Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jotack hon har blivit stor!

Det är jätteskönt att ha dom hemma, nu ska allt bara lösa sig hemma också!

Fast endel hästar bryr sig inte. Vaktar en utbrytar-shettis nu i veckan. Fem trådar, ström så det känns sm att hjärtat ska stanna. Han drar rakt igenom - även om han är klippt.

Jag tror att jag har fått en sån! Hursom. Vi har bra staket, många trådar och mycket el.

Nu är det inget problem just nu och inför vintern så har stallägaren gjort en helt sprillans ny hage med massa trådar för vintern till skitungen.

Tänkte om någon var intresserad av bilder på beslagen. (Resten av bilderna behåller jag för mig själv. Jag litar på klinikhovisen.)

sko-2.jpg

sko2-2.jpg

Nya bilder på hullet,

st-20.jpg

Inte lätt att ta när man har en liten linslus;

st3-9.jpg

Bogen,
st2-15.jpg

(Fölet ska verkas i början på veckan, oroa er inte! Och Stella fick bara stå på gången i fem
minuter på gummimatta under tiden jag mockade. Fölis spenderade tiden åt att klättra på mamma sin.)

Fast endel hästar bryr sig inte. Vaktar en utbrytar-shettis nu i veckan. Fem trådar, ström så det känns sm att hjärtat ska stanna. Han drar rakt igenom - även om han är klippt.

Sätt dubbla stängsel.

Hade en sån foderponny. Hon var fullt medveten om att det var ström. Men också att det var kortvarigt obehag. Man såg hur hon verkligen stod och 'en, två, tre - spring!' och så drog hon rakt igenom.

Då satte jag (hon var 'lätt' iom att hon drog på samma ställe) ett nytt 7-trådarsstängsel ca en meter bakom.

EN gång provade hon (och blev rejält 'elad', jag stod och höll handen på brytaren ifall hon skulle fastna), sen rymde hon aldrig mer här. Efter nåt halvår hemma igen var hon Houdini igen, men här funderade hon inte mer på det :devil:

Så ibland får man vara lite mer kreativ.

Alt är sätta högre och tätare trådar (lite beroende på hur det ser ut). Måste de forcera med mulen först är de smarta nog att ge fan oftast. Kan de däremot dra med bogen mot tråd så.. Tillräckligt tätt och högt så måste de om de ska igenom låta mulen ta smällarna och trycka sig igenom med mulen. Det gör de inte ;)

Den gula sulan tyder väl oxå på fång, men hon ser inte ut att ha blödning vid hovbensspetsen?

Ang. PPID/ cushing så har de hästar som haft det o som jag har sett( behöver inte vara så) har varit muskelfattiga, bukiga o långhåriga. O även håglösa. ACTH provet togs på min på sommaren i akut fångtillstånd. Var negativt o hästen har inte haft ngt symptom så jag undrar varför man tar det?

Inga bulor över ögonen- ingenting o jag visste ju att det var pga välfärd samt konv.. Sålänge den reds hölls det i schack. "Bara" tillfälligt IR.

Den har inte fått fång igen fast den vilat men varit smal.

I mitt fall hade det räckt med hovisen råd o vård samt röntgen. Han uttryckte sig enkelt o lättfattligt- inte en svada på engelska i 45 min.
Vägrade att utsätta den för kortisonbelastningsprovet då den inte reds i det skedet heller. De kunde inte garantera att den inte fick fång av den förvisso lilla dosen så jag avstog o var en dålig hästägare till en häst som varit tiptop efter det.

Senast ändrad:

det var först nu jag märkte att den gula sulan var stellas o inte nån plastbit av nåt slag! Jävlar va gul den var! Hoppas nu att allt går vägen o att Stella kan komma till insikt på nåt sätt att det inte är så farlig om lillan inte är nära jämt, så det inte tillstöter komplikationer pga det

Ja sulan är väldigt gul.

Jag avstår också från cushingtestet med cortison, men det finns ett annt sätt att testa om jag förstår det rätt?

Idag kunde den lilla stå i boxen mitt emot Stellas box utan problem. Stella insåg efter någon minut att det var rätt
skönt att få stå själv och bli kliad och pysslad med utan att monstret var där.

Så jag tänkte vänja som långsamt vid att vara ifrån varandra. Börja såhär och sedan utöka.

Har följt tråden, och vill också skriva att jag är mycket lättad över att de är hemma igen.

De ser väldigt fina ut båda dina hjärtan.:love:

Min hade nästan likadana sjukbeslag för 3 år sedan:

P7070002.jpg

Fortsätter att hålla alla tummar för er :)!!

Tack så mycket!

Det är skönt att dom fick komma hem i alla fall. Jag hoppas att det ska gå bra.

Kan du inte förklara (om du orkar) hur sjukbeslaget är tänkt? Jag menar nu inte att jag ifrågasätter, utan jag är nyfiken och vill lära mig mer.
Jag tog bort min shettis för snart 3 veckor sen pga återkommande fång, men hon fick aldrig rotationer eller sänkning.
Hon fick inte heller någon gul sula, tyder det alltså på fång?

Din hemmavet kan ta ett enkelt PPID-prov hemma i stallet.

Min gammelman (tyvärr änglahäst sedan 24/5, blev akut dålig:cry:) tog Ultuna ett PPID-prov på i okt-11, var där och skodde då (hade specialskor pga skadad ben). Då visade det att han hade höga ACTHvärden, så han fick börja äta Prascend, 1 tab om dagen.
Eftersom han aldrig hade haft fång, fick han enligt vetten, äta och leva som vanligt, förutom medicinen då. Klippas ca var 2-3 mån, året runt.
Tog nytt prov i jan, då hade värderna sjunkit lite till, så Prascenden ökade till 1½ tab om dagen. I april ett nytt prov - ännu lägre värden men inte normala än.
De tyckte att han skulle stå kvar på samma dos Prascend resten av livet och provkollas var 3-4 mån ca.
Han var svårfödd, krävde mkt mat för att hålla hullet + att han var kinkig och åt dåligt.
Den 24/5 i år, fick han tas bort akut pga att han blev dålig. Vetten trodde att det var kroppen som inte orkade längre:cry: Skulle ha fyllt 31 år, den 18 juni, så han blev gammal.
På morgonen den 24/5 ville han ej kliva upp när stallägaren kom, så de ringde efter mig. Han låg än när jag kom, försökte komma upp men det gick inte:( Vetten gav dropp och smärtstillande, men det hjälpte inte. Så han fick somna in där i boxen, i mitt knä. Gick snabbt, 2 suckar så var han borta:cry:

*kl*

Varför blir sulan gul på en hov med fång? Hur blir det på en häst med vita hovar?

Kan du inte förklara (om du orkar) hur sjukbeslaget är tänkt? Jag menar nu inte att jag ifrågasätter, utan jag är nyfiken och vill lära mig mer.

TS ska få svara själv, men som jag har förstått det så sätter man på heartbar-skor för att förhindra ytterligare rotation av hovbenet.

Jag har inte alla fakta nu, har själv inte pratat med hovslagaren. Men tanken är precis som bettysmatte skriver att
förhindra att hovbenet ska rotera mer, och om jag förstått rätt, stabilitet åt trakterna och lätt överrullning.

Tråkigt med din häst! :( Jag beklagar.

Jag ska ringa min veterinär på måndag om provtagning!

Det är en vit hov! Själv vet jag inte varför sulan blir gul. Ska prata mer med klinikveterinären på måndag, kan fråga då.

Det är en ansamling av var (pus) som bl.a. består av vätska och döda vita blodkroppar (leukocyter) som kommer från hästens immunförsvar som mobiliseras vid inflammation i sulläderhuden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama