Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är av den anledningen som hoven kan se högre ut på utsidan än när du lyfter upp den.Sulan kan bukta ordentligt, dels pga att hovbenet trycker, dels pga svullnad inuti hovkapseln. Tänk hur det blir om en häst trampat dig på foten, den svullnar rejält, och så skall du stå på den. Det pressar och gör djävulsk ont. Så känns det för en häst med fång.
Har sett bilder på hovar där sulan buktar utåt, och även att den blir missfärgad.
Fast det går väl utmärkt att ge råd utefter det skrivna - att oavsett hur det ser ut så har hästen inte plast i tån.
Då får man ju helt enkelt ge råd utefter att 'sådär ser hoven ut men den är inte plastad i tån'.
Sen är väl frågan vad andra än ev hovslagarna kan ge för revolutionerande råd i den här situationen där rådet är så avhängigt om det är plast eller ej. Det är väl svårt nog råda utefter en hovbeslagsbild överhuvudtaget - även för hovslagarna. Det som finns är väl att ge sin åsikt om själva beslaget/verkningen. Samtidigt så i om att hästen är bättre och bekväm med beslagen så..
Nej jag ser heller ingen anledning till hela 'ta fler bilder, du ljuger det är plast i tån!'-jagandet än just att klaga/ifrågasätta/antyda att TS ljuger eller inte är i stånd att skilja på plast och sulhorn. Och det är bara beklämmande läsa i ett sådant här läge.
Så mackan - VAD är det för revolutionerande råd du skulle kunna komma med utefter en annan bild? Jag förstår det inte..
Jag tyckte också det såg ut som plast i tån, men redan när det första gången skrevs att dte inte är plast så okej, sulan ser ut så. Skumt och fascinerande - men sen inte mer med det. Jag - och de flesta andra - kan ju dessutom inte annat än hålla tummarna för Stella. Jag - och de flesta andra - är ju varken hovslagare eller veterinär, och har inte ens sett hästen IRL.
*kl*
om barfota är bra för fånghästar, men om man ändå vill ge mer stöd, borde inte en hård gummisula över hela hoven vara bra som alternativ om man inte vill ha "oskodd"? Eller blir det för stumt tryck?
Var ju tvungen att fråga en hovslagare idag ang, om sulan kan svullna, men icke, isf är det hovbenet som är på väg ut och då är det riktigt kört om han uttryckte sig.
Anledningen till att jag frågade var för att det såg ju ut som så på första bilden (men det fick vi ju förklarat att det inte var å inte heller plast)... så ni vet alla det om ni också undrade
BTW så är de flesta behandlade fånghästarna på S. utan skor då man vill att även sulan tar en del av belastningen från den skadade lamellväggen. Låter väl ganska rimligt eller...?
Hästarna står ju på box med mjukt djupt spån.
Detta är i princip ett citat från hovis där- då jag frågar så himla mkt
Därför att en ny bild med bättre focus även kommer att få alla andra här att se skillnaden på en "gul" sula och sulplast vilket jag envist påstår har applicerats trots dina egna iaktagelser..
Ta en ny bild, gärna på en ren hovs undersida och som jag bad om,, lite mera focuserad..
Det skulle leda till två saker.
1. hoven är inte "in deep shit"
2. främst spaderäss kommer vara "in deep shit"
KL*
Kan vi gå vidare nu?
Kanske räcker det normalt sett med skor med normala utlägg om hästen i övrigt verkas korrekt- inga långa tår som i förlängningen gör att den en gång passande skon nu läggs för långt fram o GER en understucken trakt. Det funkar inte heller att fila in tån lite varje gång....då hoven växer ut i samma vinkel hela tiden- ekorrhjulet.BTW på tal om S som du nu återkommer till så kom jag att tänka på tråden där du kritiserar skoningarna och menar att det skos med o understöd och för korta skor..
Du har helt rätt där och det är just hovisarna på S utför denna typ av skoning,,BTW varför får du fråga dom eller mäster själv om anledningen till..