Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag antar att hon tycker att det räcker med att jag säger att det inte är någon sula på hoven.

Men eftersom att du anser att du vill ha bildbevis för att tro mig så antar jag att du tror att jag ljuger.

Jag tar hemskt gärna emot råd och tips, jag är öppen för förslag och läser gärna om andras erfarenheter.
Men jag blir lite ledsen när ni anser att jag ljuger för er.

Senast ändrad:

Det är lika respektlöst av dem som av dig. IW vill sin Stella allt väl och hon har koll. Ni får det att låta som:
1. Hon ljuger.
2. Hon har noll koll.

Nä faktiskt inte . Du får nog läsa en gång till innan du klassar in mig i ngt fack . Jag har upprepade gånger påpekat att bilderna Isåfall är obskyra och att bättre bild skulle vara vettigt .
Det blir lite svårt för ngn alls att ge råd och tips pm bilder som publicerats inte stämmer och är missvisande .

Om jag säger att det inte är någon extra sula så kan du ju tro på det och ge råd utifrån det?

Har du någon erfarenhet av sulor som blir gulare vid fång?

Senast ändrad:

Känns rätt meningslöst du är ju inte mottaglig öht även om jag skrivit väderleksrapport så Innebär det ju kritik av ondo och enbart för att jävlas för din del .du postade bilder folk tolkar dem fel enligt dig men posta bättre bilder är fel ? För att folk tror du ljuger ? Nä knappast .en posta bättre då om det du visat inte stämmer vad är problemet ?
Om bilderna inte stämmer hur ska nÅn kunna ge råd menar du ? På hörsägen ?

Senast ändrad:

Jag tar gärna emot kritik som kan hjälpa min häst. Vart har jag inte varit mottaglig för information ni gett till mig?
Nu har jag inte fått någon info alls av dig, så jag antar att du menar att jag inte är mottaglig för att jag säger att
jag inte tycker att jag behöver posta bilder i tråden för att ni ska få avgöra om det är plast eller inte, av anledningarna;

Hästens journal och veterinären säger att dom endast har plastat bak i hoven. Jag har sett hur dom verkat fram blåmärket
i tån, jag har känt på foten som är nedverkad i tån pga att man letade hovböld. Det finns ingen upphöjning som skulle indikera
plast, det känns inte som plast och ser inte ut som plast är man känner på hoven.

Senast ändrad:

jag tillhör en av dem som först trodde det var plast men som tror dig när du säger att det inte är det.

Som totalt okunnig så har jag en fråga istället... Kan en sula lixom "svullna" så att den ser ut att ligga kant-i-kant med skon? Är det så mjuk/tunn att den kan bukta ut och man lurar ögat med det?

Oavsett om du orkar svara eller ej så håller jag tummarna för Stella!

Hur har det gått med fölis i annan box osv? Håller sig Stella lugn?

Förstår inte vad du menar med att den svullnar så att den ligger kant i kant med skon, menar du att det ser ut som att
sulan går upp i jämnhöjd med skon? (alltså så att sulan nästan nuddar golvet?)

Det gör den inte.

Stella håller sig lugn så länge jag kliar henne på magen. ;) Idag stod fölis i andra delen av Stallet och Stella stod helt still.
Lite stressad, hon hade ingen lust att äta - det gör hon om fölis står i boxen mitt emot henne. Då ignorerar hon till och med
om ungen skriker efter henne och gör inte ens något försök till att tränga sig ut när jag går in och ut ur boxen för att mocka
och fylla vattenhink och hönät.

Ja nästan i marken iaf... men kan den svullna något eller är det för fast vävnad för sådant? (har aldrig sett en riktig fånghov och är nyfiken, ta det inte fel!!).

Bra då känns det väl som att S kommer klara att vara ifrån fölis några timmar/dag inom snar framtid?

Nu kan jag nästan ingenting om fång. Men såvitt jag har förstått det så kan sulan börja bukta.

Jag hoppas det, nu åker min stallägare på semester en litet tag så jag får se om jag kan få någon att hjälpa mig. Jag är alltid
själv i stallet så det är inte så lätt alla gånger. Men får jag ingen hjälp så väntar jag tills stallägaren kommer hem, då borde
Stella och fölis vara vana vid att gå ifrån varandra en stund. Så släpper vi ihop fölet med ett shettis sto.

Jag läser med bävan din tråd. Hoppas att Stella klarar sig- det är jättebra att hon är tålig och att det "bara" är på en hov...Bara hon klarar denna pärs så bör hon ju klara sig "normalt" sedan.

En stallkompis fång häst såg också ut sådär i sulan, alldeles gul och den var svullen med blåmärken fram (vi höll andan för att inte hovbenet skulle tränga fram...) Hon blev rejält halt av det sedan blev som stengalla...

Hon reagerade mycket bra på butta och såg då smärtfri ut men vi visste ju hur ont hon hade. Hon blev helt bra igen efter den svängen men det är en jobbig tid, jättebra att Stella kan stå själv litet så att fölet kan få röja på egen hand! Hoppas det fungerar bra med dagmamma!

Om du säger att sulan inte är plastad i fram, så är den ju inte det såklart. Det borde man ju enkelt avgöra IRL.

MEN jag kan också berätta varför jag har tyckt att det ser ut som plast. Det är färgen, såklart, men också att sulan ser så konstigt blank ut. Och också, som någon redan nämnt, att sulan ser ut att ligga så "högt" jämfört med skon. Som att den "väller upp" liksom.

Jag har förstått det som att sulan kan bukta utåt på grund av de inflammationer som sker inuti hoven.

Jag uppfattade också det gula som plast men är säker på att du har koll på läget och tror naturligtvis på vad du skriver. Sedan förstår jag verkligen att du inte har lust att diskutera med tråkiga användare. Det är inte det man vill när man är orolig för sin häst. Men det är ju typiskt detta forum, lite lustigt (eller snarare otroligt tråkigt) att det alltid är samma personer som måste visa sig märkvärdiga, driva sin vilja igenom eller vad det nu handlar om.

Det finns ju (eller har funnits) en möjlighet att välja bort att se vissa användare.

KL

Jag skäms över hur en del håller på här! :devil:

Som om situationen inte är nog jobbig för IW...

Vissa borde verkligen ändra sin ton eller faktiskt tysta ner sig själva en sekund eller två. :mad:

IW, jag hoppas SÅ att detta ska gå bra för er alla! Försök att inte ta åt dig för mycket av dumma kommentarer och påhopp, du om någon tar hand om dina hästar. Vissa ser och förstår det, andra inte. Ett fortsatt lycka till önskar jag er!

Fast det går väl utmärkt att ge råd utefter det skrivna - att oavsett hur det ser ut så har hästen inte plast i tån.

Då får man ju helt enkelt ge råd utefter att 'sådär ser hoven ut men den är inte plastad i tån'.

Sen är väl frågan vad andra än ev hovslagarna kan ge för revolutionerande råd i den här situationen där rådet är så avhängigt om det är plast eller ej. Det är väl svårt nog råda utefter en hovbeslagsbild överhuvudtaget - även för hovslagarna. Det som finns är väl att ge sin åsikt om själva beslaget/verkningen. Samtidigt så i om att hästen är bättre och bekväm med beslagen så..

Nej jag ser heller ingen anledning till hela 'ta fler bilder, du ljuger det är plast i tån!'-jagandet än just att klaga/ifrågasätta/antyda att TS ljuger eller inte är i stånd att skilja på plast och sulhorn. Och det är bara beklämmande läsa i ett sådant här läge.

Så mackan - VAD är det för revolutionerande råd du skulle kunna komma med utefter en annan bild? Jag förstår det inte..

Jag tyckte också det såg ut som plast i tån, men redan när det första gången skrevs att dte inte är plast så okej, sulan ser ut så. Skumt och fascinerande - men sen inte mer med det. Jag - och de flesta andra - kan ju dessutom inte annat än hålla tummarna för Stella. Jag - och de flesta andra - är ju varken hovslagare eller veterinär, och har inte ens sett hästen IRL.

Sulan kan bukta ordentligt, dels pga att hovbenet trycker, dels pga svullnad inuti hovkapseln. Tänk hur det blir om en häst trampat dig på foten, den svullnar rejält, och så skall du stå på den. Det pressar och gör djävulsk ont. Så känns det för en häst med fång.

Har sett bilder på hovar där sulan buktar utåt, och även att den blir missfärgad.

*kl*

Buke i ett nötskal, man ska få lov att "bevisa" saker och ting för folk som inte ens kan vara till någon hjälp..:p

Är väl rätt uppenbart att IW ser skillnad på plast och sula, eller? Finns ingen som helst anledning att lägga ut bilder bara för att "bevisa" för någon annan att det hon skriver är sant????

Håller tummarna och följer tråden rent utbildningsmässigt;)

men jösses, kan du inte själv se hur du tjatar och är på?

Hon har visat bild, använd ögonen! Vi är många fler som kan se att det INTE är plast än du som ivrigt hävdar att det är det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama