isischeyen

Trådstartare
Tjo!
Jag har en fånghäst som jag ska börja klickerträna men inser att jag behöver någon sorts belöning (kör redan med gos) så jag undrar:
Vilket/vilka saker/frukter/grönsaker osv är säkert för fånghästar?:confused::confused:

Mvh A

Sv: Fång

lusernpellets, lite hö, små morotsbitar...., lite gräs

Det beror naturligtvis på om den är akut sjuk i ett svårt anfall eller om den har haft fång för tre år sedan.

Men lite, lite av ngt gott är nog ganska ofarligt

Fem år sedan min hade fång sist men den fick inte medicinen tillräckligt snabbt så den sitter i lite, men hon blir bättre och bättre... Hon håller som sagt på att repa sig.

Men det är klart, en fång häst är ju alltid en fång häst och jag vill inte proppa i henne saker som gör att hon får fång igen

Nej men asså, när hon fick fång var veterinären sen med det antiinflammationiska (stavning) så det har suttit i för länge men nu här hon vilat i tre år och har fått klartecken av vet och hovis att sättas igång.

Förstår inte hur du menar. Vad har suttit i för länge?
Försöker få ihop allt i alla trådar du startat senaste dygnet, men det är mycket som säger emot sig självt..

Du menar alltså att hästen hade fång för tre år sedan och har vilat sedan dess? I någon annan tråd står det fem år, men jaja, detaljer. Du har även skrivit att hästen har "lite ont på en skala" i någon tråd. Då har hästen ont och ska inte tränas.
Vad var det för veterinär som inte ger smärtstillande och antiinflammatoriskt för fång? :crazy:

Ok, jag tar det från början, för fem år sedan fick hon fången det var blixthalka så veterinären hann inte komma i tid så under två år stog hon på ett ställe med en speciell hovslagare, sen flyttades. Hon och vilade i två år till. Jag är inte så bra på att formulera mig och just nu hatar typ alla mig.. Min ponny mår bra, hon har lite ont för att hon har sträckt ett frambenen (är frisk från det nu men vi ska ta det lugnt) hon är symtomfri från fången men har inga muskler!

Ojoj, det var blixthalka i två år? Man kan få recept per telefon.. Nåja, bra att hästen är frisk.
Var bara försiktig innan du skriver grejer på nätet, speciellt på ett forum där det finns väldigt många experter (både riktiga och egenutnämnda). Läs i de gamla trådarna om fång, finns massor med tips.

Ang klickerfrågan.
Vad gillar hästen? Det är bra belöning. Ge inte mycket av söta saker, som frukt. När man klickertränar ger man extremt små mängder, enstaka pellets brukar funka bra. Jag brukar använda omelasserad lucernpellets för normalbelöning. Som jackpot har jag torkade morötter (en-två små bitar räcker).

/Sthu, klickertränare

Nej men asså, när hon fick fång var veterinären sen med det antiinflammationiska (stavning) så det har suttit i för länge men nu här hon vilat i tre år och har fått klartecken av vet och hovis att sättas igång.

Det är verkligen inte lätt att förstå vad du menar men uppenbarligen så tror du att hästen blev värre under fånganfallet för att medicinen sattes in sent.

Det finns inte ngt botemedel mot fång, ingen medicin om gör den frisk igen. Det är bara att försöka stoppa anfallet till varje pris och sedan förhindra att den får återfall. Dessutom bör man låte den vila tills hovbenen är på rätt plats igen.

Jättelätt att påstå men ganska så mkt svårare att lyckas med.

Den antiinflammatoriska medicin som hästen får är för att lindra smärtan. Det i sin tur gör att hästen rör sig mer och anstränger hovarna mer. Sedan är medicinen ofta i alla fall antiinflammatorisk och det kanske kan tänkas att den hjälper lite mot inflammationen i hovarna. Men det är vad jag vet inte riktigt helt visat än. Så kort sagt, en häst blir inte bättre av denna medicin under ett anfall, många ggr kanske i stället något sämre. Men av djurskyddshälsoskäl eller vad det kallas för så ger man smärtstillande.

I ett av inläggen skrev du att hon håller på att repa sig efter ett fånganfall för fem år sedan. Det låter inte som om anfallet slutade för fem år sedan. Jag har ganska svårt att tro att det tar så lång tid. Det låter ganska så helt osannolikt.

Delvis KL
Jag tycker att det är mkt märkligt att man ej har behandlat människan ngn längre tid med antiinflammatoriskt, utan bara behandlat smärtan. Så än idag oftast.

Idrotten har ju vetat om det länge o på djur har det funnits väldigt länge.

När jag var ung gick flera ridskolehästar på butta långa långa tider o blev gamla.

Okej, ni förstår mig inte, jag bryr mig inte men jag har bara fått ett svar på frågan... Och axel, jag har ingen aning om va du babblar om, vad är butta och vad har det med mig att göra

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 938
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 338
Senast: Squie
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 634
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka