B

bryndis

Mitt 19-åriga islandsto har fått fång för första gången. Har ej gjort några foderbyten eller liknande, så vet ej vad det beror på. Jag är dock orolig över att hon inte får rätt/tillräcklig behandling... Hon ska nu inte få något kraftfoder, och jag ska, enligt veterinärens inrådan, försöka få tag på ett mindre kraftigt hö (fast det vi har är väl inte heller så kraftigt: 32 g smpr/kg hö och 6,8MJ/ kg hö. Eller?) Hon får också finadyne. Hon går på lösdrift, men frågade vet. om jag behövde ställa in henne i box för att hon ska få vila och röra sig så lite som möjligt. Veterinären tyckte inte jag behövde det och att snön dessutom är bra för sin kylande effekt. Nu går hon visserligen inte så mycket eftersom hon har ont, men kanske hon börjar göra detta när finadyne börjar verka och hovbenet då kan flytta på sig? Vad tycker ni?

När sätter man på eventuella hovbeslag eller verkar hovarna på speciellt sätt? Hovslagaren var ute dagen innan och gjorde en vanlig skoning, och vet. tyckte inte att man kunde göra så mycket ändringar eftersom hästen ändå var nyverkad. Vad har ni för erfarenheter?

Under vilka omständigheter röntgar man? Är detta något som görs akut eller som görs då hästen ej blir bra tillräckligt snabbt?

Är lite orolig för min pålla... / Em.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fång

Kanske skulle tråden hamnat under hästhantering/vård istället, men nu vet jag inte hur jag flyttar den... :confused:

bryndis skrev:
. Jag är dock orolig över att hon inte får rätt/tillräcklig behandling... Hon ska nu inte få något kraftfoder, och jag ska, enligt veterinärens inrådan, försöka få tag på ett mindre kraftigt hö (fast det vi har är väl inte heller så kraftigt: 32 g smpr/kg hö och 6,8MJ/ kg hö. Eller?) Hon får också finadyne. Hon går på lösdrift, men frågade vet. om jag behövde ställa in henne i box för att hon ska få vila och röra sig så lite som möjligt. Veterinären tyckte inte jag behövde det och att snön dessutom är bra för sin kylande effekt.
/ Em.

Din vet har rekommenderat den mest moderna terapin vid akut fång – snö. Kylbehandling har visat sig förkorta sjukdomen och förbättra prognosen om det sätts in tidigt. Ut i snön så mkt som möjligt. Vet kan bedöma om röntgen är indicerad beroende på sjukdomsutvecklingen liksom om särskilda beslag krävs. Många fånganfall läker utan spår på lång sikt.

Vad som orsakat fånget kan man inte ha några idéer om utan att veta mer om din hästs foder, om hon haft infektioner, andra symptom, om hon fäller normalt, hull osv. HH

I år är det många hästar som fått fång, och frågan är varför? De jag känner till har inte heller haft några foderbyten eller annat som kan påverka. Det har bara kommit ändå, och jag skulle vilja veta varför. Från December och fram till nu är det många hästar som fått det, och det känns oroande. Vad är det som händer?

Jag norpar lite tråd av dig och spinner vidare med fler frågor ang fång :angel: .
Har en nordsvensk som hade haft fång innan vi köpte honom för åtta år sedan (fångringar). Sedan dess har han inte haft fler omgångar trots att han levt som vanligt, dock med sakta invänjning på bete och noll kraftfoder. Men säg den som får glädjas för evigt :( .

Nu fick han ett "anfall" i mitten på februari och sattes på boxvila tre dagar och Finadyn i nio dygn. Dock tycker jag inte att han går 100% rent och eftersom jag inte vet så frågar jag nu er hur lång tid det tar innan de är 100% återställda. Han visar inget i skritt eller vändningar, försöker inte heller avlasta benen genom att ställa frambenen långt fram. Men i traven tycker jag att han markerar hö fram.
Bör jag jaga hit veterinären igen som jag tycker är kass eller ska jag avvakta? Vill gärna kunna börja med promenader snart så vi kan få bort något av hans övervikt :smirk: .

bryndis skrev:
Hovslagaren var ute dagen innan och gjorde en vanlig skoning, och vet. tyckte inte att man kunde göra så mycket ändringar eftersom hästen ändå var nyverkad.
Hade inte hovslagaren märkt nåt ovanligt? Vet att dem brukar ta av skorna vid fång men...

Det verkar som att det kan ha varit nåt med förra årets höskörd, eftersom att det är så många som t.o.m insjuknat i fång för första gången i livet. Min häst som har haft fång, har peppar, peppar klarat sig i år. Men sen får hon inget "starkt" hö eller så heller.

Hej!

Eftersom det brukar synas på/i/under hovarna om en häst kommer/har/haft fång så tycker jag det är högst märkligt att hästen fick fång efter att hovslagaren varit där och att han inte sa något!

Min hovslagare frågade en gång om min häst hade haft fång och det var troligen sant (jag hade köpt henne men ägarna sa inget om det, men av att döma på hästens utseende så). Han kunde se det på hovarna.

Då borde väl din hovis sett något? Om det var på gång? :confused:

Ha haft en häst med belastningsfång oxå!! Tårna har varit för långa och trakterna får låga då belastar hästen tån för mycket och liknande symton vid fång uppkommer! Och troligen risk för hovbenssänkning/rotation!

Jag tycker du ska prata med hovslagaren!! Han kan säkert ändra hovens vinkel lite så att detta underlättar för hästen! (kort, tvär tå)
Har för mig att PG beslag kan hjälpa?
(Det allra bästa är ju barfota!! Men om inte hästen gått barfota innan kommer hästen med stor sannolikhet få större smärta av att gå utan skor under fångperioden).

Du har ett högre proteinvärde i höet. Ett proteinvärde på 20 smrp eller lägre passar nog bättre.

Mvh Lisa

Du har ett högre proteinvärde i höet. Ett proteinvärde på 20 smrp eller lägre passar nog bättre.

Men är man inte generellt sett överrens om att det INTE är proteinet som orsakar fång? Ett hö med 20 g smrp eller lägre ger garanterat proteinbrist, och varför utsätta hästen för det?

Min häst fick sk cushingssyndrom, cancer i hypofysen. Det resulterade i att kroppen producerade för mkt kortison och han fick fång av det. Inga foderbyten eller ngt, bara helt av sig själv. Tänkte att det kan vara ngn sådant? Eftersom hon är 19 år gammal och det är en vanlig sjukdom bland äldre individer.
Jag vill inte skrämma dig, berättar bara hur det var för mig. Hästar kan leva med denna sjukdom i många år, men vi tog bort våran för 2 år sedan då fången blev kronisk.

Har du märkt ngt annat med henne? Hullet? Pälsen? Mm...

Annars så behandlade vi våran ponny med just finadyne och kyla, funkade bäst.

HelenaHandberg skrev:
Din vet har rekommenderat den mest moderna terapin vid akut fång – snö. Kylbehandling har visat sig förkorta sjukdomen och förbättra prognosen om det sätts in tidigt. Ut i snön så mkt som möjligt. Vet kan bedöma om röntgen är indicerad beroende på sjukdomsutvecklingen liksom om särskilda beslag krävs. Många fånganfall läker utan spår på lång sikt.

Vad bra. Tur att det fortfarande är snö då, och hoppas att det håller i sig någon vecka till! Får förlita mig på veterinären och se hur det utvecklar sig. Hon verkade jätte bra. Bara det att man lätt blir lite orolig när det gäller ens egen häst...

Jo, lite konstigt att hovslagaren inte märkte något dagen innan, tror att det var på gång redan då etersom hon gick dåligt då också. Hon hade långa tår och det var hög tid för verkning. Eftersom hon går ute i snön känns ingen direkt värmeökning nere i hoven, utan bara uppe vid kronranden, så hovis tänkte väl inte tanken fång då. Jag tyckte hon reagerade lite när han slog i sömmen på fram, men eftersom hon är världens snällaste, så står hon säkert hellre ut med smärtan än att krångla med någon. Frågade vet hon vi borde verka om och lägga beslag, men hon sa att hovis redan klippt av tårna tillräckligt och gjort dem korta.

Vad gäller höet har jag hittat ett ängshö som är skördat sent och som ej blivit gödslat. Finns ingen analys på detta, och det skulle ju ta 1-2 veckor innan jag får något svar på analys. Bonden trodde att det skulle vara mindre energi/protein i detta. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet?

/ Em.

sasucatu skrev:
Min häst fick sk cushingssyndrom, cancer i hypofysen. Det resulterade i att kroppen producerade för mkt kortison och han fick fång av det. Inga foderbyten eller ngt, bara helt av sig själv. Tänkte att det kan vara ngn sådant? Eftersom hon är 19 år gammal och det är en vanlig sjukdom bland äldre individer.
Jag vill inte skrämma dig, berättar bara hur det var för mig. Hästar kan leva med denna sjukdom i många år, men vi tog bort våran för 2 år sedan då fången blev kronisk.

Har du märkt ngt annat med henne? Hullet? Pälsen? Mm...

Annars så behandlade vi våran ponny med just finadyne och kyla, funkade bäst.

Nu har hon visserligen gått ute dygnet runt, och det kräver väl lite extra energi, men hon har haft svårt att hålla hullet. Tänderna har kollats 3 gånger de senaste 2 åren av tre olika veterinärer, och de har alla sagt att hon har fina tänder. För övrigt har hon varit pigg och glad, kanske lite matt i pälsen. Hurdan var er häst i hull och päls? Kanske ska man ta ett blodprov och kolla ämnesomsättningen?
/ Em.

Hästen har fortfarande samma näringsbehov, så det enda som händer vid byte till ett nytt grovfoderparti är att du kommer få ge en annan mängd foder.

Eftersom den främsta orsaken till fång anses vara en störning i grovtarmens mikroflora så skulle man kunna tänka sig en del anledningar som orsak till "vinterfång";

- vattnet? Dricker mindre/sämre tillgång.
- sämre hygienisk kvalitet på grovfodret?
- inget att äta i hagen -> hästarna krafsar fram mindre lämpliga
växter och tuggar i sig?

Det senaste jag hört inom fångforskningen är att hästen kan fortsätta att äta grovfoder som tidigare men att man bör ta bort allt kraftfoder under en period. Även salttillskott/saltsten ska tas bort eftersom saltet kan bidra till ett högre blodtryck = större skador i kärlbädden. Annars gäller den traditionella behandlingen med antiinflammatoriskt för att förhindra/motverka skadorna i hoven samt vila på mjukt och stödjande underlag + kyla.

Efter ett fånganfall gäller lång konvalescens, i grava fall upp till ett år.

"Cushings syndrom (cancer i hypofysen) är en sjukdom som kan drabba gamla hästar. De mest uppmärksammande symptomen att hästen har drabbats, är att den inte fäller sin vinterpäls, utan har lika tjock päls året om, ofta lockig. Den dricker och kissar mycket, är hängig, mager med hängmage och den blir känslig för fång."

Samtliga av dessa symptom stämde in på våran häst. Svår att hålla i hull, och ännu svårare eftersom fångrisken fanns där hela tiden. Vi klippte alltid honom på sommaren, våren och förhösten.
Han hade även hög andningsfrekvens, det var pga den vi från första början kollade upp honom för. Först trodde vet att det vara astma, men medicinerna hjälpte inte. Då åkte vi in till klinik och kollade andnningsvägarna o så, inget där heller. men veterinären sa, utan att han hade tagit några prover, att han misstänkte cushings. Därför tog han ett par blodprov som visade att det stämde.

Hej
Har haft en shettis och har en shettis med fång fick avliva den första i sommar på grund av kronisk fång. Hovslagaren ser om hästen har haft fång genom att när de avverkar hästen så ser de på den biten de tar väck att det är röda inslag i hoven och biten de tar väck. Det har ju varit en blödning i hoven vid fång och det är det som är rött. Fång kan bero på många olika saker och orsaken kanske man aldrig hittar. Det sägs att antingen är det borrelia eller elichias som med kan ge fång. Olika beslag är bäst att prata med hovslagaren om de vet bäst men det brukar inte behövas speciella beslag vid början av fång. Har hästen nyss blivit verkad så kan inte hovslagaren komma och avverka den som fång avvrekning eftersom de inte har något att ta bort. Att motionera en fång häst är viktigt och bra för det brukar att hjälpa de så att de slipper fånget lättare. Betäcka är med ett bra tips men fång kan vara ärftligt så risken finns med att fölet ärver det. Ston har lättare än valacker att få fång. Det finns bra foder som passar bra till fånghästar jag kan rekomendera dodson och horrels leisure mix. Att ge örter är något jag med kan rekomendera kolla på www.hasthalsan.se och läs om olika örter man kan köpa färdig blandade örter men allra bäst är att blanda ihop vad man själv önskar i örtväg. Yrbin

Hej!

Om hon inte inte har så högt hull tror jag det inte skadar med det hö du har du? Om du byter måste du ju ha en lång övergångs period! Runt 3 veckor där du blandar det "nya" med det "gammla" höet. Men hon behöver ju lite mer eftesom hon går ute också.

Jag tycker nästan vet var lite norchalant liksom :confused: En vanlig skoning sägs ju inte vara tillräcklig men tydligen i detta fall då? :confused:

En hovslagare kan ju se om det har varit fång men din kanske inte trodde att det skulle bli så "illa" eller att det inte syntes alls. Men om hon hade långa tår så kan det ju vara belastningsfång? Då har det inget med foder att göra, men kan kanske förvärras av fel foderstat. Men det tar iallafall tid innan det läker.

Jag har ett varmblod som jag sköter (ägaren tar sällan hand om henne :crazy: ) och jag vill ha henne kvar då min fjording trvis med hennes sällskap.
I somras blev hovarna för långa, jag vill ju att ägaren tar lite mer ansvar, men nej jag fick ringa till hovis, om jag inte klagar som jag gör så skulle jag få betala allt själv, men efter övertalining så delar vi kostnaderna :crazy: .
Jag såg att hon gick dåligt så jag grorde ren hovarna (tvål varmt vatten sen jodopax) och satte på henne min fjordings easyboots! Då gick hon rätt bra! Så hon fick ha dom på sig ganska mycket. Men över natten eller/och några timmar om dagen tog jag av bootsen och gjorde rent, hon stod ju mest stilla då.

Jag höll på så några veckor för ägaren blåneka till vet och hovis just då :crazy: .
När vi kommit överens om att dela kostnaderna så kunde jag ringa hovis och då sa han att hon hade haft fång! Men det hade gått tillbaka då hon inte har det längre. Då sa han oxå att om ett år skulle hon bli bra. Och det gäller att hon inte får för lång tå.

Ja så jag vet inte riktigt hur det kan vara med din häst. Sa inte vet vad fånget i ditt fall kan ha berott på?? Fast det verkar ju som vet trodde att foderet var den stora boven :crazy:
Tänk om det inte är det då? Och hon blir värre av ett foderbyte?

Mvh Lisa

Jag har en arab som fick fång för första gången i Januari. Behandlades med Metacam i 10 dagar utan att hon blev riktigt bra. Åkte till klinik för vidare bedömning samt röntgen, röntgen visade lätt hovbensrotation och sänkning. Hästen hade innan klinik besöket boxvila i 2 veckor och ordinerades ytterligare 3 veckors boxvila vid klinikbesöket. Efter 3 veckor återbesök på klinik med röntgen (ingen förändring).
Vad jag gjorde i det akuta skedet när hästen insjuknade var o ringa hovis för avkortande av tån o hon tog av rejält o när jag kom till kliniken första gången så tyckte de att jag skulle korta av tån ännu mer för att underlätta för pållan, hon hade bara små stumpar till hovar kvar. Efter andra besöket fick jag rådet att sätta på henne tåriktad sko samt hel sula o detta gjordes dagen efter andra besöket o hästen är som förbytt, ohalt och springer o busar i hagen.

Det som är viktigt vid ett fånganfall är o korta tån maximalt samt ev. sätta på fångsko o sula för att avlasta underifrån.

MisterLillen skrev:
Dock tycker jag inte att han går 100% rent och eftersom jag inte vet så frågar jag nu er hur lång tid det tar innan de är 100% återställda. Han visar inget i skritt eller vändningar, försöker inte heller avlasta benen genom att ställa frambenen långt fram. Men i traven tycker jag att han markerar hö fram.

Du har gått på myten om att hästen står i "fångställning" om den har fång, det har jag också gjort ;) En häst kan ha fång på endast ett ben, då kan den enbart se "knackig" ut eller ibland visa hälta.

Det man helst ska göra efter ett fånganfall är ju att röntga hovarna så att man ser om det har blivit ngn hovbensrotation/sänkning. Har hästen det är det bra för hovslagaren att se bilderna så att hästen skos efter detta.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka