Fång + protein

Albatross

Trådstartare
Har hand om en häst som haft fång två eller tre gånger tidigare. Eftersom hästen visar tecken på proteinbrist har jag börjat ge henne lite mer protein i form av 100 g soja, 300 g linfröpellets samt 500 g Mustang protein +. Men i och med att hon haft fång är jag osäker om det tillskott som hon får nu kan få sjukdomen att blossa upp igen.
 
jag har hört att fång inte beror på protein utan på kolhydrater... men jag kanske har fel...
/Ewe Ewe.Has.It
 
Det skall inte vara någon fara så länge du har tagit det lugnt med foderinvänjningen, B-vit eller extra magnesium är att föredra till fånghästar för att hjälpa dem mot återfall och vid uppblossandet.
Se även till att hästen hålls i kondition samt god hovvård.
Du skulle dock kunna byta ut det du ger idag mot Krafft grön + istället för att ge hästen ännu bättre förutsättningar, det har mkt. protein men mkt. lite stärkelse. Mustangs foder har en väldigt hög andel stärkelse.. Du kan ge ett kg krafft (gamla breeden) och det ger 50g stärkelse/kg medans Mustangs foder 500g ger ca 150g stärkelse ensam + det som soja och linfröt ger.

Det är bättre att hålla sig till så få fodersorter som möjligt tycker jag till en fånghäst och då ge det som ger bäst resultat utifrån problemet man har.

MVH/
 
Tack :)!

Skall köpa Krafft Pluss Grön. En dum fråga kanske, men hur ser man att ett foder har mycket respektive lite stärkelse, har tittat på innehållsförteckningen men inte hittat just "andelen" stärkelse.

Ett problem med denna häst är att jag inte äger den utan tar bara hand om den då och då. Dvs. hästen står i samma stall som min och jag rycker in då hästägaren inte har lust. Därför har jag inte mycket att säga till om hovvård eller motion, utan det enda jag kan göra för att underlätta för hästen är att se över maten.

Tror du att det är bättre om jag tar bort antingen soja eller linfröpellets från matsedel?
 
Man ser inte och det är MKT. sällan det står på säcken.. Man får helt enkelt ta kontakt med fodertillverkaren eller leverantören och tjata för att få stärkelseuppgifterna på varje foder..

Om du väljer att gå över till KPGrön så tag bort både soja och linfrö..För den mängden protein du kommer upp i på dem kan du utan problem kompletera genom enbart KPG:n. Och sedan så får du se hur det ser ut i vinter till hö/hösilaget.
Ett tips är att titta på fiber -och fett% ju högre desto bättre.

Lycka till..

MVH/
 
Nej det gör det inte.
Gå in under hästvård och här på foder, använd sökfunktionen och skriv fång så har du att göra långt in efter midnatt med läsning :).

Börja där, finns massor av bra trådar med många bra svar, du ser ganska snart vilka som vet vad de pratar om.
MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 933
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 278
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 579
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp