Fång panik!

Sv: Fång panik!

En liten allmän rekommendation bara nu när en fångtråd ändå är uppe. Till er som har otur att drabbas så kan jag varmt rekommendera Proviva nyponsoppa! (tillsammans med de vanliga åtgärderna alltså)

Mitt sto (med "fånghals!") åkte på fång för första gången i vintras och blev otroligt dålig med 3 rejäla sänkningar. Hon blev inlagd på klinik och det var väldigt kritiskt under en period. Men sedan repade hon sig lite grann men var instabil under en period. Det gick lite fram och tillbaka från dag till dag. Men från det att jag började ge Proviva (som jag haft fantastiska resultat med på diarre-häst oxå) så har hon varit frisk och stabil som en nötkärna!! På Hbg var de oerhört förvånade över vilken fantastisk förbättring hon gjort! Och de sa oxå att de överlag har fått så otroligt bra resultat med proviva. Finns en hästvariant nu oxå men jag kör med humanvarianten som är mkt billigare och som sagt har gjort underverk med hennes mage. För det gäller ju att återställa störningen som blivit i tarmfloran.

Så jag kan alltså verkligen rekommendera Proviva till alla sorters magproblem. Allt från fång till diarré!

Proviva jordgubb är favoriten bland mina hästar :d .
Jag kan inte säga att det fungerar eller inte, jag har inte kunna fastställa det när jag har använt mig av det eftersom det är så mycket annat som händer med hästens kropp under efterdyningar av ett fånganfall.
MEN jag vill uppmana till försiktighet: Proviva innehåller en stor del socker och stärkelse. Vetestärkelse tillsätts som näringskälla till bakteriekulturen. Så var försiktiga!

/N

Men OM man skulle ge proviva,hur ger ni det då?
Eftersom mina knappast behöver kraftfoder nu så blir man lite nyfiken på vilket sätt man ska få i dom Provivan :smirk:

Min "lilla" dricker direkt ur kartong...blåbär, nypon, tja... alla smaker.
Den store dricker ur krubban, han är kräsen men der Proviva jordgubb smakar sött. Prova dig fram med olika smak. Mina gnäggar så fort de ser kartongen...
/N

Är också riktigt nojig i år. Har fjording och shettisar, alla är glupska som tusan och äter allt de kommer åt.
Nu blir jag orolig när jag läser allt här... Har delat av deras hage så det är riktigt nerbetat där de går, men flyttar staketet nån dm varannan dag så de ändå får i sig lite gräs. Hästarna är inte feta, utan ganska lagom tycker både jag, vet och hovslagare. Hovsl har inte kunnat se nån fångtendens när han varit här och jag märker ingen skillnad på hästarna.

Är det någon som vet hur länge ett gödat bete är farligt? Vi har en hage som gödades förra sommaren. Tanken var att hästarna skulle gå där sen i höst, men är det förhöjd risk så får dom inte gå där.

Ju längre du väntar desto mindre näring är det ju i gräset. Du vet ju att värdet försvinner ju längre man väntar med att slå gräset efter midsommar.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Hoppsin
·
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 050
Senast: Texaz
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 950
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama