Sv: Fång!

Definitionen på kraftfoder bör vara densamma som de foder som kallas för koncentrat i andra länder dvs foder som processas i hästens tunntarm. I så fall är inte protein kraftfoder skadligt för en fånghäst. Det finns vad jag vet inge studie som visar på att lättupptagna aminosyror leder till fång. Däremot så är de kraftfoder som innehåller stärkelse, tex spannmålen mkt olämpliga.

Lusern är ett grovfoder. Det är möjligt att den som inte är så insatt i foder och näringsfysiologi kan få för sig att det är ett koncentrerat foder eftersom det delvis säljs i pelletsform. Men dessa pellets är alltså pressad lusernvall dvs samma sak som om det hade varit som ett "hö" i stället. Alla näringsämnen är inneslutna i växternas fibrer, vilket om man har förstått detta rätt, är definitionen på ett grovfoder.

Senast ändrad:

Hon har inte stått på butta i 2 månader utan haft uppehåll. Jag provade djävulsklo för tre år sen på henne och då fungerade det bra. Just nu står hon på butta, men är fortfarande stapplig. Jag tvättar höet, men märker tyvärr ingen skillnad. Inte fått någon analys än. Jag struntar självklart inte helt i vad veterinären säger. Jag har haft två olika veterinärer på henne och båda visar tyvärr brister på kunskapen om fång. Har pratat med två hästägare till som haft hästar med fång som delar min uppfattning om detta. Det är lättare sagt än gjort att byta veterinär, då vi bor på liten ort och har inte förmånen att kunna välja och vraka.Jag har ett jätte bra stöd av min hovslagare. Känner mig just nu bara ledsen och frustrerad. Har sagt till mig själv att bli hon inte bättre till nyår så måste jag fatta det tunga beslutet. Allt annat känns bara egoistiskt. Om det är nån som tror att jag inte gör allt för min ponny så har ni helt fel. Jag håller på att knäcka mig totalt genom att analysera orsak och vårda henne. Mina barn blir drabbade pga av all tid och pengar jag lägger på henne.

Enligt Muller på SLU är lucern liknande rödklöver o borde ingå mer i svenskskördat hö för att slippa importera o ge onödigt dyrt extrafoder. Det ger en högre proteinhalt som svenska hästägare har varit rädda för att ge.. tidigare

Jag är medveten om att det är jobbigt med en fånghäst. Ibland är det dessutom svårt att sätta sig in i situationen.

Det är inte alltid som det hjälper att vattna ur höet. Det beror antagligen på en mängd olika faktorer som tex vilka sockerarter det innehåller, fiberhalt mm. Det går alltså inte att avgöra hur bra man lyckas med det, ibland fungerar det ibland inte. Om jag inte skrivit det innan så hade jag testat att ta bort höet och bara ge halm och lusern eller om det inte fungerar ett proteinfoder (utan spannmål naturligtvis). Om det fungerar vilket jag skulle gissa att man märker ganska snart så kan man ju börja misstänka att det är höet det beror på.

När jag var på föreläsning på SLU, för 3-4 år sedan, rekommenderade de lusern till fånghästar.

Jag tvättar höet, men märker tyvärr ingen skillnad.

Det är tyvärr inte alltid så enkelt att om man bara sköljer bort lite socker ur grovfodret så blir hästen bra.

Okontrollerad IR och laminitis är ett inflammatoriskt tillstånd som måste bekämpas. Sjuka hästar har ofta ett nedsatt immunförsvar som gör att läkning/rehabilitering går långsamt eller inte sker alls.

Man måste därför se över hela hästens foderstat med fokus på inflammationshämmande och immunstärkande åtgärder. A och O för ett starkt immunförsvar är en balanserad foderstat. Alla hästar mår bra av en näringsriktig och balanserad foderstat men särskilt IR- och cushingshästar.

Du kan läsa lite om det i länken nedan men att balansera mineralerna och särskilt mikromineralerna i foderstaten är det tyvärr inte så många som kan i vårt land:

http://www.ecirhorse.com/index.php/insulin-resistance/treatment-of-ir

Sen finns det tyvärr fall av kronisk IR/laminitis där en balanserad foderstat och korrekt verkade hovar ändå inte hjälper. Detta är sorgligt men sant och då får man fatta ett mycket svårt beslut. Jag hoppas dock att att din häst inte tillhör denna kategorin utan att hon blir bättre med tiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden