Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det är jag också intresserad av att veta!

jag tror jag kan svara...

det såg ju ut som att "plasten" var i jämnhöjd med skon.. å om det då hade varit hoven så var det ju något som hade tryckt den så långt ut... tex hovbenet? å då hade den ju i princip tryckt hovbenet ur sulan snart å då är det nog rätt kört...

men det är min gissning :) det var även därför jag frågade först här å sen en hovslagare om en sula kan få som en svullnad...

Vad skönt att du fått hem dina djur igen. Hoppas ni har lite medvind nu, så både du och fölis får njuta av Stellas sällskap många år till. :)

Tack så mycket!

Medvind är nog mer än vad man kan hoppas på. Jag har troligtvis begått många synder i ett tidigare liv. :p Det straffar sig nu.

Men jag hoppas att jag får njuta av Stella i många år till. Hon är ju bara 18 år.

Hur pass grav rotationen är tycker jag är ganska oväsentligt!
Jag har sett flertalet hästar med så kraftig sulsänkning att sulan var över skons kant. Ibland i kombination med ödem och kraftig varbildning.

Det som har absolut störst betydelse är hur smärtpåverkad hästen är!
Om den är som i TS fall, ohalt i skritt redan, är prognosen med rätt åtgärder väldigt, väldigt god förutsatt att hästen inte får ett nytt fånganfall.

Åtgärden som hovslagare går ut på att bearbeta hornkapseln utifrån hovbenets nya vinkel. Samt att understödja hovbenet och avlasta tådelen.
Då kommer snart sulan återfå sin normala skålning.
Personligen hade jag nog i detta fall också valt ett beslag liknande det som TS häst fått.
Vidare vill jag bara säga att det är extremt ovanligt att hovbenet verkligen penetrerar sulan.

Tack för ditt inlägg!

Min häst är ohalt på rakt spår. Ser lite stel ut, men är inte halt. Vänder helt ganska ok.

Hon ska skos av klinikens hovslagare och hennes egen hovslagare om han är på plats på klinken när vi åker in,
så förhoppningsvis får hon så god hovvård som möjligt.

Vad glad man blev av att läsa detta, då verkar det ju finnas förutsättningar för att hon ska klara detta :)

Kl

Jag blir lite ledsen å IWs vägnar då jag läser i tråden. Varför i allsin far skulle hon ljuga om beslagen/sula?
IW är en väldigt ordentlig tjej som verkligen älskar sin ponny och vill ha goda råd IOM att hon av förklarliga skäl är orolig.

Jag såg Stella igår. Det är ingen plast i fram sulan. Däremot gummi längre bak. Som IW sagt och visat. Stella belastar alla 4 ben och rör sig ohalt rakt fram. Lite stel som sagt. Men inte mer än vissa hästar alltid är.
Jag såg henne på kvällen. Sent.. Smärtstillande gavs på morgonen.

Hoppas tjafs om IWs ärlighet kan läggas ner nu. Vi har här en ledsen och orolig hästägare som inte ska behöva hålla på att tjafsa om sånt här.
Vill man stötta eller ge bra råd är det jättefint och säkert uppskattat!
Men hålla på att tjafsa tycker jag man kan låta bli.

IW: jag är övertygad om att du gör helt rätt med dina hästar. Håller tummar och tår för er! Kram!

Det som har absolut störst betydelse är hur smärtpåverkad hästen är!
Om den är som i TS fall, ohalt i skritt redan, är prognosen med rätt åtgärder väldigt, väldigt god förutsatt att hästen inte får ett nytt fånganfall.
:bow: Det är ju så man ser på saken.

Det tar tid, men även Stella kommer att tillhöra de alla som numera blir helt återställda. I W kommer ju att ha nytta av denna lärdom även med baby:love:

Ser tendenserna tidigt. Fångest är av godo ibland.:cool:

Jag tillhör också den skaran av folk som vet att IW tar hand om sina hästar på ett föredömligt sätt. Tycker det är superbra att IW är realistisk, Stella kommer högst troligt att ta sig igenom detta, men kanske inte bli nån häst man kan räkna med att rida framöver. Så tänker en sann hästägare, vad är bäst för hästen. Många tänker mer på vad som är minst jobbigt för en själv, för många kommer ens djur i andra hand när det handlar om tråkiga beslut eller när man måste lägga i nästa växel för djurens bästa.

Tycker det är tragiskt att folk här inne inte märker hur bra IW är som djurägare, den skaran av folk kanske ingår i den kategori människor som måste äta lite på andra för att kunna må bra själv. För jag tycker man kan se på varje bild, i varje tråd, i varje inlägg som IW skriver att hon är mkt seriös och mkt noga med sina djur. Jag misstänker att de flesta som är inne o läser denna tråd även har läst andra trådar där IW uttalat sig men nu ser en chans o få nån o må lite dåligt. Ni som är såna borde skämmas, o se på er egna djurhållning, jämför den med IW...

Sen tycker jag det är väldigt intressant och givande att folk som besitter mkt hög kunskap uttalar sig. Även om du Coari, får det o snurra lite i min skalle. Det vore ännu mer intressant om alla dina inlägg var lite mer beskrivande istället för att man skulle kunna tolka dem på ett negativt sätt vilket man lätt gör när man läser omkringliggande inlägg. Men jag förstår att du inte själv är negativ utan att du bara vet så mkt mer än oss andra att du läser mellan dina rader, men nollställer oss andra ;O

Jag med! Har inte fått något svar än. :)

Jag vet inte om du inte har läst min sista fråga i våran PM växling, kanske du även har missat min stilla undran till dig i tråden efter att du lagt ut dom nya lite mera tydliga bilderna men där man saknar själva tådelen vilket jag väldigt gärna skulle vilja se en exakt lika stor bild på för att kunna stilla både vissas intresse, andras nyfikenhet men främst ge ett mera ingående svar än en ren gissning eftersom man inte kan ta del av helheten (i detta fall hela hoven)

Bara en stilla fråga,,vem har misskrediterat TS genom att ens antyda att det att TS inteskulle ta hand om sina hästar på ett föredömligt sätt??

Om en å annan som skrivit inlägg i denna tråd skulle vara i närhetena av TS ömdömme att uppvisa god hästhållning så skulle det leda till mera kvalite än kvantitet.

Även om du Coari, får det o snurra lite i min skalle.

Detta glädjer mig för det är precis därför jag skriver på det sättet.

Tänk, börja tänka och analysera,,, Inte är mitt kall att sitta här och mata er som om ni va fågelungar..

Tyvärr är en av dagens största brister hos människan bekvämlighet!!

Den som söker han finner och det är alltid den svagaste individen som dukar under först.

Lathet och bekvämlighet är två ord jag har extremt stor brist på respekt för.

Jovisst kan jag ta nya bilder, men jag är nyfiken på varför du ansåg att hoven var i deep shit utifrån de första bilderna! :)

:bow: Det är ju så man ser på saken.

Det tar tid, men även Stella kommer att tillhöra de alla som numera blir helt återställda. I W kommer ju att ha nytta av denna lärdom även med baby:love:

Ser tendenserna tidigt. Fångest är av godo ibland.:cool:

Jag kommer att ha extrem fångest från och med nu. :crazy:

Är fång ärftligt?

Jag kommer att ha extrem fångest från och med nu. :crazy:

Usch, ja. Välkommen till klubben...:crazy: Har man en gång drabbats så är man livrädd för att det ska hända igen!

Är fång ärftligt?

Jag vet inte, men jag misstänker att vissa varianter (t.ex. de som har med ämnesomsättningsproblem att göra) kan vara det.

Det mesta kan ju vara ärftligt, i alla fall faktorer som gör det lättare att drabbas av olika sjukdomar. Men Stella börjar ju ändå bli lite äldre så hon bör ju inte bära på några extrema fånggener.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 431
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama