Fång panik!

Shettisar

Trådstartare
Jag har efter att ha läst om allt fler fång uppkomster på icke fång benägna hästar som uppkommit i år.
Jag är nu liiite skraj för mina pluttisar.Ingen av dom har haft fång innan, vad jag vet.De gick på bete förra sommaren utan problem.Men nu iår som sagt blir man lite fundersam. Jag har ett bra bete hos mina föräldrar som de får gå på i ca 3-4 veckor.Det finns inga möjligheter till uppstallning längre (stallet umbyggt).De har gått på vår gårdsplan några dagar där gräset var relativt långt och det gick bra.Men de gick där bara några timmar om dagen.Visst de blir ju som spärr ballonger men inga varma hovar eller puls osv. Vågar man då chansa att släppa iväg dom på detta betet i sommar utan att behöva oroa sig? Har aldrig haft fång häst, vad ska jag vara uppmärksam på? Vad ska jag be mina föräldrar kolla upp varje dag?
Tacksam för hjälp.

Sv: Fång panik!

Tyvärr är det så att begreppet fångbenägna har vidgats de senaste åren. Antigenen så har veterinärerna fått upp ögonen för att även andra storhästar kan bli sjuka eller så håller vi på att förändra livsstilen på våra djur till de sämre (välfärdssjukdom? :idea: ). Larmrapporterna kom även förra året...

De första symptomen är ofta förhöjd puls vid kotan, stel gång och ett mer dämpad lynne.

En klen tröst är att symptomen inte alls behöver komma innan hästen blir sjuk eller så kan det bli helt andra... :crazy:
Blev du klokare? Ring mig i sånt fall, jag har haft fånghäst i fem år och jag förstår mindre och mindre ju mer jag läser om det...

Kan börja med att säga att min lilla shettis har fått sitt 4:e återfall nu i helgen, vi har beslutat oss för att låta honom slippa nu, så den 31/5 så kommer han att "åka" till hästhimlen.. :cry: Hatar denna sjukdom!!!

Han har fått sin fångattacker trots att han gått i bantarhage med nästintill inget att äta, 2 ggr har han insjuknat i februari (?) när han har blivit sjuk så har han haft ngt ökad puls, svettats mkt, varit allmänt dåsig, lite feber el ingen feber alls, väldigt stel i gången, värst i vä fram, han har haft hovbenssänkning 1 gång då vart han inlagd på Strömsholm i några dygn, fick fångbeslag på hovarna fram men han återhämtade sig otroligt snabbt och var helt återställd på 5 veckor, hovis och vetrinären trodde inte att det var sant.. Så dålig som han var när han kom in..

Det finns ju många åsikter om hur och varför vissa hästar drabbas, det man nu vet är ju att det blir mer och mer "ädla" raser och inte bara ponnisar som var mer vanligt förr.. Man ger hästarna så himla mkt olika foder numera, blandar mkt mer och ger extra protein och vitaminer och andra fodermedel .. Förr hade man nästan bara hö, nu är det ju mer vanligt med hösilge/ensilage vilka håller "värdena" bättre och ofta håller ett rätt högt protein värde under en mkt längre tid än hö..

Men proteinet är inte enda anledningen, det är nog en kombination av olika saker som gör att hästen drabbas..Även stress och överansträngning kan vara utlösande orsaker.

armada skrev:
De första symptomen är ofta förhöjd puls vid kotan, stel gång och ett mer dämpad lynne.

Vår shettis uppvisar ovanstående symptom och har tagits hem från betet och står på enbart hö och vatten.
Har ingen erfarenhet från fång direkt...
Hur är oddsen tror ni? Hur lång tid tar det innan hon blir på bättringsvägen?

Orolig /T

En fånghäst rör sig,i den mån han kan röra sig på ett mycket karaktäriskt sätt,speciellt vid vändningar,sätter framfötterna framför sig och bakfötterna in under kroppen.Ömheten i hovarna är som mest vid tådelen.En häst med fång skall veterinärbehandlas!
Om fånganfallet inte kan stoppas i sitt akuta stadium övergår sjukdomen till att bli kronisk.Hela hornkapseln deformeras då efter någon tid,sulan sjunker för att hovbenet sjunkit ner med spetsen före och trycker ner sulan i tådelen!(aj :devil: det gör jä-ligt ont).

På 2 veckor här hemma i närheten har en connemara och ett halvblod fått fång...
Själv skulle jag aldrig släppa mina hästar på ett gödslat bete,hellre jag fodrar med lite hö varje dag än att mina hästar får fång!
Det finns lika många teorier om fång som det finns fånghästar,men klart är att det i många fall är en sjukdom som "orsakas" av människor!

Jag läste nyss på Agrias sida om fång...
På senare tid har man kunnat koppla ihop fång med halterna av Fructan i gräset.Fructan är ett socker/kolhydrat som under vissa väderlekar ökar kraftigt i gräset!

Kort och spätt gräs och givetvis klöver, är det farligaste. Jag brukar vänta med betesläpp tills gräset bilivit åtminstone 15-20 cm högt, då är det inte lika kraftigt och har lite mer fibrer. Tyvärr är allting sent i år och gräset väldigt kraftigt. Trots att jag släppte 2 veckor senare, så var gräset inte lika högt och för första gången har jag en häst med fång. Det är ett 3-årigt islandssto. Ingen annan har reagerat. Hon är 4-gångare normalt sett med ren, fin trav, men går nu i stel grisepass! Från början skrittade hon oerhört sakta med mycket korta steg och i pass. Fångverkning lindrade genast. Den underlättar överrullningen och minskar den brytverkan som man får då hoven skall rulla över. Fång är en inflammation i lamellerna och hoven är lös i förhållande till hovbenet.

Jag har haft över 70 islänningar genom åren, men aldrig en enda med fång! Det som skiljer denna dam från övriga är en ganska hård och knutig hals/nacke/mankam, trots att hon endast har lite överhull. Jag har de som är betydligt fetare men de blir inte hårda och knutiga. Jag har sett ett fångbenäget russ med sama typ av nacke. Jag kallar det för "hård och knölig fettnacke". Jag misstänker att man måste se upp extra med sådana hästar och det var vad hovslagare och veterinär sade också. Prognosen är nog inget vidare när en växande häst får fång. Så tyvärr sr inte framtiden så ljus ut för mitt sto.

Anette

legolaspiggelin skrev:
Jag läste nyss på Agrias sida om fång...
På senare tid har man kunnat koppla ihop fång med halterna av Fructan i gräset.Fructan är ett socker/kolhydrat som under vissa väderlekar ökar kraftigt i gräset!

:bow: Det var intressant. Kan tänka mig att det är hög sockerhalt i gräset i år. Alla går upp väldigt snabbt på betet nämligen!

Minns att grannes shettis fick först fång av tidigt vårgräs och sedan av betfor, som också är mycket sockerrikt och tydligen fångframkallande.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Kolla på tråden "sjuk av betet" eller något sådant. Där kommer en del information på slutet om nya fång-rön och länkar. Iofs på engelska, men jag knagglade det. Det är väldigt intressant att så mycket kunskap kommer nu och att det fortfarande så att flera hästägare är med uppdaterade än hovslagare och veterinärer.
Lycka till alla hästägare med att hålla fången stången. :devil:

Ja, men det är ändå inte nytt, är flera år sen jag läste om det här första gången. Det var innan min egen fick fång. Är så synd att veterinärer inte följer med. :(

Det här kommer jag att få :devil: för! Inga källhänvisningar medföljer :D .

Det du beskriver kallas för fångnacke, man har observerat fenomenet på ett antal hästar som visat sig ha höga insulinvärden och klassats som insulin resistents alt. insulin okänsliga. Tyvärr är det fortfarande mycket ovanligt att man tar blodprov på hästar så det finns inte så mycket svensk - buke godkänd statistik ;) .

Man har dragit paralleller till typ 2 diabetes och bukfetma hos människor.

Sen kan man diskutera om fång är kroniskt eller inte, det finns som sagt många olika teorier om den saken.

armada skrev:
Det här kommer jag att få :devil: för! Inga källhänvisningar medföljer :D .

Det du beskriver kallas för fångnacke, man har observerat fenomenet på ett antal hästar som visat sig ha höga insulinvärden och klassats som insulin resistents alt. insulin okänsliga. Tyvärr är det fortfarande mycket ovanligt att man tar blodprov på hästar så det finns inte så mycket svensk - buke godkänd statistik ;) .

Man har dragit paralleller till typ 2 diabetes och bukfetma hos människor.

Sen kan man diskutera om fång är kroniskt eller inte, det finns som sagt många olika teorier om den saken.

:bow: :bow: :bow: Det här känner jag igen i bakhuvudet, om insulin! Har läst det någonstans. Ridsport? Det skulle var mycket logiskt om det är sockret i gräset hästen reagerar på och sedan har insulinokänslighet. Mycket, mycket intressant! Tack snälla! Jag skall faktiskt be min vetgirige veterinär forska i detta åt mig! :bow: igen!

Okej, gräset på det aktuella betet är nog en 15-20cm på sina håll,men det har växt ojämnt såg jag ,så på en del ställen är det betydligt kortare.Detta är en äldre vall men skötts väl.Gödning osv lagd år efter år.Vart djurfri tills förra sommaren då jag släppte bort mina där för första gången sedan 1994.Men den har slagits varje år.
Kanske jag ska testa dom hemma först 1 vecka o vänja in dom på ett bättre bete än det som finns på gårdsplanen (gräsbelagd sådan). :crazy:

Senast ändrad:

Shettisar skrev:
Okej, gräset på det aktuella betet är nog en 15-20cm på sina håll,men det har växt ojämnt såg jag ,så på en del ställen är det betydligt kortare.Detta är en äldre vall men skötts väl.Gödning osv lagd år efter år.Vart djurfri tills förra sommaren då jag släppte bort mina där för första gången sedan 1994.Men den har slagits varje år.
Kanske jag ska testa dom hemma först 1 vecka o vänja in dom på ett bättre bete än det som finns på gårdsplanen (gräsbelagd sådan). :crazy:

Gödslingen ökar också risken för fång! Ogödslat bete är bättre!

Jag är inte så hemma på detta med gödning osv.Men det är kalksalpeter utslängt där för 1 månad sedan.

Shettisar skrev:
Jag är inte så hemma på detta med gödning osv.Men det är kalksalpeter utslängt där för 1 månad sedan.

Jag fick höra från veteinären att all gödsling ökar fångrisken. Mitt bete är också gödslat och så har vi alltid gjort utan problem med fång, men tyvärr, nu slog det till i år...

Fy vad nojjig jag blir när jag läser alla svar. Jag har mitt varmblod och min shettis på kraftigt bete dygnet runt nu. Har haft dom ute dygnet runt i en vecka. Det betet är också gödslat. Gräset är ca 2 dec långt nu. Halva dagen står dom bara och vilar har jag sett så jag inbillar mig att dom inte äter för mycket. Min shettis är (tro det eller ej) inte så glupsk av sig heller. Jag har gett lite kraftfoder,betfor och mineraler på kvällen men dom tar nån tugga bara,sen går dom. Ska sluta med det helt nu.

Jag blir också nojjig. Herregud, Vi gödslar också våra beten. Tänkte släppa dom i morgon på dagarna. Men har ändrat mig till några timmar per dag nu. Jag har ju tex en islänning med eksem och jättekänslig mage. Har nyss varit på strömsholm i 13 nätter och dagar fick magsår och sedan kolik när han kom hem 3 ggr.
Han är nog i farozonen för att få kolik just nu.
Sedan har jag tex fjordingar, varav en som är min som står här dom har ju också tendenser att få fång lätt. För dom är ju så glupska.

Mina andra islänningar har blivit ordentligt feta på knappt 2 veckor! Betet verkar vara fruktansvärt kraftigt i år. De flesta av miina islandshästar är väldigt glupska... Dock hoppas jag att faran är över nu efter 2 veckor på betet och att ingen mer skall reagera...

Glupsk ja det var ett sant ord för min islänning. Han har aldrig varit så glupsk som denna vår. Han stannar och drar när jag går med honom. Inte alls likt honom. Det kanske är sötare gräset i år därför vill han ha mer. Det är ju det söta som är farligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Hoppsin
·
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 050
Senast: Texaz
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 950
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama