Sv: Fång på sto med föl vid sidan.
Din hemmavet kan ta ett enkelt PPID-prov hemma i stallet.
Min gammelman (tyvärr änglahäst sedan 24/5, blev akut dålig
) tog Ultuna ett PPID-prov på i okt-11, var där och skodde då (hade specialskor pga skadad ben). Då visade det att han hade höga ACTHvärden, så han fick börja äta Prascend, 1 tab om dagen.
Eftersom han aldrig hade haft fång, fick han enligt vetten, äta och leva som vanligt, förutom medicinen då. Klippas ca var 2-3 mån, året runt.
Tog nytt prov i jan, då hade värderna sjunkit lite till, så Prascenden ökade till 1½ tab om dagen. I april ett nytt prov - ännu lägre värden men inte normala än.
De tyckte att han skulle stå kvar på samma dos Prascend resten av livet och provkollas var 3-4 mån ca.
Han var svårfödd, krävde mkt mat för att hålla hullet + att han var kinkig och åt dåligt.
Den 24/5 i år, fick han tas bort akut pga att han blev dålig. Vetten trodde att det var kroppen som inte orkade längre
Skulle ha fyllt 31 år, den 18 juni, så han blev gammal.
På morgonen den 24/5 ville han ej kliva upp när stallägaren kom, så de ringde efter mig. Han låg än när jag kom, försökte komma upp men det gick inte
Vetten gav dropp och smärtstillande, men det hjälpte inte. Så han fick somna in där i boxen, i mitt knä. Gick snabbt, 2 suckar så var han borta