Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja det blir nog kanske en böld där efter ett tag (så få inte panik om hon plötsligt blir mkt sämre, kan vara en böld!).

*kl*
En häst i stallet hade också bara på ena hoven. Hur kan det komma sig egentligen? Hennes var troligen utlöst av kortison, hon fick det då.

*kl*
En häst i stallet hade också bara på ena hoven. Hur kan det komma sig egentligen? Hennes var troligen utlöst av kortison, hon fick det då.

Varför det kan slå 'ojämnt' på olika hovar - symptommässigt då - har de inte något klart svar på. Undantaget belastningsfång då givetvis.

Min fick ju ett IR-utlöst fånganfall mitt i vintern. Väldigt atypiskt, halt på ena fram lite till och från. Flera olika vet och flera olika hovslagare gick bet på vad sjutton det var. Alla tänkte tanken fång direkt då det är en fångponny och det nästan alltid finns med som primärmisstanke. Alla avskrev den.

Det var fång - dock utan lägesförändring av hovbenet. När det kom ner fångrand, lamellrandsvidgning och dito gamla blödningar så kunde konstateras att det var på BF. Men bara symptom (och knepiga, men oavhängigt det) på ena fram. Antagligen är det benet/hoven känsligare helt enkelt, och samma påverkan på båda fram gav mer symptom på det känsligare HF.

Tänkte om någon var intresserad av bilder på beslagen. (Resten av bilderna behåller jag för mig själv. Jag litar på klinikhovisen.)

sko-2.jpg

sko2-2.jpg

Jag har lite svårt att förstå varför man valt att lägga sulplast i själva tådelen (även om jag förstår att meningen med det är att skydda själva hovbensspetsen och att den sulplasten är av annan struktur än den blåa eftersom denna är gul och stabelicerar upp själva hovens bakre del inkl hovben och djupa böjsenann från hovens bredaste del) eftersom det kan leda till mera stress än avstressande.

Hade jag med min ringa erfarenhet gjort detta sjukbeslag så hade jag valt ett sammarbete mellan IronWill:s häst beslag och bettysmatte:s sjukbeslag.

Det har min ringa erfarenhet uppvisat vara det mest för min del och mina kunders hästar den mest effektiva lösningen.

Det är inte plast det är hennes egen hov. Det är bara det blåa som är plast. Det mörka märket mot tåspesten är ett blåmärke/blödning.

Det är inte plast det är hennes egen hov. Det är bara det blåa som är plast. Det mörka märket mot tåspesten är ett blåmärke/blödning.

Kan du i så fall ta en ny bild,,, närbild på just den delen av hoven som samtidigt uppvisar en ren hov??

Varför vill du se en ny bild? Och varför är hoven "in deep shit"?
(Eller ja, hovbenet är mycket kraftigt roterat, så det är ju klart att det är riktigt illa, men kan du utveckla?)

Varför vill du se en ny bild? Och varför är hoven "in deep shit"?
(Eller ja, hovbenet är mycket kraftigt roterat, så det är ju klart att det är riktigt illa, men kan du utveckla?)

Därför att en ny bild med bättre focus även kommer att få alla andra här att se skillnaden på en "gul" sula och sulplast vilket jag envist påstår har applicerats trots dina egna iaktagelser..

Ta en ny bild, gärna på en ren hovs undersida och som jag bad om,, lite mera focuserad..

Det skulle leda till två saker.

1. hoven är inte "in deep shit"

2. främst spaderäss kommer vara "in deep shit"

Jag tycker också att det ser ut som dom har plastat i tån.

Hoppas att det löser sig för din fina ponny och hennes föl :)

Intressant att veta :)!

Skillnaden mellan mekaniskt understöd för djupa böjsenans avlastning och hela hovens bakre regions belastningsförhållande där hovbenets inverkan i hornkapseln påverkar hela nedre benets bakre senapparatur/leder och ligament.

Se det individuellt,,, rent generellt så betyder det att all mekanisk inverkan har sitt mål med att avlasta det tidigare överbelastade utlösande trauma:t.

Visst är det intressant att veta,, och än mer intressant att ta del av ju mera grundläggande information och trauma som delges.

Nu ska inte detta uppfattas som att TS brustit i grundläggande info utan bara som en liten ( ) till många andra som ofta i sin iver att skriva att "halåå här e jag" missar själva kärnpunkten i att kunna göra en amatörmässig bedömning..

Senast ändrad:

Jag tycker också att det ser ut som dom har plastat i tån.

Jag går ett steg längre.. Det ÄR plastat i tån!! Frågan är bara med vad för att kunna bidra med lite mera framtida trix å fix..

Vad man vill med denna plastning åstakomma förstår jag eftersom man genom denna åtgärd försöker skydda en redan underminerad naturlig sulstruktur.

Det som oroar mig är att denna typ av "skyddande" mekaniska åtgärder tyvärr väldigt ofta leder till en ökad stressfaktor i det område som man med denna åtgärd har för avsikt att den ska leda till en avstressande mekanisk inverkan..

Därav min enkla fråga om vilken typ av plast som används..

Jag har varit ute och inspekterat foten. Jag kan inte se någon som helst plast. Däremot så är det lite mer verkat framför strålspetsen
då dom först trodde att det var en hovböld. Hade inte med mig kameran så jag kunde inte ta nya bilder.

Men jag kan då inte se någon som helst plast.

Men fota då ! Det är av bilderna du visat hittills en klar sula av plast lagd i tån ? Har du inte vet protokoll hemma om inte annat ?

Jag skrev ju att jag inte hade kameran med mig.

Hoven är mer verkad i tån på grund av att dom letade hovböld först. DVS det finns ingen upphöjning utan det är
alltså mer verkat i tån. Kanten man kan se på bilderna är kanten från där de verkat mer på hoven.

Självklart har jag protokoll där det står allt dom gjort.

"Hovslageri, 2012-8-27 Verkning mot balans, Sänkt trakt, skodd med "bakoframsko heartbar" med equipak cs i barkre delen av hovarna BF."

Visst ser det "plastigt" ut men tror nog du har rätt i att det faktisk är sulan. Du hade helt klart känt skillnad om det vore plast.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama