Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

KL

En bild är en bild och inte verkligheten. Varför allt tjafs om "hur det ser ut på bilden"? Jag uppfattade att IW ville visa beslaget, och det kan man ju se tydligt på bilden.

KL*

Kan vi gå vidare nu?

2-1.jpg

Sulan kan bukta ordentligt, dels pga att hovbenet trycker, dels pga svullnad inuti hovkapseln. Tänk hur det blir om en häst trampat dig på foten, den svullnar rejält, och så skall du stå på den. Det pressar och gör djävulsk ont. Så känns det för en häst med fång.

Har sett bilder på hovar där sulan buktar utåt, och även att den blir missfärgad.
:bow: Det är av den anledningen som hoven kan se högre ut på utsidan än när du lyfter upp den.

Sulan är INTE gul av kiss eller annat.

BTW så min häst som inte fick skor o som hade måttlig rotation rörde man ej sulan alls på för att den skulle bli hård, torr o TJOCK för att just hålla emot hovbensspetsen. När det senare verkades i sulan såg man en gammal blödning nere till vänster. vä tåsida.
Hästen skulle stå på TORRT tjockt med spån just för att torka ut o man skulle då inte försöka tvätta hoven= blöta ner. Jag gjorde inte annat den sommaren än stog givakt o mockade hela tiden....
Ps den fick hönät för att inte belasta mer än...DS

Senast ändrad:

BTW så är de flesta behandlade fånghästarna på S. utan skor då man vill att även sulan tar en del av belastningen från den skadade lamellväggen. Låter väl ganska rimligt eller...?

Hästarna står ju på box med mjukt djupt spån.

Detta är i princip ett citat från hovis där- då jag frågar så himla mkt:o

Min är inte verkad i sulan pga fånget, utan pga att man letade hovböld.

Tro mig, det mockas massor här också. Mina står på hälften spån hälften torv. Får mat i hönät.

Jag tror dig till 100.

Synd att inte ens hovisen här har sett en gul sula på en fånghäst.:crazy:

Ring o fråga din hovis på kliniken så folk kanske kan lära sig ett o annat.;)

Jag blev förvånad över att Spader Äss kunde ge svar t o m om detta:bow:

En fånghäst med stort område trasiga lameller ger troligen större ödem i hoven än en böld. tänk vad ont det ska göra när själva hovväggen inte kan bukta ut. vad ger då vika?
Troligen det enda som kan ge med sig lite- sulan. Varför måste man borra upp skallbenet på en svullen hjärna? Övertryck.
Det är ju det ,man gör på S. mer eller mindre omfattande resektion av hovväggen för att vätskan ska kunna ta sig ut. Därför räcker det inte med att kapa tån längst ner. Man försvagar tåväggen- det har jag oxå frågat om:angel:

Senast ändrad:

Tack axel, det betyder mycket att du faktiskt tror på vad jag skriver!

Jag ska ringa kliniken och prata med dom i veckan. Min veterinär vill att jag ringer och uppdaterar.
(Jag fick t.o.m. ringa veterinären när denne var utomlands och ledig om jag så ville :bow:)

Fast det går väl utmärkt att ge råd utefter det skrivna - att oavsett hur det ser ut så har hästen inte plast i tån.

Då får man ju helt enkelt ge råd utefter att 'sådär ser hoven ut men den är inte plastad i tån'.

Sen är väl frågan vad andra än ev hovslagarna kan ge för revolutionerande råd i den här situationen där rådet är så avhängigt om det är plast eller ej. Det är väl svårt nog råda utefter en hovbeslagsbild överhuvudtaget - även för hovslagarna. Det som finns är väl att ge sin åsikt om själva beslaget/verkningen. Samtidigt så i om att hästen är bättre och bekväm med beslagen så..

Nej jag ser heller ingen anledning till hela 'ta fler bilder, du ljuger det är plast i tån!'-jagandet än just att klaga/ifrågasätta/antyda att TS ljuger eller inte är i stånd att skilja på plast och sulhorn. Och det är bara beklämmande läsa i ett sådant här läge.

Så mackan - VAD är det för revolutionerande råd du skulle kunna komma med utefter en annan bild? Jag förstår det inte..

Jag tyckte också det såg ut som plast i tån, men redan när det första gången skrevs att dte inte är plast så okej, sulan ser ut så. Skumt och fascinerande - men sen inte mer med det. Jag - och de flesta andra - kan ju dessutom inte annat än hålla tummarna för Stella. Jag - och de flesta andra - är ju varken hovslagare eller veterinär, och har inte ens sett hästen IRL.

+1 på den!

Hittade äntligen bra bilder som visar på skillnaden på sänkning o rotatio o även en grav resektion
wpe7ab783d.png

wp1387c3bb.png

wpf11aa433.png

Där kan man även se hur stötdämningen=Elastiska putan kan gå i "botten" av att hästen är för låg i trakten- av en eller annan orsak

Du borde inte behöva visa extra bilder, varför i hela friden skulle du ljuga om att hon inte hade sulor i tån. Illa! :crazy:

Jag tycker som Axel att det oftast är bättre att de är barfota, men det är ju individuelt och hästar blir bevisligen friska med båda metoder. Om man skall ha skor så tycker jag det där är en vettig skoning, du har bra stöd under strålen och bakre del av hoven och inget tryck under hovbensspetsen eller lamellerna i tån.

Håller tummarna för att det går bra(det tror jag det kommer göra!) och att hon blir återställd. Att det bara är en hov är ju väldigt positivt med tanke på smärta och rehabilitering; hon har 3 friska hovar att stå på. :) Vad gäller orsaken till att det endast har drabbat denna hov så har jag mina tanker om det med bakgrund i TCM.

Åh vad intressant, tack för bilden :bow: Den sista ser jag inte vad det är dock :o
Men vad avgör om det ska bli rotation eller sänkning? Nån som vet?

*kl*

om barfota är bra för fånghästar, men om man ändå vill ge mer stöd, borde inte en hård gummisula över hela hoven vara bra som alternativ om man inte vill ha "oskodd"? Eller blir det för stumt tryck?

Var ju tvungen att fråga en hovslagare idag ang, om sulan kan svullna, men icke, isf är det hovbenet som är på väg ut och då är det riktigt kört om han uttryckte sig.
Anledningen till att jag frågade var för att det såg ju ut som så på första bilden (men det fick vi ju förklarat att det inte var å inte heller plast)... så ni vet alla det om ni också undrade ;)

Jag må bara vara 20-något, men jag är väl inte helt tappad bakom en vagn. Fast när alla började yra om att det promt var plast i tån
så började jag undra hur det stod till med mig själv om jag lyckats missa det. Men som sagt, det finns ingen plast i tån.

Vad betyder TMC?

*kl*

om barfota är bra för fånghästar, men om man ändå vill ge mer stöd, borde inte en hård gummisula över hela hoven vara bra som alternativ om man inte vill ha "oskodd"? Eller blir det för stumt tryck?

Var ju tvungen att fråga en hovslagare idag ang, om sulan kan svullna, men icke, isf är det hovbenet som är på väg ut och då är det riktigt kört om han uttryckte sig.
Anledningen till att jag frågade var för att det såg ju ut som så på första bilden (men det fick vi ju förklarat att det inte var å inte heller plast)... så ni vet alla det om ni också undrade ;)

Men klistrar på sulor ibland, fast inte hårda utan typ styrofoam eller vad det heter, tänk lite tempurmadrass. Men i IWs fall är det ju värre än i många andra fångfall, just då hovbenet är farligt nära att just penetrera sulan, behövs nog en helt annan både avlastning och support då än man kan med en påklistrad sula. De väger ju en del hästar så att säga..

Man kan ju gipsa med, och det har ju IW häst varit med.

Så det är lite från fall till fall så att säga, olika hästar har olika hovform (skålade/platta, hög/låg trakt osv), olika svår smärta och olika grad av sänkning/rotation.

tycker min klinikvet sammanfattade det ganska bra med "Det som hjälper hästen är rätt för den hästen!" ang vad som är bäst vid fång.

Därför fick mina två på samma klinik, med samma vet och samma hovslagare, olika approach och 'behandling' vad gällde beslag. Båda rycktes skorna och tån kortades in till lamellranden (det gjordes hemma av hemmahovis) och boxades. Men sen så den ena var barfota först, och fick sen gips (vilket jag fick en del 'kritik' för här, men hästen blev markant bekvämare med gips, och han blev helt ua tillslut). Sedan när han skulle skos så fick han inte speciella beslag ur fångsynpunkt, fanns inget behov.

Den andra fick sådana där supportande sulor fastlimmade omgående, skoddes sen med roller motion sko + sula och lite mer jag inte minns.

De hade olika hovar - och olika behov. (Ingen av dem hade lägesförändringar av hovbenet, men fbl hade en 'näbb' på spetsen på hovbenet sen tidigare, och de var inte alls så illa som Stella så ska inte ses som minsta jmf mot Stella!)

BTW så är de flesta behandlade fånghästarna på S. utan skor då man vill att även sulan tar en del av belastningen från den skadade lamellväggen. Låter väl ganska rimligt eller...?

Hästarna står ju på box med mjukt djupt spån.

Detta är i princip ett citat från hovis där- då jag frågar så himla mkt:o

BTW på tal om S som du nu återkommer till så kom jag att tänka på tråden där du kritiserar skoningarna och menar att det skos med o understöd och för korta skor..

Du har helt rätt där och det är just hovisarna på S utför denna typ av skoning,,BTW varför får du fråga dom eller mäster själv om anledningen till..

Senast ändrad:

Därför att en ny bild med bättre focus även kommer att få alla andra här att se skillnaden på en "gul" sula och sulplast vilket jag envist påstår har applicerats trots dina egna iaktagelser..

Ta en ny bild, gärna på en ren hovs undersida och som jag bad om,, lite mera focuserad..

Det skulle leda till två saker.

1. hoven är inte "in deep shit"

2. främst spaderäss kommer vara "in deep shit"

Kan du nu när vi fastställt att hoven inte är plastad i tån förklara varför hoven är i deep shit? (mer än vad vi alla förstår att den är iom det IW har berättat).

KL*

Kan vi gå vidare nu?

2-1.jpg

Och vem va det som myntade det klassiska uttrycket att en bild säger mer än tusen ord....:angel:

Bravo men nu kanske jag är jätte jobbig,, innte för att jag känner mig överbevisad utan enbart för att jag vill lära mig mera..

Kan du möjligen ta en lika nära bild fast där man ser HELA tådelen så vore jag tacksam eftersom jag aldrig sett denna typ av bearbete i sulans främre del.

Jag vet att man letat efter en hovböld där (någonstans) men det är inte det jag vill se lite närmare på.

BTW på tal om S som du nu återkommer till så kom jag att tänka på tråden där du kritiserar skoningarna och menar att det skos med o understöd och för korta skor..

Du har helt rätt där och det är just hovisarna på S utför denna typ av skoning,,BTW varför får du fråga dom eller mäster själv om anledningen till..
Kanske räcker det normalt sett med skor med normala utlägg om hästen i övrigt verkas korrekt- inga långa tår som i förlängningen gör att den en gång passande skon nu läggs för långt fram o GER en understucken trakt. Det funkar inte heller att fila in tån lite varje gång....då hoven växer ut i samma vinkel hela tiden- ekorrhjulet.

En mästartitel handlar inte bara om stor kunskap om beslag, utan även om bra verkning för alla möjliga felaktigheter/ sjukdomar eller bara väldigt bra normalskoning. De gör inte så hästen får en dålig hov/ benställning.

Jag fattar inte varför du alltid ska kritisera de som är väldigt bra. Letar fel.

Man får ju jobb på stora kliniker pga av sina meriter/ CV o fortlöpande botgöring av alla de patienter man gör friska. Kunderna är mer än nöjda.

Sök vetja:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama