B
bryndis
Mitt 19-åriga islandsto har fått fång för första gången. Har ej gjort några foderbyten eller liknande, så vet ej vad det beror på. Jag är dock orolig över att hon inte får rätt/tillräcklig behandling... Hon ska nu inte få något kraftfoder, och jag ska, enligt veterinärens inrådan, försöka få tag på ett mindre kraftigt hö (fast det vi har är väl inte heller så kraftigt: 32 g smpr/kg hö och 6,8MJ/ kg hö. Eller?) Hon får också finadyne. Hon går på lösdrift, men frågade vet. om jag behövde ställa in henne i box för att hon ska få vila och röra sig så lite som möjligt. Veterinären tyckte inte jag behövde det och att snön dessutom är bra för sin kylande effekt. Nu går hon visserligen inte så mycket eftersom hon har ont, men kanske hon börjar göra detta när finadyne börjar verka och hovbenet då kan flytta på sig? Vad tycker ni?
När sätter man på eventuella hovbeslag eller verkar hovarna på speciellt sätt? Hovslagaren var ute dagen innan och gjorde en vanlig skoning, och vet. tyckte inte att man kunde göra så mycket ändringar eftersom hästen ändå var nyverkad. Vad har ni för erfarenheter?
Under vilka omständigheter röntgar man? Är detta något som görs akut eller som görs då hästen ej blir bra tillräckligt snabbt?
Är lite orolig för min pålla... / Em.
När sätter man på eventuella hovbeslag eller verkar hovarna på speciellt sätt? Hovslagaren var ute dagen innan och gjorde en vanlig skoning, och vet. tyckte inte att man kunde göra så mycket ändringar eftersom hästen ändå var nyverkad. Vad har ni för erfarenheter?
Under vilka omständigheter röntgar man? Är detta något som görs akut eller som görs då hästen ej blir bra tillräckligt snabbt?
Är lite orolig för min pålla... / Em.
Senast ändrad av en moderator: