Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Var just fölungen jag tänkte på, att där kan ju högre MJ/näringstätare vara bra =)

Avigt nog tycks de flesta hästar tycka BÄTTRE om lucern utan melass, haft flera 'lucernvägrare' som ätit melassfri. Så skulle faktiskt oavsett försöka sikta på det till en föling, fång eller ej. Där jag kan få tag på PP, där har de melassfri lucern med btw - om det skulle krisa sig.

Nu är hon ju en liten boll och fett och fluff så hon tycks inte vara svårfödd i alla fall. :p Så en MJ hit och dit per kg spelar nog
ingen roll på henne. Hon äter allt hon får äta. Jag får binda upp henne för att hon inte ska sluka mammas mat!

Jag hör av mig om jag inte kan få tag i foder! 1000 tack!

Säg inte för mycket innan du avvant bara. Min K, hon var rund och fin (och växte så det knakade, FÖR fort faktiskt) sålänge hon diade. Var som din, ville äta allt mamma åt, och inget fel på aptiten alls.

Hennes mamma mjölkade ju dock enormt bra, för bra som sagt.

Efter avvänjning så K åt kanonfint då med och fick inte ens viktdippen de gärna får. Meeen, hon var fruktansvärt svårfödd första åren. Och det finns ju en gräns hur mycket ett föl KAN proppa i sig hur mycket de än försöker.

Så, säg inte för mycket, du kanske kommer jaga varenda bonusMJ sen. Men är jättebra att fölis är rund och go och har aptit - alldeles oavsett blir allt så mycket enklare sen vid avvänjning då =)

Tack!

Det är ju till fölungen, Stella ska inte ha någon lucern. Så någon MJ mer eller mindre gör inte så mycket.
Egentligen så skulle jag nog kunna ge ungen lucern med melass, men det känns dumt när mamma är en fånghäst.
Jag tycker att en fånghäst är en sdn som utvecklat fång via toxiner- via magen. En sån som kan få återfall om man inte tar itu med orsaken.
Än är de väl inte säkra på att så har skett.:confused:

var hon påverkad i magen? Hade du bytt foder? Bytte du efteråt?

Hmm. hon är väl inte van att gå på bete, men det var kanske innan fölis kom?
Cushing låter långsökt, men visst.

håller tummen för dina två:laugh:

Vi vande in henne långsamt på hennes nya hö, har inte gett något annat foder i år.

Hon har varit bra i magen hela sommaren. Det finns inga giftiga växter i hagen.

Hon är invand långsamt på bete.

Tack så mycket axel!

Fast axel, även en som fått fång av metaboliska orsaker löper ju enorm risk för återfall om man inte tar itu med orsaken. De kan ju få fång helt utan magpåverkan.

Nu är det ju hur man än vänder på det ett mysterium med fina Stella, men det kändes allmänt som du glömde en kategori där. (Förresten läste jag nånstans här för ett tag sen att man idag anser att ungefär 60% av alla fånganfall har metabolisk grund, och inte den klassiska med en akut magtarmstörning)

Vi vande in henne långsamt på hennes nya hö, har inte gett något annat foder i år.

Hon har varit bra i magen hela sommaren. Det finns inga giftiga växter i hagen.

Hon är invand långsamt på bete.

Nu har jag inte läst inlägg här på ett tag så det kan finnas information som jag har missat. Av den information jag har läst tyder det mesta dock på endokrinopatisk laminitis, dvs. IR och eventuellt även cushings.

Man ska vara klar över att dräktighet i sig medför en grad av insulinresistens (IR). Detta uppkommer på grund av att kroppen prioriterar energitillförsel till fostret och “stänger ner” det egna upptaget av glukos. Denna IR är dock inte normalt tillräcklig för att utlösa laminitis hos “normala” hästar men kan mycket väl utlösa laminitis hos hästar som redan är IR. Särskilt i slutet av dräktigheten är risken för laminitis stor hos IR-hästar. Är hästen dessutom överviktig och i dålig kondition är risken för laminitis/fång extremt hög. Man bör inte betäcka ett sådant sto.

Nu fick, om jag har fattat saken rätt, din häst fång efter det att fölet var fött. Hon kan emellertid har haft laminitis när hon skoddes om utan att det upptäcktes. Om hon skoddes om så att överrullningen blev tyngre (inte alls ovanligt) så kan det ha varit omskoningen som orsakade hovbensrotationen. Det har hänt förrut.

Nu kommer du att kolla både insulin- och ACTH-värden för ditt sto och då kan din veterinär ställa en ganska säker diagnos. Ett litet problem är dock att ACTH-värden alltid är högre på hösten så detta måste man beakta.

Anfallet har kommit efter att fölungen föddes. (Fölet är född i Maj.)

Hur menar du med "att överrullningen blev tygnre"?

Med magen menar jag nog mer ämnesomsättningsproblem o då även IR.

Stella har i mina ögon aldrig varit tjock, men nu på senaste bilderna såg hon faktiskt mullig ut över bogen o rumpan. Ston kan ju få hormonrubbningar, men knappast efter förlossningen?

Jag kan alldeles för lite om dräktiga ston o så.. men S Ä kan nog ha en poäng i att det inte synts ngt o iom att rotationen är så pass har hon nog gått så ett tag o varit smärttålig o inte ridits då man lättare känner ev. problem.

Kan för lite jag med ang vad som händer under digivning, men under dräktighet minskar insulinkänsligheten, och om hon iom tåligheten gått med det ett tag skulle det ju kunna vara det som utlöst/bidragit som sagt, alltså ökad IR pga dräktighet?

Sen om insulinkänsligheten inte ökar 'på stört' av digivningen kan det ju förvärrat/utlöst/etc med. Men där har jag för dålig koll.

Ska du vänja av fölis alltså?
eller varför ska hon äta lucernpellets? Hon är väl bara nån månad så fortfarande borde maten bestå av mjölk och ev mjölkpellets.

När hon är äldre kommer hon äta hö "som vanliga" unghästar.
eller har du tänkt göra på nåt annat sätt?

Ska du vänja av fölis alltså?
eller varför ska hon äta lucernpellets? Hon är väl bara nån månad så fortfarande borde maten bestå av mjölk och ev mjölkpellets.

När hon är äldre kommer hon äta hö "som vanliga" unghästar.
eller har du tänkt göra på nåt annat sätt?

Jag har fattat det som att IW vill vara förberedd på 'worst case scenario' om det - vilket Gud må förbjuda - skulle inträffa?

Dvs inte tänkt vänja av, men vara garderad och ha fölis så 'förberedd' det går för OM fölis 'plötsligt' och 'för tidigt' står utan mamma..

Jag har följt tråden utan att skriva något, och har en fråga: det verkar som att även om det går bra för stoet ska fölet avvänjas, varför? Är inte det bästa att den får dia sin mamma så länge som möjligt?

Hoppas verkligen att allt löser sej till det bästa!

Fölungen ska inte vänjas av. Men vi vet inte om Stella klarar sig och jag tänker INTE stå med en unge som inte
är van att äta något annat än mammas mjölk.

Men efter tre månader är det dags för fölet att börja komplettera sin mammas mjölk med gräs.

Min fölunge är 3,5 månader.

I boxen finns det inget gräs.

Därav - stödutfodring på någr dl med lucern och mjölkpellets.

Fölungen ska förhoppningsvis gå i hage med en shettis och ska då få tillgång till lucern och mjölkpellets.
Men då kommer dom att gå i en av grushagarna nära stallet, då det är bäst staket på dom hagarna. (Trästaket med täta slanor.)

Och i en grushage finns det inget gräs i heller.

Höet erhåller inte tillräckligt hög kvot för att vara lämpligt som enda komplettering av mammas mjölk.
Troligtvis kommer inte det nya grovfodret jag ska beställa, var tillräckligt högt i protein heller - därav stödutfodring med lucern!

Om ungen enbart ska dia på sin mamma så måste hon stå på boxvila med sin mamma i flera månader.

Det är inte rimligt. Därav ska hon få gå i hagen, och måste då få något slags foder att ha tillgång till
under tiden hon är ute. :)

Nu har jag inte läst alltihop som står i den här tråden men jag fattar det som att du skall ta IR-test på Stella? I så fall kan det vara bra att veta att i stort sett varenda häst som har fång visar positivt på IR. Hästen/ponnyn behöver alltså inte vara insulinresistent egentligen, men fång höjer upp nivån på nästan alla hästar så att de visar positivt på IR ändå. Skall man veta säkert om hästen är IR så måste man ta provet när den inte har fång.
Håller tummarna för Stella och lillplutten!

Min veterinär nämnde nog något om det, hursom så lär hon behandlas som en IR ponny numera.

Efter att ha spenderat timmar på att jaga grovfoder så har jag troligtvis hittat ett med 7.2 MJ,
58 smb rp per kg foder och 6.3% socker per kg TS. Har lagt in en beställning i alla fall, dom skulle
dubbelkolla så att det fanns i rätt storlek!

Min veterinär ringde upp. Jag får hämta henne imorgon. 4 veckors boxvila sen så ska vi upp till kliniken igen.

Hon ska få finadyne, 2 påsar dagligen.

Röntgenbilderna ser inte sämre ut, snarare bättre nu med de nya beslagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama