Fång-verkning

Sv: Fång-verkning

En fånghov ska ha så korttå som möjligt - Tvärtå sen raspar man bort "bullen" på hoven så att vinklen på hoven blir rak och inte så att hoven "bullar ut" om du förstår vad jag menar ;)

ja tror jag vet hur du menar - korta tån och sen raspa väggen så det blir en rak linje från kronrand-tån.

hur tycker ni den ska se ut från undersidan? som vanligt eller ska det vara mindre vikt i tån och mer på sulan runt om?

Kan ta bild på min havlblodflicka som har fång, hon är verkad på strömsholm.
Han har tagit bort en bra bit av tån och så har han raspat ganska bra, och så har han säknt trakterna lite på henne.

Ska till stallet snart så jag lägger ut bilder senare i kväll eller senare under eftermiddan.

/R

haha ja just det :D

men nu har han faktisk slutat att slita så mkt! har användt hovstarkare.

Kan ta kort i morrn. Men kort tå och inte för låga trakter. Så skor jag (hovslagaren) helst alla mina hästar.

Jag antar att vi pratar kronisk fång. Vill gärna ha normal tå på hästen och normala trakter. Strävar hela tiden efter att återställa en normal hovform (dvs verka bort överdriven tålängd och sänka trakterna). Vill helst inte ta bort för mycket dorsal (främre) hovvägg. Tar bara bort mycket hovvägg om hästen får abscesser. Skor med heartbar. Ska se om jag kan leta upp någon bild.

fång är väl nästan alltid mer eller mindre kronisk, beroende på hur man ser det..

kort tå verkar alla vara överens om. även att tån ska vara kapad rakt av, så att hoven inte är rund. men detta med hovväggen i tån har jag hört olika saker om, vissa låter den vara men har läst att även väggen ska verkas ner.

hur tycker ni den ska se ut från undersidan? som vanligt eller ska det vara mindre vikt i tån och mer på sulan runt om?

nja, vikten vill vi nog allt kommer på hovväggen, sulan vill vi inte belasta på någon häst, dom blir så ömfotade då ;) :angel: tvärtåad av den anledning att hästen ska kunna "rulla över" lättare :angel: för övrigt har hovis verkat/skott så att hovbenet kommer i så rätt vinkel som möjligt.

roterationen (lidrig) hade på drygt 3 mån gått helt tillbaks :D (röntgen både innan och efter)
vi :love: :love: våran hovis, han är ovärderlig :bow::bow:

skrev lite fel, menade bärranden eller vad heter - alltså kanten runtom på sulan. där man fäster skon. :p

det jag menade var att jag har hört att man filar ner i tån, underifrån. om man ser hoven från undersidan så är den längre i tån än övrigt. ideen är då att ta bort lite tryck från delen av hoven som gör mest ont (snackar akut fång här). jag är inte hovis så vet inte huruvida det är bra, dåligt eller ej spelar roll?

tvärtåad och väldigt kort i tån är väl just för att hovbenet ska komma rätt igen, inte bara för överrullningen? iaf som jag förstått det.

alltså, det jag skrev va ju verkning/skoning i akut skedet samt därefter, på fång ponnyn :p samma behandling/skoning hela tiden till hon röntgades U.A

jo visst, men om jag inte helt fått det om bakfoten så är väl tvärtåningen och överrullningen mkt. för att underlätta för hästen, så den inte överbelastar något annat :confused:. dessutom skoddes ponnyn med PG-beslag för "lindring"

Jag skiljer på akut fång, när hästen är sjuk, och kronisk fång, de kroniska symptom som kan ses under mer eller mindre lång tid efter fånganfallet.

I det akuta skedet skulle jag låta hoven vara, hästen behöver all hovvägg den kan ha för att avlasta sulan (under förutsättning att den har varit under regelbunden hovvård innan). Hästen har ofta så ont att det är svårt att få den att stå på tre ben en längre tid för verkning... Bästa är att försöka fördela vikten även på strålen och få hästen att ligga ned så mycket som möjligt.

I det kroniska stadiet skulle jag bara fimpa tån om det utvecklas abcsesser, annars ha en normal tålängd. Hästen ska vara så stilla under rehabiliteringen att behovet av en mkt kortad tå för bättre överrullning är försumbar anser jag.

kom på en till fråga;
om hovbenet har roterat, räcker det då med att verka tån hårt och så rätter det till sig med tiden, eller måste det mer drastisk verkning till?

Vad jag förstår så tar man bort en del av utsidan- försvagar, så att trycket ska släppa lite-av blödningen som uppstår.

Det finns ju olika grader av rotation o även där hela alltet sänker sig:eek:
min blev helt bra från sin måttliga rotation( 9 o 11 grader) på högst 5 v.- kollades då.

på pålle här konstaterades fång med lindrig roteration (röntgen) pga. att vi tyckte hon fått en liten "rörelsestörning" hon hade då inte puls eller va halt.

hon ställdes i utebox med mkt. strö samt gick i mkt. liten grushage med fri tillgång på grovfoder men inget kraftfoder. hon fick butta och verktes med tvärad tå samt fick PG-beslag, hon skoddes om va 4 vecka. hon stod så i drygt 3 mån. tills veterinären genom röntgen konstaterat att roterationen gått tillbaks, vet. berömmde jobbet vår hovis gjort väldigt mkt. (jag har inte den kunskapen om exakta vinklar osv.) men har förstått att det är viktigt att sträva efter att hovbenet ska komma "rätt" och därför verka/sko ofta.

efter att hon va "friskförklarad" utökades hagen sakteliga, men kraftfoder får hon fortfarande inte och kommer inte att få (hon får lite lusern för att blanda mineraler, kiselgur, foderjäst och tinktur i ) i sommar blir det sent "skogsbete" och lusern för henne.

mm det har jag också hört. så att det inte blir så mkt press i lammelerna. och att man tom skär hål i den och gör snitt för att släppa ut blod och sånt. men har även hört att man inte ska göra så. förvirrande.

hur verkades din häst? kapades tån och sen raspning tills hovvägger var rak? eller ytterligare raspning på hovväggen? hur halt var din häst med den rotationen?

hillevie:
intressant, dom kan alltså redan ha rotationer Innan dom ens blir halta?? det visste jag inte, trodde smärtan var såpass kraftig att dom blev halta innan det blev ändringar i hovbenet.
pg visste jag inte att man använde, är det vanligt? kanske blir en sorts variant på strålstöd/heartbar sko? att tejpa/linda fast stöd (tjock neopren etc) för strålen så att den tar mer av vikten är ju väldigt effektivt, även på kort sikt då det tar bort mkt smärta. pg kanske blir nån variant av det?

ja, tydligen så kan dom det :crazy: denne ponnyn fick förra våren sin fång troligen av en dubbel cortison kur mot bronkiten. veterinären sa så, han inf. även om risken för fång innan kuren inleddes. men med tanke på hennes förträngning i nedre delen av luftstrupen så...inget val riktigt :crazy:

hade i slutet av -90 ett halvblod som fick roteration pga. allvarligt trauma, inte heller hon vart halt eller hade puls. på henne upptäckte veterinären det av en slump när hon röntgades för annan "koll" efter olyckan (helt över bom i transport) även hon fick PG-beslag.

hovis här säger att det bästa enligt honom är PG-beslaget därefter ringsko+sula men att han tycker det igentligen blir för tungt.

när halvblodet fick sitt så fanns det mer än en variat av PG sko och viktskillnaden va enorm (vet inte villket det gör idag). vi har alltid använt den som travet har. väger inte alls mkt.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka