Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Just ja.

Hon är i princip ohalt när man leder henne.

Hon har heartbarsko + equipack i bakre delen av hoven. Tån på foten där hovbenet har roterat är kapad kort.
Tycker inte heller att dom tagit nästan någonting i trakterna. Det kanske inte behövdes tas så mycket.

Senast ändrad:

Tänkte bara på en sak när du skrev att fölis är en Houdini, har ni satt henne i en liten hage med bra kräm i tråden? Känns som hon bör lära sig nu om hon inte ska vara hopplös som unghäst?

Det hjälper inte med bra el i tråden. Tro mig, det är testat. Vi har ingen aning om hur hon lyckas ta sig ut.
Ingen har någonsin sett henne när hon rymmer, bara hittat henne när hon står utanför hagen.

Just ja.

Hon är i princip ohalt när man leder henne.

Hon har heartbarsko + equipack i bakre delen av hoven. Tån på foten där hovbenet har roterat är kapad kort.
Tycker inte heller att dom tagit nästan någonting i trakterna. Det kanske inte behövdes tas så mycket.
På min sänkte man inte trakten. Den fick växa tills ÅB 2 tror jag. Han sa att den INTE skulle tas ner i dåläget.

Nu har du nog inte haft samma hovis men..

Vad stor den har blivit:love:. Rena sälmjölken måste hon ha:angel:

Fy vad jobbigt, lider med er alla tre :cry: Fång är HEMSKT!

Men fång i en hov? :eek: Fång är ju inte en hovsjukdom, utan det är ju en typ av förgiftning i kroppen. Har stoet varit skodd? Kan ta lång tid att upptäcka fång hos skodda hästar då de inte visar de klassiska symtomen som att ömma.

Håller tummarna för er!!

Det är jättetråkigt! :(

Ja, det är en hov som är drabbad. Finns inga symptom på fång på det andra frambenet.

Hon betett sig som om det vore en hovböld.

Hon har varit skodd i ungefär tre månader efter att ungen föddes.

Det hjälper inte med bra el i tråden. Tro mig, det är testat. Vi har ingen aning om hur hon lyckas ta sig ut.
Ingen har någonsin sett henne när hon rymmer, bara hittat henne när hon står utanför hagen.

Tror inte riktigt att du testat fullt ut. Högström brukar avbryta den mest envisa utbrytaren.'

Allvarligt,, tänk så här,, du drar 2 "vanliga" slanor horisontellt på normal höjd och därefter dragr du en ny tråd sick zack mellan stolparna från över till undertråd och från under till övertråd osv. Sedan gör du om alltihopa med en ny tråd fast spegelvänt,, du får nu ett kors mellan stolparna och över undertråd. Mkt tråd blir det, men inte bara rymmningssäkert utan med lite bredare vita band även snyggt oxå..

Alla säger lika dant,, vi har ingen aning om hur dom tar sig ur men när man frågar om strömmen är på och fungerar så blir det :confused:

:rofl:

Fy vad jobbigt, lider med er alla tre :cry: Fång är HEMSKT!

Men fång i en hov? :eek: Fång är ju inte en hovsjukdom, utan det är ju en typ av förgiftning i kroppen. Har stoet varit skodd? Kan ta lång tid att upptäcka fång hos skodda hästar då de inte visar de klassiska symtomen som att ömma.

Håller tummarna för er!!

Men om dom får belastningsfång som är det mest troliga i detta fall. Hur uppkommer den förgiftningen??

Fång är faktiskt en sjukdom som i vissa fall har sitt primära utlösande trauma genom en förgiftning.

Jag förstår hur du menar men inte hur du förklarar det när du skriver att det inte är en sjukdom..

När det gäller som du säger ren förgiftningsfång i kroppen så finns det bara tre kända orsaker.'

1. medicins utlösande fång.
2. Efterbördsfång.'
3. Och den mest vanliga och för den enskilda individens värsta fiende,, överviktigt välmående och bristande foderlära. (kort sagt överutfodring och främst då med kombination dåligt grovfoder som man försöker kompensera med krafftfoder.

:D

Vi var övertygade om att strömmen inte var på när hon lyckades ta sig ut och vi har gått med mätare och kämpat
med det där, dragit sprillans nya trådar. Men det är ström i tåden!

5 trådar på utsatta platser (Typ grind.) och 3 trådar i övrigt har hållt henne inne. :d

Jag förstår hur du menar men inte hur du förklarar det när du skriver att det inte är en sjukdom..

Jag sa väl aldrig att det inte var en sjukdom :crazy: Jag sa bara att det inte är en hovsjukdom, som vissa tycks tro. Fång är en sjukdom som orsakas av en förgiftning i kroppen. Ofast för att hästarna till slut inte tål socker, alltså blir förgiftade av socker :idea:

Och vissa hästar är mer känsliga mot höga mängder av socker än andra. T ex mina haflinger som har sitt ursprung i alperna där dom är vana att äta gräs med mycket lågt näringsinnehåll.

Eftersom sulläderinflammation kan orsaka förstörda lameller och därmed rotation tänker jag mig att även andra inflammatoriska tillstånd i hoven som blir tillräckligt omfattande borde kunna förstöra lamellerna i så pass stor omfattning att en rotation kan inträffa - om den sitter på "rätt" ställe. Obehandlad wld eller bärrandsröta också kanske? Blöt hage mjukar upp hovarna så att de också blir mer känsliga för all slags påverkan så risken är ju att det är en kombination av foder- och yttre faktorer som gjorde att just den hoven roterade och inte de andra.

Ja, ja, kul att se att hon är hemma igen iallafall med sin stora bebis. Hur hög är hon nu, vet du? Bra att Stella fortfarande är rätt så smärtfri, det vore ju trevligt om det var raka gatan framåt nu så hon inte får återfall vilket ju inte är ovanligt eftersom strukturerna är så pass försvagade.

Jag sa väl aldrig att det inte var en sjukdom :crazy: Jag sa bara att det inte är en hovsjukdom, som vissa tycks tro. Fång är en sjukdom som orsakas av en förgiftning i kroppen. Ofast för att hästarna till slut inte tål socker, alltså blir förgiftade av socker :idea:

Och vissa hästar är mer känsliga mot höga mängder av socker än andra. T ex mina haflinger som har sitt ursprung i alperna där dom är vana att äta gräs med mycket lågt näringsinnehåll.

Sockertoppar i alptopparna,,:p

Och säg mig vari grundproblemet oftast ligger i att hästarna inte längre tål socker som orsakar en förgiftning i kroppen..

Svaret finner man i både detta underforum samt i underforumet foder, om man sedan lägger ihop 1+1 så blir det 2.!!

Detta ska inte på ngt sätt förknippas med ts, utan enbart ge ts en vägledning till att 1+1 aldrig kan bli 3.

:D

Vi var övertygade om att strömmen inte var på när hon lyckades ta sig ut och vi har gått med mätare och kämpat
med det där, dragit sprillans nya trådar. Men det är ström i tåden!

5 trådar på utsatta platser (Typ grind.) och 3 trådar i övrigt har hållt henne inne. :d

Känn på tråden! Prova med ett färskt grässtrå närmare och närmare tråden så slipper du få så kraftig stöt. ;)
Mätaren kan ge utslag utan att man får nån stöt ifall jordningen är kass. Liberty rymde mkt som fölis, stallägaren gick runt med mätare och visst gav den bra utslag. Bara det att man kunde hålla i tråden bredvid mätaren utan att få nån stöt... :cool:

Vad skönt att de är hemma nu :love: Hoppas verkligen att det blir lättare för er alla tre nu, så himla nedslående situation liksom.

Men goddaymn vad Loup har växt :eek::eek:

Tänkte bara på en sak när du skrev att fölis är en Houdini, har ni satt henne i en liten hage med bra kräm i tråden? Känns som hon bör lära sig nu om hon inte ska vara hopplös som unghäst?

Det har jag också använt med bra resultat. Liten hage, koppla aggreaget på bara den lilla hagen.

Det 'smäller' så man hör det när de får sig en stöt. Men de lär sig oftast läxan mycket väl, både äldre och yngre.

Ironwill: Underbart att de är hemma! =)

Jag blev inputtad i staketet tidigare i sommar och fastnade i tråden med benet. Det är el i tråden. Rejält med el i tråden.

Jag har sett när hon satt nosen på staketet och fått stötar så att hon flyger rakt upp i luften.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama