Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Stella ska inte få föl igen, men nu har hon ju redan ett föl och jag funderar på om det går att släppa den
på bete i framtiden utan att behöva ha extrem fångest. :crazy:

Nu är det även 30% welsh i ungen från pappan sida (resten är Halvblod, fullblod etc.) Stella är ju troligtvis någon welsh korsning/variant
och som jag har förstått det så har welshar lite mer belägenhet att drabbas av fång?

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig för bebis, framförallt som du är så extremt noga med dina hästar. Sen kan du ju bara vara noga vad lillan får att äta, foderbyten och hullet så förebygger du ju allt som är möjligt.

Stella ska inte få föl igen, men nu har hon ju redan ett föl och jag funderar på om det går att släppa den
på bete i framtiden utan att behöva ha extrem fångest. :crazy:

Nu är det även 30% welsh i ungen från pappan sida (resten är Halvblod, fullblod etc.) Stella är ju troligtvis någon welsh korsning/variant
och som jag har förstått det så har welshar lite mer belägenhet att drabbas av fång?

Welsh har en rasbunden ökad predisposition för IR, vilket ju i förlängningen ger en ökad fångrisk.

Men det kommer ju knappast över en natt, utan om du bara bromsar i tid om du ser hullet drar iväg alldeles så är det knappast någon fara.

Lillen var ett svårfött skrälle tills han var två. Nu visste jag ju inte om IR etc då, men hade jag då bromsat så hade säkerligen historien blivit annorlunda.

Unghingsten (welsh) åkte nyss på sänkt mat (och han får inte gå på fri tillgång, han äter som en utsvulten ardenner då och det blir på tok för mycket), just för att han börjar bli lite rund. Jag har inte fångest rent så för honom, men jag tänker INTE tillåta honom att bli tjock. Innebär det att behöva ställa en åring på begränsad giva, så ja be it då.

Han går för övrigt inte på gräs, inte så mkt pga fångesten, utan för att han vill hellre gå med polarna hela dagarna och de ska inte ha nåt gräs. Men med tanke på hur han ser ut UTAN gräs och begränsad (men inte svältgiva) silage, så vi får se till våren hur det blir med hingstbete. Inte för gräset i sig skrämmer mig som sagt, men en hullökning bortom kontroll.

Så, släpp telingen på gräs, håll koll på hullet och bromsa i tid så är jag helt övertygad att din lille löper MINDRE risk för fång än genomsnittsungponnyn. Just för du lär dig den hårda vägen att hålla koll på hullet. Och risken att en normalhullad (med korrekta mått mätt) ungponny får fång är pytteliten OAVSETT ras! =)

Jag hoppas att det är så!

Alexandra, Det vore ju jäkligt trist om jag inte skulle ha kunnat släppa ungen på bete. Här har vi 50 ha inhägnade hagar och nästan
bara unghästar på betet om sommaren. Perfekt plats att växa upp på. I och med att det är mest unghästar 1-3 åringar så blir det ju
ganska mycket rörelse. Hagarna är även litet kuperade med skog att springa i.

Jag tror som sagt inte du alls behöver oroa dig för att släppa på unghästbete som sagt - och tycker inte du ska vara ett dugg rädd för det! :)

Oftast inget problem så länge de växer. IR är som Alexandra skriver något som ligger i generna och är därför ärftligt.

Jag tror dock eg inte att Stella har fått fång pga primär IR, om det är metabolisk så är det mest sannolikt sekundärt och en följd av cushing med tanke på att hon ej haft problem tidigare i livet. Är de primärt IR så får de problem långt tidigare. Har du pratat med vet om ACTH prov? Man kan som sagt provbehandla med pergolid om misstanke föreligger och det ej går att ta prov.

Det blir väl till att hålla stenkoll på hullet bara!

Bebis står i egen box ungefär en timma morgon och kväll nu! Hon får sina mjölkpellets som faktiskt äter mellan ilskna tjut efter mor sin.

Misha.jpg

Min veterinär kommer ut på torsdag till fölungen så då ska jag fråga mer om provtagning.

Min hemmaveterinär kom ut till fölungen idag för vaccinering.

Jag frågade om blodprov för att testa cushings och självklart visste han vad det var och hur det skulle tas. :bow:
Han erbjöd sig även att "ta över" och komma ut och röntga och "behandla" Stella hemma så att hon slipper åka transport
med fång. Min egna hovslagare skor på klinik ibland, så tekniskt sett så skulle han kunna prata med hovslagaren som skott
(de jobbar typ för samma klinik.) och sköta skoningen på hemmaplan.

Hur skulle ni ha gjort?

Jag blir mer och mer förtjust i henne för varje dag som går. Jag är ganska svårflörtad när det gäller hästar och faller
inte lätt för en häst, men dom senaste veckorna så har jag börjat förälska mig lite i henne. :love: Speciellt nu när jag
börjat hantera henne lite på tu man hand. Hon är 16 veckor och har aldrig varit ifrån sin mamma, idag gick vi ut på promenad
utan mammahäst och hon sköter sig bara så bra! Hon är skitsöt och travar i "passage" med ostkrok på nacken på utan att dra i grimskaftet. :D

Absolut att jag testat med att behandla och sko hemma.

Du kanske inte har långt att köra men det blir ändå ganska stor påfrestning.

Svårt att säga. Det är helt klart en fördel att slippa frakta en fånghäst med rotationer, som ju inte ens ska gå ut ur boxen när man mockar (så sas det i alla fall till mig när min häst var sjuk och stod på boxvila). Sedan får du ju väga detta emot hur du tror att kunskapen hos hemmavet och hemmahovslagare är, jämfört med kunskapen hos klinikvet och klinikhovslagare.

Till stora kliniken är det 1 timma och 40 minuter och den lilla är det 30 minuter till.

Hemmaveterinären visste ju i alla fall att man kunde ta blodprov för att testa om hästen cushings.
Han jobbar även på klinik ett par dagar i veckan, han är duktig och har haft hand om Stella ett tag nu.

Min hovslagare skor som sagt också på klinik ibland, så jag ska höra med honom när han kommer imorgon.

kör så mycket som möjligt hemma. Sen kan du ju åka in om ett tag om du vill dubbelkolla på klinik (eller röntga om han inte hade bärbar).

Skönt att liten tycker det är kul att gå med matte på promenad! Underlättar ju!!

Ett alternativ är ju att låta kliniken granska bilderna och instruera hovslagaren:idea:

Hemmaveterinär har portabel röntgen! (och ville se bilderna på hennes hovar oavsett om jag
fortsatte att åka till klinik, så att han visste hur situationen låg till om han skulle behöva komma ut akut.)

Texas, så skulle man kunna göra också!

Min hemmaveterinär kom ut till fölungen idag för vaccinering.

Jag frågade om blodprov för att testa cushings och självklart visste han vad det var och hur det skulle tas. :bow:
Han erbjöd sig även att "ta över" och komma ut och röntga och "behandla" Stella hemma så att hon slipper åka transport
med fång. Min egna hovslagare skor på klinik ibland, så tekniskt sett så skulle han kunna prata med hovslagaren som skott
(de jobbar typ för samma klinik.) och sköta skoningen på hemmaplan.

Hur skulle ni ha gjort?
Visst är det Guld värt, men å andra sidan så behöver det ju inte ske särskilt ofta.:confused:

att den tar provet är ju bra. På "min" klinik togs det direkt samt 3 andra prover som jag inte ens vet vad det var:o
Min häst var då 14 o hade inga symptom på C. o det var negativt eller för mig positivt...

Jag menar om de kliniska symtomen har vänt är det ju bara tiden o skoningen (som kan ske hemma som ) som måste göra sitt. Men å andra sidan får hon ju fortfarande en kvarts dos butta o den måste ju bort innan man ser hela resultatet.

Jag tyckte att S´s 5 v. intervall var bra. efter 1 ÅB fick min vara ute dagtid fastän den var ganska bra efter 3 v. Håll den i boxen o tyck inte "synd om".... o ta ut den i förtid. Det kan straffa sig. Min travade självmant i gången på ÅB fast det var skritt o vändning som var avgörande samt givetvis röntgen. Den var ju barfota o den har alltid varit ömfotad o visar då än mer att den inte har ont. Skor fick den först på ÅB 3 då den fick börja promenera o behövde skor av just den anledningen.

Just det:idea: Där ansåg man även att ponnies inte behövde vänta tills halva hoven vuxit ut som på stora hästar innan den fick börja röra sig LÄTT. Givetvis beroende av om den stabiliserat sig o inte fått ngt återfall.

Även senskadan kan nog må bra av detta.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 431
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama