Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Precis som du skriver så finns det inte så mycket val, vi testar i alla fall. Så får vi se hur det går.
Vi hoppas på det bästa och förväntar oss det sämsta!

Sen så får hon ju antiinflammatorisk medicin hela tiden så det kan ju kanske fungera då. (Med tanke på tidigare historik gällande trakterna.)

Jag hoppas att hon klarar sig, jag tror att anledningen till att hon inte visat något är pga fölet. Den är hennes allt. Har aldrig varit med om
ett sto som älskar sin unge så mycket. (Men jag har ju visserligen bara träffat ett 20 tal ston med föl.)

Och bara för att dom är så fina, Stella med hennes 10 dagar gamla miniföl. :love:
truelove_by_eldfuxen-d5cqy7q.jpg

Ja jag är mycket glad över att fölungen inte tycks fara illa till än så länge!
På kliniken hade dom gett henne en boll att leka med i boxen också. :)

Skönt att du tycker att det låter vettigt! Jag får fortsätta att uppdatera när jag vet mer.

Av det jag förstått av dina berättelser och det jag sett av Stella så har jag förstått att Stella har väldigt mycket instinkter i sig. De är starka i henne. Hon har ett starkt driv iom att de är så starka. En instinkt är ju att ta hand om sitt föl. En annan att överleva.
Iom att hon känner så starkt(tror så starkt), du vet ;), så kommer hon också kämpa lika starkt. Hon har kämpat hårt för det hon tror på för. På gott och ont iom att hon inte alltid har trott på det du velat i början.:p
Men hon kämpar för det hon tror på. Och iom att hon är så fylld av starka instinkter och fighting-spirit tror jag hon har bättre odds än många andra.
Hon är en överlevare iom detta. Och nu har hon sin uppgift att föra vidare arten med, överleva och se till att hennes unge överlever. De drifterna är starka även hos betydligt vekare individer.
Heja Stella!

KL

Jag håller också tummarna för att det går vägen och hoppas att just hennes förhållandevis "svaga" symptom tar henne igenom. Så länge de har en dräglig tillvaro kan man ju fortsätta ge det tid (för det tar massor av tid och orolig väntan), blir de för dåliga går det ju inte längre att fortsätta.

Tack!

Tua, Jo då, hon har ganska mycket instinkter i sig som väldigt lätt tar över. Enligt veterinären krävs det en tuff häst för att klara
sig igenom det här och dom är förvånade över hur "smärtfri" och symptomfri hon är.

Asa_S, Det är så vi känner också, så länge hon enligt veterinären kan ha en dräglig tillvaro så fortsätter vi att ge det tid.

Har pratat med veterinären igen.

Hon går bättre med sina nya beslag och får smärtstillande i blodet en gång om dagen, hon går bra på morgonen innan de
ger henne smärtstillande och då är ju det smärtstillande i princip helt ur hennes system, vilket ger dom hopp om att hon kan
få en dräglig tillvaro. Det går även att lyfta båda framhovarna utan större protester.

Imorgon tar de nya röntgenplåtar.

På fredag får hon faktiskt komma hem om hon inte helt plötsligt blir sämre igen.

Jag vågar inte hoppas på något än, men det känns lite bättre att hon troligtvis får komma hem i alla fall. :)

Nu börjar jakten på foder som kan passa.

Håller också tummarna - jättehårt :)!

Jag tror också att hästens inställning och mående är något av det viktigaste. Det sa min vet till mig när min häst var sjuk. Ja, hon hade allvarliga rotationer, men samtidigt var hästen så positiv och visade så mycket livsvilja att det fanns en chans att det skulle gå vägen ändå. Och det gjorde det ju för oss :). Hoppas nu att det går lika bra för er!!

Det spelar kanske inte så stor roll men har de ställt diagnosen fång till slut eller är det typ kanske fång?

Går det att hjälpa till lite och ge fölet lite annat (kan inget om hästuppfödning).
Men jag kan tänka mig (ganska så bestämt) att det kanske är bra om hon får vila ngt från att kunna producera massor av mat.

kul att hon kommer hem

Vad skönt att hon får komma hem! De är så söta tillsammans. :love:

Hoppas ni haft bättre fånghästhöväder på din kant av landet än vad det har varit här. Antigen har det regnat eller så har det varit soligt men jättekalla nätter. Aldrigt haft så mkt socker i höet. :crazy:

Har precis skickat iväg ännu ett prov till Equi-Analytical (blir dyrt hö i år med tanke på att det här är 3e analysen...), eftersom även den senare skörden hade alltför högt sockervärde. Så nu har jag skickat in prov på hö som legat i vatten, vilket är hur jag utfodrat det. Blir spännande att se om sockerhalten sjunker tillräckligt eller om jag måste leta upp något annat.

Om du hittar något som redan är analyserat, fråga hur de tagit provet. Sockervärdet kan variera rejält från en del av fältet till en annan, och från morgon till kväll. Jag hittade ett torrt hösilage som verkade kanonbra, men det visade sig att provet var från en enda bal. Då vågar jag inte köpa...

Det är fång, vilket de har sagt från början, men man vet inte varför det har uppkommit.

Fölet är invant på mjölkpellets från Dodson & Horrell och jag har beställt mer sådant. Just nu jagar jag melassfria lucernpellets till fölungen
och potatisprotein till Stella. Grovfoder som passar båda hästarna ska beställas hem, min stallägare tar extremt mycket eget silage, men hon
kan inte garantera lagom med protein/MJ + lågt socker. Analyserna är inte gjorda än och det är stora balar så det tar ett tag innan analyserna är klara.
(Typiskt nog, då deras silage var skitbra i vintras, det låg på runt 60 smb rp per kg och runt 7 MJ per kg.)

Stella har alltid haft en bra inställning trots att hon har ont. På kliniken nu så har hon varit extremt snäll och gått med på allt
trots att hon har jätteont. Pigg, trevlig, glad och äter som hon ska. Tack så mycket för orden!

Här spöregnar det eller är soligt... Men ändå så lyckades vi få tag i mitt hö som har 7% socker/stärkelse. Jag tog analysen själv.
Jag tog från så många balar att jag hade en hel ikeapåse med hö, blandade och klippte sönder och skickade in. Så jag hoppas att
det är hyffsat representativt. Nu är det ju för lågt i protein för att ge till sto med föl, men de får klara sig på det tills mitt nya grovfoder kommer.

Jag ska beställa grovfoder från en storproducent med många olika skörder. Jag ska helt klart höra om hur dom har tagit proverna.
Jag kommer inte att kunna lägga höet i blöt, finns ingenstans att förvara det i vinter.

Vad använder ni för melassfri lucern? Vet att kvarnby har, men har ingen återförsäljare häromkring.

Till att börja med så beklagar jag situationen :( Håller tummarna att allt går vägen!

Green-Power Alfa-Alfa är melassfri och i strå, mina hästar har gillat det. Jag gav min 10a det när hon var "äldre föl".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama