Fång-verkning

Sv: Fång-verkning

Raspades bara tills hovväggen var rak.
Den skoddes ej.
Fattar faktiskt inte varför- i det skedet:confused:

min mkt väluppfostrade häst hade lite problem bara att stå på 3 ben den lilla stunden som verkningen tog. Plus att det gör ont om de ska spika i hoven.
Den skoddes först när den skulle ut o promenera en bit på grusväg-till hagen.
Vanliga skor- inga konstigheter alls.

Han lät trakten vara o tog ner den när han var bra- efter 5 v.

Senast ändrad:

Vi brukar inte sko våra fånghästar förens de är så friska att de kan gå små promenader, bara onödigt lidanda.

Och när vi sen skor så tar vi väck tåkappan och sätter skon bak-o-fram, så att det blir så lite tryck på tån som möjligt + att överrullningen blir bättre.

nej det är ju egt onödigt lidande som ni säger. och dessutom så går det ju inte att kapan tån sådär rakt av om man ska sko eftersom skon är rundad.. men om man sätter skon fel väg så kanske det blir bättre.

min fångis har gått barfora senaste åren eftersom han inte rids, så har inte funderat så mkt på olika skor..

Min häst fick liggunderlagsbitar påklistrade för resan hem.

Det var även långt att gå inne på kliniken o sen grus till parkeringen.

Nja går och går. Det går ju men det är bätter att vänta att sätta på en sko till hovarna är någorlunda friska att man kan verka dem på normalt sätt, och sen sätta på en sko så som jag beskrev i mitt förra inlägg ;)

Ursäkta att jag inte laddat upp bilderna men det får bli imorgon för jag glömer kamran hela tiden men nu har jag lagt den i min stall jacka så jag inte glömmer den.. :angel:

Min halvblodsflicka fick ändå en lindrig verkning på sina hovar just för att hon är gammal och ska inte behöva stå inne mer hon har haft boxvila 6 månader så dem ville att hon skulle få gå ut.
Annars skulle dem öppnat upp tå väggen så det skulle rinna ut blod..
(Alltså fräsa bort tåväggen.)

Men jag lovar att lägga in bilderna imorgon. :angel:
/R

Så här är min älskling fram hovar verkade.

44048_1205686723.jpg

40610_1205686747.jpg

Och det är en lindring verkning, om dem skulle gjort på annat sätt så skulle hon inte få gått ut.

Dem raspade hovväggen så hovbenet kan hitta tillbaka och sänkte trakterna.
Hon har haft boxvila 6 månader och dem ville att hon skulle få gå ut annars hade dem öppnat upp hovväggen..

/R

Fick för drygt två år sedan ta över en fjordmärr som hade kroniska fångförändringar i hovarna, mest fram som på de flesta fånghästar. Hon hade också en spricka nästan upp i kronranden på höger fram.
Hon har blivit verkad enligt "vildhästmetoden" av mig sedan jag fick hand om henne, med undantag av isperioden då hon varit skodd för att kunna ha broddar.
Alltså: verka ner hovväggen till sulans nivå men inte verka själva sulan. Verka ner trakterna också till sulans nivå - ger ganska låga trakter. Håller tårna korta och verkar tårna "framifrån" ända in i lamellranden för att underlätta överrullningen och minska bräck-krafterna mellan hovben och hovvägg.
Senast hon blev skodd, kunde hovslagaren inte se några kvarvarande rester av fånget i hennes hovar - det verkar alltså som om "vildhästmetoden" fungerar.
Å andra sidan har jag tur att hon inte ömmar ens på grusväg utan kan gå barfota.

hm ja tycker inte det ser såå extremt ut, däremot ser det ut som din häst haft väldigt långa tår tidigare? eftersom den inte är jättekort nu och trakten är understucken. iaf utifrån första bilden.

mina friska hästar har såpass korta tår, dock inte raspat så mkt av hovväggen.

hur klarade din häst av så lång boxvila? låter jobbigt. :crazy: fick den inte ens gå ut i sjukhage?

kryddelydd: är det samma som natural horse trim? har läst lite om det, verkar ha fått många hopplösa fall på benen igen.

ursäkta,men det ser inget vidare ut.Har du en utbildad hovslagare som hjälper dej?

Senast ändrad:

hennes häst är verkad på strömsholm...... som du pratade gott om i andra tråden. :angel:

:p

Senast ändrad:

Var pratade jag gott om strömsholm? Jag sa att där fanns testresultat ang att kyla hovar vid akut fång. Tycker hovarna ser förskräckliga ut!

förstod det som att du tyckte dom var duktiga på fång.
finns ju lika många åsikter som det finns kliniker.. :crazy:

men håller med. det var ingen vacker verkning. dock misstänker jag att hästen haft väldigt långa tår och understuckna trakter och att det därför inte gick att ta mer?

Det ser ut som eftersatta fånghovar. Man kan fundera på hur ofta dom är verkade sen hästen insjuknade...:confused:

hm ja tycker inte det ser såå extremt ut, däremot ser det ut som din häst haft väldigt långa tår tidigare? eftersom den inte är jättekort nu och trakten är understucken. iaf utifrån första bilden.

mina friska hästar har såpass korta tår, dock inte raspat så mkt av hovväggen.

hur klarade din häst av så lång boxvila? låter jobbigt. :crazy: fick den inte ens gå ut i sjukhage?

kryddelydd: är det samma som natural horse trim? har läst lite om det, verkar ha fått många hopplösa fall på benen igen.

Nej, de är verkade så för att ta upp den största belastningen enligt Mikael Westberg leg. hovslagare strömsholm.

Hon trivs inne och nu vill hon inte äns gå ut, vi får putta på henne om man äns ska få ut henne är det sol så går hon frivilligt eftersom hon är en soldyrkare.

Hon skulle stå på box då hon fick Fenylbutazon och hon skulle stå mjukt eftersom hovbenen hade roterat 7-8mm + en hovböld.

Vi står inte i ett vanligt stall, det är ett så kallat kallstall med 6 boxar samt lösdrift till kvigor.
Så det är alltid öppet och kommer in frisk luft och hon ser ut.

/R

Senast ändrad:

Det ser ut som eftersatta fånghovar. Man kan fundera på hur ofta dom är verkade sen hästen insjuknade...:confused:

2 gånger, då vi fick tid sent på Strömsholm 16/12-07. Var på Sundbyholms hästklinik och röntgade 10/12-07 då vi fick veta att hovbenen hade roterat 7-8mm.
Hon fick fång 9 oktober -07 återfall 16 november -07 trots butta.
Verkad 3 gånger, en gång av min egna hovslagare, direktiv från veterinären och 2 gånger på Strömsholm då tån kapades och hovbölden öppnades upp.
Ska till Strömsholm igen 25/3 -08. Alltså var 6:e vecka.

Fast hon har ingen vanligt fång, den har utlöst utav cushing syndrom.
/R

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka