar för belastningsfång är väl att hennes fång kom nu i samband med att jag börjat sätta igång henne lite lätt efter ett par veckors vila, och att tårna var lite långa. Men det verkar ju dock som om vet. trodde att fodret var den stora boven. Inte lätt det här... Man kan bara spekulera... Vet. får komma och titta på henne igen på måndag för att bedöma om och hur vi ska sko henne och om vi ska åka och röntga henne. Är väldigt orolig.

Belastningsfång är en helt annan sak och uppstår inte pga foderbyten/obalans i magen, utan av tryck/skada osv. Betraktas snarare som en läderhudsinflammation. Läs TantEsters inlägg vad hon skrivit, mycket bra information.

Sar skrev:
Jag ställer mig lite frågande till din vetrinärs behandlingsråd. När min häst fick fång förra sommaren (går också på lösdrift) fick jag rådet att genast ta ditt hovslagare för att verka av tån samt sätta på framskorna felvända så att han skulle kunna rulla över steget så lätt som möjligt. Han skulle sedan stå inne på box i mjukt underlag första 10 dagarna, allt för att undvika sänkning av hovbenet samt hovbensrotation. Sedan hade han en konvalecens på ca 1 månad då han fick gå i utebox som sakta utökades till stor hage och fick gå på kortare skrittpromenader 2-3 ggr per dag.
Jag tycker det låter tufft att ha en häst ute på lösdrift då hon har så ont att hon inte har chansen att röra sig för att hålla värmen. Du vill ju också att hon ska röra sig så lite som möjligt. Min häst låg mycket första dagarna för att spara på de ömma hovarna och det gör de bäst inomhus på en varm bädd. Som tur var klarade han sig utan några som helst men i form av sänkningar eller rotationer!
Är du säker på att det verkligen är fång och inte hovböld skapad av sömstick (eftersom det kom precis efter skoning)?

Det var därför jag var orolig över om hon verkligen får rätt behandling, men jag måste ju samtidigt kunna lita på veterinärens bedömning. Hon såg nog fördelarna med den kylande och mjuka snön. Kanske ska jag ställa in henne när/om snön försvinner inom de närmaste dagarna? Ska prata mer med vet. om det också...
/Em.

Även hästar med fång behöver få det protein de ska ha. Jag tycker det är onödigt byta hö, skulle ta bort kraftfodret o ev se till hästen får det protein de behöver med t ex hackad strå. F ö tycker jag som TantEster.

Balderum skrev:
Även hästar med fång behöver få det protein de ska ha. Jag tycker det är onödigt byta hö, skulle ta bort kraftfodret o ev se till hästen får det protein de behöver med t ex hackad strå. F ö tycker jag som TantEster.

Har bestämt mig för att inte byta hö, utan bara ta bort kraftfodret. Känns inte bra att ge ett hö som jag inte har analys på i detta läget, och dessutom tror jag att hon behöver det protein som finns i höet.

Tack för alla era svar! Återkommer nog snart med nya frågor.
/ Em.

Hej!
Har ett shettis sto på 19 år som också har fått fång för första gången. Hon står nu på djursjukhuset sedan i fredags. Hon är röngad och har en mycket liten rotation i ena frambenet. Hon står nu med styrenplattor (är osäker på om det heter så) runt om och ska få riktiga fångbeslag. Hon står nu med dropp och får starka medeciner. Förhoppningsvis kommer hon hem nu på långfredag.

Vi har inte heller byt foder så varför hon fick fång nu på gamla dagar vet vi inte.

Hej Annele.
Hoppas din häst har blivit bättre. Min verkar vara på bättringsvägen. Veterinär trodde inte att risken för rotation skulle vara så stor i detta fallet, så vi verkar slippa åka ock röntga osv. Men får se, än är det inte helt bra. Vi får hålla tummarna...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka