Fång-verkning

Sv: Fång-verkning

Fast hon har ingen vanligt fång, den har utlöst utav cushing syndrom.
/R

Har hästar Cushing syndrom så blir det nåt "fel" i systemet som då pumpar ut mer Kortisol, och det är just kortisolet som gör att de får fång. Kortisol och kortison är nästan sammasak, och om man ger för mycket kortison oralt får många hästar fång. Så det kvittar om hästen får fång för att den har Cushings eller om den har fått för mkt kortison eller nån annan orsak. Det är lika illa i vilket fall som helst om man inte stoppar det i tid. Sen finnst det ingen "Vanlig" fång, utan det finns många orsaker till att de får det.

Oj.. sådär såg inte min hästs hovar ut när hon kom från Mikael Westberg.. Såg typ ut som en vanlig hov eller vad man ska säga bara det att han filade i mitten och filade upp som på din hästs.

Men alla hästar är ju olika så då måste han väl sko olika.

Säger detsamma.
Den där kan inte ha skötts ordenligt- tidigare.

den måste ha en kraftig rotation o även sänkning.
Man såg ju sulan ända ner.
Micke kunde nog inte ta mer- i nuläget.

Oj.. sådär såg inte min hästs hovar ut när hon kom från Mikael Westberg.. Såg typ ut som en vanlig hov eller vad man ska säga bara det att han filade i mitten och filade upp som på din hästs.

Men alla hästar är ju olika så då måste han väl sko olika.

han har gjort allt efter röntgenplåtarna..
/R

Har hästar Cushing syndrom så blir det nåt "fel" i systemet som då pumpar ut mer Kortisol, och det är just kortisolet som gör att de får fång. Kortisol och kortison är nästan sammasak, och om man ger för mycket kortison oralt får många hästar fång. Så det kvittar om hästen får fång för att den har Cushings eller om den har fått för mkt kortison eller nån annan orsak. Det är lika illa i vilket fall som helst om man inte stoppar det i tid. Sen finnst det ingen "Vanlig" fång, utan det finns många orsaker till att de får det.

Cushings syndrom Överskott på Kortisol är orsaken bakom Cushings syndrom. Binjurebarksadenom, cancer, hypofystumörer med ACTH-produktion eller ACTH-produktion annorstädes kan alla vara orsaker. Cushings kan även utlösas hos patienter med höga kortisondoser.

Symtom
Patienten får bålfetma, månansikte och "buffalo hump", dvs en fettknöl på nackens nedre del. Huden blir skör och svårläkt och tillväxten hos växande individer hämmas. Skört skelett och högt blodtryck är vanligt. Depression förekommer. På grund av de ständigt höga glukosnivåerna i blodet utsöndras insulin oftare och i högre halt. Det leder i sin tur till insulinresistens och typ 2 Diabetes mellitus. Kortisolnivån kan vara normal på morgonen.

Diagnos
Analys av urin-kortisol och dexametasontestet, (suppressionstest med syntetisk glukortikoid) görs för att hämma ACTH- och kortisolsekretionen. Vid binjurebarksadenom är ACTH-produktionen redan minskad och därför ser man ingen minskning av kortisolutsöndringen vid dexametasontillförsel. Inte heller vid ektopisk ACTH-producerande tumör sker någon hämning. Vid Cushings orsakad av ACTH-adenom minskar kortisolutsöndringen vid hämningstestet. Även datortomografi eller MR kan göras.

Behandling
Oftast kirurgi, om det inte går kan strålning eller antisvampmedlet ketokonazol.
Nu får hon en tablett om dagen som ska lindra det hela som hon ska ha resten av sitt liv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom

Vanligare sorters fång är ju belstnings fång och foder fång.
Men hon har verken någon..
/R

Säger detsamma.
Den där kan inte ha skötts ordenligt- tidigare.

den måste ha en kraftig rotation o även sänkning.
Man såg ju sulan ända ner.
Micke kunde nog inte ta mer- i nuläget.

Vi visste ju inget om cushing syndrom.
Hon fick fång första gången 9 Oktober 2007.
Återfall 16 November 2007 trots fenylbutazon.

Röntgade hovarna 10 December 2007, roterat 7-8mm
Strömsholm första gången 16 december 2007.
Och hon blivit verkad var 6 vecka av Mikael.
/R

/R

Det finns väl bara en sorts fång? Även om orsakerna kan vara olika ex pga belastning, foder eller annat så är väl själva sjukdomen samma?

Sedan har jag för mig att jag har läst att Cushings syndrom för hästar inte är riktigt samma som för människor. I alla fall så är det skillnad på insulinproduktionen. Hästar kan producera mkt mer insulin än vad vi kan. De kan bli insulinresistenta men jag har förstått det som att de inte kan få diabetes på samma sätt som vi.
En häst med Cushings syndrom blir lätt IR och detta leder till fång. Men det kan nog andra hästar också bli och då få fång av samma orsak. Så har jag förstått det.

/R

Ja det kanske är vanligare att fång orsakas av Just dem sakerna men det finns bara en sorts fång, och då kvittar de ju hur de fått den för det är ändå samma sorts fång vad orsaken till det än är.

precis, fång är fång vare sig det kommer av bete, efterbörd eller cushings. skadorna i hoven blir exakt samma.

Fast Micke kör med digital röntgen o graderar.
Måttlig eller svår rotation ?

Ser ju ut som sulan har sjunkit oxå:crazy:

hej!

individuellt från häst till häst först och främst!

finns inga hur det skall se ut.

finns en bra bok av Jamie Jackson -Founder

lycka till

60971_1206480600.jpg

Strömsholm 25/3 verkade han hovarna igen.
Denna gång kapade han tån ordenkligt.

/R

Kan inte se bilden :(

Min har än så länge vanliga skor, skålade, ingen tåkappa och inga söm i första hålen. Inte verkad speciellt eftersom det inte finns några röntgen bilder på henne, vi sysslar med "bekvämlighet" i dagsläget. Hon är INTE öm att sko och har inga problem att stå på tre ben, står även helt normalt hela tiden, även på det ben som har varit belastat vid skoningen.

Till veckan blir det nog "madrasser" istället, vi får se.

Senast ändrad:

Nu har jag loggat in och ser bilden men man ser inget av fötterna, bara hovis och resten av hästen ;)

En fotbild vore fint :)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka