Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Min veterinär ringde upp. Jag får hämta henne imorgon. 4 veckors boxvila sen så ska vi upp till kliniken igen.

Hon ska få finadyne, 2 påsar dagligen.

Röntgenbilderna ser inte sämre ut, snarare bättre nu med de nya beslagen.

Härligt :bow:

Förlåt, skummade bara de sista sidorna, men har cushingstestet kommit tillbaka?

Dom skulle tagit Cushingtestet igår, men min veterinär sa idag att dom vågar inte ta det då det kan
trigga igång en förvärring hennes fånganfall pga kortisonet. För då är det garanterat kört för Stella.

Skickar över en kram till både dig och Stella. Hon verkar vara en riktig fighter!

Finns det ingen möjlighet att låta fölet gå i en hage med gräs i när hon är ute sen istället för en grushage? Är hon så rymningsbenägen alltså?

Tack!

Fölet är en houdini och jag har haft 5 trådar på vissa ställen i hennes vanliga hage. :devil: Och det är när mamma är
i hagen, hur pass rymningsbenägen hon blir när hon inte har mamma i hagen vågar jag knappt tänka på.

Härliga nyheter! Å tack för att vi fick se bilder på dina kusar.

Hoppas allt går åt rätt håll och att utbrytarprinsessan håller sig i skinnet! ;-)

Åh vilken lättnad! Jag har tänkt på er hela veckan. Hoppas att allting forsätter att gå åt rätt håll och att du hittar det perfekta fodret till både den stora och den lilla bakelsen.

Skall man veta säkert om hästen är IR så måste man ta provet när den inte har fång.
Håller tummarna för Stella och lillplutten!

Enkla testet är inte säkert då heller, man får inte falska positiva om de svultits - men man kan få falska negativa.

HELT säkert svar får man av en glukosbelastning. Som dessvärre kan utlösa fång om de är IR.

Så lätt är det inte tyvärr.

Hon skall ha ett ACTH test, inte dexamethasonsuppressions-test! Vad uppgiven jag blir över att de inte vet det på ett av landets största hästsjukhus. :(

Det är ett enda enkelt blodprov, inget kortison involverad öht och ingen risk för fång.

Jag får fråga min hemma veterinär om det. Behandlande veterinär går på semester imorgon fram till början på nästa vecka.

Har du mer info om det testet?

Än så länge vet vi ju inte om hon blir bra, så jag vågar inte hoppas på något än. Men hon är i alla fall
så pass bra att hon får komma hem! :)

Ja foderdjungeln är inte rolig att leta sig runt i. :eek: Och nu ska jag åka och köpa lämpligt strö att ha dom på!
Det är lite pyssel just nu.

Hon skall ha ett ACTH test, inte dexamethasonsuppressions-test! Vad uppgiven jag blir över att de inte vet det på ett av landets största hästsjukhus. :(

Det är ett enda enkelt blodprov, inget kortison involverad öht och ingen risk för fång.

Fast ett av landets största hästsjukhus - IW skrev väl i början av tråden att hästen står på en av de större klinikerna i Stockholmsområdet. Sen är det alltid tråkigt när vet inte är helt uppdaterad, men kanske lite mer förståeligt om en klinik inte har full koll på olika test inte kan alla, jmf med om t ex Ultuna, Strömsholm eller annat just stort djursjukhus inte vet. (De borde ha sett såpass många fall att de borde veta så att säga).

Sen kan ju en vet veta och inte den andra, så är det ju överallt, men förutom det då.

Ja jag har förhoppningsvis fått tag i ett bra grovfoder. Så då blir allt mycket lättare.

Min veterinär ringde upp. Jag får hämta henne imorgon. 4 veckors boxvila sen så ska vi upp till kliniken igen.

Hon ska få finadyne, 2 påsar dagligen.

Röntgenbilderna ser inte sämre ut, snarare bättre nu med de nya beslagen.

Underbart att läsa!

Ja jag har förhoppningsvis fått tag i ett bra grovfoder. Så då blir allt mycket lättare.

Du HAR ju varit noga med fodret:bow:
Det måste ha varit dräktighetsrelaterat:angel:

När gick hon på bra bete?
Är det ngt som går att relatera till?

hon har nog aldrig gått på rent bete med vila förr:confused:

Skulle du inte kunna bygga en sjukhage med schysst underlag inne i en hage där fölis kan krypa in o ut som den vill? Den är ju så liiiten:love:

Den har vuxit... ;) (Nu är dom hemma! :))

s-4.jpg

s2.jpg

Hon gick på bra bete när 2 veckor innan fölning och sen har dom gått på ganska bra bete efter fölning, något överväxt bete.
Sen så tog betet slut i hagen och det regnade massor så det blev mest söndertrampat gräs/lera + det som hästarna använder som toa.

Enligt vet så ska hon stå på stall dom här första fyra veckorna. Men kan ringa honom på måndag och fråga om man kan få bygga en liten
hage i en av sandhagarna nära stallet. Då skulle fölis få röra på sig. Det behöver hon, hon har blivit skitfet. (Fölet alltså.) Lär inte behöva
någon stödutfodring än i alla fall. Stella måste mjölka grädde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama