Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag läste dock att lucern i pelletsform var lättare för fölen att ta till sig?

Okej, det vet jag inget om. Jag tänker att strå är det mest naturliga, fölet börjar ju äta gräs i kombination med diandet...
Och pelletsen måste ju blötas vilket kan bli lite meckigt, beroende på hur du planerar att fodra (Jag hade creep feeding till henne, hon åt bara lite åt gången).

Samma tillverkare (dangrönt) har även pellets (alfalfa) och som jag fattade det så är även den melassfri.

Jag var inne på deras dangrönts hemsida och läste där att "Green Power skifter navn til Equsana",
kollade analyserna där och då stod det att det innehåller både melass och sojaolja.

Men jag håller med om att stråfoder känns mer naturligt, jag har ju ett glupskt ponnyföl, som
inte behöver samma mängder som ett halvblod/fullblod/varmblod för optimal tillväxt.

Jaha, nu fattade jag att de har gjort om sortimentet... trög och fattar inte danska ;)
Men som jag fattade så finns det fortfarande melassfritt strå (alfa)

Den heter Alfa Omega och är med soja- och linfröolja. Och de har pellets utan melass också, 100% lusern. Har en båda i stallet så jag är säker på att det finns. ;)

De flesta brukar ha Dangrönts sortiment, så finns helt säkert någonstans i Stockholm. :)

Senast ändrad:

Foderbutiken jag köper Dodson & Horrell i har Dangrönts om jag inte minns fel!

Då ska jag ringa och fråga om Alfa Omegan. :)

Green-Power Alfa-Alfa är melassfri och i strå, mina hästar har gillat det.

Det ger jag min haflinger. Hon älskar det:)! Föredrar det före hö, faktiskt.

Läste vidare på hemsidan. Det verkar som om "Alfa Gold" blir det som nu är Green Power Alfalfa?

Foderbutiken jag köper Dodson & Horrell i har Dangrönts om jag inte minns fel!

Då ska jag ringa och fråga om Alfa Omegan. :)

Bara en liten undran,, vad säger experterna på kliniken om framtida lämplig foderstat och vad du bör undvika/ tillföra??

Personligen skulle jag lägga mera notis till den expertis som IRL behandlar dina hästar än att lyssna på massa inlägg där man skjuter hej vilt med lösplugg i hopp om att få åtminståndet en träff på 100 bom.

Imponerande att utan att ens ha en aning om vilken typ av fång som är den utlösande faktorn låsa sig vid enbart ett senarie...

Fast vilken typ utav lusern hon ska ge till fölet har ju inget med "fånget" att göra.

Jag har inte läst jättenoga, men hittade ingen som stämde in hundra näringsinnehållsmässigt med den "gamla" alfalfan. Men liknande!
Hoppas den fortsätter vara så bra som den har varit. :)

Jag vet att min återförsäljare fortfarande har de gamla sorterna kvar, var där för ett par veckor sedan och såg då de vanliga säckarna. Bara så att du är beredd på det när du ringer, de kanske inte har fått in de nya än.

Det är till fölet inte till mitt sto! :)

Vi håller fortfarande på att utreda anledningen till att hon fick fång, tester är tagna på olika sjukdomar osv.

Vad använder ni för melassfri lucern? Vet att kvarnby har, men har ingen återförsäljare häromkring.

Kvarnby, Edel eller Dangrönt. Dock tycks dangrönt försvunnit från citygross, och det står inget om det är melass i det de har nu :S

Strå så har jag gett Green Power Alf-alfa men ger ju pellets nu med flit för att blanda pulver i.

Nu sist blev det Edel, högre MJ i den än dangrönts - negativt för mig men kanske positivt för dig? =)

Stallägaren köper via Spannex. Om du bor i närheten får du gärna köpa av henne. Pm:a i så fall. Det är ju pellets då, men så smuligt att det löser sig på några minuter.

Föl har inte en tillräckligt väl utvecklad mikroflora i grovtarmen för att kunna utvinna näringen ur fibrerna. Eftersom lusernpellets är processat, söndermalt så är de redan delvis sönderdelade och därför lite lättare för dem att smälta.

Bara en liten undran,, vad säger experterna på kliniken om framtida lämplig foderstat och vad du bör undvika/ tillföra??

Personligen skulle jag lägga mera notis till den expertis som IRL behandlar dina hästar än att lyssna på massa inlägg där man skjuter hej vilt med lösplugg i hopp om att få åtminståndet en träff på 100 bom.

Imponerande att utan att ens ha en aning om vilken typ av fång som är den utlösande faktorn låsa sig vid enbart ett senarie...

Min uppfattning är att flera av de som skriver om utfodring av IR hästar på detta forum har goda kunskaper inom ämnet. Jag har inte träffat många veterinärer som är helt kunniga inom detta. Det kan nog knappast anses höra till deras kompetensområde, inte nödvändigtvis i alla fall.

Varför skulle det spela ngn roll vad som har utlöst anfallet?

Ja det var nog det jag läste ang. pellets vs. hack!

Psst pst, en av veterinärerna på kliniken har ringt till en bukemedlem om råd rörande socker i grovfoder.
Så visst finns det duktigt folk även här på bukefalos!

Senast ändrad:

Tack!

Det är ju till fölungen, Stella ska inte ha någon lucern. Så någon MJ mer eller mindre gör inte så mycket.
Egentligen så skulle jag nog kunna ge ungen lucern med melass, men det känns dumt när mamma är en fånghäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 520
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama