Sv: Fång!
Min fick tillbaka det två gånger förra vintern, en gång efter bara ett par veckor, och sen ytterligare en gång efter två-tre månader. Efter den sista gången analyserade vi sönder allting vi gjorde med henne, allt från rutiner till foder. Tack och lov kände jag att jag fick väldigt bra stöd från veterinären, tråkigt att inte du har fått uppleva samma förmån! Jag hade faktiskt övervägt att byta veterinär i ditt läge, man ska känna att man litar på veterinären. Jag kommer aldrig mer anlita en annan veterinär än den jag hade när hon var sjuk, det är helt och hållet hans förtjänst att jag har min ponny kvar idag.
I mitt fall började vi självklart med att plocka bort allt kraftfoder, så bort med lucernen. Hon åt hösilage från början, numera får hon bara torrhö, hon får under inga omständigheter äta hösilage. Visst, det är pissjobbigt eftersom de andra hästarna äter silage, men hon har fått egen hage vid sidan av de andra, så hon får stå på sin specialkost. Veterinären fick också titta på hagen och godkänna den, den hagen hon gick i när sjukdomen bröt ut är bannlyst. Hon har också betesreducerare på sig hela tiden i hagen.
Jag rekomenderar att skaffa en annan veterinär. Litar du på din hovslagare? Ibland säger veterinärerna själva att de tycker att man ska ta kontakt med hovslagaren istället, eftersom hovslagare oftast är de som kan fötter bäst. Jag förstod det som att hästen inte är röntgad? Hur gammal är hon? Min är född -87, så veterinären ville avvakta med att röntga henne just på grund av kostnaderna för en så gammal häst, men hade hon inte blivit bra hade vi tagit plåtar på henne för att se hur pass stor skadan egentligen var.