Sv: Fång!

Beklagar! Hur länge kämpade ni innan ni gav upp? Känner mig självisk just nu som "plågar" henne. Vad är det för hästliv att bara stå i en box och ha ont? Tänk om det är så illa att hon inte kan klara sig utan buttan. Hovis har konstaterat att hon har rotation på alla fyra. Vet dock ej hur mycket.

Hon är barfota. Skulle aldrig utsätta henne för en skoning just nu. Hon står på spån.

Var hon också så att hon fick återfall hela tiden? Min veterinär var inne på att jag skulle ta bort henne för en månad sen eftersom hon svarade så dåligt på behandlingen. Starkt av dig att fatta det beslutet.

Hon fick ett återfall och då på båda hovarna, hon blev ännu sämre efter ett par dagar efter det nya anfallet och ville inte stå upp.
Sen så fick hon ev kolik ovanpå det, men det gick inte direkt att konstatera då hon både åt och bajsade. Men jag kände att det var
dags att låta henne slippa lida och veterinären som var ute rekommenderade omedelbar avlivning.

Hon svarade inte heller på behandlingen ingenting hjälpte trots sjukbeslag, smärtstillande, djup spånbädd, grovfoder
med 6% socker, blodprover visade inte på vare sig chushings, IR, EMS osv.

Min har också haft koliksymtom. Ligger ner och svettas, men bajsar och äter normalt. Behövde du röntga din? Min veterinär vill röntga men, men jag känner att i nuläget så spelar det ingen roll vad det visar för hon mår ju inte bra. Det kan jag se utan röntgen.

Jag röntgade fem gånger. Att röntga hästen är mycket viktigt för att hovslagaren skall kunna verka hästen korrekt.

Självklart så röntgar man. Vi röntgade först när vi kom in till kliniken, sedan efter sjukbeslag, och sedan tre gånger hemma för att
hovslagaren skulle se hur mycket och hur han skulle verka. En vettig hovslagare borde inte ens ta i hästens fötter om denne inte fått se röntgenbilder.

Är hästen så dålig att den ligger ner och svettas pga smärta så är det dags att göra något åt saken.

Hon är inte så dålig nu. Det var för en månad sen som hon betedde sig så. Jag vill röntga när hon inte har så ont. Känns som att just nu så spelar det ingen roll vad röntgen visar. Jag vill fokusera på orsaken och att hon inte får ont. Har rådfrågat min hovis som både är seriös och väldigt kunnig inom området och han råder mig till att vänta.

Ta ut någon som röntgar på hemmaplan. Jag åkte inte med mitt sto utan hon röntgades i princip i sin box. (Hon fick gå ut med framhovarna på gången)

Och min häst åt hö med 7 % socker i när hon fick fång.

TS, jag håller tummarna för din häst och lider med dig. Förlorade precis kampen med mitt sto som fick fång på en hov,
jag vet hur jobbigt det är, jag la ner hela min själ för att få henne frisk, hon var mitt allt. Men det gick till slut inte längre.

Nej! Vad ledsen jag blir för eran skull :cry:
Jag beklagar verkligen sorgen.
Tröstkramar i mängder till dig och den lilla.

Var håller du till? Om det är Skåne så finns det minst en veterinär som kommer ut med röntgen. Jag tycker absolut att du ska röntga för att få reda på hur det ser ut inne i hovarna.

Jag ser din situation så här: Antingen så gör du ALLT i din makt för att försöka få hästen bra, eller så ger du upp och avlivar nu. Det finns liksom inget mellanting...:(

Jag håller med bm.
Antingen så är du beredd på att lägga ner massor av tid, arbete och pengar på att få hästen bra eller också avlivar du den nu. Jag förstår det som att din veterinär dömde ut hästen redan för en månad sedan och att veterinären tycker att den bör röntgas. Fång är inte något att leka med. Det är en mycket allvarlig sjukdom. Tyvärr är det så att inte alla veterinärer är helt uppdaterade med de senaste råden om hur man bör behandla en fånghäst. Men jag anser inte att det är en anledning till att inte följa veterinärens råd - så länge som man inte har en anledning/möjlighet att föreslå en bättre lösning.

Anledningen till att man vill röntga en fånghäst är att man vill se hur pass allvarliga förändringar som har skett i hoven. Sedan kan man utifrån det lättare bedöma hur man ska försöka rehabilitera den. Det går inte att bota ett fånganfall. Man kan inte få hoven att bli bra igen genom att ge den mediciner. Man kan bara stoppa anfallet (vilket ibland kan vara svårt). Sedan börjar den långa väntan på att hovbenet ska komma på rätt plats igen inuti hoven och alla andra vävnader ska läka ihop. Detta kan ta lika lång tid som det tar för hela hoven att växa ut, alltså tills dess att hornet nedanför kronranden har vuxit ner till sulan. Det kan ta månader innan man kan börja rida den igen och låta den gå i en vanlig hage. Sedan måste man kanske i all framtid utfodra den på ett speciellt sätt dvs inte gå i stora gräshagar (utan munkorg), aldrig vara ute på gräs när det är minusgrader, alltid vara superförsiktig med nytt hö, alltid kolla den lite extra hur den mår osv.

Om du är beredd på detta så tycker jag att du ska försöka rädda din häst om veterinären anser det vara möjligt. Kör den till en hästklinik om du är tveksam. Om ovanstående känns jobbigt så är det bäst för alla inblandade att avsluta det. och ta bort hästen. Jag förstår mkt väl om man ger upp en fånghäst.

Jag vet precis hur tuff väg det är att få en fånghäst smärtfri. Jag höll på nästan ett år förra omgången hon hade fång. Jag röntgade henne då och veterinären sa att hon hade en sänkning och att jag borde avliva henne. Tack och lov så ifrågasatte jag hennes beslut och ville ta del av bilderna. Visade bilderna för hovslagaren som konstaterade en liten rotation och ingen sänkning. Under den perioden så hade jag hjälp av hovslagaren att få henne bra och inte veterinären. Denna gången när veterinären har varit här så har jag fått förklara skillnaden mellan sänkning och rotation för henne. Jag har till och med fått rekommendation av veterinären att promenera med henne varje dag i minst en kvart. En fånghäst ska absolut inte röra på sig i det akuta skedet. Så tyvärr har jag inget större förtroende för dem. Mitt problem ligger i att komma underfund med vad det är som triggar igång det hela tiden. Jag kommer att röntga framöver för att se hur hoven ser ut inuti. Jag har klarat att hålla henne frisk i över tre år. Lärt mig att tyda alla små tecken på förändringar. Varför hon fick det förra gången och även denna gång har jag tyvärr ingen aning om. Fång är en så komplicerad sjukdom som lämnar många frågetecken.

Jättetråkigt att höra om Stella.
Jag har läst och följt er här på Bukefalos och en artikel i Ridsport.
Har ponny som också haft fång men mår bra.
Så mycket pyssel och oro runt sån onödig sjukdom.
En jääättestor kram till dig.

Hej,

Jag har läst igenom vad du har skrivit men hoppat över vad andra har skrivit så mycket av vad jag kommer att säga har nog redan sagts.

Det är naturligtvis inte normalt att hästen ska behöva stå i box i över två månader och få “butta”. Jag antar dock att hon inte har fått butta hela tiden. Lång användning av “butta” kan ge magsår och man måste vara restriktiv med att ge NSAIDs. Det finns andra alternativ man kan ge om hästen har ont (t.ex. djävulsklo).

Jag tycker du låter som en väldigt förnuftig person och mycket av det du gör är utmärkt. Du har alldeles rätt i att det viktigaste är att hitta orsaken till fånganfallen. Normalt ska hästen bli smärtfri efter ca. 3 – 7 dagar. Du har därför inte lyckats stoppa pågående laminitis. Laminitis är i princip inflammation i lamellranden och så länge inflammationen pågår kommer hästen att ha ont.

Den vanligaste orsaken till laminitis/fång är endokrinopatisk, dvs. IR och/eller cushings syndrom. Det finns mycket som talar för att din häst är insulinresistent (IR). Welshponny är en ras som är predisponerade för IR. Återkommande fånganfall är också typiskt. Att hon inte har haft problem med magen tyder inte på att en tarmstörning skulle vara orsaken. Vanligtvis får dock dessa hästar fettdepåer och är ofta överviktiga dock inte alltid. Cushings syndrom skulle kunna vara en orsak om hon är mager särskilt eftersom hästen fick ett anfall för två månader sedan. Alla hästar får förhöjda ACTH-värden under perioden september – oktober men särskilt hästar med cushings. Hon är dock lite väl ung (14 år) för cushings men omöjligt är det inte. En cushingshäst måste ha medicin.

Går hästen normalt på gräs? Har hon betesbegränsare? Var det i samband med att du stallade in henne och började ge hö som hon fick fång? Hö (och hösilage) kan innehålla höga halter socker och ett sockerrikt grovfoder kan mycket väl vara orsaken till fånganfallet om hon är IR. Du har nu börjat att blötlägga höet vilket är utmärkt. Det är dock viktigt att man har en sockeranalys av sitt grovfoder när man har en “fångis”. Om du lyckas skölja bort det mesta av sockret och inte ger annat sockerrikt foder bör du se en förbättring av din hästs tillstånd om några dagar.

Det finns mycket annat du kan göra med foderstaten för att hjälpa din häst. Laminitis är ett inflammationstillstånd och allt du kan göra för att dämpa inflammationen och motverka oxidativ stress har positiv effekt.

Hur hovarna är verkade har också stor betydelse. Det är utmärkt att hon är barfota och att tårna har kortats. Kan du posta bilder på hovarna?

I frågan om du ska ta bort henne eller inte så är detta ditt beslut. Vad din veterinär säger kan du fullkomligt strunta i. En veterinär kan visserligen hävda “djurskyddsskäl” men en veterinär som inte ens har hört talats om IR kan inte göra en korrekt bedömning och det finns ingen som helst anledning att ta notis om henne. Man kan rehabilitera de flesta fånghästar. De kan bli helt återställda om läderhudslamellerna inte är skadade. Är lamellerna skadade så blir däremot hästen aldrig helt frisk. En IR-häst kan dock ha ett helt normalt liv, dvs. den kan ridas och fungera som vanligt. Man måste dock anpassa foderstaten och hästhållningen för att hålla den frisk.

Beslutet är dock ditt. Jag hoppas verkligen att det går bra med din häst och att hon blir bättre snart.

Det förstår inte jag heller.
kl
Sedan skulle jag inte få för mig att helt och hållet strunta i vad veterinären säger. Det är veterinärerna som har kunskaper om hur kroppen fungerar och vad som händer vid olika sjukdomstillstånd. Jag diskuterar gärna med dem och ställer frågor. Om jag skulle anse att de inte alls delar min uppfattning om hur en fånghäst ska behandlas så skulle jag byta veterinär. Jag skulle inte strunta i veterinären.

Detta med fysiologi och medicin är hur komplicerat som helst. Det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till och den som tycker att den kan allt har nog i själva verket mycket kvar att lära sig.

Min fick tillbaka det två gånger förra vintern, en gång efter bara ett par veckor, och sen ytterligare en gång efter två-tre månader. Efter den sista gången analyserade vi sönder allting vi gjorde med henne, allt från rutiner till foder. Tack och lov kände jag att jag fick väldigt bra stöd från veterinären, tråkigt att inte du har fått uppleva samma förmån! Jag hade faktiskt övervägt att byta veterinär i ditt läge, man ska känna att man litar på veterinären. Jag kommer aldrig mer anlita en annan veterinär än den jag hade när hon var sjuk, det är helt och hållet hans förtjänst att jag har min ponny kvar idag.

I mitt fall började vi självklart med att plocka bort allt kraftfoder, så bort med lucernen. Hon åt hösilage från början, numera får hon bara torrhö, hon får under inga omständigheter äta hösilage. Visst, det är pissjobbigt eftersom de andra hästarna äter silage, men hon har fått egen hage vid sidan av de andra, så hon får stå på sin specialkost. Veterinären fick också titta på hagen och godkänna den, den hagen hon gick i när sjukdomen bröt ut är bannlyst. Hon har också betesreducerare på sig hela tiden i hagen.

Jag rekomenderar att skaffa en annan veterinär. Litar du på din hovslagare? Ibland säger veterinärerna själva att de tycker att man ska ta kontakt med hovslagaren istället, eftersom hovslagare oftast är de som kan fötter bäst. Jag förstod det som att hästen inte är röntgad? Hur gammal är hon? Min är född -87, så veterinären ville avvakta med att röntga henne just på grund av kostnaderna för en så gammal häst, men hade hon inte blivit bra hade vi tagit plåtar på henne för att se hur pass stor skadan egentligen var.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31