Fång!! Varför???

coari

Trådstartare
Det bara sprutar upp nya trådar i ämnet fång. Jag har läst och tagit del av det som skrivits men ställer mig frågan.

VARFÖR FÅR SÅ MÅNGA HÄSTAR FÅNG??

Beror det på okunskap från dagens hästägare, saknar man den kunskapen i dag om hästens grundläggande behov och förutsättningar eller har dagens många nya högpresterande foderleverantörer och deras marknadsföring genom smart reklam en stor del i att fång för dagen är mer en vardag än ett ytterst sällsynt trauma som det va för drygt tio år sedan.

Dagens reklam uppvisar ju att alla hästar har ett näringsbehov som en högpresterande häst har, trots att det här på bukefalos aldrig går att läsa att fång drabbas högpresterande hästar.

Jag får inte ihop detta,,, vad är din erfarenhet.???

Sv: Fång!! Varför???

Det bara sprutar upp nya trådar i ämnet fång. Jag har läst och tagit del av det som skrivits men ställer mig frågan.

Jag svarar gärna vad jag tror.
Men vill först veta vad du själv har för åsikt. Varför inte tala om den från början. Jag antar att du genom ditt jobb har fått en ganska bestämd uppfattning.

Jag VET inte, men har hört att veterinärer "skyller" på ökad användning av ensilage. I alla fall med tanke på att tidigare var fång en sjukdom som drabbade feta ponnyer och kallblod och idag drabbar den i högre grad även halvbloden.
Min helt egna teori är att varje ensilagebal har en olik sammansättning vilket gör att hästens tarmflora inte alltid hänger med.

Frågan har varit uppe förr, och jag har trott som du. Men det påstods i annan att det inte är så:confused:

Som sagt förr var fång nåt ytterst ovanligt och drabbade enstaka ponnyer.

Jag har bara erfarenhet av en häst som fick fång och det var 23-åringen som fick det som en del av cushings syndrom.

Numera hör man det ofta. Och dessa trådar talar också sitt tydliga språk. Kanske något i miljön:crazy:

Mycket bra fråga! Ska bli intressant att höra vad folket här på Buke tror eller vet. :)

Själv tror jag kanske det bl a kan vara en mix a de två orsaker som du nämnde. Dvs till viss del okunskap (eller ja, fel kunskap i alla fall) samtidigt som fodertillverkarna prackar på oss än det ena än det andra "super-fodret" i sådana mängder som den normala "Svensson-hästen" egentligen inte behöver.

Jeps hade en teori om hösilagebalar som innebär foderbyte var gång man öppnar en ny bal och den teorin tror jag också på. Egentligen skulle kanske hästarna sakta vänjas in varje gång en ny bal öppnas?

Sen läste jag i en annan tråd om att många hästägare tror att deras hästar är högpresterande men i själva verket är de inte det!

Många glömmer kanske att en häst är ett kraftfullt djur som är byggt för många timmars rörelse och den lilla timmen per dag som hästen rids är som "piss i Mississippi". :)

Jag svarar gärna vad jag tror.
Men vill först veta vad du själv har för åsikt. Varför inte tala om den från början. Jag antar att du genom ditt jobb har fått en ganska bestämd uppfattning.

Jag har en ganska bestämd uppfattning men ingen åsikt. Därför söker jag andras åsikter i ämnet för att kunna försöka bilda mig en mer bestämd uppfattning.

Hitills så har vissa svar stykt min åsikt men jag söker flera inlägg för att kunna svara på en bestämd uppfattning.

Se tråden som en uppsammlings tråd i ämnet och låt kunskapen och erfarenhet flöda....

Jag är idel öra och lyhörd.

Beror det på okunskap från dagens hästägare, saknar man den kunskapen i dag om hästens grundläggande behov och förutsättningar eller har dagens många nya högpresterande foderleverantörer och deras marknadsföring genom smart reklam en stor del i att fång för dagen är mer en vardag än ett ytterst sällsynt trauma som det va för drygt tio år sedan.

Dagens reklam uppvisar ju att alla hästar har ett näringsbehov som en högpresterande häst har, trots att det här på bukefalos aldrig går att läsa att fång drabbas högpresterande hästar.

Jag får inte ihop detta,,, vad är din erfarenhet.???

Ja du, om man visste det:confused:
En av mina drabbades i början av veckan, trotts mycket försiktig invänjning på gräs sedan i mars. Hästen är något rund (har alltid varit), motioneras regelbundet och är i god kondition, får inget kraftfoder, endast hösilage av andraskörd, mineraler, ett par nävar lucernhack för att få ner mineralerna.
Betet är minst sagt magert, ogödslat, typ ängsmark.
Jag har aldrig i mitt liv som hästägare sedan 1974 haft en häst med fång. Jag har sett många runt omkring mig och varit otroligt försiktig under alla år.
Det hjälper inte kan jag meddela, det är min erfarenhet.

*delvis kl*

Det är ju inte bara hästar som kan drabbas av fång utan även andra hovdjur som tex kor. Om, jag säger OM det nu är hösilaget, ställer jag frågan till den som ev vet, är fång vanligare även hos kor idag än på den tiden när det enbart fodrades med hö? Jag tänker att det finns väl knappt en kobonde idag som fodrar med hö, där är det väl än vanligare med hösilage/ensilage/plastat grovfoder än det är oss häst.

En ren nyfikenhetsfråga alltså, för att kunna utesluta tex plastat grovfoder som boven.

Svaret på din fråga tror jag knappast att du får genom att fråga andra hästägare på ett forum. Läs istället de forskningsrapporter som finns (flera länkar i andra fångtrådar) i ämnet, både i Sverige och utomlands.

Vad vi TROR är ingalunda en sanning.

Förresten hade du väl teorin klar för dig - dåligt vatten, feta hästar, allmän okunskap hos hästägare och avsaknad av blindtarm hos häst - eller hur var det?

Jag vill också gärna höra din åsikt/uppfattning (kalla det vad du vill), men är inte lika intresserad av fler påhopp från din sida - skriver därför inte min. Den går (för intresserade) att läsa i andra trådar.

Min stallägares islänning fick fångkänningar förra året och precis som du är hon jätte försiktig!

Låååång tillvänjning på magert naturbete, inget kraftfoder alls, mineraler och morötter bara, samt hö från en bonde med bra koll på vilken skörd just hennes hö kommer ifrån. Hästen var dessutom i bra lagom hull.

Vissa hästar tror jag helt enkelt har mer benägenhet än andra för att drabbas så inställningen att det är pga okunskap etc gäller verkligen inte alla :)

Jag tror det handlar om ren och skär okunskap. MAn begränsar näringsintaget på vintern, dvs man räknar och räknar. Sen kommer vår/sommar, man kanske vänjer in lääänge. MEN sommaren kanske 'är torr, men på slutet börjar det regna MYCKET = Gräset kan då komma igen med förnyad kraft, villket är ett foderbyte. MÅNGA hästägare har noll koll vad det gäller bete. Uppdatering snälla.

*KL*

Jag känner till hästar som fått fång på vintern. Med en foderstat helt utan kraftfoder. Den vintern var det många fånghästar inom ett geografiskt område (många olika stall). Veterinärerna trodde att det kunde bero på att någon giftig, men i vanliga fall ovanlig växt hade haft en ovanligt gynnsam sommar året innan. Så att det fanns ovanligt mycket av den i hö och hösilage.

Kor är i allmänhet inte lika känsliga för dåligt foder /foderbyten som hästar eftersom deras mikroflora jobbar före tarmen. (Om jag minns rätt)

Nu har jag tack och lov väldigt liten erfarnehet av fång själv vilket jag hoppas fortsätter men jag svarar ändå.
Jag tror det är en blandning av flera saker.
En orsak är att det tyvärr är många hästägare som köpt häst innan de lärt sig särskilt mycket om hur djuret häst fungerar rent anatomiskt med foder och motion. Många byter foder hur som helst har ingen koll på skillnaden mellan proteiner och energi. Det duttas med kraftfoder som hästen inte behöver för " alla hästar behöver minst 2 kg havre/krafft om dagen". Det slängs ut hästar på bete från lerhage nästan från en dag till nästa vissa har 2 dagars invänjning med kommentarer som "h*n klarade det förra året utan problem". Att kalla hästens gödselhögar för komockor är att gravt överdriva kvaliteten på dem.
Det fodrs med silage utan att folk har någon koll på om balarna kommer från olika gärden, hur en bal ska lukta för att vara fräsch, fodrar med balar som blir varma osv. Jag tror dessutom att klimatförändringarna spelar in det är så kraftiga kast i vädret så gräset blir väldigt stressat. Det är ju bara att titta på de sista dagarna så inser man hur illa det är men sommartid har vi numera långa torrperioder som sedan bryts av av kraftiga regn, mitt minne av hur det var tidigare (-80 talet) är att regnet var ganska jämt fördelat under sommaren (kan ha fel var inte så gammal då :angel:).
Många hästar är dessutom på tok för feta och hur fötterna på vissa hästar ser ut ska vi inte tala om :crazy:.
Nu menar jag inte att alla som har fånghäst är okunniga idioter för det är många här inne som haft oturen att råka ut för fång som jag upplever som mycket kunniga hästmänniskor. Jag tror bara att många fall kan härledas till okunskap de flesta av dessa syns nog knappast här inne.

Men de som INTE är orsakade av gräs, kraftfoder, överutfodring osv. Vad beror de på? Det tycker jag är mkt mer intressant.

Jo, men de kan ju ändå få det och ökningen måste ju ändå ses även där, även om den är liten, OM det nu är plastat grovfoder som är boven.

KL
Enligt mina egna gödselbacksfilosofier; har inte belägg för ett dugg.
Jag tror på flera olika saker som inte går att rangordna inbördes eller hur de kombineras.
Genetik, vi sparar, avlar och vårdar ihjäl en massa "svaga" hästar.
Vilka grässorter använder vi och hur mycket har vallen gödslats innan skörd. Är även grovfodret för "fett"?
För högvärdig mat i förhållande till arbetet. Få hästar arbetar idag.
För mycket kraftfoder.
Dålig kunskap om vall, foder, hästmagar och hästarbete.
För lite grovfoder, framförallt nu på vårkanten. Idealet är att hästarna är proppmätta på vintergrovfoder innan de får gnaga i sig de första gröna stråna som är farliga i sin kraftfullhet. Senare på sommaren är betet magrare och ofarligare.
Kanske är det bara ett fåtal hästar som tål vårbetet. Digivande ston och växande unghästar skulle väl vara ett hett tips.

Ja det där med torka och sen regn innebär ju ny "explosion" av gräs som kan vara rena döden.

Tyvärr tänker inte folk på det. De är noga i början med att vänja hästarna men sen glömmer de att göra det igen om det varit torka. :eek:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 479
Gnägg Jag hoppas den får ligga här, tycker den kan passa in på flera ställen men kanske bäst här. Jag är absolut inget proffs på hästar...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Vinterbad
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka